Hoofdsponsor

1/250 Yamato Deagostini 1/250e

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yamato

Well-known member
Registered
Lid geworden
22 okt 2009
Berichten
291
Hallo,
Met Pantani zijn FENOMENAAL werk te zien raap ik hier ook al mijn moed samen om mijn vorderingen te tonen.
Dit is mijn eerste contact met houten scheepsbouw. Dus wees weerom genadig.
Niet echt ver tot nu toe, de romp beslaan is eentonig en blijft maar duren voor mij. (Net als de Bismarck) Maar kom, we moeten vooruit.

De romp is nog niet af. Ik lijm de plankjes met het lijmpistool. Ik zoek de discussies nog eens uit of er betere oplossingen zijn.

YamatoYamato29082010A.jpg

YamatoYamato29082010B.jpg

Wat de toren betreft: ik heb gehoord dat superlijm vergaat onder invloed van vocht en tijd. Ik heb dat inderdaad ook al ondervonden aan sommige modellen.
Dus wat doet een kladpotter als ik? Panikeren... Ik ben dus begonnen om mijn metalen delen samen te kleven met de almachtige "Tec7". Met een tandenstoker alles aanbrengen, samenduwen, de rest eraf vegen en hopelijk schoon krijgen. Plakken doet het hoor!!!

YamatoYamato29082010F.jpg

YamatoYamato29082010H.jpg

YamatoYamato29082010D.jpg

Ik doe mijn best jullie op de hoogte te houden. Maar ik volg eerst heel goed jullie vorderingen om bij te leren...
 
Moet ook nog beginnen aan dees bakbeest.
Dus kom hier ook wel eens kijken.
Maar van die superlijm dat wist ik al, maar om dan TEC7 te gebruiken?
Gaat dat na verloop van tijd ook niet scheuren of lossen?

Erik.
 
Van die Tec7 weet ik dat het zeker vast zal kleven, maar het verloop van tijd weet ik niet, weet ook niet wat het doet met verf en dergelijke, natuurlijk zal ik op rij 1 zitten om de vorderingen te bekijken :)

Ziet er toch goed uit Yamato, alleen zal jij nu meer opkuis werk hebben om de restanten van de tec7 mooi te verwijderen.
Alle onderdelen proberen met een korrel 800 to 1200 een klein beetje op te schuren, dan hecht de verf beter.

Ook zou ik zo lang mogelijk wachten, bijna tot magazine 88 - 89 om de radar op de commandotoren te plaatsen, hij zal anders teveel in de weg zitten.
En ook verschillende magazines verder lezen :) want je zal iets spuiten of schilderen en dan tot de conclusie komen dat er nog onderdelen op komen, beter alles eerst eens doorlezen en daarna alles samen lijmen en tegelijk spuiten of schilderen.
Veel succes ;) en haast en spoed is zelden goed ;)
 
tec7 komt in geen 100 jaar los of scheuren :nowink:

maar ik vind het wel drastis, er bestaat tog zoiets als plastic lijm waar de meeste modelbouwers mee werken. een blauw potje met een verlenging aan.

dit is tog geen seconde lijm en komt bij mijn weten tog ook niet los.

ik vind het jammer dat je de romp bekijkt als een werkje zonder einde, ik vind dit het meest leerzame en leukste stuk om te doen in scheepsbouw.

het lijmpistool daar heb ik echt mijn twijfels over hoor, dit zou ik dan ook direkt in de vuilbak smijten en een bus houtlijm gaan halen.

de romp ziet er al best goed uit en je beplankt ook aan 2 kanten wat dus goed is. we blijven volgen ;)
 
Zoals Amazone al zei gewoon houtlijm gebruiken.
Wat betreft de secondelijm ken ik iemand die dat op z'n RC schepen gebuikt en na meer dan 10 jaar staat dat allemaal nog goed vast hoor.
 
Ja ok, maar wat yamato wil zeggen is om het verlijmen van de metalen onderdelen, daar zou ik ook opteren zoals ik nu gedaan heb voor de 2 componenten lijm, gelijk werk merk, ik heb bison genomen en werkt goed, moet je wel wat langer laten drogen.

De houten latjes en alle hout tegen hout onderdelen moet je zeker met houtlijm verlijmen, zeker geen tec7 gebruiken daarvoor.
Hout op ijzer ook 2 componenten lijm.
 
Wauw,
Blijkbaar met de stok in het hoenderhok gestart... fantastisch!!
Bedankt al allemaal voor de reacties. Er staat hier al heel wat informatie/ervaring in die zeker nuttig zal zijn.
Wat het lijmpistool betreft: ik heb dit aan een collega gevraagd en die gaf mij die tip. Mijn vraag aan hem was hoe je hout dat onder stress staat (draaien, torsen, plooien van de romp) best snel laat lijmen zonder dat het iedere keer nadat je denkt dat het vastplakt: TOINGGG!! zegt.
De Tec7 piste kwam na verbouwingen en de opmerkingen dat dat spul ALLES kleeft, dus dacht ik: Alles? Da's ook metaal...
Nadien bleek inderdaad dat er nieuwe problemen oprijzen.
Dus aan iedereen die dit volgt... BEZINT.
Jullie zullen waarschijnlijk nog wel eens op het voorhoofd slaan als jullie mijn stunten lezen...

Alleszins al bedankt en groetjes
 
Lijm bijna alles met epoxy hars, pot van 1 kg 27 Eur , elec keukenweegschaal 10 gr hars, 5 gr harder dat is voor de meeste klussen te veel dus met de overschot word de romp aan de binnenzijde geinprengneerd. Om mijn multiplex te maken grbruik ik witte watervaste houtlijm traag op water basis , maar deze moet je goed kunnen persen en dagje laten drogen. Tech 7 word gebruikt om schotten in de romp te kleven, om geen afdrukken van de schotten in de romp (1.8 mm dik) te krijgen , ook houten blokjes waar ik de rc winch opschroef worden op de romp gelijmd met tech7
 
Laatst bewerkt:
yamato zei:
Mijn vraag aan hem was hoe je hout dat onder stress staat (draaien, torsen, plooien van de romp)

Bij het lijmen van de plankjes die onder stress staan spanning, plooien en dergelijke, kun je het beste een latje per keer lijmen, eentje bb en eentje sb, en als ze teveel onder spanning staan, eens je houten latjes in warm water laten weken, dan op de romp leggen en vast maken met touwtjes, elastiek, what ever en laten drogen, als je dan het plankje wegneemt na een aantal uur zal het de vorm hebben aangenomen van je romp en kun je het zo makkelijk zonder stress vast lijmen.
Je kan ook water met amoniak nemen, of je hout boven stoom plooien, of je hout verwarmen door soldeer bout en dan plooien, zijn allemaal tips die ik ook heb gekregen van verschillende mensen en ze staan ook ergens op het forum, kijk hier maar eens http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=1300
en hier http://www.modelbouwen.bedisplay.php?f=95 zijn allerhande handige tips van de bowuers ;)



[mod] Wegens geen activiteit slotje er op gezet. Bij vervolg kan dit terug open.[/mod]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan