Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
hoi ron zou je geen plank aan de zijkant zetten zodat je zeker weet dat je recht blijft .

want anders heb je mischien wel eens kans dat er een banaan uitkomt in plaats van een schip.

of op een bouwplank leggen waar je de kiel op zet met potlood zodat je zeker recht blijft.

allee ge snapt me wel denk ik

Ja dat is inderdaad het punt voor aandacht. Torderen kan hierbij voorkomen. Maar omdat de onderkant van de middenspanten en het achterschip breed en vlak zijn is daarmee het torderen beperkt tot een minimum. Later bij de boeg zal ik hiervoor iets anders moeten bedenken omdat de spanten daar niet meer recht zijn aan de onderkant. Onderling liggen de modules vlak tegen elkaar (horizontaal).

De beide geleide rails helpen hierbij gelukkig ook mee omdat ze vierkant zijn laten ze bijna geen beweging toe. Daarbij speelt de lengte gelukkig een rol mee.

Ron.
 
Ron, dat is gewoon op te vangen met een valse kiel. Dan heb je gelijk de stevigheid van de scherpe boeg om maar te schrijven.
 
Ja een soort valse kiel zou de boeg prima kunnen ondersteunen tijdens en na de montage. De kiel moet ook iets schuin naar boven lopen omdat het dek boven de boeg schuin oploopt.

Ron
 
Zo het heeft even geduurd maar toch maar een kleine update. Het is best veel werk om alle modules te monteren. Dat komt omdat iedere module steeds moest drogen om verder te kunnen met de volgende module. Mede door het gewicht van de nieuwe module die steeds het risico met zich meebracht om de romp te laten doorbuigen. Er zit immers nog geen beplanking tegenop.

Maar goed,alles is goed gegaan uiteindelijk. Het achterschip en de modules voor het middenschip zijn nu allen gemonteerd.

P1010002_goed%7E25.jpg

In de onderste foto is de gang naar de boeg te zien. De gehele boeg moet nog gemonteerd worden. Nu zonder de geleiderails omdat de boeg smaller wordt en daardoor de geleiderails erdoorheen gaan steken.

P1010003_goed%7E25.jpg

Het achterschip. Ik heb op twee plaatsen in de romp styropor blokken laten zitten. Dit zijn de stukken welke ik er (nog) niet uit heb gezaagd.Ik kan hiermee heel gemakkelijk de romp optillen door deze als handvatten beet te nemen. Erg gemakkelijk zo. Late na de beplanking zaag ik deze er uiteindelijk wel uit.

P1010004_goed%7E22.jpg

In de overzichts foto zijn de beide blokken nu goed te zien. Ook is de nog te monteren boeg te zien.

P1010005_goed%7E17.jpg

In de holle ruimte komt later de hoofd rail te liggen voor de voeding van de verlichting.

P1010006_goed%7E19.jpg

Het achterschip waar later de eerste verlichting wordt gemonteerd.

P1010007_goed%7E16.jpg

De boeg sectie met de spanten.

P1010008_goed%7E15.jpg

En nog een overzichtsfoto.

P1010009_goed%7E13.jpg

P1010011_goed%7E10.jpg

Ron.
 
De vorm zit er in, heb je al overwogen voor de grote platte vlakken zijkanten en bodem, triplex te gebruiken krijg je vanzelf meer stijfheid :unsure:
 
Hoi Ron,

zo te zien noet het toch een hele klus geweest zijn van het montage!!!:O:wacko:
Heb je geen bange momenten gehad, dat bepaalde sectie's niet goed aan elkaar kreeg of de romp aan je werk oppervlak bleef plakken??
Ik moet er niet aan denken dat je een paar stukken weer opnieuw moest maken.:nowink:

Valt de romp in gewicht nog te hanteren??? Het lijkt iets meer als een meter lang te zijn.:unsure:
De boeg heb je nu al strak voorbereid klaar liggen zeg niet te doen!!!;)
 
Ziet er goed uit Ron, ben stilletjes benieuwd hoe je de vorm in de boeg gaat houden; door zijn vorm lijkt die lastig te ondersteunen.
 
De vorm zit er in, heb je al overwogen voor de grote platte vlakken zijkanten en bodem, triplex te gebruiken krijg je vanzelf meer stijfheid :unsure:

Eerlijk geschreven niet,omdat ik in het begin al had besloten om de beplanking met balsahout te gaan doen. Dat werkt met deze bouwwijze erg fijn.


Hoi Ron,

zo te zien noet het toch een hele klus geweest zijn van het montage!!!:O:wacko:
Heb je geen bange momenten gehad, dat bepaalde sectie's niet goed aan elkaar kreeg of de romp aan je werk oppervlak bleef plakken??
Ik moet er niet aan denken dat je een paar stukken weer opnieuw moest maken.:nowink:

Jawel,ik was steeds bang dat de romp alsnog scheef zou gaan trekken. Gelukkig is dat goed gegaan. En ja er was een moment dat de romp vast zat aan de bouwtafel. Maar ik heb de romp toch wel los gekregen. Er was wat kit tussen gelopen.


Ziet er goed uit Ron, ben stilletjes benieuwd hoe je de vorm in de boeg gaat houden; door zijn vorm lijkt die lastig te ondersteunen.

Ja,maar de romp kan ik in bijna iedere positie plaatsen zodat ik de delen goed kan monteren. Moet alleen goed uitkijken metde vorm die een beetje naar binnen hol is.

Ron.
 
Ik kan alleen maar weer sprakeloos meekijken.
Commentaar of aanwijzingen kan ik niet geven, maar als scratch bouwer ben je een inspiratiebron voor mij. (en vele.:dry:)

Fred
 
Wat een joekel zeg :O

De romp ziet er prachtig uit. Is er een reden waarom die hol is vanbinnen ? Of heb ik ergens overheen gelezen ?

Groeten

Wet Sellery
 
Het is de bedoeling dat de hoofdlijn voor de voeding in de holle romp komt te lopen. Ook moet de grote toren later hierin kunnen zakken om deze stevig te kunnen monteren. Verder komt ook de hoofdlijn via de romphuid hierin naar binnen. Daarom is deze ruimte erg belangrijk. Goede vraag ^^

Ron.
 
Heel mooi werk Ron. Schitterend om deze enorme zo netjes recht te zien met en de eerste mooie vormen van de Emma te herkennen.

Groeten, Rinie
 
Ik ben ook inmiddels begonnen met het beplanken van het middenschip omdat ik dit eerst solide wil hebben voordat ik aan de boeg ga beginnen. Ik heb er nog geen foto`s van gemaakt maar deze volgen nog.

Hoewel de romp nu al erg stevig is beweegt dit gevaarte wel altijd iets mee (iets flexibel). Daarom dat ik nu eerst de het middenschip ben aan het beplanken.
Maar dat is normaal met deze constructie wijze. Bij de vorige projecten was dat ook zo.

Ron.
 
Ah, je bent weer een aanslag aan het plegen op je voorraad punaises. ;)
Dat is altijd een mooi gezicht, ik ben benieuwd naar de foto's.

Groeten, Rinie
 
He Ron op een echt schip heb je ook die Bending forces dus geen probleem zou ik zeggen dat je romp een beetje buigt :) maar voorkomen is beter dan genezen, we zijn benieuwd naar de nieuwe lading foto's ;)
 
En zo ben ik begonnen aan het beplanken van het middenschip. De boeg zit er dus nu nog niet op gemonteerd. Ik beplank nu de romp al om er de nodige stijfheid aan te geven. Hoewel de romp best wel stevig is is het styropor wel flexibel. De romp kan daardoor wel wat buigen.Dat heb ik liever niet.

Als eerste foto de beplanking aan de zijkant.

P1010001_goed%7E26.jpg

De romp heeft geen kiel maar is helemaal vlak. Dit gedeelte heb ik als eerste bekleed.

De overgang tussen het middenschip gedeelte naar het achterschip. Hier zit een mooie afgeronde vorm in.

P1010002a_goed.jpg

P1010002_goed%7E27.jpg

En met nat gemaakt balsa gaat dat uitstekend.

Natuurlijk mag ik "Junior" niet vergeten. Hier kan ik eerst de manieren op uit proberen voordat ik dit toepas op het model. Later is deze kleine Emma bedoeld voor kinderen omdat ik haar ook precies zo wil maken als het voorbeeld. Eigenlijk dus twee projecten in een project.

Junior heb ik hier aan de onderzijde bekleed.

P1010003a_goed.jpg

Nog een keer het Junior model waar ik de onderzijde van het achterschip heb bekleed.

P1010004a_goed.jpg

Van dichtbij is goed te zien onder welke hoek de balsa plankjes zijn gemonteerd.

P1010004_goed%7E23.jpg

Duidelijk is ook te zien dat de kit hier in de hoek (aan de binnenzijde) de ruimte goed heeft opgevuld. Als dit niet zou gebeuren was er een groot probleem. Dan zou je hier in deze 90 graden hoek met de vinger de wand kunnen indrukken met alle gevolgen van dien(lak wat eraf springt bijvoorbeeld).

Langs de wand genomen. Goed te zien dat de romp mooi recht loopt.

P1010005_goed%7E18.jpg

Close up...

P1010006a_goed.jpg

Junior nog een keer.

P1010006_goed%7E20.jpg

De volgende zijde welke bekleed gaat worden midscheeps.

P1010007_goed%7E17.jpg

Ron.
 
Altijd een mooi gezicht deze werkwijze!

Een vraagje over de vorm van de romp.
Het is lastig te zien op de foto omdat de romp niet in zijn geheel te zien is, maar is het rechte stuk middenschip lijkt erg lang.

EmmaMaersk34_goed.jpg

De Emma lijkt een smaller recht middenschip te hebben en een hele lange schuin oplopende boeg en achtersteven.
Jouw werk kennende zie ik het vast verkeerd, maar ik wil het toch even vragen...

Groeten, Rinie
 
Rinie dit lijkt inderdaad zo maar is optisch bedrog. In de foto`s mis je de boeg en het achterschip. Dat geeft een vertekend beeld.

P1010001_goed%7E26.jpg

Je kijkt zuiver tegen het middenschip op in de foto`s.
De afschuiningen aan de boeg en het achterschip zitten er nog niet in en derhalve lijkt het alsof je zuiver tegen een doos aankijkt.

Ron.
 
Enkele foto`s van de voorruit gang aan de Emma. De beplanking gaat goed,al zijn er wel moeilijke hoekjes. Maar dat is juist erg leuk.

Stuurboordzijde aan de onderkant. De " beroemde " speldjes zijn te zien.

P1010001_goed%7E27.jpg

Dit is een gedeelte wat uiteraard nog geschuurd moet gaan worden.

Hetzelfde stuk nu wat uitvergroot. Goed te zien is dat ik de romp tijdelijk heb gefixeerd met ducktape. Gewoon om ervoor te zorgen dat de romp stil blijft liggen.
Omdat de romp goed vlak en recht is heb ik alleen de romp hiermee tijdelijk vast gezet. Onder de tape heb ik removable tape aangebracht. Deze tape is verkrijgbaar bij de Action. Heeft een vrij slechte hechting en dus ideaal om de ondergrond niet te beschadigen bij het verwijderen.

P1010002_goed%7E28.jpg

Bakboord zijde. Hier moet nog aan gewerkt worden. De beide uitsparingen (aan de linkerzijde) in de beplanking,heb ik erin aangebracht om de nieuwe beplanking hierin een overgang te geven voor de sterkte. Dat omdat het achterste gedeelte apart is samengesteld destijds.

P1010003_goed%7E26.jpg

De balsa voorraad begint wat te minderen nu er grote stukken van worden gebruikt.

P1010005_goed%7E19.jpg

Ook aan junior wordt hard gewerkt.

P1010006_goed%7E21.jpg

P1010007_goed%7E18.jpg

Dit gedeelte wil ik nog beplanken eer ik verder ga met de boeg sectie.

P1010008_goed%7E16.jpg

Daarna moet ik echt eens mijn hobby ruimte gaan opruimen.

P1010009_goed%7E14.jpg

Ron,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan