Hoofdsponsor

1/35 Tamiya's Chi-Ha [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

koekie

V.I.P.
Registered
Lid geworden
9 dec 2008
Berichten
728
Het is alweer een tijdje geleden dat ik deze bouwde, maar was op de achtergrond geraakt door andere projecten.

Ik ben dan toch maar aan de slag gegaan om een paar spullen af te werken en deze is er een van.

Chi-Ha1-356Klein.jpg

Chi-Ha1-355Klein.jpg

Ik begon er een jaartje geleden aan en heb gaandeweg wat foto's genomen, maar niet echt met een bouwverslag in m'n achterhoofd.

De inhoud van de doos:

Chi-Ha1-3516Klein.jpg

Dropveters:
Chi-Ha1-3517Klein.jpg

Het is al een wat oudere Tamiya-kit, en dat merkje aan de kwaliteit van de onderdelen, er zit namelijk (voor Tamiya dan) redelijk wat flash op:

Chi-Ha1-3514Klein.jpg

Chi-Ha1-357Klein.jpg

Chi-Ha1-358Klein.jpg

Zo, een korte inleiding.
Ik probeer nog wat achtergrond mee te geven in de volgende update.
Tot dan.
 
Mooi Koeki ga je er een dio van maken anders heb ik hier een mooie....;)

2539593003_d388d02cc9.jpg
 
ja he redelijk veel vijl en snijwerk
maar ik denk toch een beste kwaliteit ze
 
Hier ben ik nog eens.

Een beetje achtergrondinfo:

Midden jaren dertig werd deze tank ontwikkeld volgens specificaties van het Japanse leger.
Mitsubishi en Osaka bouwden beide een prototype. Het ontwerp van Mitsubishi werd uiteindelijk gekozen.

type97-chiha-06.jpg

Productie vond plaats vanaf 1937. De "Chi-Ha" was de beste Japanse tank uit de Tweede wereldoorlog. De tank was redelijk betrouwbaar en redelijk gepantserd.
Het geschut was echter niet opgewassen tegen de later aan de oorlog deelnemende geallieerde tanks.
Alhoewel er meer dan 2000 exemplaren van dit type zijn gebouwd, wist Japan niet echt te komen tot massaproductie.

type97-chihakai-02.jpg

Het ontwerp van de Chi-Ha was gebaseerd op de op dat moment in Europa meest gangbare tankontwerpen. De Chi-Ha was bewapend met het type 97 tankgeschut van 57 mm.
De bemanning van vier bestond uit een naast elkaar gezeten bestuurder en mitrailleurschutter in de romp, en twee man in de handbediende koepel.

Type-97-Shinhoto-ChiHa-Aberdeen0003dtwq.jpg

De tank werd ingezet bij de ondersteuning van infanterieaanvallen. Het moest hierbij machinegeweer versterkingen en veldversterkingen uitschakelen.

Tussen 1937 en 1940 werd een onbekend aantal exemplaren van dit type gebouwd. Alleen is bekend dat er 2208 tanks van het type 97 zijn gebouwd, inclusief de verbeterde "Shinhoto".

Gegevens:
Model: Type 97
Gebruik: Middelzware Infanterie tank
Fabrikant: Mitsubishi, Hitachi, Nihon en Sagami
Motor: Mitsubishi type 97 met een vermogen van 170 pk
Afmetingen: Hoogte: 2,23 m
Lengte: 5,52 m
Breedte: 2,33 m
Prestaties: Snelheden weg/veld: Max: 38 km/u
Bereik: 210 km
Gewicht: 15000 kg
Bepantsering: Koepel voor: 33 mm
Koepel zijkant: 26 mm
Koepel bovenzijde: 19 mm
Romp voorzijde: 20 mm
Romp zijkant: 9 mm
Romp achterkant: 20 mm
Romp bodem: 8 mm
Bewapening: Koepel: 57 mm Type 97, 7,7 mm Type 97 machinegeweer aan achterzijde
Romp: 7,7 mm Type 97 machinegeweer
Bemanning: 4
Productie: 2208 (Chi-Ha en Shinhoto Chi-Ha)

Zo kennen we ons onderwerp iets beter...
 
Dat is inderdaad een oudje van Tamiya maar wel een apart en leuk model.

Ron
 
Het bouwen ging, ondanks wat flash op een aantal onderdelen, verbazend snel.
Nu heb ik in het verleden al heel wat Tamiya spul gebouwd, maar nog geen tanks.

Blijkbaar is hun goeie reputatie er niet zomaar, want op een avond of twee was de Chi Ha een feit.

De onoverkomelijke wielen:​
Chi-Ha1-3528Klein.jpg

De loopwielen kregen wat schade mee:​
Chi-Ha1-3529Klein.jpg

De onderbouw:​
Chi-Ha1-3521Klein.jpg

Chi-Ha1-3519Klein.jpg

Chi-Ha1-3518Klein.jpg

De bovenbouw:​
Chi-Ha1-3541Klein.jpg

Chi-Ha1-3538Klein.jpg

Chi-Ha1-3539Klein.jpg

Chi-Ha1-3540Klein.jpg

En het volledige chassis:​
Chi-Ha1-3542Klein.jpg

Daarna aan de koepel begonnen, maar dan begon ik minder en minder aan foto's te denken...​
Chi-Ha1-3547Klein.jpg

Dat was dus de enige van dit onderdeel, maar we gaan verder.

Alles in elkaar gezet:

Chi-Ha1-3544Klein.jpg

Chi-Ha1-3545Klein.jpg

Chi-Ha1-3556Klein.jpg

Chi-Ha1-3555Klein.jpg

Chi-Ha1-3551Klein.jpg

Tot zover de bouw zelf.

Van de schilderwerken heb ik jammer genoeg geen enkele foto genomen, maar alles is op de klassieke manier gebeurt.

Een primer van Motip.

Met de AB een laagje Valleyo Light Sand gespoten.
Daarna met Maskol alles afgeschermd wat Light Sand moest blijven
Met de AB een laagje groen
Opnieuw Maskol op hetgeen niet bruin mag worden, en het bruin gespoten.

Maskol eraf, en tara! drietoon camo...

Het werken met da Maskol is me (voor een eerste keer) zzer goed bevallen, en ik kan het zeker aanraden, let er wel op dat je hem dik genoeg legt en zo snel mogelijk terug eraf halen.

Dan kwamen de gewoonlijke bewerkingen:
Een laagje Parket Plus, decals erop, washes en Mig poeders.

Onderweg wat chips uitgeprobeert en wat schade aan de fenders aangebracht.
 
Na het spuiten, washen en chippen:

Chi-Ha1-3570Klein.jpg

Chi-Ha1-3584Klein.jpg

Chi-Ha1-3583Klein.jpg

Chi-Ha1-3569Klein.jpg

Chi-Ha1-3568Klein.jpg

Chi-Ha1-3576Klein.jpg

Chi-Ha1-3571Klein.jpg

Chi-Ha1-3559Klein.jpg

Het resultaat na de Mig poedertjes, ik gebruikte een roodachtige kleur omdat ik hem eventueel op een grondstukje wil zetten, gesitueerd op een of ander eiland in de Pacific, en daar is de grond heel rijk aan ijzer, en dus, roodkleurig.

Chi-Ha1-3586Klein.jpg

Chi-Ha1-3588Klein.jpg

Chi-Ha1-3587Klein.jpg

Chi-Ha1-3589Klein.jpg

De tracks zijn de originele uit de doos, met enkele metalen pinnetjes op hun plaats gehouden.
Je boort een klein gaatje in de chassis, net boven de track en steekt daar een stukje paperclip oid in.
Daarmee kan je de track min of meer wat "sag" geven.

Chi-Ha1-3581Klein.jpg

Chi-Ha1-3580Klein.jpg

Chi-Ha1-35102Klein.jpg

Chi-Ha1-35101Klein.jpg

Chi-Ha1-35100Klein.jpg

Chi-Ha1-3599Klein.jpg

Chi-Ha1-3594Klein.jpg

Dat was het voorlopig.
Zoals ik in het begin al zei, ik had geen verslag in gedachte toen ik hem begon te bouwen, maar wil jullie toch even mijn prutswerk laten zien.
Commentaar is welkom.
 
Ik vind het er zeer oud uitzien, is natuurlijk de bedoeling :), geslaagd zou ik zeggen, wat moet er nog meer aan gebeuren dan??
 
Knap resultaat. Tips heb ik niet. Ik ben dan ook geen kenner van dit soort speelgoed.
Je werk met de poedertjes vind ik super geslaagd.
 
Hey Koekie, ge doet ne mens verschieten zulle, out of the blue verschijnt er hier een topic met foto's van a tot z of het scheelt niet veel. Ik ben er wel stevig ingedoken want ik hou van Japanse tanks omwille van hun camouflagepatronen en hun heel andere uitzicht dan de westerse tanks. De achtergrondinformatie was heel interessant, dit zou meer moeten gebeuren als inleiding van een topic.

Ik heb genoten van de diverse verweringen op je tank die tonen dat je niet van gisteren bent. Het enige waar ik geen goeie kijk op krijg, is het zand tegen het onderstel en het loopwerk. Op de foto's lijkt dit namelijk vrij eentonig van kleur. Maar dit kan aan de foto's liggen, daarom zal ik ernaar uitkijken om deze in het echt te zien. Anyway, het zand zit er zowieso zwaar maar overtuigend tegenaan gewerkt. Van mij geslaagd.
 
ziet er bizonder fraai uit koekie .
de Chi-Ha tanks worden door gamers van oorlogs spellen wel een paper tanks genoemt . en kunnen goed dienen voor ondersteuning van infantrie en soms wil een blits aanval ook wel eens goed lukken met deze tanks omdat ze tog behoorlijk snel en manuvreerbaar zijn. en zo achter de linies goed zijn voor het uitschakelen van mg en mortieren.
 
Ja koekie een zeer fraai model en je drie kleuren camo is goed aangebracht.
Het enige wat mij ook op viel is hetzelfde als guy, het zand die een beetje meer kleur
variatie zou mogen hebben, anders no comments :nowink:
 
Mooie tank geworden Koekie-san en qua opmerkingen ga ik met mijn voorgangers mee.

Ron
 
Yep ,goe gedaan diene tank .

Chique !!
 
Allee, bedank mannen, ik zal eens proberen of ik de mig wat meer variatie kan geven.
Ik ben toch nog van plan een grondstukje toe te voegen, maar dat zou een eerste keer zijn en ik ben er wat bang voor.
 
aardig prutswerk zou ik zeggen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan