Hoofdsponsor

1/24 Ictineo II

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Rik,

je hebt weer eens een mooi gedetailleerd verslag van je opzoekingen neer geschreven, met veel enthousiasme gelezen en de foto's zeer aandachtig bekeken!!!!Applaus
Nu weet ik zeker dat ik je verslagen op de voet ga volgen!!!!:8:8
Maar toch als je de foto's bekijk zijn er best veel detail die je veel werk gaan bezorgen of vergis ik me.
En zeker die achterzijde de roer en de propeller (denk ik) zijn zeker geen sinecure! Maar het is prachtige replica!-fck--fck--fck-
Al hoe wel ik me soms wat vragen bij stel?????
Bij voorbeeld zie ik een van de kettingen tussen de roer zitten, normaal zal de ketting wel gespannen staan zeker??
En dan die laatste foto van de zij koepel dit is een staaltje van vakmanschap niet te doen hoor.
Hoe krijg je het verzonnen en dan nog zo uitgevoerd, daar staat mijn mond even van open hoor!wackowackobeard
Ga gerust verder met je bouw ik blijf het zeker op de eerste rij volgen als ik de mogelijkheid er voor heb!! Je mag gerust zijn.:)::)::):
 
Tja.... Die ketting naar het roer..
Om te beginnen, er zit geen roerwiel of iets dergelijks in. Vreemd genoeg, zitten er op de 3e spant van achter een stel haken waar de ketting aan geklikt/gehangen kan worden. Dus als je deze verplaatst zal het roer verplaatsen..... Vreemd maar hoe dit in het eggie gaat, kunnen we niets over vinden. Er zal ongetwijfeld iets zijn waarmee het roer verplaatst zou kunnen worden. :)
 
Even een paar foto´s ter verduidelijking.

72988074_fbb4a6d067_b.jpg


De ketting waar we het over hebben. Deze hangen nu dus slap. Normaal zou dit dus op spanning staan.
Bron vermelding helaas onbekend.

iictineoii2.jpg

Hier is dan weer heel goed te zien op het model dat de ketting aan een spant hangt via een oog. Hoe nu verder. Geen idee. Er zijn geen foto´s van het origineel. En ook niet van de replica aan de binnen zijde.
Bron vermelding zie foto.

Seccio_longitudinal_IctineuII.jpg

De originele tekening van de Ictineo. Hier staan alle buizen op en alle ketels en de hele aandrijving, maar niets over het roer..... Alleen het fysieke roer zelf dus.

monturiolretrato.jpg

De maker en de Ictineo te samen.

ElIctineoI.jpg

Een tekening uit ongeveer die tijd gemaakt voor een krant in die tijd. Ook daar staat er niets over op.

Conclussie we houden ons dus aan de tekening die is bijgesloten. :)

Verder voor het verslag.

220820102591.jpg

De huid is gelegd. Nu loshalen. Heel voorzichtig. Er kan natuurlijk per ongeluk iets van lijm ondergelopen zijn op plaatsen waar we dit niet willen hebben.

220820102590.jpg

En dat lukt goed. Gellukig geen vreemde dingen.

220820102595.jpg

Gelukt. Alles schoon en netjes. Geen overtollige lijm aan de binnenkant. Gelukkkig maar. Hier is het echt lastig om dit te verwijderen tussen de spanten allemaal. Maar ook de binnenzijde komt dus in het zicht en zal dan ook voorzien worden van een mooie laklaag en dus netjes afgewerkt moeten worden.

220820102629.jpg

Nu het grote schuren. Enne dan mag het straks nog een keer. Omdat de binnen kant ook op dezelfde wijze word gemaakt.

En wederom tot de volgende keer....
 
dat zit er redelijk snel tegen rik. hoe is het verjongen gegaan ? want het ziet er wel netjes uit zo
 
Zoals je ziet trekt het geheel niet krom. Dus het is wel goed gegaan. Helaas zit er toch een stealer in. Maar goed. Ik ben er nog geen tegen gekomen die dit niet heeft.
 
stuurboord lijkt vanachter precies een knik te hebben en bakboord heeft dit niet...
 
Siemen, dit is alleen één zijde. Dus hebben we het over onder en boven. En idd. die zijn niet helemaal gelijk. Daar komt straks nog een kiel en vin op. :)
Je zult het wel zien.
 
dus dit is de bedoeling? dat ben ik toch niet zo gewend dan :D
 
Idd. Dit is een open schip. Dus er komt maar 1 kant van. Zo kun je goed kijken naar wat er in zit.
 
Hoi Rik,

toch jammer over de info over het roer, we kunnen nu niet alles weten hé. Wie weet komt er nog wel wat in te boven??
Je eerste huidlaag zit er strak in, Je zult relatief weinig schuurwerk hebben.
Kijk al uit naar je volgende verslag!!!
 
rik als ik zo de oude foto s bekijk lijkt het of hij met koperen platen is beslagen aan de buiten kant. weet jij daar iets van ?
 
Dank jullie wel,
Amazone, idd, de bovenkant is bekleed. Zie onderstaande voorbeeld.

Ictineo_II_replica_Barcelona_1997.jpg


Hier kunnen we zien dat de bovenzijde het dek om maar te zetten volledig bekleed is met koper en kan beslagen met latten. Dit is dan een replica van de echte. Ook is het mogelijk dat het origineel dus echt alleen platen heeft.

ElIctineoI.jpg

Deze voor de krant laat geen latten zien. Het is maar een schets vanuit die tijd, dus een soort gelijkenis moest het zijn. De details zitten er niet allemaal op.

Verder met de bouw...

SANY3177.JPG

Een tooltje gemaakt voor het schuren aan de binnenzijde. Deze is dus vanuit een polijst watje opgebouwt. Zo´n watje dat je bij een vollige set krijgt en de grootste maat heeft in twee gezaagd. Dan hebben we twee dunne schijfje. Daarop een schuupapiertje en klaar. Daarmee kan het schuurpiertje goed en vrij bewegen en geeft ook aan holle oppervlakken mooi resultaat.

SANY3184.JPG

De lak. licht eiken.

SANY3180.JPG

Mooi te zien dat het nu op kleur komt.

SANY3192.JPG

Dan het resultaat van de buitenkant. Mooi egaal. De binnekant krijgt ook op de spanten een rode kleur.


Dan nog een probleem het metaal in de kit, is niet goed. Gewoon gescheurd.
SANY3185.JPG

De achterzijde. Hier in zit de schroef en is gelijk de bevestiging van het roer... Zie het midden van het dichte vlak, gescheurd. Dan ook nog eens alles krom. Maar eens testen of het met hitte nog eens gebogen kan worden. Dit is waarschijnlijk het resultaat van te snel afkoelen na het gieten.

Volgende keer weer meer..
 
Mooie kleur is dat geworden met die beits.
En dat tooltje om te schuren is goed gevonden!!
 
Knap Rik, je gaat als een speer, ben wel benieuwd wat je met het gescheurde ijzerwerk zal doen.
 
Wow, dat gaat als een speer en nog netjes ook!

Dat plaatje kan je toch ook gewoon opnieuw maken van bijvoorbeeld ijzer of koper.
( of moet dit perse gietijzer zijn?)

Fred
 
@ Furioza: Staat die replica niet in Barcelona. Ik ben daar al een paar keer geweest en daar staat ergens een duikboot in hout. Alleen weet ik niet of het deze is.

Christophe
 
Dank jullie wel. Inderdaad deze staat in Barcelona. Zie intro van mijn topic. :)

Vandaag nog wat met verf gedaan, veel is het niet hoor. Maar dat is voor de volgende keer weer...
 
Stom van mij, maar de mooie foto's zullen mij afgeleid hebben.:O
 
Rik......ik volg je al zo lang...en telkens kan ik genieten van je zeg maar gewone projekten.....maar....maar ....maar..je specialekes....zijn om van te snoepen :8:8:8..dit is een kit die ik nog helemaal niet zijn tegengekomen....prachtig maatje..en desondanks dat er precies weinig informatie van is...ga ik toch blijven zoeken...en zeker blijven volgen....echt tof...en het ligt je wel ..als ik zie wat vooruitgang je telkens boekt ;);););)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan