Hoofdsponsor

1/24 Ictineo II

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Nee helaas niet. Werk, kids en nu bezig met de website... Dus tja... we kunnen niet alles in eens. Maar ik hoop morgen wel wat te kunnen doen. We zien wel... :)
 
Ziet er weer prachtig uit Rik, de zelfgemaakte roer-constructie is een enorme verbetering ten opzichte van het origineel uit de kit.

De schroef heeft een vorm die ik nog niet eerder heb gezien, heb je een idee waarom die vorm zo is ?

Groeten

Wet Sellery

PS :
En idd de koepel word overtrokken met hout. Dit moet ik nog gaan doen. Ik heb daar nog geen hout voor. Dit ligt momenteel te ontdooien waarna ik dit op maat kan gaan maken.

Ontdooien ?? Bewaar jij het hout in de diepvriezer of heeft het buiten gelegen ?
 
@ John, Als ik dit van balsa ga maken zal de kleur anders uitkomen. Dat komt door de basis kleur van het balsa, dat is witter van kleur, als ik dat dan lak met beits, dan zal deze ook lichter uit komen. Dus ga ik het toch met wat harder hout doen, maar de suggestie is zeker goed, ik heb er wel even over nagedacht en over mee aan het stoeien geweest. Badankt hiervoor... :)

Verder natuurlijk weer een update... niet echt veel, wegens tijd te kort... Ik ben één van de weinige die wel moet werken lijkt wel.. En ja, morgen ook.... werken... :(

SANY4374.JPG


Goed te zien wat er nu gebeurt is met de as. De binnen as is nu geïmiteerd maar de schroef bungelt er niet meer bij als het ware. De schroef blijft nu als het ware mooi in het midden van de as omdat de binnen as strak in de buiten as past. De schroef kan nog wel draaien, niet dat dit veel toevoegt. :) Ook is de vin geschilderd. De kleur oud brons van Vallejo. Dat komt toch aardig in de buurt van de rest van de metalen zaken...

SANY4376.JPG


Dan een water ketel voor de stoomachine... Je raad het al... past perfect.... Niet dus. Ook met heet stoken en schuren niet goed te krijgen. Plamuren kan ook niet omdat dit dan gewoon zichtbaar blijft. Dit materiaal is een coating, daar hout geen verf op. Zo ook met het druk ventiel.. Dus maar eens gaan kijken hoe we dit anders kunnen doen.

SANY4377.JPG

Dit is dan tot zover ik nu ben. We prutsen nog wel even verder. Dit onderdeel is wel heel erg zwaar.... Dan komt er nog zo een op. En dat is niet het enige metaal.
Gewoon allemaal dik wandig, zo dikwandig dat ze het net zo goed vol metaal hadden kunnen maken.

Tot de volgende keer....

Hey furioza .kleinigheidje ze maar als ik beide foto's vergelijk zit de schroef anders dan op het origineel (1/1),ben ik mis?
 
misschien ondersteboven gefotografeerd? hoop ik toch.

die tank, kan je die niet maken uit een standaard stukje buis? Ik weet niet welk een diameter deze is, maar met een beetje knip en plakwerk moet toch gauw een andere te maken zijn?
 
Ik heb net even zitten kijken... Maar ik snap niet wat je bedoeld. Kun je je eens toelichten? Wat zou er dan andersom moeten zitten? De bladen van deze schroef zijn draaibaar. Dat wil zeggen, vooruit, achteruit stand. Ik heb ze in de voorstuwende motie gezet. Maar dat zijn alleen de bladen. Meer dan dat is het niet.
 
Wel ik heb de indruk dat de bladen van de foto 1/1 zo staan // (bekeken op de bovenste twee als je schroef recht staat)
als je de schroef recht stelt eoals op 1/1.
En ik zie bij u dat de bladen zo staan \\ (ook bekeken op de bovenste twee als je schroef recht staat)


Tja ik ken er toch niks van dus als ik mis ben moet ge u da nie aantrekken.


Oei Furioza ja ik had je reactie nie goed gelezen.Nu ben ik mee ze zijn verstelbaar jajajaaaa owkee.
Sorry ze.
 
Laatst bewerkt:
Doomwad, wel goed gezien hoor, had ik misschien gelijk moeten vermelden. :)
 
Na een flinke tijd weer een kleine update.

SANY4628.JPG

Hier zien we het eerste begin van de nieuwe stoomtank. Deze worden als een soort spantenbouw opgebouwd waarna deze met een laag putty word afgewerkt.

SANY4635.JPG

De putty kleeft een beetje omdat ik deze met wat water erbij heb aangemaakt. Dat maakt het net als plamuur. De plamuur is voor later. Eerst maar drogen.

SANY4638.JPG

Enne sorry voor de gekantelde foto... Deze had ik niet in de gaten. De volgende wel.... :P
Eens gedroogd kan het geschuurd worden. Nu heeft de tank de basis vorm. Omdat het nog niet volledig is uitgehard en uitgegast kan het later pas in de plamuur gezet worden. Deze ondergrond zal helemaal glad moeten worden en aan 1 zijde zal een bolle kant moeten komen. Ook die moet er nog aangemaakt worden. Verder is de gehele tank te lang en moet dus nog ingekort maken, dan zijn de zijdes gelijk recht.

SANY4630.JPG

En weer meer messing. De stabilisatie tanken. Deze worden dan weer verwaardigd uit een messing plaat die gezet moet worden. Echter het is voor mij niet te zetten omdat ik dat met een tangetje moet doen. Ik heb de messing al voor 1 stuk uitgezaagd en ervoor gezorgd dat deze onder de tekening ligt zodat je kan zien wat het probleem is. Daarbij is het missing 0,5 mm dik. En dat is erg stug.

SANY4631.JPG

Alle delen gezaagd op de vouwlijn als het ware. Dus we gaan weer solderen.

SANY4632.JPG

De foto ligt op de zij omdat het object dan beter uit komt op de foto. :$
Het solderen is prima gelukt. Nu alles netjes glad afwerken.

SANY4634.JPG

Alles netjes afgewerkt en gepolijst.

SANY4636.JPG

Een M.C Escher in huis gehaald met dit model zie ik. :D Volg de lijnen van de bouwtekening aan de zijkant. :wacko:

SANY4637.JPG

En dit moest het worden. ;) Alleen de voorkant nog een beetje bewerken zodat de onderkant en bovenkant van de opening weer recht zijn. Iets te enthousiast beet gehad in de klem voor het solderen.
 
Deze vind ik echt een uitdaging omdat je veel zelf maakt ook,is ook het leuke aan scratchwerk is het niet.
Dit word een wondermooi model.
 
Ik heb mijn vader wel een dergelijke kleine plaatjes zien zetten. Hij klemde het stuk tussen twee houten blokjes in de bankschroef.
Daarna nam hij een latje, hield dat tegen de bovenkant en hopsa.

Maar het knippen en solderen Rik is ook erg goed gelukt!

En de tekening is inderdaad een Escher waardig:D

Fred
 
knap hoor om zo een kleine dingen te solderen
 
knap man, ge laat goed zien hoe het moet bij scratchs bouw ,en het is fijn om te doen als het goed lukt,plezant hè.
grtz
lus
 
Knap werk Rik wat je gemaakt hebt,zeker het soldeerwerk.;)
 
Goed gelukt Rik, zo een kleine soldeer klussen alles word tegelijk warm en je moet dan maar verzinnen hoe je het allemaal bij elkaar houd ;)
 
mooie sokkel heb je gemaakt rik
 
Den Rik is terug mooi bezig, hoe zou het staan nu?
 
Jawel ben er druk mee bezig. Maar heb helaas niet zo heel veel tijd, moet in huis heel veel doen. Dus een paar uurkes in de week heb ik dan.
We zijn nu op dit moment niet noemenswaardig verder om hier te laten zien.
 
Neem je tijd Rik, wat je maakt ziet er in ieder geval keurig uit.



[mod] Wegens geen activiteit slotje er op gezet. Bij vervolg kan dit terug open.[/mod]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan