Hoofdsponsor

1/72 Concorde [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
Tijd voor een nieuwe uitdaging.
Dit model zal vervaardigd worden op vraag van iemand die gek is van de Concorde maar het niet ziet zitten om deze zelf te bouwen. Het zal in hoofdzaak een OOB recht-uit-het-doosken constructie worden.
Hoewel doosken ? Dit zal één van de grootste 1/72 kits worden die ik ooit gebouwd heb.
In een vorig leven had ik al eens de Airfix Concorde op 1/144 gebouwd als desk top model maar nu zal het een static worden.

Hier is hij dus; de Airfix kit 09005 BAC Aerospatiale Concorde op schaal 1/72.



Als kleurenschema zal het deze worden waarmee hij op de cover staat.









Het zal dus een groot beest worden waarbij de grootste moeilijkheid volgens mij het spuiten en het behoud van de witte kleur zal worden.
Suggesties welkom.
 
Hoi Erwin,

je staat zeer voor een behoorlijke klus, en die witte kleur zal een kwestie van je opdrachtgever liggen denk ik.
Met een vernislaag zal misschien al een lange tijd goed gaan, maar hou lang is nog altijd de vraag!!
In ieder geval wens ik je een leuke bouw tijd .
 
We zullen deze zeker ook opvolgen met grote interesse.
Ik moet zeggen het mooiste wit die ik heb gespoten of geschilderd is het wit van Schmincke, is zeer wit en blijft ook wit, die belangrijk is.
 
@ Pantani: Schmincke ??? nooit van gehoord !! Is dat in scheepsbouw of zo ?
 
@ Pantani: Schmincke ??? nooit van gehoord !! Is dat in scheepsbouw of zo ?

Neen, is meer voor airbrush zelf, maar perfecte verf,het wit toch, allee alle kleuren denk ik, maar heb alleen nog maar wit gebruikt, heb nog meerdere kleuren, je moet maar een googlen naar deze verf.

Mvg

Dirk
 
Ik heb een 15 jaar geleden een cabine van een truck (modelbouw, geen echte :) ) wit gespoten met een spuitbus van Motip en deze is nog altijd spierwit. Dit zonder blanke lak erover want het was al glanzende verf.
Veel succes en plezier met de bouw.
 
het is heel goede verf ik spuit er al jaren mee.

maar dan wel op papier.
 
Hey Erwin,

dit wordt vast en zeker een schitterende bouw die ik met bijzondere aandacht ga volgen.
Echt ne sjieken bak. Veel succes ermee.

Heligroeten,

Nick


PS Ge gaat hem toch bevolken hé. Prizer heeft schoon zittende mannekes en vrouwkes op 1/72 !!!

Voor het schilderen van een paar 100 figurinekes op schaal 1/72 draai jij je hand toch niet om hé.
 
gebruik geen acrylaatvernis erwin om over het wit te spuiten,door de jaren vergeelt het
 
We zijn vertrokken en we hebben zowat onmiddellijk de eerste (kleine) problemen ontmoet.
Ik weet niet wat Airfix bezield heeft om deze toch redelijk recente kit te voorzien van sprues waarvan de eindpunten die naar de onderdelen lopen niet puntig zijn maar halfrond.
Gevolg: geen enkel onderdeel kan losgemaakt worden zonder dat deze met de tang wordt losgeknipt of wordt losgezaagd. Dat is vragen om miserie en waarschijnlijk één der redenen waarom je de Concorde niet veel tegenkomt op beurzen en wedstrijden.
Test fitten is een absolute noodzaak bij dit model, zeker het deel van de romp die voorzien is van vier tussenschotten of bulkheads. Deze geven extra steun aan de grote buis die de Concorde in werkelijkheid is.
Het is zeer moeilijk om de behuizing van de voorste wielen aan te brengen volgens plan vermits dit tussen twee schotten gevangen zit. Ik liet het voorste tussenschot achterwege tot wanneer de wielbehuizing goed droog was.



De cockpit is redelijk goed gedetailleerd en er zijn decals voorzien voor de panelen maar je zal er niet veel van zien wanneer deze geplaatst is. Groot probleem hier is de zijconsole die, als het plan gevolgd wordt, deels voor één van de zijruiten komt te staan. Ik denk niet dat dit de bedoeling was en heb deze dan maar verplaatst tot juist voorbij het zijraam.



De motorgondels worden gevormd door onderdelen van witte en zwarte plastiek. Deze zwarte plastiek is precies van een andere legering of de witte want hij versmelt zeer moeilijk bij het lijmen. Er kwam dan ook wat super lijm bij te pas. Veel schuurwerk en een laag primer later was dit het resultaat.
 
Hier zijn we terug na drie weken afwezigheid.

Wie de Concorde kent, weet dat de neus van dit toestel naar beneden werd gericht bij het landen ten einde de piloten meer zichtbaarheid te verschaffen.
Airfix heeft deze beweegbare neus opgenomen in zijn kit en er zijn heel wat bewerkingen nodig ten einde al de nodige onderdelen op hun juiste plaats te krijgen. Het bouwplan helpt hier wel bij maar volgens mij niet genoeg want soms weet je niet welke opening over welk pinnetje moet.
Veel test fitten later kwam ik tot dit resultaat:



Alvorens af te sluiten nog een blik in de cockpit zelf:



Dan maar het glas geplaatst:



Je kan zien dat ik de ruiten afgeplakt heb met Tamiya tape en dat ik de spijlen reeds geschilderd heb in een lichtgrijze kleur. Dit is dezelfde kleur als deze binnen in de cockpit (Humbrol 128) en ik heb dit gedaan om op die manier de kleur van de spijlen aan de binnenzijde weer te geven. Later zullen deze spijlen met de rest van het toestel in het wit gespoten worden.

Eens alle onderdelen met elkaar verbonden en verlijmd kwamen we tot dit resultaat:



Zoals je kan merken is dit niet direct een teken van schoonheid te noemen. Tevens weet ik in dit stadium nog niet of de neus uit zichzelf zal blijven staan in de "up" positie. Indien hij het niet doet zal ik bijna verplicht zijn om deze te verlijmen. In dat geval zal ik dan ook de meeste naden kunnen wegwerken wat nu in feite bijna niet mogelijk is.
Ook de onderzijde is niet echt esthetisch te noemen:



Nu maar afwachten wat het resultaat zal zijn als de neus volledig droog is.
Tot later.
 
heb je al een keuze gemaakt erwin welke witte verf je gaat gebruiken
 
Ja Yvan, het zal Motip primer worden. Werd mij aangeraden door verschillende personen.
 
Hey Erwin,

Persoonlijk zou ik de neus niet beweegbaar laten, want door die grote kieren gaat het lelijk zijn als het model klaar is. Met de neus naar beneden zijn ook de mooie lijnen weg :

1668781.jpg

Bron : airliners.net

Groeten

Wet Sellery
 
mooi beestje, dit wordt leuk om te volgen

spijtig dat ze die niet meer in gebruik namen, die crash in Parijs was bull**** om die vliegtuigen te bannen, er zijn ook al andere types neergestort en die vliegen ook nog rond...

Maar ja, ze waren duur om te onderhouden en niet al te winstgevend..
 
Veel succes met de bouw!

De neus bewegelijk maken is niet altijd even simpel. Als hij werk, kan je hem verschillend tentoon zetten, maar je hebt wel de kieren overal. ik heb hem vroeger ook gebouwd, maar is gesneuveld tijdens een verhuis, die neus had ik ook bewegelijk gemaakt.
 
Heb reeds verteld dat het samenvoegen van de verschillende onderdelen niet zonder problemen gaat en dat er veel moet geplamuurd en geschuurd worden.
Hierbij enkele voorbeelden:

Eerst de samenvoeging van romp en staart





Hierna de vleugels er aan gezet en dan ook maar de gaten opgevuld:





Moet er nog uitgelegd worden dat er de volgende dagen veel zal geschuurd worden?
 
Maar jou kennende, zal het resultaat daarna zeker meer dan de moeite waard zijn, Erwin.
 
Kieren en spleten,... schuren en plamuren,... en dit op een vrij recent uitgebrachte kit.
'k Geloof dat Airfix er ten opzichte van vroeger kwa kwaliteit nog geen stap op is vooruitgegaan.
Héél veel succes en nog héél veel moed met deze prachtige machine.
Indien al mijn vrije modelbouwtijd niet zou worden opgeconsumeerd door de RC-helipassie maakte ik deze zeker en vast ook.

Heligroeten en tot van 't weekend in Wieze,

Nick
 
Kieren en spleten,... schuren en plamuren,... en dit op een vrij recent uitgebrachte kit.
'k Geloof dat Airfix er ten opzichte van vroeger kwa kwaliteit nog geen stap op is vooruitgegaan.
Héél veel succes en nog héél veel moed met deze prachtige machine.
Indien al mijn vrije modelbouwtijd niet zou worden opgeconsumeerd door de RC-helipassie maakte ik deze zeker en vast ook.

Heligroeten en tot van 't weekend in Wieze,

Nick

Bedankt Nick,

En te bedenken dat het een samenwerking Heller / Airfix is; het zou toch beter mogen.
Wieze zal zonder mij zijn maar mijn modellen zullen op de stand staan en deze op 1/35 zelfs in de wedstrijd.
Tot volgende dinsdag op de club.
Erwin
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan