Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik denk dat Ron wel goed zit (okee weinig verstand van varende dingen) maar ik denk dat de mal alleen voor het aftekenen is waar de ronde vormen komen en dan klopt het verhaal volgens mij wel weer met de tekening van deltship

Ron de tweede :)
 
Hehe wat fijn om te zien dat je begonnen bent en hoe, en als ik door mijn venster kijk, dan zie ik het achterste van een gigant van Maersk, de ex Maersk Nova waar ze een vaarend olie raffinaderij van aan het maken zijn, heeft gigantische afmetingen dit schip, foto zal ik laten zien als ik terug ben, zal eind deze maand zijn, herinner er me maar aan als ik het vergeet.

Ook uit Singapore blijf ik je project volgen Ron, ga zo verder, ook ben ik wel benieuwd als er houten spanten en dergelijke in komen ;) zou zeer de moeite waard zijn denk ik.
 
hoe doet hij het, hoe doet hij het, manman dit gaat weer knap worden :)
 
Inderdaad Rene. Ik heb de uitgesneden malletjes alleen maar gebruikt voor de lijn. Inderdaad moet de tegenovergestelde zijde ervan worden geschraapt. Het papier ligt er ook alleen maar los op. Na het aftekenen van de lijn gebruikt ik het niet meer.

Ron.
 
Hehe wat fijn om te zien dat je begonnen bent en hoe, en als ik door mijn venster kijk, dan zie ik het achterste van een gigant van Maersk, de ex Maersk Nova waar ze een vaarend olie raffinaderij van aan het maken zijn, heeft gigantische afmetingen dit schip, foto zal ik laten zien als ik terug ben, zal eind deze maand zijn, herinner er me maar aan als ik het vergeet.

Ook uit Singapore blijf ik je project volgen Ron, ga zo verder, ook ben ik wel benieuwd als er houten spanten en dergelijke in komen ;) zou zeer de moeite waard zijn denk ik.

Ja dat wordt pas constructief en leuk om te gaan doen. NU is het nog alleen maar voorbereidend werk.

Ron.
 
De volgende stap was om nu de romp in haar eerste vloeiende lijnen te gaan vormen. Ik heb dat gedaan op voorbeeld van de Delftsip tekeningen en foto`s van het origineel. Doch mij blijkt nu dat er toch verschillen zitten in de tekeningen en het origineel.

Nu kunnen we wel al de eerste contouren van de Emma erin zien verschijnen.

P1010007_goed%7E8.jpg

Het eerste verschil zie ik hier bij het achterschip. Ik heb de vorm gevolgd vanaf de tekening. Doch mij lijkt dit niet juist te zijn. Ik heb gemerkt dat het origineel de lijn hierachter veel langer heeft doorlopen. Ongeveer zoals de groene lijn.

P1010008_goed%7E8.jpg

Gelukkig kan ik dat nog simpel aanpassen. Beter te weinig als teveel...

Ook is te zien dat de bolle onderkant nog niet goed is. Dit alles moet ik nog fijner van vorm gaan maken. Maar dat is ook prima.

P1010009_goed%7E6.jpg

De boeg welke nu nog veel te bol is. Dat komt prima nog in orde.

P1010010_goed%7E5.jpg

Ook de rechte lijn bovenlangs de boeg (niet te verwarren met de verschansing) is ook nog niet juist in vorm.

P1010011_goed%7E5.jpg

Verder moet ik de overgang tussen kiel en boegvorm (vanaf de verticale zijde) nog afronden.

P1010012_goed%7E9.jpg

Ook bij het achterschip waar later de scheg moet komen zijn de overgangen nog te hoekig.

P1010013_goed%7E4.jpg

De boeghoek is wel al juist. Deze moet 125 graden zijn.

P1010014_goed%7E5.jpg

De langszijde...

P1010015_goed%7E4.jpg

Waar de pijl staat heb ik in eerste instantie teveel eraf geschraapt. Doch gelukkig moet ik de schuine lijn nog verder doortrekken.

P1010016_goed%7E5.jpg

Enorm veel punten waar je op moet letten. Erg moeilijk ook,want teveel eraf geeft problemen. Te weinig is niet juist.
Maar ze gaat wel een beetje al erop lijken.

P1010018_goed%7E5.jpg

Ondanks de schaal is ze toch nog wel wat aan de grote kant....

P1010017_goed%7E5.jpg

Deze klus is erg leerzaam. Je leert overal rekening mee te houden,net als de ontwerpers van het origineel.

De tweede ronde bestaat uit het gaan schuren van de romp zodat de vorm precies gaat worden.

Ron.
 
een moterbootje op die schaal zal dus niet veel groter zijn dan 1 isimo bolletje :laugh:

ze is wel heel plat van onder ron dat had ik niet verwacht dat het platte vlak zo groot was

zeker aan de voorboeg lijkt het mij niet te kloppen dat de bulp zo snel zo breed word. maar ik wacht rustig af want dit is denk nog maar de ruwe vorm die er in zit en nog niet de juiste
 
Ja de boegvorm is inderdaad nog niet in de juiste vorm,te bol in ieder geval. De rest moet ook nog bijgewerkt worden.

Ron.
 
ron je moet eens naar de side van delft schip gaan daar staat een tekening van de mv eendracht . ook een container schip weliswaar niet zo groot. er staan er zelvs een paar op en de rompen zien er allemaal het zelvde uit tog ongeveer. het zou mij verbazen dat het bij jou anders is. dan zul je zelv het verschil zien hoe ze er uitzien onder water vooral de voorboeg en de bulb lopen helemaal anders
 
155jnd2.jpg

al die container schepen zien er zo uit onderaan zoals je ziet geen plat vlak of tog niet veel. ook een boegschroef .
 
De boeg lijkt er in ieder geval goed op Dirk:

dry_dock.jpg


Maar in hed midden is er bij de Maersk precies een deel tussengezet en ik denk dat dit wel plat zal zijn.



foto's: http://amocaminhoes.wordpress.com/2009/08/01/o-maior-navio-porta-containeres-do-mundo-emma-maersk/
 
De Emma heeft een boegschroef en zelfs twee schroeven in de scheg!. Dat kun je terug zien in mijn laatste tekening.

Ik voeg meteen een foto van de Emma erbij terwijl ze in het droogdok ligt.

georgmaersk.jpg

Let op de romp.

Ron.
 
En in deze foto is de zien dat de romp best wel langer is als de samples in Delftship.

Gudrun_Maersk_CH_2_goed.jpg

Ron.
 
Mijn dank, Michel. Met Rob heb ik al een tijdje een mailing gehad. Hij is helaas met zijn RC versie van de Emma gestopt wegens tijdgebrek maar volgt wel,vanuit Denemarken,mijn bouw.

Ron.
 
Ron,

Zo die gaat, gaat die goed.
Zodra je de kimstraal hebt aangebracht is de overgang van zij en vlak minder duidelijk zichtbaar. De kimstraal is de radius tussen zijbeplating van de huid en het vlak. Hierdoor is het minder duidelijk zichtbaar dat het vlak over een groot deel van het schip vlak is. Nu is de overgang tussen zijbeplating en vlak te groot, maar ik weet zeker dat jij deze kimstraal nog aan moest brengen.
Ga zo door.

René
 
Het maken van kimplaten overigens. Ik probeer bij mijn research altijd over de onderdelen wetenswaardigheden te vergaren. Deze link had ik al een tijdje in mijn map staan. Bij deze dus.

http://www.gendtia.com/week6,5.html.

Ron.
 
Inmiddels is de rompvorm weer een stukje verder in haar ruwe vorm. ik heb de boeg en het achterschip verder verfijnd in haar vormen.

Waar later de scheg komt,heb ik nu de vorm verder doorgetrokken en bijgeschaafd op vorm.

P1010003_goed%7E15.jpg

Ook de onderzijde is nu bijna naar mijn tevredenheid.

P1010008_goed%7E9.jpg

Bij het achterschip heb ik ook de "slanke lijn" aan beide zijden erin geschaafd.

P1010006_goed%7E9.jpg

De boegvorm is voor nu in de juiste vorm. Later moet ik nog ook in deze schotten een vorm naar binnen toe gericht gaan maken. Nu in het styropor gaat dat niet om het uiteenvallen te voorkomen.
Denk hierbij ook aan een "slanke lijn"erin...Nu is de vorm strak en recht doch dit moet uiteindelijk een beetje een holle vorm krijgen.

P1010004_goed%7E11.jpg

P1010002_goed%7E14.jpg

Ron.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan