Hoofdsponsor

1/24 Nakajima A6M2-N 'Rufe' [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ben zeer benieuwd hoe het jou gaat lukken. Nieuwe technieken uitproberen is altijd lastig, maar wel leuk. :D

Gaat zo daar ik volg.
 
Hallo Droop,

Wanneer komen nou die foto's, zo hou je het wel spannend.

Mvg.
 
Ziezo, het is nu terug tijd voor een héél kleine update:

1_DSCN7724.jpg

Het toestel lijkt nu niet meer op een gezouten haring maar meer op een gepekelde zebra. ;P

Yep, de pre shading is aangebracht. Ik heb tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om de cowling volledig z'n zwarte kleur te geven. Ook de aluminium prop heb ik aan de binnenkant zwart gespoten. Dit werd zo gedaan omdat anders de piloot door het door de zon glimmende alu verblind zou kunnen worden.

Ik ga nu eens kijken of ik de kleur kan mixen die aan de onderkant moet worden aangebracht.

Dus, dit wordt nog steeds vervolgd.

Sayonara.

japans_meisje.gif


Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eerste verwering

Edit: De Rufe is gespoten en de effekten van de zouttechniek laten zich nu reeds goed merken:

1_DSCN7727.jpg

1_DSCN7728.jpg

1_DSCN7729.jpg

1_DSCN7731.jpg

1_DSCN7732.jpg

Als de verf goed droog is dan kan het echte chippen gaan beginnen.
Ik weet niet of ik dit nu morgen kan gaan doen want de Christel II gaat het ruime sop kiezen.


Wordt vervolgd,

Sayonara

japans_meisje.gif


Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja man dit word ook een beauty hoor, en lachen met uw uitleg
Het toestel lijkt nu niet meer op een gezouten haring maar meer op een gepekelde zebra. ;P

Hehehe :D:D
 
Ben benieuwd of dit ook weer zo'n mooi vliegtuig gaat worden als die andere. Ga door en ik volg. :D
 
Chippen

Zo, voor ik deze namiddag met de Christel II het water in ga, heb ik nog eventjes tijd gevonden om het toestel verder te verweren.

In aansluiting op de zouttechniek, ben ik nu verder gegaan met het echte chipwerk:

1_DSCN7734.jpg

Hier ga ik de binnenste ailerons van het nodige chipwerk voorzien: met een scherp mesje word de deklak terug afgekrast (het chippen) tot de onderliggende metaalkleur terug tevoorschijn komt.


1_DSCN7736.jpg

De cowling kijgt natuurlijk ook z'n deel te vewerken.


1_DSCN7738.jpg

Waarna alles met grof schuurpapier verder wordt afgewerkt


1_DSCN7741.jpg

Met dit dan als resultaat.


Dit is dan de basis om met het verdere verweren van dit toestel verder te gaan.
Natuurlijk zal straks het algemeen uiterlijk nog veel veranderen als de washes zijn aangebracht. B:

Jullie vragen zich waarschijnlijk af waarom de Nakajima zo een erg verweerd uiterlijk moet gaan krijgen?

Wel, na enig opzoekingswerk ben ik er achter gekomen dat de Japanse vliegtuigen gedurende WO 2 met erg slechte verf werden geschilderd. Je mocht er als het ware niet naar kijken of ze viel al terug van het toestel in de verfketel . :D
Uiteraard was deze verf érg gevoelig voor slijtage: het handelen van het toestel, het in- en uitstappen van de piloot, werkzaamheden aan de motor enz. enz. Al die zaken droegen bij aan het verweerde uiterlijk.


Wordt vervolgd (maar nu wordt het de hoogste tijd om te gaan varen. ;P )


Tzudzuku (*)

japans_meisje.gif

Droop

(*)Japans voor 'wordt vervolgd'.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nakajima A6M2-N 'Rufe'

He Droop,

Dat was het wachten wel waard, word weer mooi.

Heb je niet snel de kans dat je er teveel verf afhaald met het chippen?

Mvg.
 
Droop,

In een woord schitterend, ben benieuwd naar het vervolg!

Dat de Japanse verf te wensen over liet heb ik ook eens ergens gelezen.
Ik hoop dat het zoals jij schetst weer in de ketel terecht kwam, konden ze er weer een spuiten.:D
Of waren ze toen ook al mileubewust bezig misschien?B:

Groet,
Swa
 
Ik heb ondertussen weer een heel klein beetje aan de Rufe kunnen verder werken.

Enkele foto'tjes van de gedane werkzaamheden:

1_DSCN7748.jpg

Nadat het model een hoogglanslaag had gekregen, was het tijd voor de decals.
Ik moet Trumpeter hier een grote pluim geven voor de kwaliteit van de plakkertjes. Die was superb!
Ook heb ik met de airbrush op de wings de roetsporen weergegeven van de ontbranding van de 20mm boordkanonnen.


1_DSCN7749.jpg

Het Japannerke begint al zachtjesaan op z'n 1:1-broers te gelijken.


1_DSCN7755.jpg

Ook de gele kleur op de leading edges werd aan enige weathering (chippen) onderworpen.


1_DSCN7752.jpg
De onderkant van de Nakajima.


1_DSCN7753.jpg
Let ook hier op de sporen van de boordkanonnen en het roet op de romp van de beide uitlaten.



De volgende stap is het aanbrengen van de sludge.


Tzudzuku.

japans_meisje.gif


Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vriend,

Dat is nu eens eerste-klas-werk wat je hier presenteert.
En dan zeg je dat je onvoldoende skills hebt om de uitdaging in de wedstrijd oldtimers aan te gaan.
Jij kunt verdorie veel mooier spuiten dan ik...... Op wat wacht je? Zoek maar je TA......:((
 
Laatst bewerkt:
1ste klas decal, chip, en spuitwerk! :D
Succes met de sludgewash
 
Je maakt een geintje. Dit is geen model. Dit is een 1 op 1 foto die je ergens vandaan hebt getoverd. :D

Geintje, Zeer schoon, mijn complimenten. Ben ook benieuwd naar de sludgewasch.
 
De laatste loodjes

Bedankt jongens.

Ik heb vandaag zeer goed kunnen verder werken aan dit model met als resultaat dat het model bijna volledig klaar is.
Ik zeg wel 'bijna' dus volgen hier nog wat foto's van de gedane werkzaamheden:

1_DSCN7756.jpg

Hier ben ik nog bezig aan de sludge. De linker vleugel is volledig afgewerkt. Op de rechtse is de sludge nog overvloedig aanwezig. Helaas gaat er veel van het effekt verloren door de foto.


1_DSCN7764.jpg

Hier heb ik me een beetje zitten amuseren met het karretje waar de Rufe komt op te staan.
Gelukkig ben ik een meester in de Japanse taal en weet ik wat er op het karretje geschreven staat:
Op de linker stut staat: 'voorkant' en op de rechter staat 'achterkant' geschreven. :D :D :D


1_DSCN7757.jpg

De canopy is hier van de masking tape ontdaan. Gelukkig had ik die delen in een Sols Plus badje gestoken want er was op één plaats een klein beetje verf onder de tape gekropen.
De verf bleef dus op de S+ hangen en niet op het plastic zelf. Dit kon ik dus met een houten tandenstokertje zeer gemakkelijk verwijderen en het beste is nu dat je er niets meer van terug ziet.
De masking tape was er nu eens geen van Tamiya maar van Testors. Mijn ervaring: geef mij maar Tamiya!


1_DSCN7758.jpg

Jullie vragen zich waarschijnlijk af waarom ik de prop en spinner niet heb verweerd?
Wel, bij het echte toestel waren die items van zuivere, ongeverfde aluminium (met uitzondering van de achterkant van de proppellerbladen). Dus daar hoefde ik geen afgebladderde verf op aan te brengen.


1_DSCN7759.jpg

Zomaar een leuk foto'tje van de Rufe.


1_DSCN7760.jpg

Birds' eye view van de Nakajima.


Ik ga nu de komende dagen nog de navigatieverlichting, de radioantenne en bommen aanbrengen.


Tzudzuku

japans_meisje.gif


Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
He Droop,

Ziet er goed uit. Wat gebruik je voor de sludge als ik vragen mag?
Ga je nog wat speciaals doen met de navigatieverlichting?

meester in de Japanse taal

Zo, zo.............. 私はオランダに住んでいます。). :D

Mvg.
 
Dit is een leuk topic om lezen, zelfs al ben ik geen vliegtuigbouwer. Maar de manier waarop het gedaan is picobello, de commentaren en uitleg zijn verrassend en geinig, en het resultaat, tja, op sommige foto's twijfel je gewoon of het 1/1 is of een schaalmodel.

Mijn complimenten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan