Hoofdsponsor

1/6 Bouwverslag A7V [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Thanks!

Niks spectaculairs maar ik wou toch een korte update posten.

Vandaag het tweede ventilatierooster afgewerkt... en dit ging al wat vlotter dan gisteren.

Bij leven en welzijn, tot na het weekend!

Wim

foxtrot.jpg
 
Deze week heb ik de belangrijkste onderdelen van het onderstel gemaakt. De beschikbare foto's/plannen waren nogal vaag en geven geen zekerheid hoe alles precies in elkaar zit. Ik heb dan ook voorrang gegeven aan het uiterlijk, meer dan aan de functionaliteit.
De loopwieltjes vond ik in de plaatselijke "Stock Américain" en zijn een stuk beter dan de houten ondingen die ik had uitgefreesd.

Volgende week wordt alles gemonteerd.

Wim

juliette.jpg


juliette_1_.jpg


juliette_4_.jpg


juliette_5_.jpg
 
hmm weet ff niet wat zeggen . dan .... heel mooi wat je hier in elkaar aan het steken bent wim
 
Wim dat is wel van het ene uiterste naar het andere uiterste :laugh:

Maar je laat hier een mooi stukje scratch werk zien.

Ron
 
bij ons op het werk hebben we van die pvc platen ligggen

niet direckt dezelfde maar 1,5 - 2mm dik

als ik naar de ledendag kom zal ik wat stukken meebrengen

moet wel zeggen chapeau voor je geduld, mooi gedaan die ventilatieroosters:You_Rock_Emoticon:

grtz

huge
 
En wat gezegd van deze A7V? Scratchbuilt op schaal 1/160 (160!):

http://cs.finescale.com/FSMCS/forums/t/114577.aspx?PageIndex=2

Wim

Wow, da's verrekt klein... maar aan de andere kant kan je als bouwer van zo'n klein model wel wat meer artistieke vrijheid permiteren. .... Finescale was overigens het allereerste forum waar ik me jaren geleden lid heb gemaakt :)

Die post doet me overigens denken aan een aprilvis die één van de mods van Finescale (en tevens redacteur van het tijdschrift) ons op een ander forum gelapt heeft : hij had dus (zogezegd) een supergedetailleerde M1A1 gemaakt op schaal 1/144... hehe was dus nep, hij had gewoon stukjes van een 1/35 via fotoshop verkleind :D
 
Deze week heb ik de belangrijkste onderdelen van het onderstel gemaakt. De beschikbare foto's/plannen waren nogal vaag en geven geen zekerheid hoe alles precies in elkaar zit. Ik heb dan ook voorrang gegeven aan het uiterlijk, meer dan aan de functionaliteit.



Dat is de juiste ingesteldheid om niet gefrustreerd te worden Wim.
 
Soms moet je het van het betere giswerk hebben, zeker wanneer je aan de slag gaat met zo'n model. Maar het komt in orde, niemand die daaraan twijfelt.
 
Wat je hier aan het maken zijt is gewoon fantastisch man, volledig scratch : " BIG !! "
 
ik vind het zeer mooi uit zien wim ,, maar heb je dit soort styreen gekocht ... ik vreet dit spul bijna op ,, is het stukken goedkoper dan dan de styreen uit de winkel en is het het ook in grote afmetingen verkrijgbaar ?

Bubble
 
Het is een soort PVC van het merk "SIMONA" en gebruikt voor reclamepanelen. Waarschijnlijk is het vergelijkbaar met Evergreen stryreenplaten, maar dan minder duur. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende diktes (platen van 3m op 1,5m). Ik gebruik 2mm voor de romp en 1mm voor de details. Het vergt wat oefening maar m.b.v. een metalen lat en een deftig breekmes, laat het zich perfect snijden. Lijmen gebeurt met secondenlijm.

bouwmateriaal.jpg


Ik ben ooit een MarkIV op schaal 1/6 tegengekomen uit karton (http://onesixthnet.yuku.com/topic/2211/t/Cambrai-1917-DIO-UPDATED.html), maar vond dat het resultaat wat tegenviel. Karton laat zich (blijkbaar) niet zo gemakkelijk en secuur bewerken.

Wim

Ik denk dat je Forex platen gebruikt. Dat is geschuimd PVC. Je kan dat in verschillende diktes kopen. Bijvoorbeeld bij Imatex in Schoten, daar haal ik ze toch, alhoewel ik ze maar zelden gebruik. De platen zijn 3m x 2m en de prijs valt mee.

Christophe
 
Zijn eerste inzet was in het voorjaar van 1918 in de omgeving van het Noord-Franse St. Quentin en de eerste tankslag (in de geschiedenis) vond weinig later plaats, op 24 april 1918, in Villers-Bretonneux: 3 MarkIV's (1 male + 2 female) namen het op tegen 1 A7V. Ondanks dat de machinegeweren van de Female MarkIV's nutteloos waren tegen de bepantsering van de A7V, wonnen de Britten.

Misschien een heel erg domme vraag Wim, maar hoe kan je bij tanks het verschil zien tussen makkekes en vrouwtjes ? (bij mensen heb ik daar in 99,99% van de gevallen geen problemen mee hoor).
 
Misschien een heel erg domme vraag Wim, maar hoe kan je bij tanks het verschil zien tussen makkekes en vrouwtjes ? (bij mensen heb ik daar in 99,99% van de gevallen geen problemen mee hoor).

Het heeft te maken met de bewapening waarmee de tank was uitgerust.

Bij de Britse MarkIV was de "female" enkel uitgerust met 5 machinegeweren (Lewis Machine Gun) terwijl bij haar mannelijke soortgenoot twee machinegeweren vervangen werden door een 6-pounder kanon.
Op foto's is het verschil niet altijd heel duidelijk te zien: de loop van de machinegeweren van de "female" zit nl. ter bescherming in een omhullende buis en kan zo verward worden met het kanon van de "male". Er is echter een duidelijk verschil tussen hun geschutstorens - de sponsoons. Bij de vrouwelijke versie zijn die symmetrisch en kleiner dan de mannelijke, die robuuster zijn en onderaan schuine vlakken heeft. M.a.w. het is zoals in het echte leven, de "vrouwtjes" zagen er verfijnder en eleganter uit - enkele uitzonderingen even buiten beschouwing gelaten.

Ter verduidelijking een foto van de MarkIV "Male" in ons (hoe lang nog?) legermuseum:
male_mark-iv-tank.jpg

...en een foto van mijn "female" geschutstoren:
normal_0031.jpg


Bij de Duitse A7V zou er een gelijkaardig verschil moeten zijn. Ik zeg wel "zou" want ik heb tot nu toe geen fotografisch bewijs gevonden dat het werkelijk zo was. Er zou nl. één (1) "female" A7V gemaakt zijn waarbij er in de neus van de tank een machinegeweer was ingebouwd i.p.v. van het kanon. Uiteindelijk heeft men enkel "males" gebouwd.

Wim
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik de meeste van de onderdelen al had gemaakt, dacht ik dat ik het onderstel wel op een paar dagen zou kunnen afwerken. Maar ik heb het echter ferm onderschat. De wielen moesten worden 'uitgesneden' - dit heeft me toch een volle twee dagen gekost -en ik moest een systeem uitvinden om via het spanwiel de rupsen op te kunnen spannen. Toegegeven, in vergelijking met sommige andere pareltjes die ik op dit en andere fora ben tegengekomen, is mijn resultaat verre van perfect. Maar het was de bedoeling om een onderstel te bouwen dat functioneert. En ondanks dat de rupsen nog moeten worden gebouwd, denk ik op de goeie weg te zijn.

Cheers, Wim.

lima.jpg


mike.jpg
 
Laatst bewerkt:
Toegegeven, in vergelijking met sommige andere pareltjes die ik op dit en andere fora ben tegengekomen, is mijn resultaat verre van perfect.

:O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O
Een beetje minder bescheidenheid aub Wim ! Het is gewoon een prachtig werk dat je hier doet man ! Alles zelf maken is een kunst volgens mij, en dat je je soms vergist in de tijdsduur die je voorop steld is iets doodsgewoon bij zulke werken .
Kortweg mooi !!!!
 
Vandaag de eerste van de twee rupsen afgewerkt.
Ik heb weliswaar wat afgeweken van het origineel - zo zijn de tracklinks niet onderling met elkaar verbonden - maar het belangrijkste was de funktionaliteit: de rups loopt soepel!
Hier en daar ontbreken er nog wat details - o.m. een profiel op het loopvlak en de schokdempers - maar ik ben best wel tevreden van het voorlopige resultaat.

Cheers, Wim.

zulu.jpg


yankee.jpg


xray.jpg
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan