Hoofdsponsor

Anders / onbekend Pletmobiel aka toyota buske met dikke wielkes [!]

Tomas

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 mrt 2009
Berichten
885
Naar aanleiding van een groepsbouw op modelbrouwers heb ik de mobiele geschutkoepeltjes even aan de kant gezet en mijn reserveonderdelen bovengehaald.
Het verhaal situeert zich in een post-apocalyptische wereld waar de overlevenden een bittere strijd leveren om de laatste restjes benzine, water en voedsel. Met verbouwde voertuigen banen ze zich een weg door het niemandsland, steeds op hun hoede voor aanvallen van rivaliserende bendes.

De grote rommelhoop waar hopelijk iets venijnig gaat uitkomen
PARR001.jpg

Eerste ideetje was om het chassis van een amerikaanse wegreus te gebruiken met dikke truckbandjes maarja, daar gaat zowat iedereen al voor :unsure:
PARR002.jpg

Dus even in mijn tuinhok gedoken en iets anders bovengehaald. Men neme een stuk pvc buis, zaagt er wat stukjes af en viola, een nieuw idee is geboren.
PARR004.jpg

PARR005.jpg

Natuurlijk sturen zo'n wielen niet erg lekker en toeval wil dat ik deze week op het werk met een pletwals moest rijden. Dus lijntje getroken met tape
PARR006.jpg

Even de beest uithangen met de zaag en andere snijmateriaal en kijk eens aan, er begint zich iets te vormen
PARR008.jpg

PARR009.jpg

Dit is weer zo'n projectje waar alles kan en niets moet dus fun gegarandeerd :laugh:
 
Een project waar de inspiratie en vindingrijkheid van af druipt. Schitterend gewoon.
Ik ga het zeker volgen, want dit wordt zeker een juweeltje.

Heligroeten,

Nick
 
Helemaal met Nick eens en ik ben benieuwd hoe dit uitpakt :)

Ron
 
Het verhaal errond spreekt me enorm aan. Dit zou zelfs een prachtige groepsbuild kunnen zijn. Ik zou me er onmiddellijk op inschrijven denk ik. Van die Mad Max achtige toestanden, vleug humor erdoor,...ik ga deze volgen, love it already !
 
Spring maar op de trein jongens, hij gaat toch maar traag vooruit :laugh:

Guy, je kan je nog inschrijven op modelbrouwers als je wil ;) En anders doen we binnenkort hier ééntje, ik heb nog honderd-en-één ideeën voor verbouwde voertuigen :8

Deze week niet veel tijd gehad om verder te doen, niet veel goesting ook na thuis te komen met kletsnatte kleren. Tja, het nadeel van buiten te werken hé; zeker als het af moet :dry:

Toch een kleine vooruitgang geboekt met de verpletteraar der automobielen, de platmaker van stalen rossen, de koning van schroothoopjes .... Grootheidswaanzin ofwat :laugh:

Aangezien dit camionetteke toch aardig wat gewicht gaat moeten meesleuren zal het standaard chassis niet voldoen. Dus de gordijnrails uit de raamkozijnen getrokken, even de zaag, schaar en vijl erin, beetje passen, meten en plakken en kijk eens aan, twee nieuwe chassiskes zijn geboren.
PARR010.jpg

Al dat gewicht moet natuurlijk ook voortbewogen worden en het standaard vierpittertje komt wat adem te kort om die monsterlijke rollen aan de gang te houden dacht ik zo. Komt daar nog bij dat dit alles hydraulisch werkt moest er natuurlijk een knoert van een dieselmotor ingebouwd worden. Eerst dacht ik nog aan een vliegtuigmotor maar de lambo diablo bouwdoos bracht de oplossing. Even wat sleutelen en hier en daar een klein aanpassingske en de V12 oliebrander is geboren.
PARR013.jpg

PARR014.jpg

hij is natuurlijk nog niet helemaal af, er komen nog wat leidingen en pompen op om het geheel wat drukker te maken. Zal leuk worden om te schilderen :8

En een laatste foto voor vandaag om aan te tonen dat Pascal niet de enige chaoot is :laugh:

PARR015.jpg
 
We volgen,

bwa mijn tafeltje is ook chaotisch hoor :p
 
Op zo'n tafels worden geniale dingen geboren !
 
Het heeft even geduurd maar hier ben ik weer met een update. Wat volgt is het resultaat van hier en daar een half uurke prutsen.

Eerst en vooral ben ik verder gegaan met de motor wat meer pit te geven, dus enkele turbokes gemaakt. Deze heb ik gemaakt dmv het verwarmen van dikke stukjes spreu en dan voorzichtig te plooien. Een beetje bijwerken met putty en een stukje buis erop om een redelijk goed gelukt modelleke neer te zetten.
PARR019.jpg

En op hun plaats aan de motor voorzien van olieleidingen
PARR022.jpg

Op dat moment zat ik even vast met de motor en ben ik aan een paar pistons begonnen.
Zo'n windmuziekding van moeder de vrouw gesloopt en een stukje holle buis bij de hand genomen.
PARR023.jpg

Beetje groot materiaal om aan modelbouw te doen erbij
PARR024.jpg

Draai,draai,draai
PARR025.jpg

Na wat schuren en in elkaar schuiven krijg je dit
PARR026.jpg

Ben er nog niet helemaal uit waar ik ze ga plaatsen maar ze zullen nog wel ergens van pas komen :laugh:

Ook een beetje nagedacht over de wielkes, zoals misschien al opgevallen bij een vorige foto ben ik hier een andere richting mee uitgegaan. Ik ga met vier aparte pletters werken. Veel handiger om te plaatsen en dan kan er ineens een differentieel tussen, wat ook weer wat stoerder overkomt.

PARR035.jpg

Hoe verder dit vordert, hoe moeilijker het wordt om alles passend te maken en toch toegankelijk te houden voor de schilderwerken achteraf. Kopke erbij houden dus :laugh:
 
Ja Thomas, als je zo doorgaat is je halve interieur gesloopt tegen dat je boliede klaar is...

Heligroeten,

Nick
 
Geen gebrek aan inspiratie blijkbaar, leuk om zien.
 
Wat een leuk project Tomas ^^

Ik zie op de laatste foto dat ge de pvc buis aan de openingen hebt dichtgemaakt. Hoe hebt ge die grote cirkels gemaakt ?

Groeten

Wet Sellery
 
Nick; ik kan je nu al zeggen dat ik over de helft zit met slopen :laugh:

Dominiek, thanx :)

Pascal, gewoon met passer en schaar. Ik heb dun plasticard ( 0.45mm) gebruikt hiervoor en dat is perfect te doen met een schaar.

Ik heb een toepassing gevonden voor de pistons die ik eerder gemaakt had. Eerst en vooral maken we het buske terug uit één deel :wacko:
PARR039.jpg

Piston een beetje bijwerken en op z'n plaats om de indruk te geven dat de hele boel uitschuifbaar is
PARR041.jpg

PARR042.jpg


De eerste bescherming is ook een feit. Dit is de binnenbekleding van de achterklep, deze heb ik opgevuld met plamuur, gladgeschuurd en rivetgaatjes aangebracht aan de zijkant. Lijkt nu een pantserplaat om de motor vrij te houden van ambetanterikken die met hun knaldingskes afkomen :laugh:
PARR043.jpg

Straks verder, eerst gras afrijden :tongue:
 
Wat me nog het meest opvalt, is dat alles heel overwogen gebeurt, zodat ieder onderdeel ook nog steek houdt, ferm zulle !
 
Danny, de grasmaaier doet het nog steeds hoor ;) Al lijken die wielen me wel aantrekkelijk :D

Guy, zo overwogen is het allemaal niet; eerder de beproefde trial and error methode :laugh:

Het heeft weer wat geduurd voor er een update kwam, dat gras was langer dan ik dacht.

Net zoals Pascal heb ik me gewaagd aan een rolkooi uit koperdraad. 6mm² koperdraad welteverstaan :8 De proefopstelling:
PARR045.jpg

En het resultaat nadat de proefopstelling na het solderen toch besloot uit elkaar te vallen en in de oud-metaalbak belande
PARR046.jpg

Ik heb ondertussen de verbindingen bijgeschuurd zodat het wat netter overkomt.

Weten jullie nog dat ik dit ding uitschuifbaar wou laten lijken? Wel, ik heb de zaag er terug ingezet :D
Even een grabbel gedaan in de reserveonderdelendoos (scrabblewoord ofwat?) met dit als resultaat nadat er wat lijm over uitgelopen was. Nee, dit heeft me heel wat hoofdpijn bezorgd omdat ik alles werkend wil houden.
PARR054.jpg

PARR055.jpg

Omdat dit deel nogal zichtbaar blijft heb ik me ook eens gewaagd aan lasnaden uit gerekte gietraam.
PARR057.jpg

En nog wat rupsen
PARR059.jpg

Er zijn er ondertussen nog wat bijgekomen, maar die zullen terzijnertijd wel te zien zijn ;) Net als de cilinders die het scharnier gaan bedienen trouwens; die hebben me ook een week werk gekost om ze op de juiste maat en werkend te krijgen. Dacht met mijn verlof wat vooruitgang te kunnen boeken maar zit nog steeds aan het chassis bezig :8

De bestuurdersplaats moet natuurlijk ook wat bescherming krijgen, ook hier weer een rolkooi en ineens een vloerplaatje voorzien tegen mijninslagen.
PARR060.jpg
 
Hehe, leuk projectje hoor :)

Die lasnaden is goed gevonden, maar ik zie dat ze niet helemaal doorlopen tot het eind van elke naad, dit zou je nog kunnen bijwerken om het nog echter te doen uitzien, ben benieuwd naar het vervolg.
 
Errug leuk Tomas:veryhappy:
Ik ga deze autopletter met plezier volgen (inspirerend:33:)

vrolijke groet:D
Peter
 
Wow, wat jij allemaal scratched.. zeer interessant! ik volg =)

Mvg

Dave
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan