Hoofdsponsor

1/28 Oseberg Vikingskippet. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zoy zoiets niet geschikt zijn voor je cursus, Ward ? (sorry, effe offtopic)
 
Tjonge jonge wat een regen vandaag....dus:
Begonnen met de spanten uit de "plank" te snijden en de laser puntjes weg te schuren.
IMG_3756.jpg

En daarna even snel een dry-fitje om te kijken hoe groot ze wordt:
IMG_3757.jpg

De volgende stap wordt het fixeren op de bouwplaat.

En daar is ook gelijk de eerste vraag:
Dit schip is overnaads geklonken. Alleen heeft Billing Boats geen nagels mee geleverd... :(
Nu ben ik op zoek naar kleine nagels met een vierkante kop, waar kan ik die vinden?
Of zal ik die zelf moeten gaan maken?

Fred
 
Dat ziet er nog best fors uit!
Heb je het geluk dat je kiel helemaal recht is?
Handige manier trouwens om je plankjes te bewaren!!
 
klinknagels

@ Fred ben je zeker dat dit schip geklonken was ? heb eens ergens gelezen dat viking schepen in een bepaalde periode werden genaaid.
Kan op je foto's in het muzeum ook geen klinknagels zien
 
Heb ondertussen je foto vergroot en klinknagels gevonden, denk dat deze te klein zijn om op schaal toe te passen bouwverslag op Model ship world geeft daar een voorbeeld van klinknagels zijn veel te groot
 
als je al nagels wilt zoou ik die er op het laatst in maken als de romp in elkaar staat fred.

in plaats van nagels kan je een dunne koperdraad gebruiken. van 0.5 mm
 
@ Fred ben je zeker dat dit schip geklonken was ? heb eens ergens gelezen dat viking schepen in een bepaalde periode werden genaaid.
Kan op je foto's in het muzeum ook geen klinknagels zien

@ Isola2 René Hierbij nog 2 wat duidelijkere foto's:

IMG_2566.jpg

IMG_2578.jpg

Ik had naar de foto van de Gokstad skipet gekeken en daar zijn de nagels allemaal vierkant. :$:$
Nu ik de foto's van de Oseberg beter bekijk zie ik dat er gebruik is gemaakt van vierkante en ronde nagels.

Bij het schip op model ship world vind ik de nagels inderdaad ook te groot.
Ook vind ik ze te "netjes" zitten.:8

@ Amazone
in plaats van nagels kan je een dunne koperdraad gebruiken. van 0.5 mm
Goede tip! Bedankt!

@ Wim500
Handige manier trouwens om je plankjes te bewaren!!

Nog van toen ik een kleine hobby ruimte had8)

Fred
 
Mooie foto's Fred, was ze ook net tegengekomen tijdens het zoeken naar de nagels.
Het lijkt wel of ze een paar rijtjes vierkante en een paar rijtjes ronde nagels gebruikten. Ik ga er van uit dat ze beiden zijn gevonden bij de ontdekking van het schip.
Verder vind ik alleen maar ronde nagels bij de diverse webshops, dat wordt slijpen :8.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk gebruikten de vikingen gewoon de spijkers die ze voorhanden hadden, denk ik.
 
ik denk het ook wel dany maar nagels werden vroeger gesmeed zoals je bij hoefnagels bij paarden ziet. dus denk ik eer dat het een vierkante kop zal zijn inplaats van een ronde
 
we klappen immers rond 500 na cristus en niet 17 eeuws. ze zullen al wel spijkers gehad hebben met ronde koppen maar dit was toen massa produktie en het moest dus vooruit gaan en geen tijt voor een mooi rond kopje er aan te slaan
 
Zou het kunnen dat met vierkante spijkers dit bedoeld word, :)
Smeden met de hand gaat dat sneller dan daar een ronde schacht aan maken

220px-Konische_Vierkantn%C3%A4gel-1.jpg
 
He. ho. ho. ho. Hier gebruikten de vikingen geen spijkers voor he.... Dat waren klink nagels. Deze gingen volledig door de huidlagen heen en werd al geklonken.
 
Bedoel ook vierkant gesmede klinknagels, vond ik niet zo gauw een afbeelding van :)
 
Nou, nou tips genoeg die ik kan gebruiken, dank allemaal!

Vandaag de werf in orde gebracht, dus alles uitgemeten en vast geplakt.
IMG_3780.jpg

Dry-fit of alles past.....ja dus, en nu is dus goed te zien hoe groot ze wordt.... :shock:
IMG_3781.jpg

En een testje gedaan om kleine nagels te krijgen.
Ik heb een knopspeld een beetje gevijld en kom dan tot dit resultaat:
IMG_3779.jpg

Jawel de vierkante én de ronde nagel ongeveer op schaal. Deze zijn nu 0.8 mm wat in werkelijkheid dus 2 cm zou zijn.
Wat ik op het echte schip gezien heb klopt dit aardig.
Alleen heb ik er véél nodig. Gelukkig heb ik ze nog lang niet nodig en heb dus nog tijd om deze te maken.
Mochten er nog andere ideeën zijn hoor ik het graag.

Fred
 
Ik denk dat je niet veel alternatieven hebt dan telkens spijkertje per spijkertje vast te zetten in het handvat van een mesje en eventjes langs 4 kanten ermee tegen een spinnend slijpschijfje te gaan ... als je er ettellijke honderden nodig hebt, kan het het vlotst van al gaan door er af en toe een paar te doen terwijl je moet wachten tot een bepaald stuk droog is of zo. Op die manier wordt het ook geen vervelend, langdradig werkje.
 
He, he, he, idd fret.
Wist je dat de smid destijd ook niet deed klagen met het smeden van de spijkers en de klink nagels.

Nog een geluk dat je de Titanic niet gaat bouwen met eigen gemaakte nagels. Dat zijn er meer dan 6.000.000 :)
 
hoi fred er bestaan messing nagels van 0.8x11 die heb ik zelv ook liggen en het kopje is juist 1 mm
 
de prijs die er achter staat is per kg maar hoe groot het kopje is weet ik niet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan