Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ron iets over de brete / hoogte verhouding romp was toch 56 / 30 kom op een ander resultaat ?

EMMAPLAN.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ron iets over de brete / hoogte verhouding romp was toch 56 / 30 kom op een ander resultaat ?

RucdzqPLoWo

Het origineel;


De totale romplengte van het origineel ca. 397 meter over alles.
De rompbreedte is ca.56 meter.
De diepgang (bij belasting) is ca.15 meter.
En de hoogte van de kiel tot aan het middelste dek is ca. 30 meter.

Het model;

Romplengte wordt 1590 mm.
Rompbreedte wordt 227 mm.
Dekhoogte (vanaf de kiel tot midscheeps) wordt 120 mm.

Wel alles naar boven afgerond.

Ron.
 
Tekening bij geplaatst ben er ondertussen ook achter waarom het plaatsen van tekeningen soms mislukt :huh:
 
raar, de trial laat de bouw van zulke schepen niet toe of wel ?
 
Tussen het maken van de tekeningen wordt er ook gewerkt aan de basis voor de romp.
De romp ga ik dus eerst maken/vormen oftewel "shapen" uit een blok styropor. Dus de zijkanten afschuinen de boeg in de juiste hoek en vorm brengen enz.

Dat is de eerste grote aankomende klus.

Hier zien we de twee helften nog los van elkaar liggen. Deze delen passen precies in elkaar en geven dan de romp weer.

P1010001_goed%7E12.jpg

P1010002_goed%7E13.jpg

Zowel in de lengte alsmede in de breedte zit er een meerwaarde aan van 3 mm. Dat heb ik express gedaan om genoeg speling te geven tijdens het vormen erin.
De hoogte is wel al goed ( 12 cm).

Rekening houdend met de latere dekbekleding geeft dat een prima speling eraan.

Ik moet wel schrijven dat ik wel minstens 10 keer de maten heb nagerekend. Zo ongelovig komt mij de romp lengte voor.
Het is ook weer wennen na de monster afmetingen van de laatste drie projecten. Verder is de romp van de Emma ook erg lang maar (in verhouding) smal.

En in het prikbord zijn de eerste tekeningen geplaatst. Deze gebruik ik als raadgever tijdens de eerste constructie stappen. Aan stuurboord hangen enkele tekst blaadjes op. Daar staan wat reminders in voor mij, dus waar ik op moet letten enz...

P1010003_goed%7E13.jpg

En dan nog de laatste update van de romp. Rene Lub maakte mij erop attent dat ik de aandrijf schacht (oftewel de scheg) was vergeten. En daar had hij inderdaad gelijk in. Dus in de onderstaande afbeelding zien we daar een verbetering in.

rompie_klaar.jpg

Deze dus is geschikt voor produktie onderhand.

Ron.
 
En hij is vertrokken... en wij volgen... :)
 
Ron even een misverstand recchtzetten, je afmetingen ben ik mee eens, maar de verhoudingen op je foto van je delftship tekening die je laat zien kloppen niet. Te hoog in verhouding van de brete, michien vervormd bij het bewerken van de foto's ? :unsure:
 
Nee Rene. Ik heb de tekeningen ieder apart uitgeprint en vergroot. Het bovenaanzicht heb ik met paint gemaakt en dus apart geprint. Het voor en achter aanzicht heb ik wel met Delftship gemaakt en apart genomen,vergroot en uitgeprint.
Alleen de onderzijde en het zijaanzicht behoren bij elkaar als zijnde een werkblad aanzicht, gemaakt met Delftship.

Ron.
 
OK Ron blijf je volgen, 'k weet hoe moeilijk het is om van foto's en de hoofdafmetingen een gelijkend en strokend geheel te maken

Succes
 
En nu is de bouw dus serieus begonnen. De eerste stap is het samen lijmen geweest van de twee eerder gelijmde delen aan elkaar. Dat heeft een nacht gehad om goed uit te harden. Daarna heb ik er de middellijn op getekend rondom het gehele blok. En daarna heb ik er de boeg op getekend en deze er meteen uit gesneden en lichtjes glad geschuurd.

P1010012_goed%7E8.jpg

Het voorbeeld voor de vorm.

P1010016_goed%7E4.jpg

P1010014_goed%7E4.jpg

P1010015_goed%7E3.jpg

P1010013_goed%7E3.jpg

P1010017_goed%7E4.jpg

Nu de boegvorm er inzit komt het moeilijke gedeelte,het gaan vormen van de romp. Gelukkig is er een handig "ezel bruggetje" daarvoor.

En dat is de romp lijn. Wat ik daarmee bedoel zal blijken uit de volgende update. Zonder de romp lijn was het vrijwel niet te doen. Dit is een soort " S " vorm aan beide zijden ervan. Foto`s zeggen uiteraard meer als woorden daarvoor. Dat dus in de volgende update.

Ron.
 
ron ik vind die isimo bouw wel mooi maar warom geen spanten bouw ?

dat is als bouwer tog veel leuker om te doen en het gewicht zal daarbij ook niet zoveel toenemen.
 
ron ik vind die isimo bouw wel mooi maar warom geen spanten bouw ?

dat is als bouwer tog veel leuker om te doen en het gewicht zal daarbij ook niet zoveel toenemen.

Ik moet,welke bouw wijze ik ook uiteindelijk kies, toch sowieso eerst de romp vorm in styropor maken. Omdat de romp vorm te ingewikkeld is om meteen vanaf papier te produceren. Inwendig moet ik ook ruimte creëren om de bedrading weg te werken. Dat houd ook al in dat ik eerst de romp vorm moet malen als prefab om daarna daarvan plakken te snijden voor de spanten..ik kan nog alle kanten op.

Ron.
 
Zie je wel, toch de beproefde bouwmethode. En waarom ook niet. Ik denk en weet zeker dat je hier heel goed met lichtjes kan werken. Dit is zoals je zelf altijd schrijft heel makkelijk te bewerken en het uithollen van de plaatsen waar de lampjes komen is zo gedaan. Hoe je alle nog een gootje in te fresen op de plaatsen waar je de lampjes wilt hebben. De opbouw daar komen dan toch de meeste lapmjes in en die kun je altijd nog ergens anders van maken. :) Dit kan van hout, kunststof enz. Scratsch he, alles is mogelijk.
 
Rik :sleep:......Je hebt het prachtig verwoord. Remarkeble.....Al komen er wel veel spanten in.

Ron.
 
Het begin van de bouw is er :laugh:
Altijd spannend te zien hoe zo'n stuk piepschuim weer een prachtige rompvorm gaat krijgen.
 
Om zo een romp te vormen uit een blok piepschuim heb je toch een bepaalde voeling voor nodig. Ik zie het me niet doen maar ik ben dan ook geen bouwmeester :)

Ik heb het alvast 5 sterren gegeven ;)
 
Ik moet eerlijk ook bekennen dat er veel voorbereiding voor nodig is. Ik wil hopen dat het voldoende is geweest. En zo komt er in ieder geval nu de eerste stap.
De wigvorm in de romp uittekenen ging prima. Maar vanaf daarna wordt het tricky.

Om de wigvorm goed en gelijk aan beide zijden af te tekenen heb ik een papieren malletje gemaakt.

P1010003_goed%7E14.jpg

De randen van de romp zijn midscheeps afgerond,dus ook hier loopt dan de wigvorm door.

P1010004_goed%7E10.jpg

Om dan voor de boeg te eindigen. De romp ligt hier op haar zijkant.

P1010005_goed%7E8.jpg

Zo moet het worden.

P1010006_goed%7E8.jpg

En dan gaan aftekenen op de nu nog erg ruwe romp.

P1010001_goed%7E13.jpg

Ron.
 
Ron,

Op de laatst geplaatste foto zie ik de opgeplakte papieren met de codes 1 t/m 4.
Als ik de tekening bekijk van Deltship, dan lijkt dit op de buitenste vertikaal of te wel het rechte deel van de huid. Alles boven het papier zou dan de volle breedte van het model moeten zijn en alles wat met bovengenoemd papier is beplakt zou je moeten bewerken volgens de juiste scheepsvorm. Naar mijn mening heb je dus precies verkeerd om geplakt en moet je een en ander van de romp verwijderen ter plaatse van het papier.

René
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan