Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Inmiddels ben ik ook begonnen aan de verhoging van het voordek. Dit loopt dus ook schuin omhoog. Let op niet te verwarren met de verschansing.

P1010009_goed%7E7.jpg

Dit blok is natuurlijk veel te dik. Daar moet heel veel vanaf geschraapt worden.

P1010010_goed%7E6.jpg

Verder ga ik ondertussen ook door met het verdelen van de segmenten. Een soort 3d in het echt.

P1010012_goed%7E10.jpg

P1010013_goed%7E5.jpg

P1010011_goed%7E6.jpg

Ron.
 
En zo is de laatste update voor dit onderdeel alweer aan de beurt.

De mock up is gereed en klaar voor de tweede fase. Ik heb zo goed als mogelijk alle belangrijke vormen erin geschaafd.

Als eerste de verhoging van 5 graden voor het voordek.

P1010001_goed%7E14.jpg

Verder heb ik afgetekend waar de schotten aan de bovenkant open moeten blijven omdat daarin later de nodige aansluitingen moeten komen voor de verlichting. Ik laat de buitenwanden lekker dik.

P1010002_goed%7E15.jpg

Zijaanzicht van het voordek.

P1010004_goed%7E12.jpg

Close up voor de romp ruimte later.

P1010006_goed%7E10.jpg

P1010008_goed%7E10.jpg

P1010009_goed%7E8.jpg

P101000a_goed.jpg

De lijnen zijn bedoeld voor het juist kunnen doorzagen voor de delen.

P1010010_goed%7E7.jpg

P1010011_goed%7E7.jpg

En aan de onderzijde de benaming voor de schotten later.

P1010012_goed%7E11.jpg

Ron.
 
Langzaam wel. Al ga ik deze vorm nu weer ontleden :)

Ron.
 
ik ben tog nog altijt niet overtuigt van het grote platte vlak :unsure:

kan je dat niet berekenen met delftschip hoeveel kg er op moet komen om hem op de waterlijn te krijgen met de opervlakte van het platte vlak.

ik kan me natuurlijk vergissen ron maar ik ben dan ook niet rap te overtuigen ;)

het ziet er wel weer mooi uit
 
ik ben tog nog altijt niet overtuigt van het grote platte vlak :unsure:

kan je dat niet berekenen met delftschip hoeveel kg er op moet komen om hem op de waterlijn te krijgen met de opervlakte van het platte vlak.

ik kan me natuurlijk vergissen ron maar ik ben dan ook niet rap te overtuigen ;)

het ziet er wel weer mooi uit

:)..Het is gewoon een statisch model hoor,ik vind het wel knap en ook leuk dat je dit zo aangrijpt. Maar ze zal nooit varen en bij full scratchbouw is het ook eigenlijk niet direkt nodig dat alles precies zo is als bij het origineel. Het belangrijkste is dat je het voorbeeld er direkt uit kunt halen. Dat de romp dan misschien niet 100 % accuraat is als bij het origineel zal toch altijd een discussie punt kunnen blijven. Simpel al omdat de originele tekeningen niet vrij zijn en ook niet beschikbaar. Ik moet het gewoon doen wat de foto`s mij interpreteren. Dat alleen al is een onderdeel op zich. Ik zit soms heel lang te turen naar of in een foto naar een aanknopingspunt. En dan gewoon inschatten hoe en wat de afmetingen kunnen zijn van een onderdeel of hoe de hoek zou moeten lopen. Dat doe ik dan met referentie punten in de foto. De enigste maten die je dan van het origineel hebt zijn de vrij gegeven gegevens. Voor de rest moet je het dan met je fantasie en creativiteit doen. En Delftship helpt daarbij wel maar is ook niet altijd het grote voorbeeld. Neem als voorbeeld het ietwat schuin oplopend voordek. Delfship had dat niet in kunnen calculeren omdat dit gewoon niet standaard is. Ontwerpers kiezen soms voor afwijkingen die wij gewoon niet kunnen voorzien.

In principe vind ik de romp zoals deze er nu ligt voldoende voor de volgende stap. En daarin kan ik weer gaan sjoemelen met de schotten zodat de uiteindelijke vormen zo goed als ik kan het origineel gaan benaderen. Dat alleen al is uitdagend :).

Begrijp me aub niet verkeerd ik vind het hartstikke goed en motiverend om tegengas te krijgen..

Ron.
 
Ron,

Natuurlijk heb ik niet de beschikking over de foto's die jij inmiddels hebt verzameld, maar naar mijn mening is de voorsteven nog te bol. Volgens mij moet deze nog iest scherper gemaakt worden. Hierbij moet je bij de steven uitgaan van een rechte lijn tot het l;ak, welke gelijdelijk overgaat naar een bolle vorm, die uiteindelijk eindigt in de staande zijwnand van het schip.
Grrag zou ik je dit persoonlijk willen aantonen, maar de afstand tussen Friesland en Zuid Limburg is hiervoor te groot.
 
ron np ik snap heel goed wat je wil zeggen. zonder de echte tekeningen is en blijft het giswerk.

ik leg me dan ook 100% neer bij jou beslissing over de romp.

lekker door gaan dat wij weer met volle teugen kunnen genieten van dit mooie grote monster.
 
Ron,

Natuurlijk heb ik niet de beschikking over de foto's die jij inmiddels hebt verzameld, maar naar mijn mening is de voorsteven nog te bol. Volgens mij moet deze nog iest scherper gemaakt worden. Hierbij moet je bij de steven uitgaan van een rechte lijn tot het l;ak, welke gelijdelijk overgaat naar een bolle vorm, die uiteindelijk eindigt in de staande zijwnand van het schip.
Grrag zou ik je dit persoonlijk willen aantonen, maar de afstand tussen Friesland en Zuid Limburg is hiervoor te groot.

Klopt Rene. Ik vind de voorsteven ook nog te bol nu. Eigenlijk zou ik meer materiaal eruit moeten schrapen nog. Maar omdat dan het styropor eraf gaat brokkelen durf ik dat in deze fase nu niet aan. Mijn bedoeling is om deze vorm nog aan te gaan scherpen in de schotten die de komende tijd moeten worden gemaakt. Daar gaat dat gemakkelijker omdat dat met de figuurzaag erin kan worden gedaan. Ik wil eerst de schotten maken naar voorbeeld van de mock up en dan de fijnere vormen van het voorsteven erin gaan maken.

Ron.
 
ron np ik snap heel goed wat je wil zeggen. zonder de echte tekeningen is en blijft het giswerk.

ik leg me dan ook 100% neer bij jou beslissing over de romp.

lekker door gaan dat wij weer met volle teugen kunnen genieten van dit mooie grote monster.

Ja maar neemt niet weg dat je altijd kritische punten mag opsommen hoor. Soms zien jullie punten die ik nog niet had gezien en dan is het weer aanvullend.

Ron.
 
Hallo ron het ziet er al goed uit en als je de boeg nog wat aan past zo als je al aan gaf komt dat ook wel goed en wat de bodem betreft is die wel goed de bodem in het midden is volgens mij redelijk vlak zoals hij nu is dit zie je ook bij vliegdekschepen en tankers van dit formaat geeft een betere stabiliteit zo ver ik weet ga zo door gezien je andere projecten komt dit ook wel goed succes met de bouw 8):8
 
Hoe maak ik van een stuk Isomo een correct replica van werelds grootste vrachtschip...

Klinkt als Science Fiction ^^
 
Ik heb de boeg gisteren nog aangepast. Nu is deze scherper en spitser.Verder is de vorm ook nu vanaf de lijn naar midscheeps holler zoals bij het origineel. Foto`s daarvan heb ik helaas niet genomen. De vormen zullen pas blijk geven als ik aan de schotten ga beginnen. Ik heb het alsnog nu maar gedaan omdat ik anders later misschien toch niet meer de juiste vorm erin kan krijgen omdat het dan losse schotten zijn.

Ron.
 
Ron als je de spanten hebt uigezaagd kun je deze door er een foto rechtvoor van te nemen inbrengen in delftship, kun je een 3D zicht vergelijken met foto's van het echte schip
 
Ron als je de spanten hebt uigezaagd kun je deze door er een foto rechtvoor van te nemen inbrengen in delftship, kun je een 3D zicht vergelijken met foto's van het echte schip

Heel erg goed deze tip. Maar ik heb al eens geprobeerd om een jpg. extensie om te zetten naar .FBM. Doch dit lukte mij gewoon weg niet. Daarom mijn vraag.Mijn camera maakt ook jpg. extensies. Hoe kan ik deze omzetten naar.FBM ?.

Ron.
 
Ik werk altijd met jpg. . je foto voorberijden, knip het deel dat je wil gebruiken met een foto bewerkings prog uit je originele foto en save as B.V. vooraanzicht emma, open nu je bestand waar je de foto in wild gebruiken in delftship, kies spanten, klik rechts in het menu dat je nu opend kies je background, load klik op de foto de foto word nu op je scherm van delfdship geprojecteerd maar waarschijnlijk niet op de juiste plaatst, via origin in het zelfde menu kun je het midden van je foto op het midden van je tekening zetten , inhet zelfde menu kunook de schaal aanpassen in een venstertje met 2 afmetingen Z en Y
 
Oke,het werkt inderdaad. Dank je wel. Al is het wel erg moeilijk om de schaal in te stellen. Ha ha bij mij verdween de achtergrond meteen...Je kunt het plaatje niet met de muiswijzer passend maken in het spantenraam?. Alleen dus met het aangeven van de coördinaten?.

Ron.
 
Schaal aanpassen gaat alleen met cordinaten, heb daar ook problemen mee gehad :$ . Eerst de uiterste maat van je delftschip tekening noteren B.V. hoek van een spant en dan kruisje op je foto zetten op de plaats die daar mee overeen komt klikken en cordinaat invullen. Als je foto te groot is en je verliest het overzicht kun je in een paar stappen werken
 
En weer een stapje verder gekomen. De boeg heb ik inmiddels wat aangescherpt.

P1010006_goed%7E11.jpg

Ook heb ik de boeg " uitgehold " in de vorm zoals bij het origineel. ik denk dat dit prima gelukt is

P1010005_goed%7E9.jpg

En daarom ben ik verder gegaan met de voorbereidingen voor de constructie. De volgende stap is het uitzagen van de rompdelen. Dat is in de komende foto`s wel te zien.

P1010007_goed%7E9.jpg

En zo is de romp ineens eventjes geen romp meer maar een taart.


Het uitzagen heb ik gedaan met een los zaagblad van een beugelzaag. Ging prima verder.

P1010009_goed%7E9.jpg

En de stukken slaan we voor voorlopig even op.

P1010010_goed%7E8.jpg

Ron.
 
doh vergeten te nummeren !!! hehe gelukkig heb jij ze genummerd ;-)

ik volg !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan