Hoofdsponsor

1/72 Kuifje Duobouw: tiger moth & Ar196 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nils

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
331
i was normaal van plan om weer militaire vliegtuigen te bouwen, maar heb er momenteel geen zin in, daarom ga ik eventjes 2 vliegtuigen bouwen uit de beroemde Kuifje strips.

was normaal begig met een 1/72 airfix piper arrow om te bouwen naar warroir III (in de kleuren van "the victors", meer daarover later) maar ik ben nog bezig met het ontwerpen van de decals. daarom ga ik ondertussen beginnen met deze 2.

de eerste word een Tiger Moth, uit het album "De Zwarte Rotsen".
in dit verhaal word Kuifje vals beschuldigd van misdaad en moet de Jansens ien kwijt te raken en "leent" een vliegtuig van een locale vliegclub in Sussex.
de Jansens zetten de achtervolging in en eisen een Tiger Moth op.

ile55b2.jpg


de 2de word de Arado Ar196 uit het album "De Geheimzinnige Ster" waar het vliegtuig wordt gebruikt voor een expeditie naar een misterieuze comeet de ergens in groenland is neegevallen.

arado196_tintin_1163699967_1189590418_2180940.jpg


de modellen die ik hiervoor zal gebruiken zijn de Airfix 1/72 Tiger Moth (met Bleu Rider Decals die ik van een goede vriend uit engeland gekregen heb) en de Revell 1/72 Arado Ar196 (met zelfgemaakte decals)

001.png

en hier de tiger decals :laugh:

002.png
 
Heel leuk, lijkt mij weeral eens iets anders. Benieuwd naar de uitkomst, kan niet anders dan lukken.
 
een kleine update,

de tiger moth is al voor het grootste deel in elkaar gestopt, enkel nog het onderstel erop en het schilderen kan beginnen :)
de propellor die met de airfix kit geleverd zit bevalt me niet echt, daarom zal ik deze vervangen door 1 van de revell 1/72 Se5a (die zowel met 2- als met 4-bladige prop word geleverd)

002-1.png

voor de arado duurt het iets langer, de binnenkant heeft al een eerste laag gunmetal gekregen, een 2de volgt nog.
de instrumenten zijn al geschilderd en gedecalt, en de cockpit (stoel, stuur en pedalen) zitten al in elkaar en zijn geschilderd.

001-1.png
 
eerder deze week heb ik de romp, drijvers en de vleugels van de Arado in elkaar gestoken, en zijn de onderdelen van de motor in de verf gestopt.
gisteren zijn de romp, vleugels en drijvers in de primer gestopt, ook is de motor in elkaar gestopt en zijn er gaten gevult.

006.png

008.png

007.png

deze morgen ben ik weer begonnen, de drijvers hebben een eerste laag geel gekregen en de romp is al gedeeltelijk in het geel omdat ik aan de bovenkant nog enkele openingen moet opvullen en afschuren.
morgen gaat er wellicht niet veel aan gebeuren omdat de gele verf te lang moet drogen, en omdat ik oostende op concultatie moet bij een mondchirurg om mijn wijsheidstanden te trekken :(

aan de tiger moth is er nog niets veranderd, maar ik ga kijken om vandaag het onderstel erop te doen en de wielen en prop in de verf te zetten.

009.png

010.png
 
Prima op weg om er een mooi vleigtuig van te maken Nils, die motor ziet er ook strak geschilderd uit.
Al eens die acryl spuitbussen geprobeerd, Humbrol?? Het zou goed werken.
 
de Arado is bijna klaar, er moeten hier en daar nog een paar losse eindjes worden weggewerkt :)

003.png

de tiger moth is nog niet zover gevorderd, enkel de poten voor het onderstel zijn erop geplaatst, nu word ze klaar gemaakt om geschilderd te worden.
maar het project geet voor even in de koelkast, vanwege dat er iets ander is tussen gekomen. maar meer updates binnenkort :)

004.png
 
ben net terug begonnen met dit bouwproject, te beginnen met de tiger moth te voorzien van een eerste laag geel.
de Arado Ar196 is praktisch helemaal klaar, het enige wat ik nog eraan zou doen is aan de drijvers en enkele plekjes nog eens met geel overgaan.

en bij deze wil ik ook nog een kleine aankondiging maken,
ik heb besloten om door te gaan en nog een aantal kuifje vliegtuigen te bouwen :)

op de lijst staan (allen 1/72):

-Supermarine Spitfire (een Khemedse Mk.V uit het album "Het zwarte goud")
-Mosquito FB.VI (Khemedse Luchtmacht, uit het album "Cokes in vooraad")
-Hawker Hind (of Demon of Hart, uit het album "de sigaren van de Farao")
-Auster OAP (ook uit hetzelfde album)
-Lavochkin La-5FN (uit het album "Raket naar de maan", lijkt onduidelijk maar gezien syldavië op oost europa trekt, een russisch toestel)
-de Haai Onderzeëer (uit "de schat van Scharlaken Rackham" en de film "Het Haaienmeer", experimentele poging met conversie van Me262B)

hieronder enkele foto's van de werken :)

011.png

012.png

013.png
 
en bij deze wil ik ook nog een kleine aankondiging maken,
ik heb besloten om door te gaan en nog een aantal kuifje vliegtuigen te bouwen :)

op de lijst staan (allen 1/72):

-Supermarine Spitfire (een Khemedse Mk.V uit het album "Het zwarte goud")
-Mosquito FB.VI (Khemedse Luchtmacht, uit het album "Cokes in vooraad")
-Hawker Hind (of Demon of Hart, uit het album "de sigaren van de Farao")
-Auster OAP (ook uit hetzelfde album)
-Lavochkin La-5FN (uit het album "Raket naar de maan", lijkt onduidelijk maar gezien syldavië op oost europa trekt, een russisch toestel)
-de Haai Onderzeëer (uit "de schat van Scharlaken Rackham" en de film "Het Haaienmeer", experimentele poging met conversie van Me262B)

Een leuk idee en een mooie verzameling wordt dat.

Christophe
 
ze zijn klaar :)
alleen bij de Tigermoth moet ik nog een klein plekje onder de buik schuren en plamuren :)

005.png

001-2.png

002-2.png

003-1.png

004-1.png
 
ziet er prachtig uit nils recht uit de strip
 
Dat ziet er inderdaad heel mooi uit. Staat er ook een afbeelding van de moth's propeller in stilstand in het album overigens ? T'is maar dat de propeller van een tiger moth gelamineerd was, zie het dus als een heel dikke plaat multiplex, waardoor je in de propeller een mooi patroon had van donder en lichter hout.
 
Hey, :)

Zeer mooi is dat, eens iets anders of het oorlogsgeweld, wijs...;)8)8)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan