Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/6 Bouwverslag A7V [DONE]
Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 64

Discussie: Bouwverslag A7V [DONE]

  1. #1
    VBZ
    Gast

    Standaard Bouwverslag A7V [DONE]

    Ik had me zodanig geamuseerd met het maken van mijn MarkIV, dat ik besloot - terwijl het ijzer nog heet was - zijn Duitse tegenhanger te bouwen: de A7V.



    Zoals ik al zei in het topic over de MarkIV, was het tactisch succes van de Britse tankaanvallen minimaal, maar de impact die ze hadden op het moreel van de Duitse troepen was immens. Vandaar dat Duitsland besloot zijn eigen tanks te bouwen. 100 werden er besteld, 20 werden er gebouwd en de eerste was klaar in oktober 1917.
    ("A7V" staat voor "Allegemeines Kriegsdepartement 7, Abteilung Verkehrswesen", de commissie die verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van dit "gedrocht". )

    Zijn eerste inzet was in het voorjaar van 1918 in de omgeving van het Noord-Franse St. Quentin en de eerste tankslag (in de geschiedenis) vond weinig later plaats, op 24 april 1918, in Villers-Bretonneux: 3 MarkIV's (1 male + 2 female) namen het op tegen 1 A7V. Ondanks dat de machinegeweren van de Female MarkIV's nutteloos waren tegen de bepantsering van de A7V, wonnen de Britten.

    De A7V was uitgerust met een 57mm Norderfeld kanon (gebouwd in de UK en als oorlogsbuit genomen van de Belgische forten) en 6 MG08 (7.92mm) watergekoelde machinegeweren.

    Ondanks dat de A7V een dikkere bepantsering had en sneller was, had hij ook een aantal niet onbelangrijke nadelen t.o.v. zijn Britse tegenhanger. Zijn overhangende 'romp' met hooggelegen zwaartepunt zorgden ervoor dat hij beperkt was in het overschrijden van loopgraven en zijn kanon had een lagere vuursnelheid dan de Britse 6-pounder.

    Het bouwen van de A7V is een stuk complexer dan de MarkIV. De plannen die op het net circuleren zijn verre van nauwkeurig en de hellende vlakken zijn niet eenvoudig om exact na te bouwen. Gelukkig heb ik gebruik kunnen maken van de expertise van anderen die bereid waren hun ervaringen met het bouwen van de A7V on line te delen; bijvoorbeeld deze indrukwekkende "scratchbuilt" A7V op schaal 1/25: http://www.activeboard.com/forum.spa...picID=29501372

    Ik ben gestart met het "opblazen" van een plan op schaal 1/48 en ben van daaruit vertrokken. Het was eigenlijk de bedoeling te starten met het onderstel, maar een panne aan mijn Dremelfrees heeft hier anders over beslist...



    De 'ervaring' die ik had opgedaan met het bouwen van mijn MarkIV, zorgt ervoor dat alles wat 'sneller' vooruitgaat deze keer...







    De eerste grote moeilijkheid die ik tegenkwam was het bouwen van de voor en de achterkant. De schuine panelen waren een nachtmerrie om ze 'perfect' op mekaar te laten aansluiten.





    De volgende stap is het inbouwen van het kanon.

    Wim

  2. #2
    Ditzyke
    Gast

    Standaard

    hoe groot is dat ding in schaal 1/6?
    Ziet er wel leuk uit om te maken

  3. #3
    VBZ
    Gast

    Standaard

    Lengte: 112 cm
    Breedte: 55 cm
    Hoogte: 55 cm

  4. #4
    Ditzyke
    Gast

    Standaard

    en ga je er een motortje inbouwen zodat hij echt kan rijden?

  5. #5

    Standaard

    ja wim dat ziet er weer formietastisch uit he

  6. #6
    VBZ
    Gast

    Standaard

    Onverwacht twee extra dagen verlof, grijs en regenachtig buiten, dus verder gewerkt aan m'n A7V.

    Het was de bedoeling om eerst het kanon in te bouwen maar ik kwam een aantal problemen tegen waarvoor ik eerst een oplossing moet vinden. Dus ben ik maar aan de toren begonnen.

    Een dagje werk:

    Een aantal zeer gedetailleerde plannen van de toren die ik on line tegenkwam, komen me goed van pas:





    De luiken geïnstalleerd, rivetten op hun plaats en klaar om in elkaar te steken:



    En natuurlijk een 'dry-fit':







    Next: bovenkant van de toren

    Wim

  7. #7

    Standaard

    deze ga ik uiteraard volgen .

    het ziet er veelbelovend uit wim. knap stukje modelbouw dat je laat zien.

  8. #8

    Standaard

    ziet er goed uit

    is wel een specialken

  9. #9

    Standaard

    chique werk


    If you want to save a few horses, drive a Famo

  10. #10
    VBZ
    Gast

    Standaard

    Bedankt voor de reacties, het is altijd leuk om feedback te krijgen, positief of niet.

    Vandaag 2 maal 2,5 uur verder gewerkt:







    Prettig weekend! Wim.

  11. #11

    Standaard

    Wat een project zeg, en groot, amai, en is dit in karton? Lijkt wel evergreen, je weet wel die witte styreen platen, goed bezig.
    Als het karton is, zou ik voor de stevigheid van het geheel, volledig insmeren met G4, je zal zien wat een verschil in stevigheid dit zal maken, is maar een tip.
    Dirk "Alias" Pantani Op de werk bank: " Spitfire" -- "HMS Bounty" -- "Scrach ROV"

  12. #12
    VBZ
    Gast

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pantani Bekijk bericht
    Wat een project zeg, en groot, amai, en is dit in karton? Lijkt wel evergreen, je weet wel die witte styreen platen, goed bezig.
    Als het karton is, zou ik voor de stevigheid van het geheel, volledig insmeren met G4, je zal zien wat een verschil in stevigheid dit zal maken, is maar een tip.
    Het is een soort PVC van het merk "SIMONA" en gebruikt voor reclamepanelen. Waarschijnlijk is het vergelijkbaar met Evergreen stryreenplaten, maar dan minder duur. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende diktes (platen van 3m op 1,5m). Ik gebruik 2mm voor de romp en 1mm voor de details. Het vergt wat oefening maar m.b.v. een metalen lat en een deftig breekmes, laat het zich perfect snijden. Lijmen gebeurt met secondenlijm.



    Ik ben ooit een MarkIV op schaal 1/6 tegengekomen uit karton (http://onesixthnet.yuku.com/topic/22...O-UPDATED.html), maar vond dat het resultaat wat tegenviel. Karton laat zich (blijkbaar) niet zo gemakkelijk en secuur bewerken.

    Wim
    Laatst gewijzigd door VBZ; 28-08-10 om 17:05 Reden: verduidelijking

  13. #13

    Standaard

    Laat zich onbewerkt niet makkelijk bewerken, maar echt waar, gebruik eens G4, zelf papier word zeer makkelijk bewerkbaar
    Dirk "Alias" Pantani Op de werk bank: " Spitfire" -- "HMS Bounty" -- "Scrach ROV"

  14. #14

    Standaard

    Erg interessant ... en wat ik daar op die beschermfolie lees, lijkt me ook zeer interessant ; blijkbaar is dat spul geschikt om te vacuformen ?
    Waar is het verkrijgbaar ?
    Dany
    Op de werkbank : Cn2t "Las", OL49 Poolse Stoomloc
    In de koelkast : Revell 1/400 Aïda

  15. #15
    VBZ
    Gast

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dancooper Bekijk bericht
    Erg interessant ... en wat ik daar op die beschermfolie lees, lijkt me ook zeer interessant ; blijkbaar is dat spul geschikt om te vacuformen ?
    Waar is het verkrijgbaar ?
    Ik kan het bestellen bij een vriend die in de reclamesector werkt maar ik weet niet of het in de kleinhandel verkrijgbaar is. Indien geïnteresseerd kan ik je een 'staaltje' bezorgen (-->PB).

    Wim

Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •