Hoofdsponsor

1/50 Bouwverslag " WAKER " [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mail aan sponsor gestuurd, kreeg na 5 dagen nog geen ractie. Heb dan maar gekozen om de grauphner 900 te bestellen. Ga deze motoren plaatsen met tandriem overbrenging 1 op 2 zodat het toerental ook rond de 2400 toeren ligt. ( volgens techn. gegevens 6.400 toeren - rendement 71% dus ongeveer 4.800 : 2 = 2.400 )
 
Ik krijg ook geen antwoord van de sponsor via mail maar als je belt heb je direct antwoord ;)
 
Beloofde foto van servo / bediening roeren en uitgezaagde grondvorm maindek
roer.jpg maindek.jpg
 
Het ziet er heel degelijk en stevig uit Papoe!
De servo, is dat een standaard formaat? Het lijkt me precies een grote.
 
Servo is inderdaad een grote ( 25 kg duwkracht ). Daar ik niet kon berekenen welke kracht er nodig was om de roeren te bedienen in vaart, en er toch plaats genoeg is achteraan in de romp, koos ik voor een krachtige servo. Het is geen standaardservo, ik werk niet vanuit een bouwdoos. De romp kocht ik bij smb, rest is scratch bouw.
 
Ziet er goed uit , een vraagje je roeraskokers ( hennegatkoker ) hoe hoog komen deze boven de waterlijn? door ondervinding weet ik dat langs daar water naar binnen komt als je hekgolf onder de spiegel naar boven kruipt (rompsnelheid) stopte deze in mijn vorige zeilboot vol met vasseline om dit te beletten. Bij mijn nieuwe romp komt de hennegatskoker tot boven de zelflozende kuipvloer .
 
Servo is inderdaad een grote ( 25 kg duwkracht ). Daar ik niet kon berekenen welke kracht er nodig was om de roeren te bedienen in vaart, en er toch plaats genoeg is achteraan in de romp, koos ik voor een krachtige servo. Het is geen standaardservo, ik werk niet vanuit een bouwdoos. De romp kocht ik bij smb, rest is scratch bouw.

Met 25kg kracht zal je ruimschoots toekomen. Beter te zwaar dan te licht ;)
 
Rene,
kon de hennegatskokers niet boven de waterlijn doen komen aangezien ik dan met de roerstangen tegen de onderkant van het dek zou komen. Ik heb in de kokers eerst een teflon ring gestoken, twee kogellagers met daartussen vaseline.

ondertussen de roosters gemaakt voor de " fanroom "
rooster1.jpg rooster2.jpg rooster3.jpg
 
Rene,
kon de hennegatskokers niet boven de waterlijn doen komen aangezien ik dan met de roerstangen tegen de onderkant van het dek zou komen. Ik heb in de kokers eerst een teflon ring gestoken, twee kogellagers met daartussen vaseline.

Profesioneel opgelost ;)
 
Hallo,

nog steeds wachtend op de levering van mijn motoren, (nu al zes weken) ben ik maar begonnen aan brug-,navigatie- en topdek.
Daar ik geen foto kan vinden van de binnenzijde van de brug een klein vraagje:
Hoe gebeurt de besturing bij het 1/1 model : met stuurwiel, stick of drie knoppen (stuurboord, stabilisatie, bakboord)?
 
Ik ben nu maar pas begonnen met dit draadje te lezen.
Mooi werk hoor! Niets op aan te merken.

Doch voor de motoren was ik voor de 720BB Torque van Robbe gegaan.
Die kunnen gevoed worden met een voltage van 6 -13 volt (12v is optimaal), hebben een normaal verbruik van 0,75A (!) en een maximum van 3A. Dus dit is echt zuinig! Het max toerental bedraagt 6500 omw./minuut.
Dit is een echte 'traagloper' en enorm zuinige motor.
Al mijn schepen (met uitzondering van de kotter 'Princess Olayinka', daar ligt een Power 1000 in) hebben deze motoren in hun machinekamer liggen en met een loodaccu van 12v7Ah zijn vaartijden van méér dan 3 uren geen uitzondering.
Twee van zulke motoren in de waker waren méér dan genoeg om het model de power te geven die het nodig heeft.
De motoren zelf zijn niet te groot maar hebben de kracht van een Brabants trekpaard. ;)


Nog veel succes toegewenst en maak er een prachtschip van. ^^




Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank U voor de reactie Droop,

daar ik een beginner ben op gebied van RC schepen had ik rondvraag gedaan naar geschikte motoren. De Robbe 1000 wordt sinds 2009 niet meer gemaakt.
De 720BB werd me afgeraden omdat mijn schroefdiameters (73 mm) te groot zouden zijn voor deze motor, vandaar dan mijn keuze voor de 900BB.

groetjes,
 
De schroefdiameter had ik hier eventjes over het hoofd gezien. :$

In dat geval heb je inderdaad de beste motoren gekozen.
De 900 BB Torque: van 6 to 40 v, 6500 omw./min., verbruik van 1,1A tot 8A.

Ik kijk al uit naar het vervolg, ;)



Droop
 
hallo papoe

ik las dat speed 720BB was afgeraden om dat een schroef van 73mm te groot is voor deze motor maar ik vaar met mijn kotters met 100 mm schoefen met speed 720BB dan zal 900bb het zeker doen dan zul je best power hebben
succes met bouw verder blijf het volgen

gr ron
 
Enkele foto's van de bouwvorderingen van Top-,navigatie-,brug- en helidek, schouwen en mast. Alles uitgevoerd in styreen.
006-2.jpg 007-1.jpg 008-1.jpg 009-1.jpg 010.jpg
top- navigatiedek
011.jpg 021.jpg
stoeltje en inrichting brug
012.jpg 019.jpg 018.jpg 022.jpg 017.jpg
brug- helidek : De ruitjes in het navigatiedek worden later geplaatst als het dek gespoten is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Strak werk je opbouw Applaus.

Kom nog even terug op schroef, bij het kiezen van een schroef en motor moet je niet alleen rekening houden met de diameter maar ook met de spoed, een kleinne spoed heb je meer trekkracht bij lage snelheid dus bij het slepen. Bij een sleepboot kun je daar best rekening mee houden, om te testen boot tegen houden en 10 min op vol vermogen draaien als je dan nog je motor kunt aanraken dan zit je veilig :D
 
Wow, heel strak gebouwd Papoe! Met al die hoeken erin is dat niet vanzelfsprekend.
 
mooi gebouwd,
met wat word het styreen gelijmt a.u.b
groetjes,ronny
 
Styreen kun je lijmen met "modelbouwlijm", Ronny.
Door deze lijm gaat de onderdelen in elkaar smelten.
Met secondelijm krijg je ook alles aan elkaar, maar dit smelt niet in elkaar. Dus gevoeliger om los te komen op (lange) termijn.
 
dag dominiek,
bij deze van harte dank voor het zeer snelle antwoord,
zal het toch eens moeten proberen niet waar.
groetjes,ronny
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan