Hoofdsponsor

1/24 Ictineo II

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
F

Furioza

Guest
Een aparte keuze. Ik weet het, maar toch is dit wel één van mijn favoriete schepen. Eigenlijk heeft dit toch te maken met de avontuurlijke kan hiervan. Zo ben ik zelf ook vrij avontuurlijk en kan vaak opgaan in de verhalen zoals geschreven door Jules Verne. Maar ook in de verhalen door Piraterij en andere zaken die met de geromaniseerde scheepvaart te maken heeft.

Even over de Ictineo, dit is het tweede type. De eerste was meer een bol vorm. Maar dit schip heeft toch al de kenmerken van een onderzeeër die wij nu kennen. Even een stukje geschiedenis over de Ictinieo II zoals ik deze hier wil laten zien.

De Ictineo is de eerste echte onderzeeer ter wereld. En is uitgevonden door ingenieur Narcis Monturiol geboren te 28 sept. 1819 en is overleden 6 september 1885. Hij was ing. werktuigbouwkundige maar heeft ook de studie rechten, geografie, natuurkunde en natuurlijke historie gestudeerd.

Narcis Moturiol had destijds het idee om koraal vissers te gaan helpen met dit zware werk en heeft daarvoor de Ictineo uitgevonden. De bouw begon op 10 februari 1862. Waarna de Ictineo er 2 Oktober 1864 te water gelaten werd. Echter werd de voortstuwing nog met de hand gedaan. Door middel van een fietsende/mechanische overbrenging naar de schoef toe met wel 16 mensen.

Door de slechte prestaties destijds met de manuele aandrijving. Heeft Narcis Monturiol besloten om hier een 6 pk stoommachine in te bouwen. De stoom machine is ongeveer in 1958 in een loods van een papierfabriek geplaats. Dit gaf nogal wat problemen met zuurstof toevoer en rookgas afv oer enz. Na deze overwonnen te hebben heeft de Ictineo toch een 13 duiken uitgevoerd en heeft ook een langste duik gemaakt op 30 mtr van zo´n 7uur en 30 minuten.

Dit schip was destijds zover de tijd vooruit dat we bouwmethode van een dubbele romp en bulbsteven nog steeds uitvoeren met onze moderne onderzeeërs.

Helaas heeft het schip geen lang leven beschoren. Het is door schuld eisers in beslag genomen en deze hebben het schip gesloopt voor de onderdelen en oud materiaal. De sloopt heeft plaats gevonden ongeveer in 1868.

Maar genoeg theorie, de bouw.
Inhoud van de doos.


160820102478.jpg

De doos en boxart. Deze geeft eigenlijk heel weinig weg over de moeilijkheidsgraad van het schip zelf.Wel dat het de schaal is 1/24 en dan word de totale lengte zo´n 72 cm. Toch nog een flink model.

150820102474.jpg

De spanten. Voorgestanst en moeten dan wel goed gecontroleerd worden. De zouden nog wel eens krom kunnen zijn.

150820102473.jpg

Heel veel metaal. Alles zit netjes verpakt en in onderdelen genummerd bij elkaar. Ik kan niets vinden dat niet goed is samen gesteld. Petje af.


150820102475.jpg

En dan heel veel tekeningen. Het verbaasd mij zelfs dat er zoveel tekeningen en geschreven woord bij stond. Er zit wel een Nederlandse vertaling bijgevoegd, maar deze is zeer summier qua uitleg.


150820102476.jpg

Dan nog meer metaal. Moet dan zelf nog wel helemaal gevormd worden enzo. Maar gezien de handleiding zou ik dit idd wel moeten kunnen.

150820102477.jpg

En dan de foto een beetje onderste boven. Maar het idee is wel heel duidelijk. De latjes moesten op een bouw plank gemaakt worden en de tekenig zou moeten worden vast gesoldeerd. Nu met wat plakband en wat ander kust en vliegwerk is het allemaal gelukt.

Tot de volgende keer. De start van de bouw.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Echt wel een gave machine!!

Succes met dit mooie schip. :)

Fred
 
He Rik, zeer mooi project terug, zal iets moois worden om op te volgen :)
Succes hoor.
 
Als de bouwdoos veel laat zien van de tech prinsipes die toen gebruikt werden een zeer intresante machine om volgen, met het geen we al van je gezien hebben Rik ga je daar zeker een juweeltje van maken succes ^^
 
dat ziet er mooi uit rik . veel suc6 met de bouw van deze doorsnede
 
Jawel, daar is de prachtige Ictineo II ^^

Veel succes en plezier met deze flinke klus Rik.

Groeten

Wet Sellery
 
Een interessante intro, een zeer bijzonder model, een hele degelijke kit en Rik als bouwer...
Dat staat garant voor een heel boeiend bouwverslag, ik zit er klaar voor!

Heel veel plezier Rik!

Groeten, Rinie
 
Dit is wel een zeer apart model, maar dat hadden we van jou kunnen verwachten icon_biggrin.gif
Ga dit met grote belangstelling volgen..
 
Na volledige inspectie van de inhoud en deze vergeleken te hebben met de bijgeleverde stukslijst kunnen we aan de gang.

De bouw is niet geheel traditioneel qua opbouw van een scheepsromp. De boeg en steven zijn toch heel anders. Maar dat is niet het enige omdat het maar een halve romp is eigenlijk. Dus halve spanten enzovoorts.
Het plan gaan we dan maar eens op een plank plakken zodat we de verhoudingen goed kunnen zien en gebruiken. Dit schip bouw ik maar 1 keer. Dus kan ik het plan fijn mishandelen.

SANY3022.JPG


Dus met latjes de zaak eerst goed uitgelijnd vast gezet. De spanten kunnen hier nog wel uit. Maar nu weet ik wel dat ze recht staan. En dus de basis is gelegd.

SANY3023.JPG


Even een detail van de bouwhelling. De spanten worden dus tussen twee latjes geklemd om zo mooi uitgelijnd en loodrecht gezet kunnen worden. Nu gelijk de halve spanten voorzien van een schuin vlak, let op de kopse kanten van het hout. Straks met beplanken zal hierdoor alles mooi vloeiend zonder knikken in één lijn lopen.

SANY3024.JPG


Het midden spant is ook nu het grootst. Dit opgemeten en verdeeld onder het aantal te gebruiken latjes. Ook in het midden van de halve spant een tijdelijke steun lat aangebracht. Deze zorg ervoor dat alle spanten mooi haaks blijven. Deze word er na een aantal huidgangen weer afgehaald. Ik werk nu wel net als met traditionele bouw wel weer aan beide kanten tegelijk en werk van beneden af naar het midden toe. Ik wil proberen om zo weinig mogelijk aan vulhout te gebruiken en zal hiervoor de latjes flink moeten verjongen. Maar ook afschuinen over de gehele lengte om een mooie aansluiting te krijgen.

SANY3025.JPG

Beetje rommelige foto. Maar het idee van onder en boven tegelijk beplanken. Dit zorgt voor een evenwijdige druk en zal hierdoor het krom trekken van het model tegen gaan. De nagels die we zien zijn niet in de huidgangen zelf geprikt maar net daaronder en zorgen ervoor dat de latjes tijdens het drogen mooi blijven waar ze moeten blijven. Ik wil geen gaatjes in het hout nog. Dat komt later als ik kan zien waar de planken komen te zitten. Dit schip heeft geen planken over de gehele lengte en zal dus hier en daar onderbroken zijn. Hoe dit gaat worden en volgens welke methode, daar ben ik nog niet geheel uit. Er zijn meerdere theorieën over de beplanking van dit schip destijds.

SANY3026.JPG


Het geheel geprobeerd weer te geven. Een volledige foto nemen van de bouw tot zover die duidelijker is dan dit en niet echt mogelijk op dit moment. Lichtinval enz... Dus daar meer later over.

En tot de volgende keer. :)
 
Erg mooie kit,Rik. Vooral de metaal delen moeten een mooie uitdaging zijn voor jou. Echt iets voor jou.
Hoewel ik niet twijfel aan jouwn kennis en kunde zul je hier je handen uit je mouwen moeten steken i.v.m. de details.
Maar wat een mooie keuze.

Kortom een kit gemaakt voor jou.

Veel plezier en succes.

Ron.
 
Veel plezier met dit project Rik!
Bij de intro zit je een 100 jaar mis bij de datum van het inbouwen van de stoommachine denk ik ;)
 
He, he, he, idd. Laten we dat op een typselvouwtje houden. :)
 
Heb je je spanten niet een beetje moeten afschuinen om de beplanking te doen?
Ik kan dit moeilijk zien Rik.
 
Even een detail van de bouwhelling. De spanten worden dus tussen twee latjes geklemd om zo mooi uitgelijnd en loodrecht gezet kunnen worden. Nu gelijk de halve spanten voorzien van een schuin vlak, let op de kopse kanten van het hout. Straks met beplanken zal hierdoor alles mooi vloeiend zonder knikken in één lijn lopen.

Zie de derde foto Dirk.
 
Dag Rik,
deze ziet er mooi uit en ga ik zeker volgen. Enkele vraagjes, de duikboot bestaat uit twee helften wil dit nu zeggen dat de twee delen achteraf nog uit elkaar kunnen om al dat mooi's aan de binnenkant te kunnen laten zien of ben ik mis en verdwijnt al dat mooi's voorgoed eens de boot af is?
 
Da's nog eens een apart model, en ik heb er nog niet vaak (lees : "geen enkel") bpouwverslag van gelezen. Wat ik wel al gelezen heb is dat er een paar addertjes onder het gras zitten, helaas is het te lang geleden dat ik het gelezen heb, dus kan ik je niet wijzen op het waar en wanneer ervan. Ik volg alvast wel deze bouw.
 
Enkele vraagjes, de duikboot bestaat uit twee helften wil dit nu zeggen dat de twee delen achteraf nog uit elkaar kunnen om al dat mooi's aan de binnenkant te kunnen laten zien of ben ik mis en verdwijnt al dat mooi's voorgoed eens de boot af is?

Ik dacht dat er maar één helft in deze kit zit, zodat het een "cut-away" model is.
 
Het in totaal 1 helft die bestaat uit een binnenwand en een buiten wand. Dus wel kunnen al het moois wel blijven zien. Kijk maar eens op de doos. Daar zie je heel goed dat er spanten zijn waarbij je ook nog een extra schaal om maar te schrijven in zit. De twee helften als het ware vallen in elkaar. Een grote en een kleine.
Straks word het vast wel duidelijk.

En ja. Er zitten wat addertjes onder het gras. Dit is met name de baplanking. Als we goed kijken naar de bouw van de replica, zien we dat deze van voor tot achter in het geheel verjongt is. Dus geen stealers en volledige lengte als het ware. Dat is wat ik zeker na wil maken.

Dan is het hout erg schaars. We moeten maar zien of we het gaan halen.

Dan moet de romphelft ook nog eens losgehaald worden en daarna kan de tweede gemaakt worden. Dit geeft dan extra kans op krom trekken.

Ook is het solderen van de leidingen lastig zo hier en daar. Dit komt vanwege de bouw van het model. De rompdelen eerst in elkaar, dan de buizen er in, en natuurlijk ook nog te solderen. Dat dan weer in je afgewerkte model.... Maar er is geen probleem of er is een oplossing.

Daarbij ga ik geen problemen oplossen die er nog niet eens zijn.
 
Hoi rik,

leuk om te zien dat je toch met je beperkte werkplaats, zo een mooi en gewaagd project gaat starten!!:laugh:
Ik ga dit zeker ook proberen te volgen, ook al zijn het wat drukken tijden zo na de vakantie.:ohmy:
Suc 6 met de bouw!!!!!!!!!!!!!;);)
 
Dank je John, Gewaagd is het zeker. Maar goed. Dat komt wel hoor... Misschien wel langzaam maar toch...
En weer even wat te updaten omdat ik toch nog even naar de huidgangen aan het zoeken was tussen het lijmen door. Dat is latje lijmen, klemmen, wachten, enz. Dan kun je tijdens het wachten ook fijn uitzoekwerk doen. Wel het volgende is gevonden.
Het origineel
Omdat ik nu uiteindelijk gevonden heb hoe de beplanking zal gaan komen zal ik dit even uitleggen aan de hand van de foto´s van de replica die op dit moment nog in Barcelona staat.

barcelona-export-12.jpg


Deze foto is vanuit een mooie hoek genomen. We zien hier heel goed dat de huidgangen vanaf de neusaf richting staart van dun naar breed verlopen. Ook is hier goed te zien dat de neus een losse kegel is die er als het ware op zit. Dat is vanwege de stevigheid zo gedaan. de patrijspoorten hebben als het ware een stel buizen die in de massieve kogel zitten. Zo zal ook dit op die van mij als model worden weergegeven.

72988074_fbb4a6d067_b.jpg

Heel goed te zien dat er dus vanuit de achterkant, de staart zeg maar de planken van dun naar dik verlopen en dus evenwijdig van elkaar naar de neus blijven lopen. In het midden zitten dus evenveel gangen als voor op de neus als op de staart.

72987902_72f204f1ba_b.jpg

Dan de zij koepels. Deze zitten op het model toch anders. Natuurlijk is het model niet altijd even goed te maken als het origneel, maar het model heeft de patrijspoorten boven de huidgangen. Ik ben nu aan het uitzoeken of het ook zo mogelijk is met het model. Ook deze bollen zijn massief hout waarna de tunnels gemaakt zijn waarop de patrijs poorten zitten.

Helaas heb ik de bron niet meer van de foto... Als iemand die nog weet, heel graag. Ik heb voor onderzoek deze foto´s destijds opgeslagen. En niet overal de bron vermeld.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan