Hoofdsponsor

Anders / onbekend Tai Mahal [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

the--mouse

Administrator / V.I.P
Administrator
Lid geworden
15 mrt 2010
Berichten
5.655
Hier wil ik laten zien hoe een gebouw gemaakt wordt.
Als gebouw heb ik gekozen voor de Tai Mahal van canon paper craft.

IMG_3783.jpg

Dit is een gebouw dat ik op mijn verlanglijstje had staan om te maken.
Het project bestaat uit 9 bouwplaten en 7 pagina's bouw beschrijving.

IMG_3782.jpg

Als er vragen zijn....laat maar weten!:D

Fred
 
Laatst bewerkt:
Geen vragen, maar gelukkig ziet dit er eenvoudiger uit dan de Vmax :)
Lijkt me geen probleem voor de beginnende papiervouwer, met de nadruk op 'lijkt'.
 
Zo, weer eens wat tijd gevonden om aan de Tai Mahal te beginnen.

Eerst de eerste onderdelen uitgesneden. Als de onderdelen zijn uitgesneden het nummer op de achterzijde schrijven.;)
IMG_3784.jpg


IMG_3787.jpg


Daarna de vouwlijnen gerild, dit door met en scherp mes de lijn licht in te snijden.
Het voordeel is dat je er een scherpe vouw krijgt, een nadeel dat deze na het vouwen wit is.
IMG_3792.jpg


De witte vouwlijn inkleuren met een viltstift.
IMG_3794.jpg


IMG_3795.jpg


Alle onderdelen van de onderbouw in elkaar geplakt.
IMG_3796.jpg


IMG_3797.jpg


En de ondergrond is klaar.
IMG_3798.jpg


Ik las deze week ergens een bericht dat mijn werkplek zo netjes was opgeruimd:D:D
Deze week serieus met 3 projecten begonnen en dan ziet het er ook gewoon "rommelig" uit hoor! :laugh::laugh:
IMG_3788.jpg


Fred
 
Fred, welke lijm gebruik jij hiervoor?

Christophe
 
Snel gefixed Fred.
Hoe lang ben je met de basis bezig geweest? Zonder printen uiteraard.
En is de Taj Mahal van vergelijkbare moeilijkheid als de rest van de gebouwen?
 
het ziet er bij jou wel heel makelijk fred. maar doe rustig voort dan hebben we een idee wat ons te wachten staat.
stiften heb ik niet dus daar ga ik alvast naar uitkijken. een pakje stiften is immers niet de kost en houtlijm heb ik ook staan.

als het geplooit is en je lijmt het worden er dan klemmetjes op gezet of gewoon ff met de vingers vast houden tot het droog is ?
 
Gewoon met de vingers vasthouden (als je erbij kunt) is voldoende. De lijm droogt voldoende snel.
 
Snel gefixed Fred.
Hoe lang ben je met de basis bezig geweest? Zonder printen uiteraard.
En is de Taj Mahal van vergelijkbare moeilijkheid als de rest van de gebouwen?

Wim, met de basis ben ik ongeveer 1,5 tot 2 uur bezig geweest.
Een vergelijking is niet te trekken tussen de verschillende gebouwen.
Ik heb b.v. een molen van 3 velletjes maar ook huizen van 35 velletjes.:O
De basis handelingen zijn wel ver hetzelfde.

Fred
 
Dank je....en trouwens jouw werkplaats ziet er nu nog netjes uit...in dit stadium ben ik nog aan het opruimen geweest :8.
 
Lol, wou ik ook net zeggen, als je dat rommelig vindt moet je mijn zolder maar eens komen zien ... ik ben wel niet verantwoordelijk voor eventuele beenbreuken :D

Tussen haakjes, wordt er voor deze groepsbouw geen topic geopend in het "groepsbouw" subforum ? Want ik ken nog steeds niet de reglementen over wat mag gebouwd worden, wanneer er mag gestard worden, wanneer de deadline is enzovoorts, enzoverder :/
 
Laatst bewerkt:
Lol, wou ik ook net zeggen, als je dat rommelig vindt moet je mijn zolder maar eens komen zien ... ik ben wel niet verantwoordelijk voor eventuele beenbreuken :D

Tussen haakjes, wordt er voor deze groepsbouw geen topic geopend in het "groepsbouw" subforum ? Want ik ken nog steeds niet de reglementen over wat mag gebouwd worden, wanneer er mag gestard worden, wanneer de deadline is enzovoorts, enzoverder :/

Ik ben daar nog mee bezig Dany.
De groeps bouw start na de leden dag. ( Dus na 27 september:D)

Zodra ik het voorbereid heb open ik een topic in het groepsbouw forum.
Even geduld dus nog:laugh:

Fred
 
Pff echt weinig tijd deze en volgende week.... druk, druk, druk op het werk:tongue:
(IFS, BRC en GMP audit:tongue:)

Dus als het kan maar wat snijden aan de Taj Mahal:
IMG_3799.jpg


IMG_3801.jpg


Waarom zitten daar zoveel kleine raampjes in??:wacko:
IMG_3804.jpg


Bijna klaar, ik ben bezig aan de 2 laatste velletjes uitsnijden:
IMG_3805.jpg


Daarna nog in elkaar zetten, maar eerst tijd vrijmaken:33:

Fred
 
Ziet er interessant uit, Fred, hoe precies is dat model ? (ze ontwierpen het orrigineel om vanaf een afstand perfekt recht hoeken te hebben, dus in werkelijkheid staan de minaretten enigszins schuin)
 
Ziet er interessant uit, Fred, hoe precies is dat model ? (ze ontwierpen het orrigineel om vanaf een afstand perfekt recht hoeken te hebben, dus in werkelijkheid staan de minaretten enigszins schuin)



Een stukje geschiedenis van de Taj Mahal:

De Taj Mahal (Urdu: تاج محل, Hindi: ताज महल, vroeger ook Tâdj-Mahal) is een 17e eeuws bouwwerk in de Noord-Indiase stad Agra (Uttar Pradesh). De naam stamt uit het Perzisch en betekent "Paleis van de kroon". Het is een mausoleum dat tussen 1631 en 1648 tot stand kwam in opdracht van de Indiase grootmogol Shah Jahan, als grafmonument voor zijn hoofdechtgenote Mumtaz Mahal, die in 1631 in het kraambed overleed. Later werd ook zijn eigen lichaam erin bijgezet.

Het gebouw is het hoogtepunt van de mogoel-architectuur, een mengvorm van islamitische en hindoe-architectuur.

De Taj Mahal is 58 m hoog en 56 m breed en staat op een 10.000 m² groot marmeren platform. Voor het gebouw bevindt zich een uitgestrekte tuin, waarin zich een langgerekt waterbekken bevindt. Het volkomen symmetrische gebouw bestaat uit wit marmer en is rijk versierd met ingelegde stenen. De vier minaretten op de hoeken zijn van later datum en zijn licht gebogen, zodat ze bij een aardbeving niet op het hoofdgebouw vallen. Aan de naar Mekka gerichte westzijde bevindt zich een moskee en aan de oostkant als tegenhanger ervan een gastenverblijf.

In 1631 stierf Mumtaz Mahal, de derde vrouw van Shah Jahan, keizer van het Mogoelrijk ten tijde van de grootste welvaart, tijdens de geboorte van hun veertiende kind, Gauhara Begum. Hij beloofde zijn vrouw een gebouw te laten bouwen dat net zo mooi was als zij. De hofkronieken over Shah Jahans verdriet verhalen van de liefdesgeschiedenis die traditioneel wordt gezien als de bron van inspiratie voor de bouw van de Taj Mahal. De bouw van de Taj Mahal begon in 1632, een jaar na de dood van Mumtaz Mahal. Het belangrijkste praalgraf werd voltooid in 1648 en de omringende gebouwen en de tuin werden vijf jaar later afgewerkt.

De Taj Mahal is gebaseerd op ontwerptradities van de Perzische architectuur en de eerdere Mogoel-architectuur. Specifieke inspiratie kwam van succesvolle Timoerid- en Mogoelgebouwen, met inbegrip van de Gur-e Emir (de tombe van Timoer Lenk in Samarkand), Tombe van Humayun, Tombe van Itmad-Ud-Daulah (ook wel de Baby Taj), en Shah Jahan’s eigen Jama Masjid in Delhi. Terwijl vroeger Moegolgebouwen vooral werden gebouwd van rode zandsteen, bevorderde Shah Jahan het gebruik van wit marmer ingelegd met halfedelstenen. Gebouwen onder zijn beschermheerschap bereikten nieuwe niveaus van verfijning.

(Bron Wikipedia)

Bedankt voor de vraag Dany! Zo leren we ook nog een stukje geschiedenis over hetgeen we maken.:D:D

Fred
 
Fred....ook hier bedankt voor dit prachtig stukje geschiedenis over dit projekt...maakt het 100% mooier....knap man..;););)
 
Deze week alles uitgesneden:

IMG_38011.jpg


IMG_3804.jpg


IMG_3845.jpg


IMG_3846.jpg


En van de eerste onderdeeltjes:
IMG_3852.jpg


Heb je na een 1/2 uurtje dit:
IMG_3850.jpg


Fred
 
Ik heb er enkele maanden geleden nog een tamelijk aangrijpende documentaire over gezien, Fred, deze maharadja moet echt zielsveel van zijn hoofdvrouw gehouden hebben (als ik me niet vergis werden ze gehuwd op de leeftijd van 11 of 12 of zoiets), want na de bouw van de Taj Mahal had hij zijn hele bevolking op(- en over) de rand van een hongersnood gebracht om de duizenden ambachtslui te voeden die nodig waren bij de bouw.

Zelf is hij niet meer als Maharadja gestorven, maar als gevangene van één van zijn vele zonen in een (weliswaar luxueuze) verblijf met uitzicht op het grafmonument van zijn geliefde.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan