Hoofdsponsor

1/24 Nakajima A6M2-N 'Rufe' [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Cockpit

De cockpit is klaar en is nu gereed om in de romp te worden ingebouwd:

1_DSCN7665.jpg


1_DSCN7667.jpg

De lopen van de beide machinegeweren zijn met een 0,5mm boortje uitgeboort om zo een realistischer beeld te krijgen.


1_DSCN7671.jpg

Een kijkje binnenin de cockpit. Ook hier heb ik terug gebruik gemaakt van een sludge plus drybrushen.


1_DSCN7675.jpg

Hier is de verwering goed waar te nemen.


1_DSCN7677.jpg

De 'pilots' seat'. Het effekt van de sludgewash is op deze foto duidelijk te zien.


De volgende stap is het inbouwen van de cockpit én de motor in de romp.


Wordt vervolgd.


Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zeer mooi gedaan, al dat gewash enzo dit moet ik zelf ook ooit eens doen als ik aan men F-16 verder doe.Ik sta altijd te kijken met wijde ogen wat jullie allemaal met die verf kunnen.
Mooi man
 
mwoa, doe ik jou zo na, en nog beter ook. :eek: Ooit eens in mijn tiende leven van nu. ;)

Geintje van platte bodem. Man wat maak je er iets moois van. En echt ik doe jou dit niet na. zoals ik al eerder eens heb aangegeven. Die vliegtuigen, dat is een vak appart. Kun je dat kun je alles. :eek:
 
Bedankt jongens.

@Dirk:
Zeer mooi gedaan, al dat gewash enzo dit moet ik zelf ook ooit eens doen als ik aan men F-16 verder doe.
Dit moet je zeker eens doen. je F16 zal door die (sludge)washes al gauw een andere (lees:realistischer) look krijgen. ;)

@Rik:
...Die vliegtuigen, dat is een vak appart. Kun je dat kun je alles.
Uitgezonderd mooie figuren schilderen, houten boten bouwen, een carrier scratchen, enz. enz. :rolleyes:

Alle takken van modelbouw hebben zo hun technieken. Ook de vliegtuigbouw. Eens je die onder de knie hebt, dan is er niks meer aan. :)



Droop
 
Ben nu toch zo onder de indruk dat ik jou topic een waardering gegeven heb. :D
Als het goed is zie je er nu een paar sterretjes bij staan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de cockpit ziet er heel mooi uit! binnenkort ga ik ook verder met mijn toestel ;)
 
Die cockpit zou niet misstaan ales alleenstaand model, héél mooi Droop, de sludge wash natuurlijk maar
zeker het chippen is heel realistisch, de sterretjes zijn meer dan verdiend !!
 
Hartelijk dank voor de lovende woorden, jongens.

Ondertussen heb ik de cockpit + motor in de romp aangebracht.
Ook de vleugels, ailerons, stabilisatoren, hoogteroeren en richtingsroer zijn aangebracht:


1_DSCN7683.jpg

Tevens heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de drijvers ook te monteren. Dit heb ik gedaan met het oog op het komende plamuurwerk.
Nu kan ik al de grote onderdelen van dit toestel in één keer mooi plamuren en schuren.


Tevens heb ik van de geplaatste cockpit terug wat foto's genomen.
Maar nu bij daglicht want ik vond dat op de vorige plaatjes toch nog wat details verloren zijn gegaan.

Dus, bij deze nogmaals de cockpit van de Rufe:


1_DSCN7679.jpg

1_DSCN7680.jpg

Nu zien we tenminste toch de wijzerplaatjes op het panel.


Ik hoop dat ik nog deze week tijd heb om met het plamuurwerk te beginnen.


Wordt vervolgd,


Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goeie dag, zelf wijzerplaatjes enzo. Heb je die er in geschilderd? Dat is toch met bril voor mij een bijna onmogelijkheid. :eek:
 
Nee hoor, die wijzeplaatjes heb ik niet geschilderd.
Deze meters zijn op een stuk transparante film gedrukt en als je die nu op een witte ondergrond lijmt dan kan je goed de metertjes waarnemen. Natuurlijk moet je ervoor zorgen dat ze wel perfect in de gauges passen.

De film was bij de kit ingesloten en is geen after-market gedoe.
Zelfs de metalen(!) scharnieren van de ailerons en roeren heb ik uit de bijgeleverde PE en metalen delen moeten maken.

Dit is typisch kwaliteit van Trumpeter. ;)


Droop
 
Hahaha, ik zie sterretjes!
sombrero.gif


Bedankt Rik.
Euh, volgens mij loopt je toch een maand en 10 dagen achter hoor...15 juni ipv 5 mei ;-)

Maar weer on topic... gewoon prachtig, de "Zero" en haar verwanten zijn altijd al mijn favorieten geweest sedert ik als klein jochie voor het eerst Tora tora tora (en in een iets later stadium te boekjes van Buck Danny begon te lezen) te zien kreeg.
 
Euh, volgens mij loopt je toch een maand en 10 dagen achter hoor...15 juni ipv 5 mei ;-)

Maar weer on topic... gewoon prachtig, de "Zero" en haar verwanten zijn altijd al mijn favorieten geweest sedert ik als klein jochie voor het eerst Tora tora tora (en in een iets later stadium te boekjes van Buck Danny begon te lezen) te zien kreeg.
Hahaha, dat manneke z'n sombrero zit zo diep over z'n ogen dat hij geen kalender kan lezen.

Tora, Tora, Tora is één van m'n favoriete films en heb ik hier in m'n dvd-collectie staan. Ik heb die film laatst nog eens als referentiemateriaal gebruikt i.v.m. dit Nakajima 'Rufe' projekt.
En meer bepaald om de kleuren van de toen gebruikte toestellen én de verwering te bestuderen.


Droop
 
Goeie dag, zelf wijzerplaatjes enzo. Heb je die er in geschilderd? Dat is toch met bril voor mij een bijna onmogelijkheid. :eek:

Rik,

Ik moet ook brillen en heb daarbij nog 2 zwaar verschillende ogen qua sterkte. Dat betekend dat ik met een gewone loupe eigenlijk niks kan zonder bril.

Dan maar gezocht en een dergelijk loupe gevonden:
31wqYKpvOkL._SL500_AA275_.jpg

Met deze kan ik dus verschillende sterktes van lenzen erop plaatsen, mijn bril aanhouden en de loupe op mijn hoofd zetten. Daarna kan er door middel van de leds, handenvrij en met veel licht en sterkte, gewerkt worden. Mijn model is identiek hetzelfde, maar van een ander merk dat me nu niet te binnen schiet. Prijs in Belgie was rond de 50 euro.

En jawel, ik wil dit ding voor geen goud van de wereld nog missen.

Voor meer info: Amazon.co.uk: Draper Expert Led Head Loupe: DIY & Tools
 
Ik heb net het plamuurwerk achter de rug.
Voor een kit in deze prijsklasse vind ik de pasvorm nogal slordig.
Daar heeft Trumpeter bij mij veel punten verloren.

De plaatsen die ik heb moeten plamuren heb ik op de volgende foto's met rode pijlen aangeduid.

De bovenkant van de Rufe:

1_DSCN7696.jpg

Scharnieren BB en SB wingtips, scharnieren buitenste ailerons, beide stabilisatoren, de naad van beide romphelften, leading edges van de wings, vleugelwortels, de bovenkant van de 3 vlotters.




De onderkant van de Rufe:

1_DSCN7697.jpg

Beide stabilisatoren, de naad van de romphelften, scharnieren van de binnenste ailerons, bevestigingspunt van de wings aan de romp,
onderkant van de cowling, steunen van de drijvers.


Hier had ik m'n handen meer dan vol aan.
Afijn, dit klusje is nu achter de rug en als het een beetje meezit dan kan ik morgen gaan schuren.


Wordt vervolgd,


Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Droop,

Wat ik tot nu toe heb gezien vind ik al een knap stuk werk.
Ben dan ook benieuwd naar het verdere bouwverslag.

Ga zo door en blijf het zeker volgen!:)

Groet,
Swa.
 
Is inderdaad zeer mooi aan het worden.
Dit verouderen van die verf vind ik zo knap :rolleyes:
Ik zou echt niet weten hoe er aan te beginnen, maar door vele verslagjes te lezen kom ik er ooit wel uit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan