Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Ictineo II
Pagina 1 van 8 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 119

Discussie: Ictineo II

Standaard Ictineo II

Een aparte keuze. Ik weet het, maar toch is dit wel één van mijn favoriete schepen. Eigenlijk heeft dit toch te maken met de avontuurlijke kan hiervan. Zo ben ik zelf ook vrij avontuurlijk en kan vaak opgaan in de verhalen zoals geschreven door Jules Verne. Maar ook in de verhalen door Piraterij en andere zaken die met de geromaniseerde scheepvaart te maken heeft.

Even over de Ictineo, dit is het tweede type. De eerste was meer een bol vorm. Maar dit schip heeft toch al de kenmerken van een onderzeeër die wij nu kennen. Even een stukje geschiedenis over de Ictinieo II zoals ik deze hier wil laten zien.

De Ictineo is de eerste echte onderzeeer ter wereld. En is uitgevonden door ingenieur Narcis Monturiol geboren te 28 sept. 1819 en is overleden 6 september 1885. Hij was ing. werktuigbouwkundige maar heeft ook de studie rechten, geografie, natuurkunde en natuurlijke historie gestudeerd.

Narcis Moturiol had destijds het idee om koraal vissers te gaan helpen met dit zware werk en heeft daarvoor de Ictineo uitgevonden. De bouw begon op 10 februari 1862. Waarna de Ictineo er 2 Oktober 1864 te water gelaten werd. Echter werd de voortstuwing nog met de hand gedaan. Door middel van een fietsende/mechanische overbrenging naar de schoef toe met wel 16 mensen.

Door de slechte prestaties destijds met de manuele aandrijving. Heeft Narcis Monturiol besloten om hier een 6 pk stoommachine in te bouwen. De stoom machine is ongeveer in 1958 in een loods van een papierfabriek geplaats. Dit gaf nogal wat problemen met zuurstof toevoer en rookgas afv oer enz. Na deze overwonnen te hebben heeft de Ictineo toch een 13 duiken uitgevoerd en heeft ook een langste duik gemaakt op 30 mtr van zo´n 7uur en 30 minuten.

Dit schip was destijds zover de tijd vooruit dat we bouwmethode van een dubbele romp en bulbsteven nog steeds uitvoeren met onze moderne onderzeeërs.

Helaas heeft het schip geen lang leven beschoren. Het is door schuld eisers in beslag genomen en deze hebben het schip gesloopt voor de onderdelen en oud materiaal. De sloopt heeft plaats gevonden ongeveer in 1868.

Maar genoeg theorie, de bouw.
    Inhoud van de doos.

De doos en boxart. Deze geeft eigenlijk heel weinig weg over de moeilijkheidsgraad van het schip zelf.Wel dat het de schaal is 1/24 en dan word de totale lengte zo´n 72 cm. Toch nog een flink model.

De spanten. Voorgestanst en moeten dan wel goed gecontroleerd worden. De zouden nog wel eens krom kunnen zijn.

Heel veel metaal. Alles zit netjes verpakt en in onderdelen genummerd bij elkaar. Ik kan niets vinden dat niet goed is samen gesteld. Petje af.

En dan heel veel tekeningen. Het verbaasd mij zelfs dat er zoveel tekeningen en geschreven woord bij stond. Er zit wel een Nederlandse vertaling bijgevoegd, maar deze is zeer summier qua uitleg.

Dan nog meer metaal. Moet dan zelf nog wel helemaal gevormd worden enzo. Maar gezien de handleiding zou ik dit idd wel moeten kunnen.

En dan de foto een beetje onderste boven. Maar het idee is wel heel duidelijk. De latjes moesten op een bouw plank gemaakt worden en de tekenig zou moeten worden vast gesoldeerd. Nu met wat plakband en wat ander kust en vliegwerk is het allemaal gelukt.

Tot de volgende keer. De start van de bouw.
    Laatst gewijzigd door Furioza; 16-08-10 om 02:44
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

Administrator / V.I.P the--Mouse's schermafbeelding

Standaard

Echt wel een gave machine!!

Succes met dit mooie schip.

Fred
    We can not do great things in this world.
    We can only do smal things with great love.
    (Mother Theresa)

Standaard

He Rik, zeer mooi project terug, zal iets moois worden om op te volgen
    Succes hoor.
    Dirk "Alias" Pantani Op de werk bank: " Spitfire" -- "HMS Bounty" -- "Scrach ROV"

Standaard

Als de bouwdoos veel laat zien van de tech prinsipes die toen gebruikt werden een zeer intresante machine om volgen, met het geen we al van je gezien hebben Rik ga je daar zeker een juweeltje van maken succes
    Groetjes

René

Standaard

dat ziet er mooi uit rik . veel suc6 met de bouw van deze doorsnede

Standaard

Jawel, daar is de prachtige Ictineo II

Veel succes en plezier met deze flinke klus Rik.

Groeten

Wet Sellery

Standaard

Een interessante intro, een zeer bijzonder model, een hele degelijke kit en Rik als bouwer...
    Dat staat garant voor een heel boeiend bouwverslag, ik zit er klaar voor!

Heel veel plezier Rik!

Groeten, Rinie

Standaard

Dit is wel een zeer apart model, maar dat hadden we van jou kunnen verwachten
    Ga dit met grote belangstelling volgen..

Standaard

Na volledige inspectie van de inhoud en deze vergeleken te hebben met de bijgeleverde stukslijst kunnen we aan de gang.

De bouw is niet geheel traditioneel qua opbouw van een scheepsromp. De boeg en steven zijn toch heel anders. Maar dat is niet het enige omdat het maar een halve romp is eigenlijk. Dus halve spanten enzovoorts.
    Het plan gaan we dan maar eens op een plank plakken zodat we de verhoudingen goed kunnen zien en gebruiken. Dit schip bouw ik maar 1 keer. Dus kan ik het plan fijn mishandelen.

Dus met latjes de zaak eerst goed uitgelijnd vast gezet. De spanten kunnen hier nog wel uit. Maar nu weet ik wel dat ze recht staan. En dus de basis is gelegd.

Even een detail van de bouwhelling. De spanten worden dus tussen twee latjes geklemd om zo mooi uitgelijnd en loodrecht gezet kunnen worden. Nu gelijk de halve spanten voorzien van een schuin vlak, let op de kopse kanten van het hout. Straks met beplanken zal hierdoor alles mooi vloeiend zonder knikken in één lijn lopen.

Het midden spant is ook nu het grootst. Dit opgemeten en verdeeld onder het aantal te gebruiken latjes. Ook in het midden van de halve spant een tijdelijke steun lat aangebracht. Deze zorg ervoor dat alle spanten mooi haaks blijven. Deze word er na een aantal huidgangen weer afgehaald. Ik werk nu wel net als met traditionele bouw wel weer aan beide kanten tegelijk en werk van beneden af naar het midden toe. Ik wil proberen om zo weinig mogelijk aan vulhout te gebruiken en zal hiervoor de latjes flink moeten verjongen. Maar ook afschuinen over de gehele lengte om een mooie aansluiting te krijgen.

Beetje rommelige foto. Maar het idee van onder en boven tegelijk beplanken. Dit zorgt voor een evenwijdige druk en zal hierdoor het krom trekken van het model tegen gaan. De nagels die we zien zijn niet in de huidgangen zelf geprikt maar net daaronder en zorgen ervoor dat de latjes tijdens het drogen mooi blijven waar ze moeten blijven. Ik wil geen gaatjes in het hout nog. Dat komt later als ik kan zien waar de planken komen te zitten. Dit schip heeft geen planken over de gehele lengte en zal dus hier en daar onderbroken zijn. Hoe dit gaat worden en volgens welke methode, daar ben ik nog niet geheel uit. Er zijn meerdere theorieën over de beplanking van dit schip destijds.

Het geheel geprobeerd weer te geven. Een volledige foto nemen van de bouw tot zover die duidelijker is dan dit en niet echt mogelijk op dit moment. Lichtinval enz... Dus daar meer later over.

En tot de volgende keer.

Standaard

Erg mooie kit,Rik. Vooral de metaal delen moeten een mooie uitdaging zijn voor jou. Echt iets voor jou.
    Hoewel ik niet twijfel aan jouwn kennis en kunde zul je hier je handen uit je mouwen moeten steken i.v.m. de details.
    Maar wat een mooie keuze.

Kortom een kit gemaakt voor jou.

Veel plezier en succes.

Ron.

Goede topic beantwoorder Michel's schermafbeelding

Standaard

Veel plezier met dit project Rik!
    Bij de intro zit je een 100 jaar mis bij de datum van het inbouwen van de stoommachine denk ik

Standaard

He, he, he, idd. Laten we dat op een typselvouwtje houden.

Standaard

Heb je je spanten niet een beetje moeten afschuinen om de beplanking te doen?
    Ik kan dit moeilijk zien Rik.
    Dirk "Alias" Pantani Op de werk bank: " Spitfire" -- "HMS Bounty" -- "Scrach ROV"

Standaard

Even een detail van de bouwhelling. De spanten worden dus tussen twee latjes geklemd om zo mooi uitgelijnd en loodrecht gezet kunnen worden. Nu gelijk de halve spanten voorzien van een schuin vlak, let op de kopse kanten van het hout. Straks met beplanken zal hierdoor alles mooi vloeiend zonder knikken in één lijn lopen.
    Zie de derde foto Dirk.

Standaard

Dag Rik,
    deze ziet er mooi uit en ga ik zeker volgen. Enkele vraagjes, de duikboot bestaat uit twee helften wil dit nu zeggen dat de twee delen achteraf nog uit elkaar kunnen om al dat mooi's aan de binnenkant te kunnen laten zien of ben ik mis en verdwijnt al dat mooi's voorgoed eens de boot af is?
    Groeten Big Jim, op de werkbank H.M. Armed Vessel “BOUNTY” van Sergal & "VAGABOND"cruiser a moteur

Pagina 1 van 8 12345 ... LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten