Hoofdsponsor

1/28 Oseberg Vikingskippet. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Door drukke neven activiteiten met Paper City gaat de Oseberg een beetje langzaam :(

Maar hierbij weer een up-date.
De kieldelen zijn geplaatst:
IMG_3800.jpg

IMG_3843.jpg

Tussen de steunen bleef 4 mm ruimte over waardoor de kiel veel spelling had, dit opgelost door 2 stukjes hout van 2mm tegen de kiel te klemmen.
IMG_3863.jpg

En het eerste spant staat:
IMG_3867.jpg

Fred
 
De Legoblok methode....:8:8:8...is een zeer veilige methode om alles recht te zetten...ik blijf dit echt volgen hoor...;););)
 
Hier komen het stenen tijdperk en het vikingtijdperk samen :laugh:.
Heel mooi werk en leuk om te zien dat ook hier de Lego-methode weer gebruikt wordt.
 
De Lego blokjes methode was voor mij ook nieuw maar is vanaf nu wel standaard geworden.
Dit werkt erg nauwkeurig en de spanten staan kaars recht. :D

IMG_3871.jpg

IMG_3876.jpg

En na wat passen en meten:
IMG_3904.jpg

Zijn alle spanten nu geplaatst:
IMG_3956.jpg

IMG_3957.jpg

IMG_3960.jpg

Netjes recht toch. :wink:

Fred
 
Dat ziet er inderdaad kaarsrecht uit Fred.
Die Lego-blokken behouden zo wel hun nut en de meesten van ons hoeven er ook niet meer mee te leren werken :D.
 
netjes fred en dat zal ook veel steviger zijn met die planken er op.
wat is de volgende stap ?
 
De volgende stap komt na de opstart van Paper City:D:D

Dan ga ik aan de beplanking beginnen. Daar wil ik echter eerst wat testjes gaan doe om de dubbele lijn onder de plank te gaan krijgen.:ohmy:
Op deze lijnen zijn de klinknagels aangebracht.
Ik ga kijken om deze dus ook in het hout te krijgen door te kerven, vrezen of....???
IMG_2578.jpg

Fred
 
Hoe dik zijn die lijnen op schaal?
Afhankelijk van de dikte heb je mogelijkheden of juist niet, krijg de indruk dat ze niet zo breed zijn.
 
Hoe dik zijn die lijnen op schaal?
Afhankelijk van de dikte heb je mogelijkheden of juist niet, krijg de indruk dat ze niet zo breed zijn.

Als ik uitga van een nagelkop van 1 mm staan die lijnen ongeveer 0.7 mm uit elkaar:wacko:

Fred
 
Het ziet er heel goed uit Fred.
Die lijnen op schaal aanbrengen lijkt me bijna onmogelijk om dit mooi te krijgen. Maar het zou niet de eerste keer zijn dat ik van iets versteld sta op dit forum :)
 
Misschien is het makkellijkst om een profieltje van die lijnen uit te frezen in een stanley-mesje, zodat je dan achterar alleen maar een paar keer over de planken te gaan hebt ermee waardoor ze in het hout gekerfd zijn.
 
fret, ik had even over jou vraag heen gelezen. De lijnen kun je makkelijk aanbrengen door deze er in te kloppen.
Een oude beitel die je als het ware bot maakt. En dan met een niet te zware hamer de lijn er stukje voor stukje in slaan. Echt, je zult zien.

Neem anders eens een proeflatje... ;)
 
Dank voor de reacties voor het maken van de nagels. :D

Even de reacties op een rijtje:
IMG_4028.jpg

Van links naar rechts:
Joop, Bedankt voor de pruiken spelden. :wow: Deze zijn te hard om er een mooi kopje op de slaan.
Rik, Bedankt voor de Kilt spelden. :wow: Mooi maar zo blinkend, ik weet niet of ik dat mooi zwart krijg.
Rianne (mijn vrouw), Bedankt voor de gewone spelden.
s236.gif
Maar niet zo'n goed idee, te blinkend en te hard.
Pa, bedankt voor mmm.... wat voor spijkertjes zijn dat nou weer :huh:
Dirk, bedankt voor de "hé Fred we hebben hier een winkel die kleine koperen spijkertjes verkoopt en die heb ik gekocht voor je" spijkertjes :tongue:

En zie hier dit zijn ze geworden:
IMG_4027.jpg

En dit is het resultaat als ze bewerkt zijn:
IMG_4029.jpg

Nu nog een flesje brass black bestellen en 1250 spijkertjes schuren :O:O:O

Fred
 
als ze gezwart zijn ga je het verschil met de echte niet meer zien fred :)
 
Wat moet er aan de nageltjes geschuurd worden Fred?
Als het is om de kopjes vierkantig te maken, kan je deze niet met een tang vierkantig nijpen?
 
He, he, he, knijpen had ik ook voorgesteld. Dus ik ben ook wel benieuwd of dit nu wel of niet goed lukte?
 
Het vierkant knijpen gaat "wel", maar ik vind het niet mooi.:angry:
Ook de bovenkant blijft dan rond.
Dus ik gun mijzelf wat werk door ze 1 voor 1 tegen de dremel te houden:O:O

Fred
 
Michien gedeeltelijk in een plankje slaan zo heb je meer grip en zich er op ?
 
Veel plezier met het schuren van de spijkertjes, je moet er wat voor over hebben om het naar je zin te maken :)

Kijk eens naar het onderschrift van Swa (ardennenoffensief), hij heeft er volgens mij al ervaring mee :)
 
Jeus, je moet er maar zin in hebben. Het maakt je model dan wel weer af :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan