Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ron, ook hier heel veel plezier met de bouw van de Maersk, dit wordt weer smullen.
Met de voorbereiding is het eigenlijk al een paar maanden bezig.
Goed te lezen dat dit voor jou ook weer een uitdaging is, daar blijf je scherp van icon_biggrin.gif
 
het spanten plan maken gaad één van de moeilijkste opdrachten worden van dit schip geloof ik

Ja,gelukkig wel. Klinkt of leest wel raar,maar dit is juist een van die uitdagingen die ik in dit project zie. Maar gelukkig ben ik er inmiddels al een beetje uit. In het zijaanzicht zal dit de komende tijd blijken. Omdat de rompvorm zo lekker moeilijk is heb ik besloten om eerst de romp te gaan vormen uit styropor en daar dan plakken uit te gaan zagen en deze om te gaan zetten op multiplex. Eigenlijk een simpele manier.

Ja de Emma is beslist geen eenvoudige dame. Al zou je dat zo niet zeggen.

Vanaf de volgende update zijn de stappen te zien van het ontwerpen van de romp tot een werkbaar geheel.

Ron.
 
Ron, ook hier heel veel plezier met de bouw van de Maersk, dit wordt weer smullen.
Met de voorbereiding is het eigenlijk al een paar maanden bezig.
Goed te lezen dat dit voor jou ook weer een uitdaging is, daar blijf je scherp van icon_biggrin.gif

Ja,hoewel dat al gereed is allemaal had ik toch besloten om het achterschip te gaan veranderen. En dat gaf weer problemen met de zijdes. Dus soms zoek je ook zelf de problemen op:).
Maar geeft niet.

Ron.
 
Ja,hoewel dat al gereed is allemaal had ik toch besloten om het achterschip te gaan veranderen. En dat gaf weer problemen met de zijdes. Dus soms zoek je ook zelf de problemen op:).
Maar geeft niet.

Ron.

Problemen bestaan niet zei een baas van mij altijd, zie ze als uitdagingen.:8:8
Nou Ron, uitdagingen voldoende zou ik zo zeggen.....:D:D

Fred
 
Ron even met delftship en je foto's aan het werk geweest

EMMA_ACHTER.jpg
 
Ron,

Uiteraard volg ik de antwoorden van zowel Amazone en Isola2 met aandacht. Als ik hun aanvullingen lees zijn zij zich ook terdege bewust van de lijnen van een schip. Isola2 heeft zelfs ervaring met Deltship. Hetgeen zij inmiddels hebben geantwoord is juist. Voor zover ik je verhaal tot nu toe heb gelezen, ben je van plan om in grove lijnen het lijnenplan te gebruiken voor je romp welke je in styropor gaat bouwen. Zodra deze romp klaar is kun je deze vergelijken met de vele foto's en zijn de lijnen duidelijker zichtbaar (en voelbaar) dan hetgeen het lijnenplan laat zien. Met dit gegeven heb je zelf al aangegeven dat je de lijnen bewust niet exact hebt nagetekend. Wat betreft de opmerkingen van het schterschip geef ik zowel Amazone al Isola2 gelijk. De spanten lopen achter de schroefas naar een horizontaal deel (scheg genaamd), welke uiteindelijk overvloeit in de spanten op 1/3 van het achterschip.
Ga vooral zo door. Zolang de correcties van Amazone en Isola2 voldoende verklaarbaar zijn, zal ik me niet in de discussie mengen. Zodra ik verkeerde voorlichting zie, dan zal ik bijspringen.

René
 
Ik heb veel foto`s welke ik in principe nooit zou plaatsen omdat ze niet direct van toepassing zijn. Daarom dat ik 4 plaatjes hier extra plaats. Ik heb er een dikke 30 stuks van. Maar kan ze uiteraard niet allemaal plaatsen. Maar enkele zal ik hier zetten. Nog maar te zwijgen van het aantal plaatjes van het dek of de opbouw. Ik zal daarom af en toe gewoon enkele extra plaatjes zetten gewoon omdat het mooie plaatjes zijn.

anspannen_klaar.jpg

ATT1511192_klaar.jpg

EmmaMaersk58_klaar.jpg

pictureA_klaar.jpg

640x480-23052007131_klaar.jpg

Ron.
 
Ron,

Uiteraard volg ik de antwoorden van zowel Amazone en Isola2 met aandacht. Als ik hun aanvullingen lees zijn zij zich ook terdege bewust van de lijnen van een schip. Isola2 heeft zelfs ervaring met Deltship. Hetgeen zij inmiddels hebben geantwoord is juist. Voor zover ik je verhaal tot nu toe heb gelezen, ben je van plan om in grove lijnen het lijnenplan te gebruiken voor je romp welke je in styropor gaat bouwen. Zodra deze romp klaar is kun je deze vergelijken met de vele foto's en zijn de lijnen duidelijker zichtbaar (en voelbaar) dan hetgeen het lijnenplan laat zien. Met dit gegeven heb je zelf al aangegeven dat je de lijnen bewust niet exact hebt nagetekend. Wat betreft de opmerkingen van het schterschip geef ik zowel Amazone al Isola2 gelijk. De spanten lopen achter de schroefas naar een horizontaal deel (scheg genaamd), welke uiteindelijk overvloeit in de spanten op 1/3 van het achterschip.
Ga vooral zo door. Zolang de correcties van Amazone en Isola2 voldoende verklaarbaar zijn, zal ik me niet in de discussie mengen. Zodra ik verkeerde voorlichting zie, dan zal ik bijspringen.

René

Ja ik ga de romp eerst in vorm brengen met behulp van de werk tekeningen in een blok styropor. Als de vorm hiervan uiteindelijk goed is ga ik dit blok opdelen in parten en deze overtrekken op multiplex.
Omdat ik er ook verlichting in ga bouwen zijn er daarom ruimtes nodig. Daarom dat ik dan de uitgezaagde schotten later ook ga voorzien van openingen. Wel wil ik de wanden van styropor laten. Zo kan ik dit dan later ook goed beplanken.
Veel werk dat wel,maar daarom trek ik ook wel een langere tijd uit voor haar.

Ron.
 
Ron,

Op de laatste foto is duidelijk de orm van de scheg te zien en het verloop van de diverse spanten in deze scheg.
Dit is voor het eerst dat ik een foto van de scheg van dit schip zie en ook de afwijkende vorm ervan. Normaliter loopt deze scheg vertikaal, maar bij de Emma is dit als een soort bulb gemaakt.
Let er ook op dat er 2 hekschroeven (boegschroeven voor achterschip) in geplaatst worden.

René
 
En als laatste dan nog een plaatje van de eerste volledige tekening van de Emma. Duidelijk is nog het verkeerde achterschip te zien. Ik zit niet stil,maar ben een beetje voorruit. Het zijn allemaal kleine stapjes die uiteindelijk en hopelijk naar het goede doel leiden. De cijfers geven de krachten weer op de plaatsen. Niet nodig voor dit project maar het hoort er bij dit programma gewoon bij.

romp_deel_1_goed.jpg


Ook deze tekening mag vrij gebruikt worden. Maar let op...het is nog niet gereed. De aandrijf schacht en de bulb zijn nog niet geheel juist.

Ron.
 
Man man, als die scheepsbouw technische woorden.

Hoe maak je die tekeningen ? Autocad ?
 
En verder in de voorbereidingen zijn de eerste werkbare tekeningen klaar. Ik heb de ontwerpen gespiegeld en daarna in paint geïmporteerd. Daarmee kon ik de tekening "verzachten" waardoor ik wat leuke fratsen erbij kon gaan voegen,het oog wil ook wat :)

romp_deel_1b_grijs_plaatsen_goed_formaat.jpg

Natuurlijk zit er in de bovenste tekening nog het verkeerde achteraanzicht bij en is de aandrijf schacht nog niet gereed.

In de onderste tekening heb ik kleur toegevoegd,de aandrijf schacht is klaar en de golfbreker op het dek is toegevoegd in de tekening. En het achteraanzicht is nu goed bijgewerkt. Het oogt steeds beter.

romp_deel_1e_goed_formaat.jpg


En dan nog de tekening maken voor het stuurvlak. Dit was leuk om te doen.

roervlak_deel_1_goed_formaat.jpg


En daarna ook nog paint.net gebruikt om het wat te shaden.

roervlak_klaar_goed_formaat.jpg

En dan lijkt het erop dat het ontwerpen van het eerste onderdeel bijna gereed is. De toevoegingen kan ik erbij plaatsen tijdens de constructie.

De tekening mag vrij gebruikt worden.

Ron.
 
dit ziet er zeker niet slecht uit ron. nu we de spanten over de lengte kunnen zien kan ik ook beter volgen op het spantenplan. ik heb het eens vergroot en zie niet dadelijk fouten zitten.
 
Ron,

Als ik de tekening uit Deltship vergelijk met de foto's van de scheg, hetgeen jij de aandrijfschacht noemt, denk ik dat deze te veel omhoog loopt naar het hart van de schroef. Wellicht heb jij meer foto's van dit deel van het schip en vergis ik me. Om dezelfde ellende te voorkomen als hetgeen is gebeurd bij de Pershing 72, wil ik bijtijds reageren.
Is het mogelijk om het eerder getekende bovenaanzicht met de container en dekhuis opstelling in het zij aanzicht van het Deltship model te brengen. Mijn eerste indruk is dat als je de foto's van het gehele schip vergelijkt met de tekening, dan denk ik dat de scheg te kort is. Dit is natuurlijk duidelijker te zien als je de globale container indeling plaatst in het zij aanzicht.
Verder heb ik nog geen ervaring met Deltship en is dit hetgeen dat er standaard uit komt. Ik weet het niet.
Inmiddels heb je al meer ervaring met Delftship dan ik. Zoals je weet zit ik zelf in de interieur bouw en heb ik weinig te maken met het ontwerpen van scheepsvormen. Bij ons op kantoor doen wij alle ontwerpen in Rhino en verwerken dit uiteindelijk in Shipconstructor en AutoCad.

René
René
 
Rene,naar aanleiding van jouwn opmerking ben ik er eens voor gaan zitten.

Let op onderstaande foto.

333467n_goed.jpg

Als deze foto van het origineel vergelijkt met mijn laatste tekening kun je zien dat ik een fout in het stuurvlak heb gemaakt. Ik heb het stuurvlak te lang gemaakt. De as van de schroef t.o.v. de richel( draaipunt) van het stuurvlak bewijst dit. En de onderzijde van de scheg loopt inderdaad onder een te steile hoek naar boven toe. Dit is gelukkig simpel aan te passen in de tekening.

Ron.


Ron.
 
Nog een aanvulling. Het bovenaanzicht laat zich helaas niet importeren in Delftship. Het bovenaanzicht heb ik gemaakt met Paint. En Delftship laat geen enkele andere extensie toe in haar programma.

Ron.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan