Hoofdsponsor

1/48 P-51D Late Mustang : Blue Nose Bastard

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jadefalconguard

Well-known member
Registered
Lid geworden
7 jul 2008
Berichten
832
Hey mannen,

aangeziend e Compressor van de AB even voor problemen zorgt en ik niet verder kan aand e Riader, snel een tussendoortje : De schitterende P51 op 1/48ste van Tamiya.

boxart.jpg

Hoewel het me verschrikkelijk veel pijn doet om deze jongen snel ertussen te nemen OOB is het toch een leuk kitje. Er zijn wat fouten in de cockpit en het detail is wat magertjes, maar al bij al zal het een leuk snel kitje zijn.

Niet teveel foto's maar toch net genoeg om jullie te laten meegenieten :)

De cockpithelften zijn eerst 'reflective green' geverf met de kwast, dan geweathered met gele olieverf en hebben hier net hun wash gekregen (uiteraard nadat de details zijn geverfd met mat zwart.

schelphelften.jpg


Radiocompartiment tijdens het werken :

radio.jpg


Nadat alles was gedroogd, de details eruit gehaald en ingebouwd (sorry, overbelicht door dez flits, is in real life veel zchter)

ingouwd1.jpg


De enige 'upgrade' die is uitgevoerd is het toevoegen van gordels op de anders naakte stoel :

Cockpit1.jpg


Zicht op het dashboard en de gesimuleerde houten vloer

Cockpit2.jpg


Vleugeltjes aan het drogen ....

vleugels.jpg


En een dryfit van het geheel, lijkt al een echte Mustang met wat verbeelding :)

opgeborgen.jpg


Deze gaat goed vooruit, dus tegen dat m'n nieuwe vochtfilter er is zal ze klaar staan voor te verven :):
 
Mooi vliegtuig en knap werk Geert. Prachtige weathering zoals we van u gewoon zijn ^^

Wat voor kleur is "reflective green" ?

Groeten

Wet Sellery
 
Bedankt Pascal :) "Reflective Green" is een donkergroen kleur dat ik ooit gekocht heb in een 'panzerset' van Valejo, heeft een vrij unieke tint en werk ik heel graag mee
 
Hey Geert, :)

Ja man, wat een verandering, van de SF naar de antieke wereld met de schroef.:D
Allesinds schoon gedaan man, tot zo ver, ik heb ook zo'n ding liggen wachten. ;)
 
mooi gedaan al

kleur lijkt op Revell 364 (satin bladgroen)
 
Aha,

Dat is meer mijn ding.
Deze ga ik zeker volgen, ziet er al heel goed uit .
Succes.

Grtz.


Luc.
 
Ziet er al goed uit en je gaat als een speer.
Ik kijk uit naar het vervolg en een mooi toestel dat je hebt gekozen.

Mark
 
Bedankt jongens....

ondanks het warme weer toch nog wat verder gedaan :) Hoewel deze dame OOb wordt gedaan, toch een paar kleine aanpassingen. Hoewel niet strikt genomen noodzakelijk vind ik het natuurlijker als de kleppen van een toestel niet perfect in lijn liggen. De flaps zijn apart gegoten, dus dat is geen probleem, marde hoogteroeren zijn uit één stuk met de stabilo. Kwestie van voorzichtig te snijden :

tail1.jpg


Om ze dan onder een kleine hoek terug te lijmen (let wel dat je dan ook je 'lolknuppeltje' in de cockpit wat naar voor zet :):)

tailherzet.jpg


Een heel leuke discussie altijd met andere Mustangbouwers zijn de paneellijnen op de vleugels !

De originele Mustang werd geleverd vanuit de fabriek met dichtgemaakte paneellijnen om de luchtstroom te verbeteren. Van zodra de vleugel werd gestript met verfverwijderaar ging de putty uit de vleugel. Dus uiteindelijk kun je altijd kiezen. Ik vond het wel leuk om ze deze keer dicht te doen.

Om dat aan te pakken dienen de zwart gekleurde lijnen opgevuld te worden. De bedoeling is niet ze volledig dicht te doen, maar zodanig dat je ze net niet meer ziet.

vleugels_boven.jpg


vleugels_onder.jpg


Daarna heb ik alvast een eerste kleurjasje gegeven. Deze gaat ook terug in de Alclad, dus opschuren wordt de boodschap :):

kleurtje_1.jpg


Zie zien de paneellijnen er nu uit :

nieuwe_paneellijn1.jpg


Enige plaats waar er wat putty nodig was, de overgang van de vleugel naar de romp :

nieuwe_paneellijn2.jpg


Het weer is alles behalve ideaal om te spuiten, dus eerst wachten tot het wat koeler is, want de verf is bijna droog tegen dat ze het model bereiken :(
 
ik zie neutral wash staan van mig,voor wat gebruik jij dat
 
Yvan, ik gebruik die vrij regelmatig om algemeen een washke te geven. Brengt wat extra diepte met zich mee.
 
ga ik me ook eens aanschaffen,roest en dark heb ik al,je woont ni zo ver van mij waar koop jij u gerief,ik ga altijd naar flanders scale models in grembergen-dendermonde
 
Werkt best wel makkelijk. Als ik naar een winkel ga is het over het algemeen "'t modelbouwbattalion" in Gent of online. Af en toe eens naar Aalst als ik in hoge nood zit.
 
Dit gaat weer goed komen en is altijd leuk als een model goed past en weinig plamuur.
Ik wou dat alle kits zo waren maar dan zou het plezier er snel af zijn.
Ben benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
We hebben relatief lang aan het zoeken geweest naar de 'kleur' van de 'Stang. Makkelijkste zou zijn een blinkend geval, maar dat is niet wat ik zocht. De bedoeling is dat ze er komt uit te zien als een Mustang uit de WWII, dus wel metaalkleur, maar geen hoogglans. White Alu was de oplossing :

overzicht3.jpg


Geeft wel het een en ander van glans, maar niet de hoogglans die je soms ziet op modelbouwbeurzen/wedstrijden

front_detail.jpg


side3.jpg


Morgen nog wat andere panelen afplakken en dan beslissen over de definitieve kleur... lijkt me wel tof om hier een zwaar geweatherde olijfgroen kleurtje op te zeteen :):
 
Ziet er goed uit Geert.

Welk merk is die white alu verf ? Dient die als onderlaag om te chippen (omdat ge er misschien een laagje groen overheen gaat zetten) ? Als ge het toestel nu in deze alu uitvoering zoudt laten, welk soort vernis zoudt ge er dan overheen spuiten ? Glans, satijn of mat ?

Veel vragen hé ? :$

Groeten

Wet Sellery
 
Bedankt Pascal.

Veel vragen is leuk, zeker als het antwoord je verder helpt :) Verf is die van Alclad, zaligheid om mee te werken. Mocht ik deze finish houden zou ik eerst de decals plaatsen en dan sealen met P+. Daarna weatheren en dan op basis van de foto's van de echte een vernis leggen die bestaat uit glans en matte vernis. Helpt je dit wat verder ?

Vandaag nog een beetje verder gedaan, voordeel van vakantie thuis :):

Ik heb uiteindelijk gekozen om niet de Blue Nose te maken, maar te opteren voor wat ik persoonlijk een zeer knappe camo vind, die van de 361th fighter Group. Mat groen bovenop de glanzende metaalkleur en een gele neus. Leuk weetje, dit zelfde model heb ik jaren geleden gehad in RC op 1/6de. Was een plezier om mee te vliegen, maar een totale ramp om zachtjes op de grond te zetten.

Anyway, het leuke van dit schema is dat de decals eigenlijk al moeten liggen vooraleer je de groene laag legt. Persoonlijk vond ik dat nogal een risico, dus tijd vor wat knip en plakwerk : de reservedecals uit de doos :

plakkertjes.jpg


Met behulp van pritt Poster Buddies op de Mustang aangebracht :

masks.jpg


Om daarna de preshading aan te brengen, niet met Olive Drab zoals ik ze vaak zie, maar met Olijf Groen :

preshading.jpg


Om daarna wat JSDF Bruin en Wit toe te voegen en de verschillende panelen in te spuiten :

overzicht4.jpg


Ook alvast de eerste stap gezet in het weatheren : de vleugelfairings op de romp voorzien van een lichtere donkere kleur en wat chipping en rond de panelen van de Brownings wat lichte 'touch ups' :

einde.jpg


Volgende stap is de decals te plaatsen en dan te sealen.

Tot de volgende
 
MMMMMMMMMMMMMMMMM ziet er goed uit.
Mooi dat je de nrs er op spuit in plaats van decals.
Gaat weer een pareltje worden ben benieuwd naar het eind resultaat.

Mark
 
Ik snap eerlijk gezegd niet goed waarom die ruw uitgesneden decals als mask gebruikt worden, kan je daar misschien een woordje extra uitleg bij geven ? (misschien heb ik wel eventjes een blond momentje of zo, ik weet het gewoon niet).
 
Volgens mij is dat om de camo te kunnen spuiten. Door die decals te gebruiken kunt ge zien tot waar die camo moet komen.

Toch wel jammer dat ge er echte decals voor gebruikt hebt, met een photocopie'ke was het ook gelukt denk ik :$

Groeten

Sellery, wet not soaked
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan