Hoofdsponsor

1/24 Ictineo II

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Dank jullie voor de lovende woorden.
Tja, dit is niet een alledaagse kit idd. Maar het is wel een pittige kit. Niet voor de beginner moet ik zeggen. Dat komt door de twee huiddelen die in elkaar gaan komen. Ik leg dit later nog wel even uit. En niet te vergeten het metaal werk dat er bij komt kijken.

En we hebben weer een stukje gedaan. Wel niet echt heel veel maar toch...

SANY3193.JPG

De romp nu ook aan de binnenzijde gelakt dus. Deze is eerst goed geschuurd zoals ik eerder aangaf. Ik heb ervoor gekozen om dit in stapjes te doen. Dus een stukje schuren en dan een laagje lak. Dan weer een stukje schuren om zo weer een laagje lak te doen straks. Waarom, het de lak is een kleur lak. Die steeds donkerder word. Dus de kieren worden donkerder en de planken blijven dus lichter. Door het schuren zal dit niet egaal zijn. Let wel. Dit is de tussenliggende ruimte voor waterbalast. Dus hierin stroomt het water in en uit. Dat laat zo zijn sporen na. Dat is wel wat ik wil laten zien. Niet te strak dus.

SANY3201.JPG

Dan de spanten in de kleur. Goed te zien hoe de lak in de binnenkant is geworden. Dat zal nog eens een keertje gedaan worden. Dan is de binnenzijde redelijk glad en niet overal helemaal de zelfde egale kleur.

SANY3213.JPG

En natuurlijk de kleur voor de spanten.

SANY3206.JPG

Zo laatste foto. Weer wat schilderen. Dan weer beginnen aan de binnenhuid.

En weer bedankt voor het kijken. Tot de volgende update....
 
Ik snap die laatste foto niet echt Rik, achteraan, die spanten? Dat loopt zo raar, wat is de clue hier??:33:
 
Dirk het betreft hier dus een dwarsdoorsnede. We kunnen hier dus ook een aantal plateaus in zetten. Dus er zitten ook wat tanks in en er lopen allerlei tankjes enzo.. Dat komt straks wel goed tijdens de bouw..
 
Ok, maakt het des te boeiender om het strak op te volgen ;)
 
Zo weer een vrije dag gehad. En dus weer wat kunnen bouwen.

Allereerst heb ik gezocht naar bouwverslagen. maar helaas. Die heb ik niet kunnen vinden. Misschien dat iemand van jullie een verslag weet?

Maar goed, iemand moet dit als eerste doen he, zo´n verslag maken.

SANY3220.JPG

Tja, daar zal iets niet helemaal goed zijn De spanten zijn genummerd en vandaar uit op de plank gezet. Helaas zitten niet alle spanten op de juiste breedte. Hoe zit dit nu?
Het blijkt dat de dit wel zo hoort te zijn. De planken moeten dus deze vorm volgen. Dit word later duidelijk. Helaas is het zo dat de spanning van de latten ervoor zorgen dat de spanten bij loshalen iets uitwijken. Hierdoor gaat het effect weg.

SANY3237.JPG

Hier komt dan alles op zijn plaats. De kiel er onder gelegd om even te zien hoe dit nu moet gaat worden. En jawel, goed te zien dat de bovenstaande spanten wel kloppen. :laugh:

SANY3241.JPG

Eenmaal de binnenhuid gemaakt en wat blijkt. Deze past niet goed. Hoe goed ik de spanten ook gevolgd heb met het bouwen. Raar eigenlijk op de doos en bijgevoegde folder werkt het wel. Ook zit er een foto handleiding bij. Wel een handleiding?? Daar kunnen we nog wel eens over discussieren. Maar daar heeft de bouwer het zelfde probleem lijkt wel. :O

SANY3240.JPG

Ook de metaalwaren die passen dus niet. De gaten zie onderste passen niet op de spanten. :huh: En de bovenste, die heeft een probleem met de hoek voor de aansluiting van de binnenste huid. :unsure:

SANY3244.JPG


Hmmm.. Toch blijk ik niet de enige met het probleem te zijn. Hiervoor blijkt de bouwer van het bootje voor de boxart ook hetzelfde probleem te hebben. Die heeft het verzaagt om het te laten passen. En ook de gaatjes kloppen niet met de spanten. :ohmy:

Maar goed. Eens zien wat we kunnen doen hiermee. Zal vast wel een oplossing bedenken hiervoor. :D

Tot de volgende klus maar weer.
 
wat een kit met zo joekels van fouten. ze geven tenminste wel zelf toe dat ze fout zijn

hoe ga je het nu doen?
 
Je werk ziet er goed uit Rik.
Maar zo te lezen zijn er nog uitdagingen genoeg!
Dat is natuurlijk wel een leuk aspect van modelbouw, dus veel succes en plezier!

Groeten, Rinie
 
Rik, voorzover ik je kan inschatten hou je wel van uitdagingen :8.
Je werk ziet er goed uit en de oplossingen komen wel.

Ook even gegoogled, maar tot nu toe kom ik alleen jouw verslag tegen. Wordt hier en daar wel op een aantal fora behandeld, maar dan alleen maar als : "kijk eens wat een mooi nieuw model", etc.
 
Ja, jongens ik houd wel van een uitdaging hoor. En ik had dit model ook eigenlijk nog niet willen bouwen, maar straks als ik weer voorzien ben van mijn werkplek, Omdat ik dus geen echten werkplek niet meer heb en niet al mijn gereedschap meer heb kan ik niet meer scratschen op dit moment. Omdat ik toch wel lekker met hout wilde bezig zijn begon ik toch maar aan dit model. Wel met alle plezier natuurlijk. Dit model kan ik dus op mijn keukentafel wel maken. Ik had hier dus wel degelijk problemen in gezien en verwacht maar dat ze zoveel en zo groot zijn, had ik niet bedacht. Maar goed, dat hoort er natuurlijk wel bij. En het komt ook wel goed. Daar gaan we gewoon van uit. :)
 
Rik zou het niet kunnen dat in de BB de afstand van de spanten verkeerd staat genoteerd, ben eens naar de foto van de kit gaan kijken staan daar aan de achtersteven gelijk met de spanten van buiten hull ? ben mee aan het denken :D
 
Daar zat ik ook aan te denken Isola. Maar dan kwam ik toch tot een vervelende conclussie, de andere steun past dan niet?

Het blijft pas maken. Wat je ook verandert het maakt niet uit. Je blijft passen en meten. Als het ene past, past het andere ineens niet... :) Of heb je iets gezien wat ik hiermee over het hoofd zie? Ben blij dat je meedenkt. :)
 
Even een heeeeeeel klein beetje off topic, maar toen ik vandaag op de externe harde schijf m'n oude beeldmateriaal opzocht van onze trip van 2009, merkte ik dat er in het Museo Naval van Barcelona ook een model staat, het filmpje kan je nog steeds wel ergens terug vinden in de rubriek "Off Topic", ergens eind vorig jaar.
 
maar je hebt het niet gefilmt dany ik ben net gaan kijken mischien heb je ergens een foto liggen ?
 
maar je hebt het niet gefilmt dany ik ben net gaan kijken mischien heb je ergens een foto liggen ?

Da's raar, misschien is die paar seconden niet in m'n verslag geraakt, ik zal eens een nieuwe montage maken nu ik het origineel beeldmateriaal terug gevonden heb op m'n externe HDD die meer niet dan wel werkt :)

Rik, als ik jou was, zou ik die binnenromp slopen, en met met behulp van de spanten van de buitenromp een nieuwe ontwerpen, dat lijkt me de beste optie om alles passend te maken ;(
 
Idd, die had ik al gezien, maar ook dat is helaas geen bouw verslag.

Maar goed, geeft niet hoor. We bouwen gewoon verder.

En nee ik ga niet slopen om zo weer een nieuw te maken. We gaan het toch anders doen. Ben er nog niet helemaal uit, maar het komt wel goed. Foto´ś zullen het wel duidelijk maken. ;)
 
Ok, dan wachten we wel met ongeduld op de mysterieuze oplossing ;)
 
ziet er heel goed uit Rik ,een volgend meesterwerk zit er aan te komen.
 
Dank je Newbee.

En de misterieuze oplossing. wel zo misterieus is het niet hoor....

Men neme een kraan waar water uit komt. Houde het model daar onder. En zorgt voor de nattigheid van het hout. Flink heet dus.
Dan even drogen op een warme plaats. Het was met de regen hier zo koud dat de verwarming inmiddels weer eens aan kon. Dus op de verwarming even rusten. Dan nog eens herhalen zodat het vocht redelijk ingetrokken is.

SANY3246.JPG


En dan als je zeker weet dat alles lekker buigbaar is. Het geheel in de klemmen en laten drogen voor een aantal dagen.

SANY3247.JPG


SANY3249.JPG


SANY3248.JPG


Nu nog een paar dagen drogen en mag het geheel los van elkaar. Dan kunnen we ervoor zorgen dat de spanten die nu roodgeverfd zijn dus ook op maat geschuurd/slepen en past het allemaal wel. Dat op maat schuren doen we met een reliëf meter. Hierover de volgende keer meer.

;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan