Hoofdsponsor

1/48 Mig 15 versus Sabre F86 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sabre

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
339
Eindelijk terug de tijd om een nieuw project te starten en dus maak ik er direct maar een dubbel van . Korea 1952 , oftewel de Mig 15 contra de Sabre F86 . Twee van de eerste reactievliegtuigen die daar toch naam en faam gemaakt hebben . De twee kits gaan afgewerkt worden in hun oorspronkelijke alu uitvoering en daarvoor ga ik voor het eerst gebruik maken van die befaamde alclad alu kleuren , waar ik nog nooit mee gewerkt heb en waarover ik trouwens nog heel wat info moet vergaren over de werkwijze met die verfjes. Maar later meer daarover. Ik ga de beide projecten eerst bouwen en daarna de eindafwerking (schildering )zo een beetje simultaan doen .
Hierbij al enkele fotootjes als intro
mvg , Sabre



Deze Sabre wordt uiteraard eentje van "uncle sam"
Als eerste ga ik de Mig aanpakken !
Een kit van Tamiya op schaal 1/48 . Op het eerste zicht een zeer eenvoudig model , karig voorzien van decals , maar voldoende om een keuze te maken tussen een Rus , Chinees of (noord) Koreaan . Ze vlogen daar alledrie rond. Ik ga het bij de laatste houden al is dat dan ook de eenvoudigste;
 
Succes met de bouw!

Wat het gebruik van Alclad betreft: Ik heb ze enkele keren gebruikt.
Je moet je modellen eerst voorzien van een supergladde zwarte laklaag, daarover spuit je de alclad.

Sealen kan naar het schijnt het best met P+ (om de glans te behouden), vernis doet naar het schijnt de glans verminderen.
Al heb ik dit laatste zelf nog niet geprobeerd...

Ongetwijfeld zijn er genoeg leden die je kunnen verder helpen met al je vragen...
 
Thanks B-art , dat van die zwarte verf als grondlaag voor de Alclad had ik al ergens opgepikt , maar ik weet niet waarom of wat er de noodzaak van is . Het kan toch niet alleen voor de gladheid zijn of voor de glans van de alu kleuren , andere kleuren kan je ook glad polijsten.
Ik zal eens gaan snuffelen in de rubriek schilderen.
Die alclad , is dat ook acrylverf ? Laat hij zich gemakkelijk spuiten?
Sabre
 
Wat de zwarte onderlaag betreft: ik veronderstel dat dit deels te maken heeft met glans en deels met hechting.
Of Alclad acrylverf is kan ik je niet precies zeggen maar ze spuit wel redelijk makkelijk, mits je dunne lagen spuit.

Ik heb met succes geprobeerd om verschillende kleurtinten te maken door een druppel Tamiya acryl (zwart, grijs,...) toe te voegen en dat werkte prima.

Wat mij enorm opviel is dat de verf zelf welliswaar spuitklaar in het flesje zit (je kan deze verf naar het schijnt enkel spuiten, niet kwasten) maar ook zeer dun / vloeibaar is.
 
Je moet je modellen eerst voorzien van een supergladde zwarte laklaag, daarover spuit je de alclad.

Sealen kan naar het schijnt het best met P+ (om de glans te behouden), vernis doet naar het schijnt de glans verminderen.
Al heb ik dit laatste zelf nog niet geprobeerd...

Ongetwijfeld zijn er genoeg leden die je kunnen verder helpen met al je vragen...


Over die zwarte glanslaag: Ik heb al verschillende merken zwarte glanzende verf geprobeerd. Het beste resultaat verkreeg ik met de zwarte lak van Alclad zelf.

Wat dat sealen betreft: Volgens info, verkregen van de mensen van Alclad zelf, zou het idd de beste oplossing zijn met P+. Maar dat was een antwoord van verleden jaar. Nu is er onlangs een sealer van hen zelf op de markt gekomen. Ik heb deze besteld en die zit nu in een verpakking richting mijn huis. Ik ga daar uiteraard mee testen om het resultaat te bekijken en te vergelijken.
 
Heb op mijn zoon zijn bromfiets ook een soort chroom gebruikt.
Hier was de eerste vereiste ook, een zwarte ondergrond aanbrengen.
Heeft veel te maken met het effect dat je wil bereiken.
Zonder zwarte ondergrond is het effect anders of gewoon slecht.

Erik.
 
Mooi project ^^

Wat ik ook wel eens heb gezien is het gebruik van bare metal foil om vliegtuig rompen mee te bekleden. Een heel tijdrovend werk, maar toen bestond er nog geen "echte" metaal verf.

Veel succes.

Groeten

Wet Sellery
 
volgeuh !! wil wel eens zien hoe je die metalic maakt
 
We zullen afwachten en zien wat het geeft die Alclad toepassing . Het zal wel "anders werken "zijn zeker. Ik ga er alleszins proberen er eerst één en ander over te lezen , ik wist zelfs nog niet dat er bv in de alu kleuren ook nog verschillende tinten waren , wat denkelijk nodig zal zijn om de monotome zilverkleur wat te breken . Al lees ik van B-art dat hij de alclad durft te mixen met donkere kleuren om andere schakeringen te bekomen .
We zien wel waar ik uitkom. Ik kan alleszins al doorgaan tot en met "het zwart".
Ik ben ondertussen al een eind gevorderd met de Mig 15 . Het is inderdaad een eenvoudige kit om te bouwen , maar ik moet zeggen dat alles perfect en bijna naadloos in mekaar valt ; Dit maakt het gebruik van putty omzeggens overbodig . Al kan het altijd beter , buiten aan de aanhechting van de vleugels , heb ik geen plamuur gebruikt . Zoals de rest van het model is de cockpit weinig gedetailleerd , ik heb dus maar wat kleurtjes aangebracht op de instrumenten . De canopy kan open of dicht aangebracht worden of laten variéren en met de piloot erin zal er toch maar weinig te zien blijven in de cockpit.
ttp://www.modelbouwen.be/gallery/showphoto.php?photo=1043&title=zz&cat=500]
zz.jpg
[/url]
Modelbouw2010_007.jpg



goed van Tamiya is het bijgeleverde en inpasklare neusgewicht .
 
Romp en vleugels zijn netjes en zonder obstakels kunnen samengebouwd worden . Wat nog rest van deze gemakkelijke kit , het landingsgestel , is voor later .
Het vliegtuig kan ook in twee delen gescheiden worden om de motor te tonen . Deze motor is een mooi bouwpakketje op zijn eigen , samen met de draagstoel ervan , ( zie foto) en kan gebruikt worden in één of ander diorama.
Ik ga dat echter niet doen . Wie de motor kan gebruiken in een opstelling kan die toegestuurd krijgen.
Ik heb het toestel met fijn waterschuurpapier zoveel mogelijk "gepolijst" en dan in het zwart gespoten . Mijn gebruikelijk Vallejo zwart is wel mat , ik hoop dat dit geen obstakel is voor de latere Alclad. En om die Alclad is het mij toch te doen .
De Mig gaat denkelijk nu terug in de doos en ik ga de Sabre aanpakken tot ik hiermee even ver sta en dan de twee samen hun alu uitvoering proberen te geven
mvg ; Sabre
[ur[url=http://www.modelbouwen.be/gallery/showphoto.php?photo=1045&title=modelbouw2010-002&cat=500]
Modelbouw2010_002.jpg
[/url]l=http://www.modelbouwen.be/gallery/showphoto.php?photo=1046&title=aa&cat=500]
aa.jpg
[/url]
 
zo , twee weekjes verlof op Kreta achter de rug en dus kunnen wij nu beginnen om het tweede deel aan het project toe te voegen . Dat gaat dus de Sabre F-86 worden . Een bouwkit van Revell , uiteraard ook op schaal 1/48. Op het eerste zicht lijkt dit een heel netjes afgewerkte kit . Veelbelovend. De cockpit is bevoorbeeld in vergelijking met de Mig van Tamiya veel beter gedetaileerd , en voorzien van een decal voor het instrumentenbord . Als begin valt dat wel mee .
mvg , Sabre
 
Ondertussen ben ik al een stukje gevorderd met de Sabre . Het is inderdaad een mooie kit van Revell , met zoals ik al zei een mooie gedetailleerde cockpit en een instrumentenpaneel dat voorzien kan worden van een decal , wat toch een mooier efect geeft; Alleen de stoel viel dan weer erg tegen door zijn eenvoud, maar omdat ik deze kist evenals de Mig ook ga voorzien van de piloot was dit niet direct een probleem. Alles past mooi in elkaar zodat er niet te veel moet geplamuurd en geschuurd worden . Alleen de inlaatring vooraan de neus van het toestel vroeg serieus wat werk daar deze zeker een halve mm groter van diameter was als de neus zelf , net zoals het windscherm van de cockpit. maar dat was dan wel het enige schuurwerk . Verder is gans het vliegtuig aardig voorzien van vele gravures , maar jammer genoeg ook van "flasch " op de vluegels en neus . Ik ben benieuwd naar het effect na de schildering
Sabre



[u
rl=http://www.modelbouwen.be/gallery/showphoto.php?photo=1313&title=evelien-1-001&cat=500]
Evelien_1_001.jpg
[/url]

 
Dit gaat goed komen
die mig ziet er goed uit ik kijk uit naar het vervolg.

Mark
 
De romp , vleugels , cockpit enz , zijn samengevoegd zonder dat er echt veel moest geplamuurd worden , de pasings van de vleugels bv is perfect



De canopy , wiel - en luchtrem copartimenten zijn gemaskeerd , klaar voor de eerste "spritz"




Sabre
 
Net zoals de mig heeft deze F-86 zijn zwarte grondlaag gekregen .
Het langverwachte "alclad schilderen" is aangebroken . Ik ben echt benieuwd wat dat gaat geven als resultaat . Ik moet jammer genoeg nog een weekje wachten wegens de verlofperiode van de winkel waar ik mijn verfjes koop. Dit geeft mij wel de kans om mij nog verder te informeren over deze alclad alu kleuren en de manier van verwerken . Ik weet bv nog altijd niet of deze verf ook acryl is en hoe te verdunnen enz. In afwachting zal ik het onderstel en de nog andere resterende , te monteren onderdelen maar voorbereiden .
mvg , Sabre


 
Nog een vraagje voor wie kennis of ervaring heeft met alclad spuiten . De twee kisten zijn gespoten in zwart van Valejo , niet bepaald een glanzende verf . Is het noodzakelijk dat die zwarte ondergrond echt glanzend is? En zo ja , dan zou ik er een laagje P+ (sirre) overspuiten . Maar kan ik daarover dan nog wel de alclad spuiten ?
Met dank bij voorbaat
Sabre
 
Sabre, is afhankelijk van de Alclad die je gaat spuiten, je hebt twee soorten, "klassieke" alclad en die kun je best gebruiken bovenop een goede primer zoals die van Alclad of Mr Surfacer. De zogenaamde 'High Gloss' Alclad verven dien je aan te brengen nadat je grondlaag perfect is geschuurd op een zwart glanzende ondergrond.

Sowieso, wat je altijd dient te doen is :

Stap 1 : Primer : zorg ervoor dat ieder foutje uit je oppervlakte is, zelfs het kleinste krasje komt naar voor als een megakras op Alclad. De makkelijkste manier is je primer aan te brengen, laten uitharden en dan opschuren met korrel 2000 of hoger. De fouten die je hebt gecorrigeerd opnieuw primen en terug glad schuren. Hoe beter je deze stap doet, hoe beter het resultaat zal zijn.
Hier kun je bijv. zien dat een paar miniscule krasjes echt wel opvallen op het eindresultaat :
http://www.modelbouwen.be/gallery/data/500/foutje.jpg

Stap 2 : afhankelijk van het soort Alclad kun je opteren voor een zwarte onderlaag. Hou er rekening mee dat Alclad sowieso wordt beïnvloedt door je onderlaag, Alclad is +/- doorlatend, dus effect zal je sowieso hebben.

Dit is bijv, White Aluminium over een zwarte onderlaag (semi-glanzend zwart) :
http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=4107&p=74278&viewfull=1#post74278

Dit is bijv. Dark Aluminium op de grijze primer van Alclad :
http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=4014&p=73436&viewfull=1#post73436

Stap 3 : Alclad spuiten

Zeer eenvoudig te hanteren. Je flesje goed schudden en rechtstreeks in de AB. Daarna druk niet te hoog brengen en zeer dun aanbrengen. Tracht logisch te zijn in je spuitwerk. leg eerst bijv. diagonale strepen over de ganse vleugellengte bijv. en dan horizontale strepen zodat alles goed is gedekt. Je zal ook merken dat als je dit vrij rustig opbouwt er een mooie glans ontstaat.

Ik weet niet welke primer je hebt gebruikt, maar ik zou je het volgende durven aanraden : begin met je zwart opt e schuren met een korrel 2000 of hoger. Dit zal je alvast een beeld geven van de 'kwaliteit' van het plastiek. Zijn er veel krassen ja of nee. Eenmaal je dat hebt gedaan, leg alsnog een goeie primer zoals Mr Surfacer of de primer van Alclad. Schuur deze opnieuw volledig op met korrel 2000 en, indien nodig, herdoen.

Daarna kun je opteren voor het zwart terug te spuiten. Ook hier weer, opschuren nadat je alles hebt gespoten

Laat je niet afschrikken door deze werkwijze. Het valt of staat eigenlijk met je grondlaag. Daarna is het 'business as usual', ook voor Alclad.

Ik hoop dat dit je wat helpt.

PS : P+ op Alclad is geen probleem. Omgekeerd heb ik het nog nooit gedaan, dus kan ik je niet mee helpen.

groeten,

G.
 
Hmm, ik weet dat nog ergens een FSM magazine liggen heb met een heel artikel over Alclad en hoe te gebruiken... ironisch genoeg hebben ze in het artikel een fuse-helft gebruikt van een Mig-15, momenteel kan ik niet aan m'n stapel magazines, maar van zodra ik kan, zal ik het betreffende exemplaar eens voor je opzoeken.
Wat ik me wel nog herinner van het artikel is dat ze als ondergrond Tamiya Gloss Black (acryl) gebruiken.
BTW, ze gebruiken wel een 3- of 4-tal verschillende Alclad chromes op één fuse in het artikel.
 
Bedankt voor alle info , jade, Dan , enz. Ik hou die zeker in gedachten , maar heb wegens 'alclad niet beschikbaar' in de winkel waar ik mijn ab spulletjes koop , op enkele minuutjes van de deur , mijn spuitplannen dus aangepast en ga zoals gewoonlijk verder met de Valejo ( model air) verfjes waarmee ik doorgaans werk; De alclad kleurtjes zal ik mij aanschaffen als ik eens in een andere shop geraak of kortelings op één of andere beurs . Het zal dus een toekomstig project blijven , ik heb daarvoor nog een "geschikte" Starfichter in de kast liggen .
Goed , ik heb de twee modellen, de Mig en de Sabre , die reeds een zwarte (grond) laag hadden , opgeschuurd met extra fijn schuurpapier , voor zover je hier nog kan spreken van schuren . Netjes propergemaakt heb ik de kisten dan gespoten in alu van Valejo . Daar ik wegens geen ervaring met alclad ook geen vergelijking kan maken weet ik niet wat het verschil zou zijn als resultaat. Maar desondanks ben ik best tevreden met het resultaat . Het is de eerste keer dat ik alu spuit , dus zal ik wel (te) rap tevreden zijn , al is het mij nu al duidelijk dat ook hier de minste krasjes duidelijk opvallen . Ik zal in de toekomst bij volgende dergelijke projecten de grondlaag nog fijner moeten behandelen en voorbereiden .
[url=http://www.modelbouwen.be/gallery/showphoto.php?photo=1538&title=modelbouw-2010-0022&cat=500]
modelbouw_2010_0022.jpg
[/url]
[url=http://www.modelbouwen.be/gallery/showphoto.php?photo=1538&title=modelbouw-2010-0022&cat=500]
modelbouw_2010_0022.jpg
[/url]


Na enkele dagen de alu verf te hebben laten harden , wat echt wel nodig is , heb ik de modellen een laagje p+ (cire) gegeven en eens deze op zijn beurt goed droog was , heb ik de kisten opnieuw
gemaskeerd met de bedoeling wat accenten te leggen in de eentonige "zilver" kleur . Die bewuste panelen heb ik dan overspoten met een mix van silver en zwart (70/30)
Ik laat nu het project terug enkele dagen harden. Ik ben benieuwd naar het resultaat en om mijn handen te kunnen afhouden van de maskeringen ben ik ondertussen maar een nieuw project begonnen.
 
Zover zijn we dan. De maskeringen zijn terug verwijderd en het resultaat van mijn eerste keer alu schilderen is zichtbaar. De kleurschakeringen die ik in de alukleur probeerde te bekomen zijn geen groot succes geworden. Eerst te donker , dus terug een lichte laag pur alu erover . Op puur geluk , zonder echt te weten of het goed zou komen . Het resultaat zie je op de fotos. Niet denderend. Op sommige plaatsen zijn de afwijkende tinten op de bewuste panelen duidelijk zichtbaar , op andere dan weer minder. Ook sterk afhankelijk van welk soort licht en lichtinval op het werkstuk valt. Voor een volgend project van die aard zal ik toch zorgen voor verschillende tinten uit het Alclad gama. Dat zal gemakkelijker werken zijn ook. Na het harden van de laatste verflaagjes heb ik het model nogmaals met een film p+ overspoten om de zo delicate alu verf te beschermen bij de verdere afwerking van het model en ook om het aanbrengen van de decals te vergemakkelijken; Ik ben tevreden over dit project en toch ook weer niet omdat ik nog niet fijn genoeg gewerkt heb op een model dat met die verfjes gespoten moet worden , inderdaad zie je minste krasjes als met een vergrootglas . Weeral iets opgestoken voor een volgende alu vogel . En nu verder met de afwerking , beginnende met al wat decalgedoe denk ik ;
mvg ; Sabre




 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan