Hoofdsponsor

1/60 Peregrine Galley Sergal 1:60

Status
Niet open voor verdere reacties.
Yep dat heeft idd dezelfde constructie. Ik heb die ook gehad als beginnend bouwer. Maar kon er niet mee weg.

De kiel van eigen bouw past niet, de lengte was nooit goed en het hout van de staanders krom. Dus tja... Dat was de miskoop van het jaar. Gelukkig was het een winkel dochter dat ik aanschafte van de lokale speelgoed winkel (heb destijds de hele partij hout gekocht en zat dit erbij)
 
dank u wel Rik en Michel

zo'n buowplank gelijk die van billing boats gaat het worden. bedankt Rik en alle anderen voor het helpen voorbereiden van dit project!
 
Dit is een building slip van het merk billing boats en deze foto laat zien wat Rik bedoeld denk ik:

B397-2.jpg


Ik heb deze ooit gekocht maar je kan het goedkoper zelf maken zoals jij nu aan het doen bent Siemen.

Als ik die foto goed interpreteer, Michel, heeft die BB bouwhelling wel een heel slechte eigenschap, namelijk dat ie de valse kiel niet inspant, of zie ik dat verkeerd ? Zoals ik ze zo beschouw, lijkt het bootje enkel bij voor- en achtersteven vastgeklemd te zitten, terwijl de valse kiel alle ruimte lijkt te hebben om in een banaan te veranderen.
Ik weet wel dat de kielen van BB kits samengesteld zijn met een balkje (of 2) en een plywood voor- en achtersteven, maar zelfs dan moet je toch kunnen zorgen dat de volledige lengte mooi tussen twee absoluut rechte stukken geklemd zit ? (tenzij je wilt werken zoals het in het echt was dus ;) )
 
Dany, zoals ik kan zien is die kiel toch ook ingeklemd hoor
 
Ik ben momenteel ook met een BB bezig.
De kiel klem je vast in houten balkjes die je op de werkplaat vast lijmt.

IMG_3781.jpg

Gaat geen banaan worden hoor Dany:D

Fred
 
Bij de building slip van billing boats staat de kiel in een u profiel van hout.
Als je kiel dunner is dan dat u profiel dan moet je aan beide kanten van de kiel een latje tussen de kiel in dat u-profiel klemmen.
Dus de kiel is op zo op de volledige lengte geklemd in dat u profiel.
 
Dat is bij Billingboats dus net het probleem dat ik had. Het u profiel en latje past dus echt niet bij andere merken en eigen bouw. Dus is het alleen goed voor Billingboats kits.

Zelf maken is dus de optie.. Enne bijna 50 euro voor die paar plankjes.. Is wel veul hoor..:tongue:
 
Dat is bij Billingboats dus net het probleem dat ik had. Het u profiel en latje past dus echt niet bij andere merken en eigen bouw. Dus is het alleen goed voor Billingboats kits.

Zelf maken is dus de optie.. Enne bijna 50 euro voor die paar plankjes.. Is wel veul hoor..:tongue:

Zelfs als ik niet op budget zou werken zoals momenteel het geval is, zou het daar volledig mee eens zijn.
 
kit is eindelijk aangekomen in de winkel in Maastricht, nu nog even wachten voor ik ze mag gaan halen
 
Joehoe... Bijna... Wel mooie plaatjes maken van de inhoud ook straks he... :)
 
morgen gaan we dan uiteindelijk de kit halen

dus gaat er eindelijk na een maand iets gebouwd worden in dit topic

maand geduld wordt eindelijk beloond
 
Ben ondertussen wel benieuwd geworden, je hebt de spanning er goed ingehouden :)
 
vandaag eindelijk de doos gaan halen

geduld beloond, en dat hebben we meteen omgezet in wat bouwen aan de kit.

maar eerst de doos:

Foto0121.jpg

Foto0122.jpg

ik moet zeggen, zeer mooie doos. mooier dan elke kit die ik hiervoor al heb gezien. de delen die met de laser gesneden zijn vind ik zeer mooi en er is een heel bos hout bij zoals jullie zien. de plannen zijn ook zeer duidelijk en heel mooi. er is ook een nederlandse bouwbeschrijving bij. dat maakt het dus wat makkelijker. ik was aardig verrast van deze kit toen ik die open deed.

en ook begonnen aan de bouw natuurlijk

eerst mijn voorbereidingen afgemaakt. dus de kielhouder en spantenplaat

Foto0123.jpg

zoals jullie zien werkt mijn kielhouder dus. ik moet zeggen, ze spant perfect, ze heeft slechts heel kleine beweeglijkheid, maar alleen als ik dat wil. experiment geslaagd dus

spantenplaat ook afgemaakt. uiteindelijk had ik deze niet nodig, maar dat wist ik natuurlijk niet zonder de kit. maar ze zal nog wel van pas komen ergens

Foto0124.jpg

daarna een dryfit gedaan van de spanten. volgens mij is er geen enkele foute spant bij die wat uitsteekt ofzo. ze staan ook bijna meteen recht. ook over de spanten ben ik dus zeer tevreden

Foto0125.jpg

vanuit de boeg bekeken

Foto0126.jpg

dan het achtersteven. deze vind ik ook zeer mooi gedaan

Foto0127.jpg

dit was een dryfit

dan de steundekken gelegd of wat het ook is. het helpt in ieder geval om de spanten recht te krijgen. ook geweldig dus. dan alles gelijmd, en dit is het resultaat

Foto0128.jpg

Foto0129.jpg

Foto0130.jpg

Foto0131.jpg

Foto0132.jpg

Foto0133.jpg

en dit was het laatste voor vandaag, de steunblokken aan de boeg

Foto0134.jpg

dit was alles voor vandaag

ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door de kit. alles paste perfect en het was een plezier om deze werken te volbrengen. volgens mij is de kwaliteit van deze kit zeer hoog.

dit was al een zeer fijn begin. als de rest nog zo is ga ik mij geweldig amuseren
 
dat ziet er heel netjes uit siemen. en ijndelijk die eens niet over de inhoud van zijn kid zaagd :laugh:

het ziet er een pracht van een schip uit en ben er ook zeker van dat je er nog vele uren plezier aan gaat beleven 8)

de start is al zeker geslaagt :)
 
Siemen...prachtig maatje...:8:8:8...en nu zoals Ward...een cd ke Zenmuziek...tot rust komen...nadenken en geen te snelle beslissingen nemen..en stillekes opbouwen...denk er aan de start is het belangrijkste(voorbereiding) van heel je opbouw van je prachtig schip..en als laatste maar héééél belangrijk sukses maatje..:D:D:D
 
"Van brakwater maakt men geen goede koffie", Siemen.
Proficiat met het prachtig zorgvuldige bouwdoos van Sergal.
Volgens de foto's.....de betere soort fabrikant, hé.
En nu, op...
naar te top.
Je hebt nu alvast mijn beide ogen die je zal volgen....achter je, hoor.

groetjes
ward
 
Mooi hoor. En rustig aan met de bouw. Het ziet er uit als een goed ingerichte kit met alles er op en aan.
Als je ergens niet uitkomt. Eerst vragen, dan bouwen.. Dan zal het echt helemaal goed gaan komen. :)
 
Dat ziet er goed uit Siemen, veel plezier er mee!!
En eerst vragen :)
 
Het ziet er allemaal mooi en strak uit Siemen!
Dat alles past zonder aanpassingen heb ik bij een kit nog niet meegemaakt :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan