Hoofdsponsor

1/24 Nakajima A6M2-N 'Rufe' [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
D

Droop

Guest
Nu het Wild Weasel-projekt bijna ten einde is, wordt het tijd dat ik jullie m'n volgend projekt ga voorstellen:

De Nakajima A6M2-N 'Rufe'.

1_Z7.jpg

Dit toestel was ontworpen vanuit de Mitsubishi A6M 'Zero' en was gebaseerd op de A6M-2 model 11 romp en dit met een aangepast staartgedeelte en vlotters.
Deze Japanese warbird was het geesteskind van Shinobu Mitsutake (chief engineer bij Nakajima) en Atsushi Tajima (ontwerper van Nakajima).

De vliegtuigen kwamen in 1942 in dienst en hadden als hoofdjob de taak om de Amerikaanse PT-boten het leven zuur te maken.


Het model

1_A6M2-N__Rufe__001.jpg

Het model is van Trumpeter.
Deze fabrikant staat volgens mij nog een trapje hoger op de modelbouwladder dan Tamiya.

Schaal: 1:24
Lengte: 440 mm
Spanwijdte: 499,5 mm.
Aantal delen: 181
Metalen onderdelen voor de ailerons en flaps.
PE-parts voor het instrumentenbord.



Een kijkje in de doos

1_A6M2-N__Rufe__002.jpg
De bouwbeschrijving, het kleurenschema en decals.

1_A6M2-N__Rufe__003.jpg
De wings


1_A6M2-N__Rufe__004.jpg

Motoronderdelen. Linksboven in het gietraam zien we enkele onderdelen die door de fabrikant extra omzwachteld zijn. Dit uiteraard om het breken van die tere onderdelen te voorkomen.
Als dat geen service is van Trumpeter, dan weet ik het ook niet meer. Pure klasse!

1_A6M2-N__Rufe__005.jpg
De romp


1_A6M2-N__Rufe__006.jpg
Delen van het interieur (cockpit)


1_A6M2-N__Rufe__007.jpg
De drijvers


1_A6M2-N__Rufe__008.jpg

Hier zie ik al onderdelen die nodig zijn om van het toestel een 'zero' te maken. Die zal ik niet nodig hebben.


1_A6M2-N__Rufe__009.jpg
Cowling en clear-parts


1_A6M2-N__Rufe__010.jpg

Metalen onderdelen voor de ailerons en flaps (scharnieren) en PE-parts.


1_A6M2-N__Rufe__011.jpg
PE-wijzerplaten voor het instrumentenbord.


Deze kit ziet er dus wel zéér verzorgd uit en is Trumpetergetrouw zéér uitgebreid gedetailleerd.



Wordt vervolgd.



Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er idd heel verzorgt uit. Zo te zien is het een zeer gedetaileerd vliegertje. Heel gaaf. Ik ga ook deze weer volgen.

Boel veel onderdelen voor een vliegtuig trouwens. :eek:
 
Wordt denk ik een mooie en interessant project om te volgen Droop ;)

Suc6 in ieder geval, met het bouwen daarvan!

Berend
 
Ja jongens, het is inderdaad een héél gedetailleerd model, deze Rufe.

Maar ik zou hier eens een 'speciaal' model willen van maken door de wingtips van de gepaste navigatieverlichting te voorzien én de prop zou ik draaiend willen maken.
Maar daarvoor moet ik dan wel een piloot in de cockpit hebben die zat helaas niet in deze kit bijgesloten.
Een vliegtuig met draaiende prop waar geen piloot in de cockpit zit, is ook maar een stom zicht, niet? :rolleyes:

Kan iemand mij helpen aan een site waar men 1:24 piloten verkoopt?
Ik heb ook al gezocht maar tot nu toe nog niets gevonden. :mad:

Ik zal ook een oproep doen op onze marktplaats.


Droop
 
Omdat ik ook een motertje in een vliegtuig bij de kareldoorman ga inbouwen voor de prop heb ik daar wel over nagedacht. Ik heb eens een nokio telefoon gesloopt. Daar zit een motertje in dat heel goed te gebruiken is hiervoor. Deze is een halve cm lang en 3 mm breed. Draait fantastisch op een lage stroom. ong 1 volt.

Die piloten, daar weet ik niet iets voor helaas. Daar ben ik helemaal niet van op de hoogte. wacko Ik zal wel mijn ogen voor je open houden.
 
Hey Rik,

Dat van dat Nokia-motortje is een goeie tip! Zeker het onthouden waard. ;)

Alvast ook bedankt dat je wilt uitkijken naar een piloot voor in deze kist. :)



Droop
 
Daar ik geen piloot vind, ga ik het toestel maar zonder toeters en bellen maken. Dus, geen draaiende prop of werkende lichtjes.

Stap 1 in het bouwverslag begint met de cockpit maar eigewijs zoals ik ben, ga ik starten met de motor.
Waarom? Omdat ik dit gewoon leuker vind. :p

1_A6M2-N__Rufe__013.jpg

De motor is goed gedetailleerd uitgevoerd. Ik moet wel hier en daar nog een braampje wegschuren.

1_A6M2-N__Rufe__014.jpg
De achterkant van de motor.

Zoals ik zei ga ik eerst hier en daar nog wat schuren en dan gaan we eens kijken of ik het item goed kan ontvetten. Er hangt namelijk nogal wat vettigheid aan de gietramen.


Wordt vervolgd,


Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu moet je mij toch eens uitleggen hoe je dit kunt gaan schilderen en verweren?
Als jij al kritiek hebt op mijn spinnen en dwergen ........:confused:
 
Het spuiten zal geen probleem leveren daar alles toch in het zwart moet gespoten worden. Juist hier en daar een metalen accentje leggen en klaar is kees.
De onderdelen die bij de motor horen (benzine- en olietank, motorsteun) worden na het spuiten aan elkaar gezet.

Het verweren zal ook geen problemen geven. ;)


Die spinnen en dwergen van je, dat is pas écht een friemelwerkje.
Daar zou ik dus stapelgek van worden. schrikken.gif


Droop
 
Rare dinges

Er gebeuren hier rare dinges:

Met het oog op het aanbrengen van de verwering vandaag, heb ik gisterenavond de motor volledig in het mat zwart (enamel) gespoten en wat blijkt nu? Dat die *%£¨+*¨%°¨verf nu nog niet droog is! Er zit zelfs een satijnglans op. En nee, ik heb me niet vergist van verfpotje.
En het is ook geen nieuw potje verf.:mad:

Heeft er iemand soms enig benul hoe dit komt? In al die jaren dat ik aan modelbouw doe, ben ik dit fenomeen nog nooit tegen gekomen.


1_A6M2-N__Rufe__019.jpg


Ik kan nu niet meer doen dan nog maar eens 24 uren te wachten en te kijken wat er zal gebeuren. :confused:



Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Droop,
Ik denk dat ik eens iets dergelijks heb gehad met Humbrol of Revell-verf. Het was bijna identiek hetzelfde, ook matte zwarte enamel, reeds gebruikt enzo. Volgens wat ik toen op een Brits forum te horen kreeg, was de verf ofwel niet goed gemengd, ofwel was er te weinig matte pigment, ofwel te dik aangebracht. Aangezien het hier met airbrush was, kan dat laatste al niet, jouw palmares kennende sluit dat eerste ook uit. Dus dat zou op te weinig pigment slaan. Volgens datzelfde forum wordt veel matte verf gemaakt van blinkende. Of dat hier het geval is, weet ik echt niet, want ik ken niet veel van verf. Wel weet ik dat matte verf, door zijn onregelmatig, dus groter oppervlak, veel sneller droogt dan blinkende. Dus die twee hebben wel degelijk iets met elkaar te zien.
Verder kan ik je niet helpen, tenzij je je mss van potje hebt gemist?

Johan
 
Dit heb ik ook eens gehad. Dan is het plastic niet helemaal goed ontvet geweest. Zo heb ik een vrachtwagen in de kliko kunnen gooien. Wat je zou kunnen doen is het bij de verwarming te drogen leggen. Dit kan dan wel een paar dagen duren, mr muscle is eventueel ook een oplossing. Maar dat geeft wel een rommeltje met natte verf.
 
Bedankt voor het meedenken, jongens.

Jullie gegeven feiten nu eens naast elkaar gelegd:

Model ontvet? Jazeker.

Verf niet goed gemengd? Toch wel (zoals steeds).

Verf te dik aangebracht? Neen, is met airbrush gespoten.

Verkeerd potje verf gebruikt? Nope.

Dan kan het inderdaad liggen aan het feit dat er te weinig matte pigment aanwezig is.

Als het spul niet wil drogen dan zal ik Rik's oplossing voor lief moeten nemen: de ovenreiniger. :confused:



Droop
 
Hoi Dominiek,

Ja, die kende ik al.

Maak me nu nog niet gekker dan ik al ben. :p

Maar eerlijk gezegd had ik er ook al aan gedacht om er zo'n dio('tje) van te maken. Maar ik ben het nog niet zeker... afijn, ik zal nog zien... . Tijd brengt raad.

Ondertussen heb ik al eens gekeken naar de motor en ja hoor: het droogproces begint op gang te komen. :D



Droop
 
Even nog even over het niet willen drogen van verf.

Ik heb toenvalling vanmiddag een vraagstuk gehad in de bouwmarkt. :eek: Dit ging over het schilderen van Pvc. Een klant had een probleem met het schilderen hiervan. Dus de bediende de fabrikant opgebeld. Moest even kijken naar een code die op het pvc stond. Zo gezegd, zo gedaan. Dus gaf de bediende de code op en het antwoord was heel sympel. De klant mocht de pvc retour brengen. De samenstelling was niet goed gemengd. Daardoor was een deel van dat pvc wel te schilderen en een deel niet. De reden was dat het pvc is gaan zweten. De klant had de goede primer etc gebruikt. De oorzaak was dus dat in het zelfde product de mengverhouding niet goed gemaakt was. En dus op een onderdeel het wel goed droogd en op hetzelfde onderdeel aan de andere kant niet droogde. Vreemdgenoeg zou je daar ook last van kunnen hebben. Dit noemt met zweten van het kunststof. :(
 
Dit zou inderdaad een plausibele uitleg kunnen zijn van het probleem, Rik. Ware het niet dat ik ook nog stukken in een andere kleur heb geschilderd en die waren dan wel in no time droog. :confused:

Toch nog eens van harte bedankt voor het meedenken. ;)


Droop
 
motor

De motor, benzine- en olietank zijn gemonteerd en geschilderd.

1_A6M2-N__Rufe__024.jpg

1_A6M2-N__Rufe__027.jpg

1_A6M2-N__Rufe__028.jpg

Het green zinc chromate heb ik gemaakt door Revell SM360 (groen) te mengen met M15 (geel). Helaas wordt dit op de foto donkerder weergeven dan het in werkelijkheid is.

Na 2 dagen van washes en drybrushes aan te brengen, is de motor wel een model op zich geworden.


Wordt vervolgd,

Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er goed uit. Maar hoe heb je nu het drogingsprobleem opgelost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan