Hoofdsponsor

1/24 Ictineo II

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
ziet er goed uit rik en ook de kiel aanpassen is een goede zet.

je moet er niet aandenken dat het model er later met een windje al van de sokkel valt
 
Dat is goed gelukt Rik , ervaring met hout en durf ;)
 
Voor de sokkel zou ik eerder voor zwart ipv van bordeaux gaan, Rik... en ik geliciteer je van harte met het slagen van die binnenste romp :)
 
Het is goed gekomen zo te zien :)
Zelf wist je dat al, maar met de foto's heb je ons ook overtuigd :)
 
Whoopsss..... Dat is toch even geleden.... Staat zowaar op een pagina verder.

SANY3373.JPG


SANY3374.JPG


De kiel er onder....

SANY3376.JPG

Een nieuwe tekening voor de metalen staart steunen. Deze maak ik dan maar zelf. De oplossing die de bouwer van de box art heeft genomen vind ik niet zo heel er mooi.

SANY3377.JPG

Ook het roer enz zelf gemaakt. De meeste hebben dit al gezien op de forum dag laatst. Maar ik had er nog geen update van gemaakt.

SANY3378.JPG


SANY3379.JPG

Dan een overzichtje. De delen liggen niet helemaal recht. En ook heb ik de lijn iets veranderd van het roer, al is de aanhechting wel het zelfde gebleven.

SANY3380.JPG

Natuurlijk komen hier ook de klinknagels in. En dat mogen best flinke zijn.

SANY3383.JPG

Het geheel klaar voor montage...

SANY3384.JPG

En een vooraanzichtje.

SANY3388.JPG

En dan een stukje metaal, hier zal de as doorheen komen.

SANY3389.JPG

De as komt helemaal tot het einde, een soort van kogellagers waar de as in draait als het ware.

SANY3390.JPG


Een volledig nieuwe staart met roer. Ik denk dat het zo wel goed gelukt is.

Zoals hierboven beschreven, er zijn al een aantal mensen die het gezien hebben op de forum dag, maar toch wilde ik dit nog even laten zien in het verslag.

Omdat deze post anders zo lang zal worden gekozen om de nieuwe update hierna te plaatsen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er goed uit rik.
het roer kan ik me tog niet meer voor de geest halen dat ik dat gezien heb.

hoe heb je de scharniertjes gemaakt ? het lijkt plastic cart ?
 
Zoals beloofd een nieuwe update.

SANY3393.JPG


Een gaatje zagen.. De koepel mag er in. :)

SANY3394.JPG

Dus gaan we eerst maar even aftekenen. Anders komt het niet goed.

SANY4304.JPG

Als het eenmaal gezaagd is, mag de koepel er in gelijmd worden. Ik heb hiervoor twee componenten lijm gebruikt en dan eerst de lak tot het metaal er af gehaald. Anders zal het snel weer los laten. Met lijmklemmen niet te strak aangeklemd om te laten drogen.

SANY4305.JPG

En weer een boel veel onderdelen voor een snorkel.

SANY4306.JPG

En zo moet deze worden.

SANY4348.JPG

En natuurlijk op zijn plaats. Er komt er voor de koepel ééntje en er achter.

SANY4308.JPG

En dan nog een flinke dikke plaat messing. Daar zijn onderdelen voor een aantal tankjes uitgesneden. Helaas zijn deze middels glas/zandstralen uitgesneden. Hierdoor zien we dat het nogal beschadigd is. We zullen hier dus flink mogen vijlen en schuren.

SANY4309.JPG

Even van wat dichterbij. Hier gaan we ook weer een tankje van maken. Eerlijk gezegd geen idee waar deze voor gaat dienen.

SANY4334.JPG

En dan al vast op de helft van het gebouwde geheel. De delen soldeer ik aan elkaar vast.

SANY4344.JPG

En bijna klaar. Nog even wat polijsten.

SANY4347.JPG

En dan komt het geheel langs de koepel te zitten. De spanten weer even netjes op maat gemaakt en natuurlijk weer een gaatje gezaagd.

SANY4352.JPG

Ik moet toch melden dat dit geen goed idee is. Zoals de meeste wel weten heb ik geen professioneel zet gereedschap. Dus een mooi kistje maken dat is er niet bij. En het buigen van dit aluminium is niet gemakkelijk. Bij het goed en haaks buigen zal aluminium breken.
We nemen om deze reden dan ook de maten op en vouwen het geheel op de tast in elkaar om vervolgens van hout een blokje te maken. Dat hout zal de basis worden.
Op het hout zal dan aluminium tape geplakt worden dat geschuurd zal worden waarna het afgwerkt word.

De strippen die nog vast in de plaat zitten zijn bedoeld voor de geponste en gezette rand. Deze gaan we wel gebruiken.

SANY4353.JPG

En zo word het geheel dan in vorm. De lijst die er op zit zal voorgeboord gaan worden voor het ponsgat.

SANY4358.JPG

En dan kan hier straks een nageltje in gestoken worden.

Tot de volgende keer, dan zal dit afgwerkt zijn zoals hiervoor beschreven en zal de staart vin aan de romp zitten.

Nu eerst verder met de installatie van de nieuwe klapdoos..... 8)
 
ziet er goed uit rik.
het roer kan ik me tog niet meer voor de geest halen dat ik dat gezien heb.

hoe heb je de scharniertjes gemaakt ? het lijkt plastic cart ?

Ja idd dat is plastic card, styreen om precies te zijn. :)
 
De onderdelen heb ik inderdaad op de ledendag gezien, goed om te zien dat je er weer verder mee gegaan bent.
Het project is te mooi om heel lang te laten liggen ;).
 
Hoi Rik,

het zeker even geleden dat we weer iets te zien hebben gekeken.:sleep:
Je staartvin heb je netjes gescratcht man.:8
De scharnier zien gaaf uit, alleen de lagering van de assen is me nog niet helemaal duidelijk. Maar ja dat zal later wel duidelijker worden!
De tank is strak gesoldeerd heb je gewone soldeersel gebruikt ????
De koepel moet zeker nog helemaal met hout overtrokken worden ?
Gaat ook een hele klus worden!^^;)
Die klapdoos welke functie gaat dit krijgen ???
Veel vragen maar ja het is tenslotte ook een zeer interessant project hé !!!:You_Rock_Emoticon::You_Rock_Emoticon:

Maar wacht al vol spanning op wat komen gaat !!!
 
John, ik zal proberen om wat duidelijker te antwoorden. De tank is gesoldeerd met soldeertin verhouding 40/60 en met de soldeerbout gedaan. Volgens onderstaande methode.
http://furioza.nl/level3pages.php?f=furioza&pageid=15141

Voor de kogel lagers moet je even naar onderstaande foto kijken. Daarvoor heb ik de asbuis ingekort met 6mm. Deze komt dan in het einde waarop straks een dop gezet word. Dan zit deze dicht zoals op het origineel te zien is. De as zelf word dan door de asbuis heen gestoken om vervolgens door de schroef heen te komen en uiteindelijk door te schuiven naar de laatste lager.
72988074_fbb4a6d067_b.jpg


Het origineel heeft een staafje door de asbuis heen lopen waarna niet komt, het gat in de schroef is ong 4 mm en de plaats waar de kogel lager is heeft 6 mm. De 6mm is de buiten maat van de asbuis. Zo ook aan het einde waar de rest in komt. Door al deze gaten zou normaal volgens origineel een staafje gaan van ongeveer 1,5 mm. Je snapt wel dat ik dan niet echt geslaagd vind.

En idd de koepel word overtrokken met hout. Dit moet ik nog gaan doen. Ik heb daar nog geen hout voor. Dit ligt momenteel te ontdooien waarna ik dit op maat kan gaan maken. De kit geeft aan dat je de afsnijdsels van de huidlatjes moet gebruiken. Echter het zijn splinters als het ware omdat de lengte dezelfde als het gehele schip is. Dus alleen van het afschuinen huod je dan wat over. Dat vind ik weer niet mooi.

Enne John, dit is mijn klapdoos.

HP-Notebook-G62-B60SD-015298.jpg

bron. its.nl http://www.itsonline.nl//

Ik hoop dat ik zo je vragen een beetje heb mogen beantwoorden. :)

Enne gewoon vragen hoor.
 
Hoi Rik,

Bedankt voor je deskundige uitleg !:D
Wat betreft het overtrekken van de koepel, zou je het niet met een stukje balsa hout gebruiken.
En met fineer beplakken.
 
@ John, Als ik dit van balsa ga maken zal de kleur anders uitkomen. Dat komt door de basis kleur van het balsa, dat is witter van kleur, als ik dat dan lak met beits, dan zal deze ook lichter uit komen. Dus ga ik het toch met wat harder hout doen, maar de suggestie is zeker goed, ik heb er wel even over nagedacht en over mee aan het stoeien geweest. Badankt hiervoor... :)

Verder natuurlijk weer een update... niet echt veel, wegens tijd te kort... Ik ben één van de weinige die wel moet werken lijkt wel.. En ja, morgen ook.... werken... :(

SANY4374.JPG


Goed te zien wat er nu gebeurt is met de as. De binnen as is nu geïmiteerd maar de schroef bungelt er niet meer bij als het ware. De schroef blijft nu als het ware mooi in het midden van de as omdat de binnen as strak in de buiten as past. De schroef kan nog wel draaien, niet dat dit veel toevoegt. :) Ook is de vin geschilderd. De kleur oud brons van Vallejo. Dat komt toch aardig in de buurt van de rest van de metalen zaken...

SANY4376.JPG


Dan een water ketel voor de stoomachine... Je raad het al... past perfect.... Niet dus. Ook met heet stoken en schuren niet goed te krijgen. Plamuren kan ook niet omdat dit dan gewoon zichtbaar blijft. Dit materiaal is een coating, daar hout geen verf op. Zo ook met het druk ventiel.. Dus maar eens gaan kijken hoe we dit anders kunnen doen.

SANY4377.JPG

Dit is dan tot zover ik nu ben. We prutsen nog wel even verder. Dit onderdeel is wel heel erg zwaar.... Dan komt er nog zo een op. En dat is niet het enige metaal.
Gewoon allemaal dik wandig, zo dikwandig dat ze het net zo goed vol metaal hadden kunnen maken.

Tot de volgende keer....
 
@ Rik, het laatste jaar veel houtbouw projecten gevolgd op basis van een bouwdoos en anderen, en als ik zie wat er allemaal moet aangepast worden aan bouwdozen, vraag ik me af of het wel de moeite loond om als je een beetje kwaliteit wild, een bouwkit te kopen en niet gewoon vanaf plan te bouwen :unsure:

Voor je werk verder niets dan lof ;)
 
Rik, het ziet er goed uit allemaal.
Het is zoals René zegt wel jammer dat de pasvorm van de kit zo slecht is.
 
Hoi Rikkie,

dat is nu jammer zeg :(:(, misschien zou je dus toch de onderdelen die slecht passen moet scratchen zou als René al zij.
Nu kunnen het in hout of in messing maken !
Helaas kun je niet goed zien of de ketel volledig uit koper bestond :worried:.
ik ben benieuwd wat je gaat doen Rik :unsure::unsure:.
Maak dat zijn zorgen voor volgend jaar :D:D:D:D !!!!
 
Tja... kwaliteit en kwantiteit is een balans die je streng moet bewaken. En idd als je een paar keer een kit gekocht hebt krijg je de vraag of je wel van bouwplan gaat werken of je weer opnieuw voor een kit gaat. Zeker gezien de prijzen van de kits. Ik ben ervan overtuigd dat mensen in het algemeen gaan voor max 3 kitjes. En dan voldoende ervaring hebben om zelf van bouwplan te gaan. De fabrikant moet nu eenmaal flink investeren in een kit om deze goed op de markt te brengen, informatie inzamelen, kit samenstellen met de juiste materialen, mensen die er aan werken betalen. Rechten op allerlei informatie betalen, doos en verpakkingen ontwikkelen, enz.. Dat moet allemaal betaald worden en toch moet een kit betaalbaar blijven. Anders koopt niemand zo'n kit.

Een voorbeeld van ontwikkeling. De Titanic. Die heb ik destijds gebouwd van Di agustini. Een voor die tijd vooruitstrevend geheel. Per post een deel ontvangen en bouwen. Dus je krijgt in twee jaar een volledig schip. Ik moest destijds als ik niet dezelfde als de buurman wilde hebben zelf veel scratschen. Dan koste de Titanic meer dan 700 euro. Als je de verf enz erbij zou tellen dan kom je op een slordige 1000 euro uit. Niet mis voor een scheepje als beginner. Daar zou deze voor geschikt zijn. Als je deze nu bekijkt dan zie je daar de mooiste pe setjes bij zitten. En de kwaliteit is stukken beter. Zo ook de pas vorm. De fabrikanten leren ook. H

Helaas gaat dit niet op met Amfora. Deze fabriek is er niet meer. Dus kunnen ze ook niets verbeteren. :)

Ach we hebben er gewoon wel plezier in.
 
Precies zoals Rik aangeeft. Als je zelf eenmaal een model hebt gebouwd vanaf plan of zelf vergaarde info dan zul je niet zo vlug weer een kit kopen. Scratchen geeft veel meer voldoening want je moet zelf alles uitzoeken.

Ron.
 
Dat is zeker een extra punt Ron... Een eigen schip bouwen van plan geeft heel veel meer voldoening.
 
Hoi Rik,

heb nog iets kunnen doen ??:unsure::unsure:
Ben razend benieuwd naar je vorderingen!:8
Prachtig project die aan het maken bent:8:8, begrijp dat je weinig tijd hebt.;)
Maar kon het niet laten om even te polsen !!!:D:D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan