Hoofdsponsor

1/50 Bouwverslag " WAKER " [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
P

Papoe

Guest
Mijn eerste schip….
Ik had het reeds lang gepland, het zou een zeesleper worden. Na menig uurtje surfen bleven twee schepen over, de “ SVITZER SIGNAPORE “ of de “ WAKER “(vroegere SMIT HOUSTON ).
Daar ik op schaal 1/50 wou bouwen viel uiteindelijk mijn keuze op de “ WAKER “ daar deze nog in mijn auto kan terwijl de Singapore hiervoor te groot zou worden.

WAKERR_Mulder.jpg

Als leek in het bouwen van schepen, was mijn eerste grote zorg om het schip zeker waterbestendig (dicht) te hebben. Ik durfde dan ook de romp niet zelf in houtbouw te maken maar verkoos om een romp bij SMB te bestellen. Het gevolg is wel dat ik het schip verder volledig vanaf plan dien te bouwen.
 
Succes met de bouw, blijf je zeker volgen . RC niet dik gezaaid op dit forum ^^
 
Hoi Papoe,

in de eerste plaats welkom bij de rc clubje!!!
Ik zie dat je aan een van de grote broer van de nederlandse kustwacht gaat beginnen!!8)
Tof zeg, ik probeer al even de tijd te nemen om mijn vis/zeearend in gang te zetten.
Maar de tijd laat het me nog steeds veel te wensen over.:(:(
Ik wens je veel bouw plezier en zal met grote verwachting je bouw volgen!;);)
 
ook van mij veel plezier met de bouw
 
veel suc6 met je project, ik ken er wel niks van maar vind het altijd leuk voor zo iets te volgen.

Cheers,
André
 
Mooie keuze Papoe.
Veel succes en plezier met de bouw!
Het zal een serieuze klus worden want het is geen gemakkelijk model.
 
Mooi schip, ook van mij succes met de bouw.

Mvg, Folkert.
 
Ik zit op de eerste rij om dit verslag te volgen en heb het voordeel dat ik af en toe eens live kan gaan kijken.

Veel succes Vader:))
 
Aan de slag, de romp werd eind mei geleverd en ik begon met het gelijkschuren van de naad en het plaatsen van de boegschroef. Ik opteerde voor die van Raboesch, 35 mm dubbele schroef.
julien2010002.jpg
 
Aan de slag, de romp werd eind mei geleverd en ik begon met het gelijkschuren van de naad en het plaatsen van de boegschroef. Ik opteerde voor die van Raboesch, 35 mm dubbele schroef.
julien2010002.jpg julien2010003.jpg
 
Aangezien ik geen draaibank bezit werd mijn eerste probleem het vinden of maken van geschikte straalbuizen. In de handel niet beschikbaar in de juiste maat. Ze laten maken zou al direct een 70 euro per buis gaan kosten. Het maken uit PVC buis leek me maar niks, ik was daar niet tevreden over. Een Duitse collega modelbouwer hielp me verder door gegoten straalbuizen te leveren. Enige probleem ze waren 56 mm lang en ik had er van 34 mm nodig. Gelukkig was de kunststof goed bewerkbaar en kon ik de buizen naar de juiste maat terug brengen. De schroeven 70 mm( afgetopt ) en assen kocht ik van Raboesch
julien2010107.jpg
 
Uit messing maakte ik de twee steunen voor de ophanging van de assen, er waren wel een bankschroef, twee tangen en twee klemschroeven nodig om het zaakje bijeen te houden tijdens het solderen.
julien2010123.jpg
 
Na verschillende pogingen voor het maken van de roeren, - messing plaatje op as solderen en verder aankleden met kunststof – een messingplaatje in druppelvorm rond een as plooien, enz. besloot ik mijn eerste stappen te zetten met giethars. Ik maakte een model van het roer met balsahout, hiervan een mal met siliconenrubber en waarna ik twee perfect identieke roeren kon gieten. Niettegenstaande dit mijn eerste keer was vond ik dit redelijk eenvoudig en veronderstel dat ik in de verdere bouw nog menig maal met giethars zal werken.
julien2010116.jpg julien2010117.jpg julien2010118.jpg 001.jpg
 
Dit verslag is nu up to date, ik ga beginnen met het monteren van de straalbuizen,schroeven en roeren. Daarna bijplamuren en opschuren van gans de romp en gemonteerde stukken.
Ter voorbereiding van de volgende stappen heb ik enkele vragen:
1. Zou ik met één servo werken om de roeren te bedienen of twee? (is ene krachtig genoeg)
2. Als motoren denk ik aan de traag draaiende “ Robbe 1000 “, ( overbrenging 1:1 ) is deze geschikt? Hoe los ik best het probleem op van links en rechts draaiende schroeven. Ik las ergens dat bij sommige motoren er een groot verschil is in toerental voorwaarts, achterwaarts draaiend, dus gewoon ompolen zou soms niet kunnen, is dit ook bij deze motor?
3. Welke verf zou ik best gebruiken als onderlaag?
 
Wow, wat een verslag, zeer mooi om volgen hoor.
Als onderlaag zou ik gewone primer nemen, die van de Action is zeer goed en goedkoop.
 
Ik ben ook maar een beginneling in RC schepen maar heb er al veeeeel over gelezen maar nog maar 1x een aandrijving zelf geplaatst.

1. Best met 1 servo werken. Of een standaard servo krachtig genoeg is weet ik niet maar er zijn in de handel veel soorten servo's te verkrijgen. Ook servo's die veel kracht hebben.

2. Geen ervaring met robbe 1000 motoren maar ik heb al gehoord dat deze onderling kunnen verschillen waardoor het niet aan te raden is om deze te gebruiken bij meerschroevige vaartuigen.

3. Als primer vind ik die van Motip goed. Je kan ook echte menie als onderlaag erop schilderen, dit is heel sterk en kan direct dienen als kleur voor het onderwaterschip.

Dit is mijn bescheiden input.

Groeten,

Michel.
 
Hoi Papoe,

zo te zien goed bezig zeg!
Een vraagje ga je één of twee Robbe 1000 gebruiken??
 
Hallo John,

ik wil er zeker geen speedboot van maken, maar levert één motor wel kracht genoeg. Ik dacht dus aan twee.

Mvg,
 
Dat ziet er al zeer goed uit :) , als je 2 schroeven hebt is het logisch dat je 2 motoren inbouwd is zeker eenvoudiger dan mekanische overbrenging van 1 motor naar 2 schroeven, je hebt dan ook 2 kanalen van je RC nodig en 2 snelheids regelaars. De keuze van deze motoren hangt af van lengte en totaal gewicht van je schip, is zeer mooilijk teoretisch te berekenen :nowink:
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan