Hoofdsponsor

Anders / onbekend Hasegawa 1/200 Airbus A320 [!]

Lex

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 mrt 2010
Berichten
551
Hallo allemaal,

hierbij mijn eerste (kleine) bouwverslag.
Ik ben meer actief in de 1/48 militaire luchtvaart maar doordat ik vorige week dit geinige kitje voor een nog geiniger prijsje (3 euro) in een winkel tegenkwam kon ik deze niet laten liggen.

DSC_0369.jpg

Er zitten niet gek veel onderdelen in en wat er in de doos zit is allemaal erg klein!
Er zit zelfs een standaard en een gewichtje voor in de neus bij (de schroef).

DSC_0370.jpg

Ter vergelijking de romp met een euro muntstuk

DSC_0371.jpg

Dit is voor mij een tussenproject. Volgende maand ga ik verhuizen zodat ik niet meer op de veranda hoef te bouwen!

Ik ben begonnen met het schilderen van de moeilijk bereikbare onderdelen.
Als er vooruitgang is dan zien jullie de foto's verschijnen.

Mochten er vragen en/of tips zijn dan hoor ik het graag.
 
Inderdaad een klein model maar best iets leuk van te maken.

Mark
 
Even een kleine mondelinge update, heb de rompdelen aan elkaar gelijmd.
De passing is niet helemaal perfect. Hier komt nogal wat schuurwerk bij kijken.
Nu heb ik een vraag, hoe kan ik dit het beste doen zodat de kleine ingegraveerde paneellijnen zichtbaar blijven?
Omdat dit vliegtuig zo klein is is dit bijna niet te doen.

Foto's heb ik gemaakt en volgen waarschijnlijk later deze week!
 
Het beste is om nadien de lijnen opnieuw er in te scribben.
Anders zie ik ook geen oplossing en op andere schalen kun je dit ook voor hebben hoor.

Mark
 
Mark,

klopt dat dit een probleem is op alle schalen. Echter de paneellijnen van deze Airbus zijn zo klein dat ze vrijwel volledig verdwijnen dus ook moeilijk terug te vinden zijn.

Hier de beloofde foto's.

De rompdelen en het neusgewicht
DSC_0378.jpg

Het tussenschot met de schroef erin gelijmd
DSC_0379.jpg

En de rompdelen verlijmd en geklemd.
DSC_0380.jpg

Hier op de bijgeleverde standaard geplaatst
DSC_0381.jpg

Ondertussen de vleugels in elkaar gezet
DSC_0383.jpg

En daarna kon een dryfit natuurlijk niet uitblijven!
DSC_0384.jpg
DSC_0385.jpg

Dat was hij weer. Vandaag waait het te hard op mijn hobbyterras dus hoop morgen weer wat te kunnen doen.
 
Hoi Lex,

ik ben er even tussen uitgeweest en zie nu pas dat je aan een mooie zeer klein projectje bent begonnen!^^
En dan nog met de nodige foto's er bij, zien er best goed uit.:8:8
Een geslaagde update's!!!!!!!;)
Ik hoop dat je morgen weer verder kan werken, als het weer toch beter was dan vandaag. :(
Deze morgen met een nat pak mijn tweede dag na de vakantie begonnen.:sleep:
Suc6 verder!
 
Op deze kleine schaal maakt het niet veel uit of de panel lijnen er nog opzitten of niet; het is eerder de algemene vorm en de kleur dat telt.
Ik zou er mij niet te veel van aantrekken zolang de ailerons, flaps en roeren maar duidelijk zichtbaar blijven.
 
Hey Lex,

Dat ziet er een hele leuke kit uit, en voor die prijs is het echt wel een topper ^^

Gaat ge de uitvoering maken die op de boxart staat, vind ik persoonlijk wel mooi met dat blauw.

De panellines kunt ge eventueel met een naald opnieuw krassen. Om uitschuiven met de naald te voorkomen kunt ge dymo-tape of een soepel stuk plastic gebruiken.

Groeten

Wet Sellery
 
Heren, bedankt voor de reacties.

Heb eigenlijk deze week verder weinig meer kunnen doen ondanks het goede weer.

@pascal
de bijgeleverde decals zijn aleen voor de kist op de boxart dus deze gaat het ook worden.
Ben nog op zoek geweest of er militaire decals verkrijgbaar zijn (toch mijn voorkeur!) maar helaas.
 
Heren,

weer even een mondelinge update. Heb de romp afgeplakt om vervolgens wit te gaan schilderen.
Het afplakken was al een behoorlijke klus op zich!
Na 7 (dunne) lagen wit eindelijk een beetje dekkend gekregen.
Nu zijn er op twee plaatsen kleine beschadigingen in de laklaag gekomen dus vanavond maar proberen deze weg te krijgen.
Heb ook de (heel erg kleine) banden een eerste keer zwart geverfd wat volgens mij redelijk aardig gelukt is.

Groeten
Lex

Probeer dit weekend nog wat foto's te plaatsen zodat er ook een beeld bij te vormen is.
 
Heb besloten deze voorlopig maar even aan de kant te leggen.
Zoals hierboven te lezen is ging het niet helemaal lekker met de witte verf erop krijgen.
Nu was het eindelijk een beetje naar mijn zin totdat ik de masking tape eraf haalde en de witte verf op sommige plaatsen gewoon mee kwam!
Deze gaat dus de stapel terug op en misschien als ik een airbrush heb dat ik het nog een keer ga proberen.
Ga wel een ander tussendoortje starten maar dat zal een militair vliegtuig zijn!
Zal er binnenkort een verslag van opstarten.

Groeten
Lex
 
Zoals in de bouwplannen voor 2011 te lezen was wil ik deze nog wel afmaken.
Heb de Airbus een tijdje in de ovenreiniger gelegd maar daarmee bleef de meeste verf (Revell Aqua) zitten.
Nu kwam ik er bij de Harrier achter dat door het gebruiken van aceton vrije nagellakremover niet alleen de plamuur verdwijnt maar ook de verf!
Dus ik dat vandaag geprobeerd en bijna alle verf is verdwenen!
Deze week de airbrush maar eens opstarten en de Airbus in de primer zetten!

Wordt vervolgd dus!
 
Da's goed nieuws ! Ik zit op de eerste rij om de vorderingen te volgen :)
 
Aceton? een geluk dat je vliegtuig niet meteen mee gesmolten is, dat is nogal sterk spul als het op sommige plasticsoorten aankomt.
Alleszinds een geluk dat je de verf los kreeg :) volgende keer misschien ovenreiniger proberen, is de algemene methode van de meeste modelbouwers om verf van een model los te weken zonder de plastic te beschadigen :)

Ik volg alleszinds, lijkt me een leuk toestelletje om te bouwen.
 
Het was aceton vrije nagellakremover! Vandaar dat het goed gegaan is.
De ovenreiniger werkt niet met de Revell Aqua verf. Heb hem een flinke tijd erin gehad en de verf kwam bijna niet los.
Heb er zojuist de 2e laag primer overheen gekwast.
Met de AB ging niet naar wens. De verf "klonterde" samen tot grote druppels.
Iemand een idee wat ik daarin fout gedaan heb?
De primer is het huismerk van Airbrush Services Almere.
 
Zou het niet kunnen dat je nagelremover de oorzaak is van dat laatste klonteren?
Heb je het model gewassen en ontvet?
 
Heb het model flink gewassen en ontvet (al was het maar om de lucht van de nagellak remover eraf te krijgen).
Had er ook al last van bij de Hawk en dit heb ik toen opgelost door een spuitbus Revell primer te gebruiken.
 
Heb besloten deze voorlopig maar even aan de kant te leggen.
Zoals hierboven te lezen is ging het niet helemaal lekker met de witte verf erop krijgen.
Nu was het eindelijk een beetje naar mijn zin totdat ik de masking tape eraf haalde en de witte verf op sommige plaatsen gewoon mee kwam!
Deze gaat dus de stapel terug op en misschien als ik een airbrush heb dat ik het nog een keer ga proberen.
Ga wel een ander tussendoortje starten maar dat zal een militair vliegtuig zijn!
Zal er binnenkort een verslag van opstarten.

Groeten
Lex

Ik heb ook al vaak de verf meegetrokken met de masking tape, is om je pet van op te vreten dan he, ik heb ook geen idee hoe dat komt, heb het met Tamiya tape en de paarse tape, en ook eerst ergens op kleven om de kleefkracht te doen verminderen, maar ja hoor, daar komt terug een stuk verf.

Dus ik weet wat je meemaakt, maar succes met het vervolg van je project ;)
 
Ik hoop dat met de primer eronder het wat beter gaat. Voordat de verf erop gaat doe ik hem nog even lichtjes schuren en dan kan de witte kleur erop.
De kleefkracht zou al behoorlijk afgenomen moeten zijn aangezien ik behoorlijk moeite had om de witte scheidingslijn fatsoenlijk te krijgen!
 
Dat het met de primer erop beter gaat kan ik binnenkort gaan testen.
De vele lage wit zitten erop. Nu alles afgeplakt voor de grijze verf aan de onderzijde.

DSC_0230.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan