Hoofdsponsor

1/48 Mig 15 versus Sabre F86 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
dat heb ik nu al eens al zen leven een schone zeg maar prachtige jet gevonden
ik was als broekventje altijd al een fan van buck danny
 
ja he , Scotty , ik ook jong , en nog altijd . Wat deze betreft : Buck Danny " In Korea" . Prachtig.
sabre is niet voor niks mijn nick name
grz;
 
HELP ! Ik ben begonnen met het inlijnen van de panelen bij de Mig , maar dat schijnt mij niet zo goed te lukken . Kan iemand mij de juiste methode en werkwijze diets maken? Ik gebruik zeer verdunde olieverf die ik zo goed mogelijk aanbreng in de paneellijnen, ik laat dit een tijdje rusten en veeg de overtollige verf weg met een vodje; Ok, maar ik verwijder ook te veel verf uit de gravures. Wat doe ik verkeerd ? Wacht ik te lang? Niet lang genoeg? Gebruik ik een droog of vochtig doekje? Kan iemand mij een beetje info bezorgen hieromtrent.?
met dank bij voorbaat
Sabre
 
Beste Sabre, het is alweer een tijd geleden dat ik me nog eens aan een vliegtuig waagde, maar ik weet dat ik met het afwerken van mijn Skytrain C47 een doodgewone olieverfwash heb gebruikt, niet té dun geprepareerd en in de paneellijnen geborsteld. Sectie na sectie werkend, niet een hoop in één keer. Met een stofvrij doekje gewoon de overtollige wash weggenomen, zonder in de paneellijnen te komen. Let wel, het doekje moet droog zijn, anders krijg je vocht in je lijntjes en dan gaat het zeer zeker mis. Nadien kan je heel voorzichtig met bijvoorbeeld een wattenstaafje, gedrenkt en weer wat drooggemaakt in white spirit, de panelen weer wat oppoetsen mocht dat nodig zijn. Om daarna echt af te werken nog 'ns passeren met het droge stofvrije doekje en klaar.

Een andere betrouwbare techniek is zeer zeker om je paneellijnen in te lijnen met donkere waterverf. Je weet wel, die waar schoolkids hun schilderijtjes mee maken. Je vliegtuig moet natuurlijk, en dat geldt ook voor de techniek met de olieverfwashes, lekker glanzend zijn beschermd. Anders heb je immers geen goede vloei en ontstaat het gevaar dat je vloeistof zelfs in je verflaag trekt en de boel verknoeit.
Doe wel even een testje op een oud model om te controleren of je de waterverf gemakkelijk weer kan afpoetsen als deze droog is geworden.

En een sludge kan ook, maar daar heb ik enkel over gelezen. Het zou gaan om een wash die met afwasmiddel is geprepareerd en ook heel betrouwbaar is als techniek. Wellicht kunnen de ervaren vliegtuigbouwers hier meer over vertellen.

Vriendelijke groeten van GUnit.
 
bedankt GUnit , ik ga de verschillende technieken eens uitproberen .
Sabre
 
Ik werk altijd op basis van olie verf en heb daar nog geen problemen mee gehad.
Deze is bij mij ook vrij lopend
Nu op alclad heb ik dit nog niet toe gepast maar iemand uit de club heeft net het zelfde probleem voor.
Hij gaat opnieuw vernissen met satin om zo een iets groffer opervlak te krijgen en dan opnieuw proberen.

De beste plaats om te proberen is de buik van het toestel aangezien je daar weinig van ziet.

Mark
 
Hier is dan het uiteindelijk resultaat . Niet slecht voor een eerste project in ful metal colors , maar het kon stukken beter . Dus helemaal tevreden ben ik niet want ik heb serieuze moeilijkheden gehad om de kisten "proper" af te werken en dat kwam gewoon door het gebrek aan ervaring met het airbrushen van die alu kleuren . Ik weet nu dat ik bij deze verven genoeg tijd moet geven om alles goed te laten drogen en harden tussen de opvolgende bewerkingen. Die verfjes zijn zo gevoelig , je ziet omzeggens de minste aanraking. Ik heb dus verschillende keren moeten bijwerken , ik heb daarbij ook de fout begaan om verschillende keren sol + te spuiten . Na de zwarte grondlaag , op de alu laag alvorens de decals te plaatsen . Dit alles bij mekaar maakte de kleinere paneellijnen te ondiep, waardoor ik de vermelde problemen kreeg bij het inlijnen ; die problemen bleven evengoed hetzelfde bij het gebruik van plakaatverf als van olieverf; Dus aan die technieken lag het niet, wel aan de bouwer-schilder . Dus dat hebben wij er allemaal van geleerd en een volgend project in die kleuren zal alvast beter zijn . Hoop ik.
hier een serie fotos van het Korea projec

Beginnende met de Mig

t
 
En de Sabre

url=http://www.modelbouwen.be/gallery/showphoto.php?photo=2316&title=modelbouw-2010-022&cat=500]
Modelbouw_2010_022.jpg
[/url]



 
eindresultaat : de Mig 15 en de Sabre F86 samen





 
Ziet er anders niet verkeerd uit !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan