Hoofdsponsor

1/6 Bouwverslag A7V [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
V

VBZ

Guest
Ik had me zodanig geamuseerd met het maken van mijn MarkIV, dat ik besloot - terwijl het ijzer nog heet was - zijn Duitse tegenhanger te bouwen: de A7V.

normal_a7v.jpg


Zoals ik al zei in het topic over de MarkIV, was het tactisch succes van de Britse tankaanvallen minimaal, maar de impact die ze hadden op het moreel van de Duitse troepen was immens. Vandaar dat Duitsland besloot zijn eigen tanks te bouwen. 100 werden er besteld, 20 werden er gebouwd en de eerste was klaar in oktober 1917.
("A7V" staat voor "Allegemeines Kriegsdepartement 7, Abteilung Verkehrswesen", de commissie die verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van dit "gedrocht". )

Zijn eerste inzet was in het voorjaar van 1918 in de omgeving van het Noord-Franse St. Quentin en de eerste tankslag (in de geschiedenis) vond weinig later plaats, op 24 april 1918, in Villers-Bretonneux: 3 MarkIV's (1 male + 2 female) namen het op tegen 1 A7V. Ondanks dat de machinegeweren van de Female MarkIV's nutteloos waren tegen de bepantsering van de A7V, wonnen de Britten.

De A7V was uitgerust met een 57mm Norderfeld kanon (gebouwd in de UK en als oorlogsbuit genomen van de Belgische forten) en 6 MG08 (7.92mm) watergekoelde machinegeweren.

Ondanks dat de A7V een dikkere bepantsering had en sneller was, had hij ook een aantal niet onbelangrijke nadelen t.o.v. zijn Britse tegenhanger. Zijn overhangende 'romp' met hooggelegen zwaartepunt zorgden ervoor dat hij beperkt was in het overschrijden van loopgraven en zijn kanon had een lagere vuursnelheid dan de Britse 6-pounder.

Het bouwen van de A7V is een stuk complexer dan de MarkIV. De plannen die op het net circuleren zijn verre van nauwkeurig en de hellende vlakken zijn niet eenvoudig om exact na te bouwen. Gelukkig heb ik gebruik kunnen maken van de expertise van anderen die bereid waren hun ervaringen met het bouwen van de A7V on line te delen; bijvoorbeeld deze indrukwekkende "scratchbuilt" A7V op schaal 1/25: http://www.activeboard.com/forum.spark?aBID=63528&p=3&topicID=29501372

Ik ben gestart met het "opblazen" van een plan op schaal 1/48 en ben van daaruit vertrokken. Het was eigenlijk de bedoeling te starten met het onderstel, maar een panne aan mijn Dremelfrees heeft hier anders over beslist...

normal_A7V2.jpg


De 'ervaring' die ik had opgedaan met het bouwen van mijn MarkIV, zorgt ervoor dat alles wat 'sneller' vooruitgaat deze keer...

normal_A7V3.jpg


normal_A7V5.jpg


normal_A7V4.jpg


De eerste grote moeilijkheid die ik tegenkwam was het bouwen van de voor en de achterkant. De schuine panelen waren een nachtmerrie om ze 'perfect' op mekaar te laten aansluiten.

normal_A7V6.jpg


normal_A7V7.jpg


De volgende stap is het inbouwen van het kanon.

Wim
 
hoe groot is dat ding in schaal 1/6?
Ziet er wel leuk uit om te maken
 
en ga je er een motortje inbouwen zodat hij echt kan rijden?
 
Onverwacht twee extra dagen verlof, grijs en regenachtig buiten, dus verder gewerkt aan m'n A7V.

Het was de bedoeling om eerst het kanon in te bouwen maar ik kwam een aantal problemen tegen waarvoor ik eerst een oplossing moet vinden. Dus ben ik maar aan de toren begonnen.

Een dagje werk:

Een aantal zeer gedetailleerde plannen van de toren die ik on line tegenkwam, komen me goed van pas:

092.jpg


093.jpg


De luiken geïnstalleerd, rivetten op hun plaats en klaar om in elkaar te steken:

094.jpg


En natuurlijk een 'dry-fit':

095.jpg


096.jpg


097.jpg


Next: bovenkant van de toren

Wim
 
deze ga ik uiteraard volgen .

het ziet er veelbelovend uit wim. knap stukje modelbouw dat je laat zien.
 
Bedankt voor de reacties, het is altijd leuk om feedback te krijgen, positief of niet.

Vandaag 2 maal 2,5 uur verder gewerkt:

00112.jpg


00210.jpg


0037.jpg


Prettig weekend! Wim.
 
Wat een project zeg, en groot, amai, en is dit in karton? Lijkt wel evergreen, je weet wel die witte styreen platen, goed bezig.
Als het karton is, zou ik voor de stevigheid van het geheel, volledig insmeren met G4, je zal zien wat een verschil in stevigheid dit zal maken, is maar een tip.
 
Wat een project zeg, en groot, amai, en is dit in karton? Lijkt wel evergreen, je weet wel die witte styreen platen, goed bezig.
Als het karton is, zou ik voor de stevigheid van het geheel, volledig insmeren met G4, je zal zien wat een verschil in stevigheid dit zal maken, is maar een tip.

Het is een soort PVC van het merk "SIMONA" en gebruikt voor reclamepanelen. Waarschijnlijk is het vergelijkbaar met Evergreen stryreenplaten, maar dan minder duur. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende diktes (platen van 3m op 1,5m). Ik gebruik 2mm voor de romp en 1mm voor de details. Het vergt wat oefening maar m.b.v. een metalen lat en een deftig breekmes, laat het zich perfect snijden. Lijmen gebeurt met secondenlijm.

bouwmateriaal.jpg


Ik ben ooit een MarkIV op schaal 1/6 tegengekomen uit karton (http://onesixthnet.yuku.com/topic/2211/t/Cambrai-1917-DIO-UPDATED.html), maar vond dat het resultaat wat tegenviel. Karton laat zich (blijkbaar) niet zo gemakkelijk en secuur bewerken.

Wim
 
Laatst bewerkt:
Laat zich onbewerkt niet makkelijk bewerken, maar echt waar, gebruik eens G4, zelf papier word zeer makkelijk bewerkbaar :)
 
Erg interessant ... en wat ik daar op die beschermfolie lees, lijkt me ook zeer interessant ; blijkbaar is dat spul geschikt om te vacuformen ?
Waar is het verkrijgbaar ?
 
Erg interessant ... en wat ik daar op die beschermfolie lees, lijkt me ook zeer interessant ; blijkbaar is dat spul geschikt om te vacuformen ?
Waar is het verkrijgbaar ?

Ik kan het bestellen bij een vriend die in de reclamesector werkt maar ik weet niet of het in de kleinhandel verkrijgbaar is. Indien geïnteresseerd kan ik je een 'staaltje' bezorgen (-->PB).

Wim
 
Ga eens kijken bij firma's die pvc-ramen en deuren maken, sommige panelen zijn gemaakt uit dat materiaal.

Enfin, wat je model betreft zeg ik : " tja ,als je dat allemaal kan....."
 
Vandaag verder gewerkt aan het ventilatierooster op de achterkant van de tank. Omdat ik schrik had dat ik er niet in zou slagen om 45 gelijke, afgeronde openingen te maken, was dit een werkje waar ik min of meer tegenop zag. Ondanks dat het verre van perfect is, ben ik toch tevreden over het resultaat. De zijkanten moeten nog 'geriveteerd' worden.

Wim.

alfa.jpg


bravo.jpg


charly.jpg


echo.jpg


delta.jpg
 
Je ventilatierooster ziet er zeker niet verkeerd uit.
 
Nou zo te zien zijn ze perfect hoor hoor petje af voor het geduld om 45 van die gleuven te maken.

ron
 
Dit is een serieuze manier van modelbouwen, en de zaken die je voortbrengt zijn stuk voor stuk uniek, een topmuseum waardig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan