Hoofdsponsor

1/28 Oseberg Vikingskippet. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
the mouse, je zal wel denken, wat doet die armor freak hier tussen de planken van mijn vikingschip ? Wel, even verduidelijken, ik ben zeer gefascineerd door Vikings, vandaar. Ik ga hier dan ook regelmatig eens de sfeer komen opsnuiven, zeker nadat ik las dat je die nagels vierkant ging maken ! Toen wist ik dat hier vakwerk aan het ontstaan was !
 
Wat je zou moeten doen is een ronde schijf als aanslag te gebruiken bij een hol stuk. Wel eentje dat je als het ware rond een asje laat draaien.

Goed plan Erik, ga daar van de week mee aan de gang.

Mr. Mark

gaat dat wel goed? the mouse met 2 katten in huis??

Ja hoor dat gaat wel goed komen, heb al ervaring met katten.:nowink:

GUnit

the mouse, je zal wel denken, wat doet die armor freak hier tussen de planken van mijn vikingschip ? Wel, even verduidelijken, ik ben zeer gefascineerd door Vikings, vandaar. Ik ga hier dan ook regelmatig eens de sfeer komen opsnuiven, zeker nadat ik las dat je die nagels vierkant ging maken ! Toen wist ik dat hier vakwerk aan het ontstaan was

Bedankt voor het compliment GUnit, maar er moet nog veel gebeuren hoor!!
Ik vind het ook interessant om te zien wat jullie daar allemaal maken.
Ik kijk ook regelmatig met jou mee maar reageer zelden.:sleep::sleep:

Fred
 
je bent tog niet stiekem een fakier nagel bedje aan het maken om tussen het bouwen uit te rusten :laugh:
 
De dubbele lijn op de beplanking baart mij zorgen.
furious2.gif

Na een aantal testen lukt het mij niet om de twee lijnen netjes naast elkaar te krijgen.
Op de rechte stukken gaat het nog wel maar in de bochten lukt het gewoon niet.
s058.gif

Omdat de lijnen zo dicht op elkaar liggen schiet bij het minste verschil mijn freesje in de andere groef:
IMG_4226.jpg

Dus ga ik een compromis aan en wil maar 1 lijn gaan zetten in plaats van 2.
Dat lijkt mij beter voor mijn gemoedsrust en het schip in het algemeen :ph34r::ph34r:
IMG_4228.jpg

Ook ben ik tussendoor aan de nagels bezig. Begonnen om deze vierkant te schuren met een schuurschijfje.
Maar na een paar nagels is deze al versleten:
IMG_4217.jpg

Dus overgestapt op een slijpschijfje:
IMG_4221.jpg

Blijft het nog steeds veeeeel werk, maar wel leuk om te doen tussendoor. :wacko:

Fred
 
fred als het echt niet lukt met de 2 groefjes is natuurlijk spijtig.

maar als je er met 1 groef wel komt lijkt me dit tog ook niet mis. het moet natuurlijk ook nog plezant blijven .
wat je ook beslist te doen ik sta achter je beslissing. want het ziet er dan wel makelijk uit om te maken maar meestal is het in de praktijk wel ff iets anders zeker als er bochten bij komen kijken is het niet altijt makelijk.

bouwen moet leuk blijven en zeker geen frusstraties te weeg brengen want we doen dit om ons te ontspannen .
 
Zoals al op het andere forum gezegd, ik zou dan een RVS plaatje in een V-vorm slijpen en daarmee, krassend 2 lijnen maken, en voor die nagels zou ik gewoon een metaalvijltje nemen, gaat ook niet te snel
 
Fred,
Om je groeven in de gangen te maken:
In een oude mes ( het mesje zelf, hé) van Stanley bv., maak je met slijpschijf de nodige uitsparingen in de vorm die je wil bekomen van de groeven.
En dan schraap je met dit mes loodrecht gewoon verschillende keren langs de rand van de gang, tot je het gewenste effect hebt bekomen.
De groeftekening maak je wat dieper in het mes, zodat er een rand is die de zijkant van de gang kan volgen zonder te verlopen of uit te schieten.

Groetjes
Ward
 
P.S:
Bertus heeft het ook in zijn antwoord, bij het RVS plaatje.
Effen uit het oog verloren.:$
groetjes
ward
 
Met een mesje zou eventueel kunnen, al zou ik daar niet voor kiezen gezien het materiaal. (multiplex toch?) Daar krijg je splinters mee die je dan weer moet wegwerken.

Ik blijf toch bij het maken van twee gleufjes, maar kijk eens naar iets dat je kunt heet maken. zodat je kunt branden als het ware, al is dat een vrij linke techniek,

Wat je eventueel ook kan proberen is een tooltje te maken van twee spijkers. Deze schuin afslijpen. Deze spijkers wel fixeren in een latje of iets zodat je daar dan mee kan schrapen. Al heb je hier weer het zelfde mee als een metalen plaatje. Geeft dus bramen en je moet een aanslag hebben.

Ik denk er dat de freestechniek met de juise aanlag de beste oplossing is hier in. Maar de dubbele lijn betekend dus ook twee aanslagen. Ofwel twee wieltje met een eigen maat.
 
ik ben geen hout snuiver

maar kan je hier geen kruishout(als dit de juiste benaming )is gebruiken,

dit is een werktuig dat gebruikt werd om aftekeningen te maken door middel van een kleine scherpe punt
 
of:

je neemt een stukje hout, daar beuk je een spijker doorheen, die je dan langs je latje kan schuiven
waar de gleuven dan moeten komen, ram je nog 2 spijkers door het latje, en daarmee kras je de lijnen in je plank


|-------------- stukje hout
| | | spijkers
|-------------- beplanking
|
 
Dank allemaal voor de voorgestelde ideeën.

Maar het kruishout heb ik geprobeerd, met de spijkers heb ik het geprobeerd,
zelfs met een gewoon mes, bot mes, het gaat gewoon niet.:angry:
Zoals Rik ( Furioza) al aangeeft gaat het hier om triplex van 1 mm dik:O
Als je te veel kracht zet zit je te diep (of er zelfs doorheen....) en als weer te weinig kracht zet volgt je mes of spijker of kruishout etc, gewoon de nerf.:angry:
Met frezen lukt het wel omdat dit een draaiende beweging is.
Eigenlijk zou een dubbele frees de oplossing zijn en op een ander forum heb ik hier ook een idee voor gekregen.
Mijn modelbouw kennis/kunde is echter nog te weinig om dit zelf te gaan maken.:$

Daar dit pas mijn tweede schip is en de lat al erg hoog ligt zal ik dus toch, ondanks jullie goede bedoelingen, overgaan tot 1 gefreesde lijn.

Toch alsnog allemaal bedankt voor het meedenken.:You_Rock_Emoticon:

Fred
 
Nog even een foto hoe klein het op het echte schip is.
IMG_2578.jpg

En hoe het nu gaat worden. ( nog niet gebeitst:8 en foto op zijn kop:ohmy:)
IMG_4235.jpg

Als op de lijn dan de nagels komen moet dit best mooi worden.

Fred
 
Nog even een klein idee.... Met een harp onderdeel moest ik iets gaan bewerken dat ook een lijn had maar fresen kon niet.

Doordat ik daar ook met wat kleine zaken zat moest ik hier een oplossing voor bedenken. Denk eens aan een beitel. Deze bot maken. En dan stansen als het ware.

Dus gewoon met een platte metalen voorwerp dat stomp is. De lijnen aftekenen met een potlood de lijnen zetten die je gaat stansen, met een hamer kun je dan de lijnen er als het ware in slaan.

Ik heb er toen een letterlijke botte beitel voor gebruikt. Ik zal eens kijken of ik daar nog foto's van heb.

De potlootlijn samen met het gestanste deel en de donkere lak geeft volgens mij de perfecte schaal uiterlijk. Maak eens een testje.

M
 
Tis inderdaad een best wel goed idee van Rik, je doet het ook in de plastic modelbouw
 
ook met 1 lijn gaat het er goed uitzien hoor. liever 1 nette lijn dan 2 half scheve hobbellijnen :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan