Hoofdsponsor

1/48 Gloster Meteor F1 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sabre

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
339
Om de wachtperiodes te overbruggen bij de bouw en schildering van mijn "Korea project" (Mig versus Sabre ) ben ik begonnen met dit nieuwe project . De bouw van een Gloster Meteor F1 . een kit van Tamiya op de voor mij gebruikelijke schaal van 1/48 . Ik dacht er een Belgische versie van te maken en had al de nodige decals voor de reconversie besteld en gekocht bij daco product toen ik tot de bevinding kwam dat deze F1 alleen gedurende de laatste maanden van WO2 gevlogen heeft voor en boven England en enkel ingezet is geweest tegen de befaamde V1 's; Ik blijf dus bij de realiteit en het zal de Engelse versie worden .
Het lijkt mij een eenvoudige kist om te bouwen en in tegenstelling tot wat gebruikelijk is bij de bouw van de meeste vliegtuigen moeten wij nu eens niet beginnen met de cockpit , maar met de romp en de vleugels . Deze zijn ondertussen samengebouwd en de passing is zeer goed , er was enkel een klein beetje te plamuren bij de aanzet van de vleugels.
mvg ; Sabre







 
He zeer leuk vliegtuig dit, en van tamiya, zal dus zeer veel detail te zien zijn, veel succes hoor.
 
Heel mooie kit! Ik heb deze ook ooit gebouwd en geef je graag deze tips mee:

Ondanks dat er een joekel van een gewicht meegeleverd wordt om voor in de neus te steken is dit nog altijd onvoldoende!
Steek er zeker nog wat extra bij.

Wees ook voorzichtig met de wielophanging. Deze is redelijk fragiel voor zo'n zware jongen.

Moest ik 'm ooit opnieuw bouwen zou ik gaan voor een in-flight uitvoering. Op die manier omzijl je meteen de 2 grote struikelblokken van deze kit.
Een piloot wordt alvast meegeleverd, dus dat mag geen probleem zijn.
 
Mooi begin, maar wat is het (uiterlijke) verschil tussen deze en onze oude belgische dan wel ?
 
Voor de nieuwsgierigen: ik heb enkele pics van mijn bouwsel gepost in het afgewerkte projecten gedeelte.

Leuk weetje: De Gloster Meteor werd tijdens WW2 ingezet tegen de V1 en V2 bommen.
De bedoeling was dat de piloot naast zo'n vliegende bom zou gaan vliegen om dan met z'n vleugel de V-bom uit balans te tikken zodat deze uit koers zou geslagen worden en neer zou storten !
Van "compleet gek" gesproken!
 
De bedoeling was dat de piloot naast zo'n vliegende bom zou gaan vliegen om dan met z'n vleugel de V-bom uit balans te tikken zodat deze uit koers zou geslagen worden en neer zou storten !
Van "compleet gek" gesproken!

Ik zou eerder het woord "wanhopig" gebruiken ipv "compleet gek".
 
Voor de nieuwsgierigen: ik heb enkele pics van mijn bouwsel gepost in het afgewerkte projecten gedeelte.

Leuk weetje: De Gloster Meteor werd tijdens WW2 ingezet tegen de V1 en V2 bommen.
De bedoeling was dat de piloot naast zo'n vliegende bom zou gaan vliegen om dan met z'n vleugel de V-bom uit balans te tikken zodat deze uit koers zou geslagen worden en neer zou storten !
Van "compleet gek" gesproken!

De V2 had een topsnelheid van +/- 5500 km/h, de Meteor +/- 960 km/h. De V2 was dus niet door dit toestel (en ook niet door een ander vliegtuig) neer te halen.
De Meteor werd wel ingezet tegen de V1 "vliegende bom", dit soort missies werden "Diver Patrols" genoemd. De Meteor ging met zijn vleugeltip net onder (sommige bronnen spreken van 15 cm afstand) de vleugeltip van een V1 vliegen. Hierdoor werd de luchtstroom onder de vleugel van de V1 verstoord, waardoor de vleugel "omhoog" ging, en de V1 om zijn lengte as ging rollen. Als het manoeuver goed werd uitgevoerd was dit voldoende om de reactie gyroscoop van de autopiloot (de gyroscoop zorgde er ondermeer voor dat de vleugels van het toestel horizontaal bleven) te overwinnen, waardoor de V1 de controle verloor en te pletter sloeg.


Prachtig vliegtuig, dit wordt een mooie om te volgen ^^

Groeten

Sellery, wet not soaked
 
Zal wellicht een typfoutje geweest zijn, de V2 was immers een ballistische raket, kon dus onmogelijk van z'n koers afgeweken worden door eventje met de vleugeltip aan te tikken, het ging wel degelijk om de V1.
 
Het was inderdaad de V1 waar de meteor is tegen in gezet . Mij is verteld(gelezen dat ze deze "een zetje" gaven met de vleugeltip , enz, enz, wat pascal verteld over de techniek met de luchtstroom zou ook waar kunnen zijn . Ik ga dat eens opzoeken .
Dan , het verschil met de ( latere) Belgische toestellen type F7 (denk ik ) en deze F1 is uiterlijk gezien een gans ander cockpitopbouw en heel andere , grotere motoren. Alle info is te lezen op het net. Dit is inderdaad een "zwaar" vliegtuig en heeft het nodige gewicht in de neus nodig , ook dat had ik al gelezen in andere bouwverslagen op het net.Ik heb dan ook nog gewicht toegevoegd , maar met het oog op het inderdaad zwakke onderstel is het mischien beter om de kist op een standard te plaatsen , in landingspositie bv. Ik zal eens denken hoe een standard te ontwerpen . Er zijn wel veel mogelijkheden , maar als iemand een goed idee of voorstel heeft? Steeds welkom.
Nu eerst wat voortwerken aan de alu schildering van mijn Korea project
mvg, Sabre
 
Ondertussen zijn de motoren samengebouwd , ook de cockpitgondel en ingepast in het model . Daarna geschilderd en ingebouwd . De gondel samen met de piloot omdat deze achteraf door de gebrekkige ruimte niet meer met de benen onder het instrumentenpaneel kan geschoven worden . De motoren werden afgedekt met de daarvoor bestemde panelen . Daar kwam deze keer wel wat plamuurwerk aan te pas om deze deksels mooi aan te passen op het motorcompartement. Zeker de bakboordzijde had redelijk wat putty nodig.
mvg; Sabre



 
Ondertussen zijn we zo ver dat de Meteor in zijn basis camo-kleuren gebrusht is . Volgen nu nog de afwerking van het onderstel en andere details zoals het aanbrengen van de decals , inlijnen , enz.
mvg Sabre





 
Ook hier ben ik benieuwd naar de vorderingen hoor ;)
 
Het eindresultaat . Met dank aan Pascal en Droop voor de info waardoor ik eindelijk deze fotos kon plaatsen. Ik ben zelf heel erg tevreden van dit project. Het was wel gemakkelijk te bouwen zonder veel problemen , maar waar ik eerst aan de bouw begonnen was als een "tussendoortje" , een beetje afwisseling binnen mijn Korea project , is uiteindelijk geeindigd met een gelukte beschildering . Ik had dat niet verwacht van deze Gloster Meteor , maar het is wel een zeer mooi vliegtuig in mijn ogen en doet mij denken en goesting krijgen naar de bouw van een Hawker Hunter , die ik persoonlijk ook een heel mooie jager vind; Ik zal zondag in Lier zelf eens op jacht gaan.
mvg Sabre

3_modelbouw_2010_007.jpg
IMG]http://www.modelbouwen.be/PP/images/130/3_modelbouw_2010_004.jpg[/IMG]
IMG]http://www.modelbouwen.be/PP/images/130/3_modelbouw_2010_003.jpg[/IMG]
3_modelbouw_2010_001.jpg
 
nog enkele fotos
3_modelbouw_2010_004.jpg
IMG]http://www.modelbouwen.be/PP/images/130/3_modelbouw_2010_003.jpg[/IMG]
3_modelbouw_2010_003.jpg
sabre
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan