Hoofdsponsor

1/24 Nakajima A6M2-N 'Rufe' [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo'n bril heb ik al eens geprobeerd. Werkt niet bij mij. Dan heb ik geen goede coordinatie ineens. Ik denk dan dat het groot is terwijl iets heel klein is. En krijg de beweging er niet op aangepast. Raar maar waar.

Wat die pasvorm betreft. Ik heb een beetje hetzelfde met mijn Nimitz. Heel vervelend. Je verwacht voor een bepaald bedrag zoiets niet.

Voorwatbetreft het resultaat. Het ziet er goed uit, maar ik had gezien jou andere resultaten ook niets anders verwacht. Gaat helemaal goed komen. cute
 
Is inderdaad zeer mooi aan het worden.
Dit verouderen van die verf vind ik zo knap :rolleyes:
Ik zou echt niet weten hoe er aan te beginnen, maar door vele verslagjes te lezen kom ik er ooit wel uit.
Eigenlijk is er niks moeilijk aan hoor.

Eventjes héél in't kort:

Eerst alles in z'n kleurtje steken.
In dit geval was dit dus green zinc chromate voor het panel, vloer, de zetel enz. enz.
Zwart werd gebruikt voor de radio, schakelkastjes enz.

Vervolgens met een drybrush (metaalkleur) de opliggende zaken accentueren. Dit zijn dan de ringen rond de metertjes, randen van de knopjes en de schakelkastjes enz.
Ook de plaatsen op de vloer, voor de 2 pedalen, krijgen een drybrush behandeling omdat daar de verf door de voeten van de piloot is afgesleten.

Knoppen en levers die extra belangrijk waren kregen een rood accentje aangemeten.

Om de diepliggende zaken te accentueren maken we dan gebruik van een sludge wash. Daarna alles fixeren met een blanke matte lak en klaar is kees. ;)


Droop
 
Ja brrrrrr
Dit is gemakelijker gezegt dan gedaan denk ik :confused:
Ik zie wel wanneer ik verder doe met de F-16, gaan we dit allemaal kunnen testen.
Bedankt voor de tip
 
Nog maar eens een beginnersvraagje ;) :
welke plamuur gebuik jij hiervoor (Rik=Action Droop=??) 't is maar ik heb één, een broertje dood aan
(te veel en te hard) schuren en
twee, na dat schuren en primer laag heb ik toch regelmatig nog dat het niet echt 100% glad is :mad:

Groetjes

Carl
 
Nog maar eens een beginnersvraagje ;) :
welke plamuur gebuik jij hiervoor (Rik=Action Droop=??) 't is maar ik heb één, een broertje dood aan
(te veel en te hard) schuren en
twee, na dat schuren en primer laag heb ik toch regelmatig nog dat het niet echt 100% glad is :mad:

Groetjes

Carl

Wel ik moet toegeven ook de plamuur van Action te hebben gebruikt en deze is echt zeer fijn, voor modelbouw en fijne afwerking is deze zeer geschikt, + het is zeer snel droog dus kun je vlug terug aan de slag en met deze plamuur kun je zo fijn werken dat schuren een plezier word.:rolleyes:
 
Ik gebruik normaal de putty van Vallejo, maar denk nog eens rond te gaan naar Action.
 
Eventjes een mini-update:

De naden zijn geschuurd en zijn nu zo glad als een babykontje. :)

Enkel de machinegeweren (de lopen) in de beide wings staan me niet aan en ga ik trachten te vervangen door metalen/ messing exemplaren.

Weldra kan ik aan de canopy beginnen maar daarover later meer.


Wordt vervolgd.


Droop
 
1_DSCN7707.jpg

De machinegeweren zijn geplaatst. De lopen zijn dus messing buisjes geworden. Na wat vijlwerk heb ik er toch wat model in gekregen.
Ik moet nu nog enkel de gaten in vleugels waar de lopen uitsteken, met een beetje plamuur afwerken.


1_DSCN7709.jpg

Voor de lol heb ik hier eens de prop op de motornaaf geplaatst.
Jaja, het begint er op te lijken.


1_DSCN7710.jpg

Dit is het karretje waar de Rufe op getransporteerd wordt.
Ik ben er nog niet helemaal uit of ik het model op het karretje ga plaatsen of dat ik het in een dio ga verwerken.


Ik ga nu het model z'n ontvettingsbadje geven waarna ik me dan op de canopy ga toespitsen.



Wordt vervolgd,



Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tjonge jonge, dat is geen half werk.

Even eenvraagje, was het niet zo dat er op de loop van zo'n miterailleur een soort koelplaat omheen zat? Zo'n scherm met van die gaatjes.
 
Mooi man en zeker als er een beetje bij gescracht word, dat maakt alles nog mooier.
Dat karretje ga je daar nog echte rubber banden op leggen of worden deze gewoon geschilderd?

Zal wel mooi staan denk ik het vliegtuig op dit karretje, of er naast, heeft weer iets extra's aan het geheel he :rolleyes:

Blijf u volgen
 
Tjonge jonge, dat is geen half werk.

Even eenvraagje, was het niet zo dat er op de loop van zo'n miterailleur een soort koelplaat omheen zat? Zo'n scherm met van die gaatjes.
Op vaste machinegeweren op de grond zie je inderdaad wel van die koelelementen aan de loop zitten. Doch op deze Rufe waren die niet aanwezig (zelfs niet op de wapens die zich in de cowling bevinden) daar ze toch genoeg koeling krijgen door de lucht die zich langs de vleugels en romp bevindt.


@Dirk: ik denk dat ik het karretje in het dio zal verwerken. Zo heb ik 2 vliegen in één klap. ;)



Droop
 
Zo de voorbereidingen aan de canopy zijn klaar.

Enkele foto'tjes:

1_DSCN7712.jpg

Naar goede gewoonte heb ik hier de clearparts hun badje gegeven.


1_DSCN7713.jpg

Toen de Sols Plus goed was opgedroogd kregen de delen hun plaatsje op de romp van de Rufe...


1_DSCN7714.jpg

... en na enkele uren met masking tape in de weer te zijn geweest waren de ramen van de buitenwereld volledig afgeschermd.


1_DSCN7716.jpg

Daar de binnenkant van het framewerk een green zinc chromate laag had, heb ik dit dan maar eerst aan de buitenkant aangebracht. Om dit aan de binnenkant te doen zou een bijna onmogelijke opdracht zijn.
Als later tijdens het spuitwerk hierover dan de eigenlijke kleur komt te zitten, dan zal het green chromate door de doorschijnende delen nog aan de binnenkant te zien zijn.



Wordt vervolgd.



Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
droop
prachtig wat je voor de dag brengt,
niets voor my,
dat is voor myn beere pootjes iets te veel van het goede;)
alle jong,eerst konynehersens en nu beerepoten.
op wat ik in de toekomst zal lyken is voor my een raatsel wacko
groetjes,ronny
 
Bedankt Ronny. :rolleyes:




Droop (die denkt dat Ronny toch wel op een héél raar beestje moet gaan gelijken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
A silver bird is born

Terwijl het forum off line was heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Rufe van z'n metaalkleur te voorzien.
Dit uiteraard met het oog op de latere verwering van het toestel:

1_DSCN7719.jpg

1_DSCN7718.jpg


Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoi, ik wil wel graag kijken maar ik zie nog geen plaatjes? Misschien nog iets veranderen in de instelling van het forum denk ik. :s
 
zouttechniek

In navolging van Merlijn ga ook ik op deze Japanner o.a. de zouttechniek toepassen.
Deze techniek zal worden gecombineerd met het chippen.

Merlijn heeft alles al mooi verteld over deze techniek en daarom ga ik hier direkt over tot een foto'tje:

1_DSCN7720.jpg
Het zout is op de patatjes... euh... Rufe. :D

De plaatsen waar ik speciale aandacht ga aanbesteden zijn: de cowling, de leading edges, ailerons en flaps, hoogteroeren en vertikale stabilisator en de hoofddrijver.
Wisten jullie trouwens dat de hoofddrijver ook tevens een extra benzinetank was? Die Japannerke's waren toch altijd al vindingrijk, niet? B:


Wordt vervolgd.



Droop
 
Mooi Droop.

Ga je nu nog preshaden ook? (ik begin het al een beetje te kennen:D)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan