Hoofdsponsor

1/24 Ictineo II

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
had je niet een plankje achter de klemmen moeten steken rik ? ik hoop dat je nu geen ingedeukte romp gaat krijgen met de klemmen of zijn de spantjes zwaar genoeg om de druk aan te kunnen ?
 
Goed gevonden Rik, hout is toch een prachtig materiaal :8
 
Toch stel ik mij wat bedenkingen Rik bij jouwn oplossing. Het kan zijn dat het binnen gedeelte later alsnog weer gaat krimpen door het droog proces. Maar wat mij ook zorgen baart is dat je de klemmen op de spanten hebt gezet(althans dat lijkt mij zo in de foto`s)?.

Zo zou je ook misschien de spanten scheef kunnen trekken.
Misschien dat je ook een ingedeukte of hobbelige romplijn kunt krijgen.

Zou het geen optie zijn om de inwendige spanten te verhogen door er pas stukken in te monteren?. Dat zou eigenlijk een simpele maar doeltreffende manier kunnen zijn om geen krimp effecten te krijgen en ook scheuren.Ook voorkom je zo spanningen in beide constructies.

Ron.
 
Ja jongens ik begrijp de angst voor de klem markeringen. Maar geloof mij. De klemmen geven niet veel druk en de bekken zijn van zacht rubber. Zie oranje padjes die er op zitten.

Dan de krimp. Ja... daar hoop ik op ;) En is ook echt de bedoeling. De rompdelen worden met kleine nageltjes in de spanten gehouden en hangt er als het ware los in. Dus het hout mag blijven werken zoals het wil straks. Geeft helemaal niets.
 
Mooi oplossing, Rik, ik betwijfel of ik het zou gedurfd hebben.
 
Rik, tot nu toe heb ik nog nooit getwijfeld hoe u, jou en anderen hun problemen oplost steeds weer kom je met oplossingen waar de meesten van ons nooit zouden aan denken.
Maaaaaaaarrrr nu heb ik er toch ook mn twijfels over. Want ook al zullen de rompdelen er los ingangen, ik denk dat je wel (al hoop ik van niet) duidelijke een vervorming zal zien (zoals Ron zei "ingedeukte of hobbelige romplijn") aan de romp.
 
Wat betreft het hobbelige van de romphuid. Maak je daar geen zorgen over. Echt niet hoor... Dat gaat helemaal goed komen.
 
Wat betreft het hobbelige van de romphuid. Maak je daar geen zorgen over. Echt niet hoor... Dat gaat helemaal goed komen.

Ik hoop het echt voor je, het ziet er op de foto's heel 'eng' uit allemaal.
 
Wat betreft het hobbelige van de romphuid. Maak je daar geen zorgen over. Echt niet hoor... Dat gaat helemaal goed komen.

Als Rik zegt dat het goed komt, dan komt het goed. En als het niet goed komt, dan repareert Rik het gewoon! ;)

Groeten, Rinie
 
Ja hoor, het komt echt wel goed.

SANY3260.JPG

Even de kiel op de lijnklemmen. Je kunt het niet goed zien, maar het moet juist hobbelig zijn. En dat is ook één van de dingen die ik probeer te goed te krijgen. Enkele 10e mm zou al genoeg zijn.

SANY3261.JPG

Even voor de goede orde, de foto is niet heel erg scherp maar wel goed te zien hoe dat dit hobbelige juist moet worden.....

SANY3262.JPG

Noem dit maar eens recht.... :)

Ik weet het, soms is iets heel lastig uit te leggen en schieten de foto´s ook nog eens te kort. Hierbij hoop ik dat jullie even genoeg hebben aan dit beeld.
Waarom, omdat ik deze waarschijnlijk pas tegen het einde van de week uit de klemmen kan halen om verder af te werken. Vanavond weer alles even los gehaald en gezien dat ik er nog niet helemaal ben. Stukje voor stukje dus. En neem aan dat gestoomd hout echt blijft zoals het is.
 
hmm en wat is de reden dat hij zo bobelig staat rik . want dat ontgaat me tog
 
Dat heeft te maken met allerlei dingen die er op staan.
 
Hoewel ik nog helemaal niet overtuigd ben van deze oplossing, kruis ik toch m'n vingers voor je.

Hier heb ik nog een fotootje terug gevonden uit Barcelona (anno 2009), blijkbaar heeft ze ofwel een zusje, of is ze perkast naar het museo naval.
P1030548.jpg

... zusje dus :D
 
Als het zo niet lukt vind Rik wel een andere oplossing, heb er alle vertrouwen in dat als die binnenromp aansluit tegen de buitenspanten je ook de rest goed krijgt . Vind het raar dat niet eerst de binnenromp gebouwd word dan buitenspanten plaatsen en buitenromp is gemakkelijker om aanpassingen te doen
 
Zelf ben ik ondertussen al een heel klein beetje paranoïde geworden met kits... dus zou ik persoonlijk eerst zelfs de binnenkant van de buitenste rompspanten vergeleken hebben met de buitenkant van de binnenste spanten.... lol, als je nog snapt wat ik bedoel tenminste.
 
Dany, dit is de Ictineo 1 En ik bouw de Ictineo 2. :) Maar maakt niet uit hoor.

Enne ben zeer benieuwd naar de andere oplossing moet ik zeggen. Maar ik weet nu wel dat het goed komt... :) Het weer helpt weer even mee. dus kan ik de romp verwarming leggen.... :) En idd, Als ik niet de bedoeling had om deze loshaalbaar zou willen hebben zou dit ook zo gedaan zijn. Maar ik wilde de delen zo hebben dat ik ze uit elkaar kon tonen. Dus dat de binnenzijde er uitgehaald kon worden om zo een mooi stukje spanten te kunnen zien. Maar dat gaat dus nie.


Goed voor plaatjes dus straks Eerst even lekker knutselen. :)
 
Dank je John, Gewaagd is het zeker. Maar goed. Dat komt wel hoor... Misschien wel langzaam maar toch...
En weer even wat te updaten omdat ik toch nog even naar de huidgangen aan het zoeken was tussen het lijmen door. Dat is latje lijmen, klemmen, wachten, enz. Dan kun je tijdens het wachten ook fijn uitzoekwerk doen. Wel het volgende is gevonden.
Het origineel
Omdat ik nu uiteindelijk gevonden heb hoe de beplanking zal gaan komen zal ik dit even uitleggen aan de hand van de foto´s van de replica die op dit moment nog in Barcelona staat.

barcelona-export-12.jpg


Deze foto is vanuit een mooie hoek genomen. We zien hier heel goed dat de huidgangen vanaf de neusaf richting staart van dun naar breed verlopen. Ook is hier goed te zien dat de neus een losse kegel is die er als het ware op zit. Dat is vanwege de stevigheid zo gedaan. de patrijspoorten hebben als het ware een stel buizen die in de massieve kogel zitten. Zo zal ook dit op die van mij als model worden weergegeven.

72988074_fbb4a6d067_b.jpg

Heel goed te zien dat er dus vanuit de achterkant, de staart zeg maar de planken van dun naar dik verlopen en dus evenwijdig van elkaar naar de neus blijven lopen. In het midden zitten dus evenveel gangen als voor op de neus als op de staart.

72987902_72f204f1ba_b.jpg

Dan de zij koepels. Deze zitten op het model toch anders. Natuurlijk is het model niet altijd even goed te maken als het origneel, maar het model heeft de patrijspoorten boven de huidgangen. Ik ben nu aan het uitzoeken of het ook zo mogelijk is met het model. Ook deze bollen zijn massief hout waarna de tunnels gemaakt zijn waarop de patrijs poorten zitten.

Helaas heb ik de bron niet meer van de foto... Als iemand die nog weet, heel graag. Ik heb voor onderzoek deze foto´s destijds opgeslagen. En niet overal de bron vermeld.


Rik ik heb je foto's gevonden....in verband met de bronvermelding......;););)

http://www.google.be/imgres?imgurl=...I&start=40&um=1&hl=nl&sa=N&ndsp=20&tbs=isch:1
 
Dank je.... is toch wel fijn voor de eigenaar van de foto´...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan