Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/48 Mig 15 versus Sabre F86 [DONE]
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 30

Discussie: Mig 15 versus Sabre F86 [DONE]

Standaard Mig 15 versus Sabre F86 [DONE]

Eindelijk terug de tijd om een nieuw project te starten en dus maak ik er direct maar een dubbel van . Korea 1952 , oftewel de Mig 15 contra de Sabre F86 . Twee van de eerste reactievliegtuigen die daar toch naam en faam gemaakt hebben . De twee kits gaan afgewerkt worden in hun oorspronkelijke alu uitvoering en daarvoor ga ik voor het eerst gebruik maken van die befaamde alclad alu kleuren , waar ik nog nooit mee gewerkt heb en waarover ik trouwens nog heel wat info moet vergaren over de werkwijze met die verfjes. Maar later meer daarover. Ik ga de beide projecten eerst bouwen en daarna de eindafwerking (schildering )zo een beetje simultaan doen .
    Hierbij al enkele fotootjes als intro
    mvg , Sabre

Deze Sabre wordt uiteraard eentje van "uncle sam"
    Als eerste ga ik de Mig aanpakken !
    Een kit van Tamiya op schaal 1/48 . Op het eerste zicht een zeer eenvoudig model , karig voorzien van decals , maar voldoende om een keuze te maken tussen een Rus , Chinees of (noord) Koreaan . Ze vlogen daar alledrie rond. Ik ga het bij de laatste houden al is dat dan ook de eenvoudigste;

Standaard

Succes met de bouw!

Wat het gebruik van Alclad betreft: Ik heb ze enkele keren gebruikt.
    Je moet je modellen eerst voorzien van een supergladde zwarte laklaag, daarover spuit je de alclad.

Sealen kan naar het schijnt het best met P+ (om de glans te behouden), vernis doet naar het schijnt de glans verminderen.
    Al heb ik dit laatste zelf nog niet geprobeerd...

Ongetwijfeld zijn er genoeg leden die je kunnen verder helpen met al je vragen...
    Op de werkbank...een hoop rommel!

Standaard

Thanks B-art , dat van die zwarte verf als grondlaag voor de Alclad had ik al ergens opgepikt , maar ik weet niet waarom of wat er de noodzaak van is . Het kan toch niet alleen voor de gladheid zijn of voor de glans van de alu kleuren , andere kleuren kan je ook glad polijsten.
    Ik zal eens gaan snuffelen in de rubriek schilderen.
    Die alclad , is dat ook acrylverf ? Laat hij zich gemakkelijk spuiten?
    Sabre

Standaard

Wat de zwarte onderlaag betreft: ik veronderstel dat dit deels te maken heeft met glans en deels met hechting.
    Of Alclad acrylverf is kan ik je niet precies zeggen maar ze spuit wel redelijk makkelijk, mits je dunne lagen spuit.

Ik heb met succes geprobeerd om verschillende kleurtinten te maken door een druppel Tamiya acryl (zwart, grijs,...) toe te voegen en dat werkte prima.

Wat mij enorm opviel is dat de verf zelf welliswaar spuitklaar in het flesje zit (je kan deze verf naar het schijnt enkel spuiten, niet kwasten) maar ook zeer dun / vloeibaar is.
    Op de werkbank...een hoop rommel!

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door B-art Bekijk bericht
    Je moet je modellen eerst voorzien van een supergladde zwarte laklaag, daarover spuit je de alclad.

Sealen kan naar het schijnt het best met P+ (om de glans te behouden), vernis doet naar het schijnt de glans verminderen.
    Al heb ik dit laatste zelf nog niet geprobeerd...

Ongetwijfeld zijn er genoeg leden die je kunnen verder helpen met al je vragen...

Over die zwarte glanslaag: Ik heb al verschillende merken zwarte glanzende verf geprobeerd. Het beste resultaat verkreeg ik met de zwarte lak van Alclad zelf.

Wat dat sealen betreft: Volgens info, verkregen van de mensen van Alclad zelf, zou het idd de beste oplossing zijn met P+. Maar dat was een antwoord van verleden jaar. Nu is er onlangs een sealer van hen zelf op de markt gekomen. Ik heb deze besteld en die zit nu in een verpakking richting mijn huis. Ik ga daar uiteraard mee testen om het resultaat te bekijken en te vergelijken.
    Grtz,

Dominiek

Standaard

Heb op mijn zoon zijn bromfiets ook een soort chroom gebruikt.
    Hier was de eerste vereiste ook, een zwarte ondergrond aanbrengen.
    Heeft veel te maken met het effect dat je wil bereiken.
    Zonder zwarte ondergrond is het effect anders of gewoon slecht.

Erik.
    Grtz Erik.
    Bezig aan een treintafel en hier en daar de diepvriezer uitladen.

Standaard

Mooi project

Wat ik ook wel eens heb gezien is het gebruik van bare metal foil om vliegtuig rompen mee te bekleden. Een heel tijdrovend werk, maar toen bestond er nog geen "echte" metaal verf.

Veel succes.

Groeten

Wet Sellery

Standaard

volgeuh !! wil wel eens zien hoe je die metalic maakt
    - There are no stupid questions, only stupid people. -

Groetjes van Davy aka Ratticus

Standaard

We zullen afwachten en zien wat het geeft die Alclad toepassing . Het zal wel "anders werken "zijn zeker. Ik ga er alleszins proberen er eerst één en ander over te lezen , ik wist zelfs nog niet dat er bv in de alu kleuren ook nog verschillende tinten waren , wat denkelijk nodig zal zijn om de monotome zilverkleur wat te breken . Al lees ik van B-art dat hij de alclad durft te mixen met donkere kleuren om andere schakeringen te bekomen .
    We zien wel waar ik uitkom. Ik kan alleszins al doorgaan tot en met "het zwart".
    Ik ben ondertussen al een eind gevorderd met de Mig 15 . Het is inderdaad een eenvoudige kit om te bouwen , maar ik moet zeggen dat alles perfect en bijna naadloos in mekaar valt ; Dit maakt het gebruik van putty omzeggens overbodig . Al kan het altijd beter , buiten aan de aanhechting van de vleugels , heb ik geen plamuur gebruikt . Zoals de rest van het model is de cockpit weinig gedetailleerd , ik heb dus maar wat kleurtjes aangebracht op de instrumenten . De canopy kan open of dicht aangebracht worden of laten variéren en met de piloot erin zal er toch maar weinig te zien blijven in de cockpit.
    ttp://www.modelbouwen.be/gallery/showphoto.php?photo=1043&title=zz&cat=500][/url]

goed van Tamiya is het bijgeleverde en inpasklare neusgewicht .

Standaard

Romp en vleugels zijn netjes en zonder obstakels kunnen samengebouwd worden . Wat nog rest van deze gemakkelijke kit , het landingsgestel , is voor later .
    Het vliegtuig kan ook in twee delen gescheiden worden om de motor te tonen . Deze motor is een mooi bouwpakketje op zijn eigen , samen met de draagstoel ervan , ( zie foto) en kan gebruikt worden in één of ander diorama.
    Ik ga dat echter niet doen . Wie de motor kan gebruiken in een opstelling kan die toegestuurd krijgen.
    Ik heb het toestel met fijn waterschuurpapier zoveel mogelijk "gepolijst" en dan in het zwart gespoten . Mijn gebruikelijk Vallejo zwart is wel mat , ik hoop dat dit geen obstakel is voor de latere Alclad. En om die Alclad is het mij toch te doen .
    De Mig gaat denkelijk nu terug in de doos en ik ga de Sabre aanpakken tot ik hiermee even ver sta en dan de twee samen hun alu uitvoering proberen te geven
    mvg ; Sabre
    [ur[url=http://www.modelbouwen.be/gallery/showphoto.php?photo=1045&title=modelbouw2010-002&cat=500][/url]l=http://www.modelbouwen.be/gallery/showphoto.php?photo=1046&title=aa&cat=500][/url]

Standaard

zo , twee weekjes verlof op Kreta achter de rug en dus kunnen wij nu beginnen om het tweede deel aan het project toe te voegen . Dat gaat dus de Sabre F-86 worden . Een bouwkit van Revell , uiteraard ook op schaal 1/48. Op het eerste zicht lijkt dit een heel netjes afgewerkte kit . Veelbelovend. De cockpit is bevoorbeeld in vergelijking met de Mig van Tamiya veel beter gedetaileerd , en voorzien van een decal voor het instrumentenbord . Als begin valt dat wel mee .
    mvg , Sabre

Standaard

Ondertussen ben ik al een stukje gevorderd met de Sabre . Het is inderdaad een mooie kit van Revell , met zoals ik al zei een mooie gedetailleerde cockpit en een instrumentenpaneel dat voorzien kan worden van een decal , wat toch een mooier efect geeft; Alleen de stoel viel dan weer erg tegen door zijn eenvoud, maar omdat ik deze kist evenals de Mig ook ga voorzien van de piloot was dit niet direct een probleem. Alles past mooi in elkaar zodat er niet te veel moet geplamuurd en geschuurd worden . Alleen de inlaatring vooraan de neus van het toestel vroeg serieus wat werk daar deze zeker een halve mm groter van diameter was als de neus zelf , net zoals het windscherm van de cockpit. maar dat was dan wel het enige schuurwerk . Verder is gans het vliegtuig aardig voorzien van vele gravures , maar jammer genoeg ook van "flasch " op de vluegels en neus . Ik ben benieuwd naar het effect na de schildering
    Sabre

[u
    rl=http://www.modelbouwen.be/gallery/showphoto.php?photo=1313&title=evelien-1-001&cat=500][/url]

Standaard

Dit gaat goed komen
    die mig ziet er goed uit ik kijk uit naar het vervolg.

Mark

Standaard

De romp , vleugels , cockpit enz , zijn samengevoegd zonder dat er echt veel moest geplamuurd worden , de pasings van de vleugels bv is perfect

De canopy , wiel - en luchtrem copartimenten zijn gemaskeerd , klaar voor de eerste "spritz"

Sabre

Standaard

Net zoals de mig heeft deze F-86 zijn zwarte grondlaag gekregen .
    Het langverwachte "alclad schilderen" is aangebroken . Ik ben echt benieuwd wat dat gaat geven als resultaat . Ik moet jammer genoeg nog een weekje wachten wegens de verlofperiode van de winkel waar ik mijn verfjes koop. Dit geeft mij wel de kans om mij nog verder te informeren over deze alclad alu kleuren en de manier van verwerken . Ik weet bv nog altijd niet of deze verf ook acryl is en hoe te verdunnen enz. In afwachting zal ik het onderstel en de nog andere resterende , te monteren onderdelen maar voorbereiden .
    mvg , Sabre

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten