Hoofdsponsor

1/35 Sd.Kfz. 7/1 2 cm Flakvierling 38 auf Selbstfahrlafette [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Famo

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jul 2009
Berichten
2.758
Het volgende beestje dat ik zal proberen in elkaar te knutselen is deze halftrack met een Flakvierling op zijn rug



De doos waar zijn broertje op 1/35 inzit is van Dragon



en bevat 580 stukken goed gedetailleerde stukken op sprue's



en daarnaast nog 3 wielen in rubber, decals, gedetailleerde tracks , ruiten en last but not least het traliewerk voor de laadbakhekkens en nog een paar stukken in PE.



Om het geheel een beetje op te smukken heb ik rondgekeken voor een PE-setje





Zoals je kan zien zit er ook een stuk carrosserie bij, nl. het stuk dat voor de radiator staat en deze is in resin. Trouwens zie je ook nog pvc voor ruiten en draadjes om kabels te maken.

De perfect gedetailleerde lopen met dito vuurmonden, munitie en lege hulzen.



Steek al die PE, lopen en de rest in een doos en je hebt de "Royal edition photoetch set " voor dit model gemaakt door Griffon.



En wat vond ik nu toch wel in mijn kast ??????
Inderdaad................. nog een PE set van Aber



Voor een goed model neer te poten heb je goed referentie materiaal nodig en dan ben je pas goed met dit boek die zich al een 3-tal jaar in mijn boekenkast staat. Barstensvol detailfotoos van deze 8-tonner met de soorten Flaks dat hij maar kon dragen ook in detail gefotografeerd.
Yep ,het is een serieus dik boekstje.



Wat het eventuele schilderwerk betreft heb ik het volgende teruggevonden op de zijkant van de doos



Camopatroon en kleuren gezien ? Wauw !!!!!! een uitdaging !!!!!!!!!!!
of misschien dat ik ergens nog op iets stuit ...........

Nu eerlijkheidshalve moet ik eigenlijk wel een beetje een voorgeschiedenisje uit de doeken doen. Ik was op de beurs in Bissegem begonnen met die haltrack met zijn 4-ling. De doos is van Tamiya (ge weet wel die in zijn wintercamo) en bevatte die PE van Aber en tracks van Friul. Dit geheel had ik ooit eens in occassie gekocht op een beurs. De lopen had ik erbij gekocht maar waren niet gedetailleerd genoeg naar mijn zin, er zaten geen gaatjes en sleufjes in de vuurmonden. Een bezoeker op die beurs was onze DJs en tussen de koffies door geeft hij mij een internetadres door van een Oostenrijkse onlineshop waar ik die lopen kan vinden. Toen ik s'avonds thuiskwam had Duke Nightshade (een collega bouwer) tevens ook al enkele adressen doorgegeven en daar stond die kerel ook tussen. Dus ik daar eens gaan snuisteren.
En toen zag ik die set van Griffon met de lopen inbegrepen. Awel ,wat moet een mens eigenlijk nog meer hebben ?
Pittig detail : tis wel voor een dragondoos en niet voor die Tamiya !!
Enige oplossing : Dragondoos en PE set kopen en Tamiya doos aan de kant . Simpel é !
Thumbs up DJs en Duke Nightshade

Weet je de duitsers hadden zo nogal de gewoonte om een dier als mascotte mee te hebben met hun voertuigen. Nu had ik eigenlijk de volgende mascotte voor dit voertuig in gedachte namelijk een.....................jawel : kabouter !!!!!!

Bedankt é Guy !
 
Laatst bewerkt:
Ik neem die rakker gewoon mee hier naartoe.

kabouter_15_kopie.jpg


Maar zo te zien gaat dit weer een project worden om van te smullen :)

Trouwens ik had het nog niet vertelt maar afgelopen weekend was ik in Overloon op een meeting en daar reden twee stuks Sd.kfz 7 rond :) en wat Kubels,
Swimmwagens,
sd.kfz 250 varianten,
Mercedes stafcar,
Horch,
Opels,
Kettenrads,
BMW,
Zündapp,
Hetzer

Moet ik nog doorgaan :laugh:

Maar ik dwaal weer af en dep even mijn mondhoeken droog.

Ron
 
Wat een beest en veel PE en sprues !!


veel bouwplezier en dit volgen we :-)
 
@ Ron : had ik dat maar geweten zeg !

@ Ratticus : eerlijk gezegd, ik vraag mij af als mijn te bouwen model wel groot genoeg zal zijn om al die PE op te zetten ? :unsure:
 
Mooie kit en met al die PE gaat dit een machtige build worden, mijn aandacht heb je in ieder geval. Laat de eerste pics maar gauw komen.
 
Inderdaad, het lijkt of je 2 versie kan maken, plastiek en PE ;-)
 
Ha ga je er aan beginnen Famo. Amai het is inderdaad een pak PE dat ge gaat mogen verwerken.
Hebt ge een doos ZAP a GAP gekocht :D:D:D
Alvast veel plezier met de bouw en ben benieuwd naar de eerste foto's -foto-
 
Vette kost, in modelbouwjargon ! Wat een set pe !
 
Ja gasten, ik was al iedere dag van plan om er aan voort te doen en iedere dag kwam er iets anders in de weg. Links en rechtes naar toe en dan nog even het forum passeren, enz.... Tja een druk leven is ook een leven.
 
Pfew, da's een serieuze hoop PE. Succes Famo !!! :)
 
Ik heb deze hier ook nog liggen (wel een Tamiya, reeds gemaakt en beschilderd...), maar het is mijn bedoeling deze terug blank te zetten en ook wat AM aan te schaffen om deze terug wat meer glorie te geven...
Heb er zelfs al figuren voor aangepast, en enkele russen met zo'n skihoover (weet nu even de naam niet meer :$ ) voor op een dio...
Maar momenteel staat alles in de vriezer, heb niet eens de tijd om mijn andere projecten verder af te werken :(

Ik kijk er dus naar uit om de jouwe gebouwd te zien ;)
 
Laatst bewerkt:
@ Beyond : Watch me !

Eerst een vraagje : waar staat AM voor ?

Bon, eerste update-tje.
Ben nog maar pas begonnen en mag al terug de AB in aanslag nemen. De wielen voor de tracks bestaan uit 2 holle helften en als ge die tegen elkaar lijmt kunt ge door de gaatjes de binnenkanten zien. Geen probleem. Neen ,maar als de buitenkanten gespoten zijn in hun kleur zal dat direct een probleem zijn , want ge zult het lichtgrijs kleur van de pvc zien want ge kunt niet meer bij die holle kanten om te schilderen.



Dus ,Maskol op de lijmvlakken gedaan en matt zwart van Humbrol op die binnenkanten gespoten. Maskol eraf (2 stuks)zoals je al kan zien op de foto.



En even gewoon tegen elkaar gezet om de proef op de som te nemen.



Tjuu toch !! weeral goed !!
 
heheh.... mooi opgelost.
Toch een vraagje van mijn kant. Ik heb ook Maskol, tot nog toe 1 keer gebruikt.
Nu vroeg ik me af wat de beste manier is om dit aan te brengen. Want dit goedje wordt in de open lucht direct een rubberachtige substantie, die moeilijk smeerbaar is.
En achteraf, met wat reinig je de spullen waarmee je de Maskol hebt aangebracht?
 
@ Beyond : Watch me !

Eerst een vraagje : waar staat AM voor ?

After Market spulletjes ;) (= Resin, PE,...)

Mooi opgelost voor die wielen...

@ExSerCo, ik gebruik meestal een tandenstoker voor het aanbrengen van maskol, verwijderen doe ik daar ook mee. Grotere oppervlakten kan je zelfs met de hand aftrekken...
 
Yep aanbregen doe ik ook met een tandenstoker.

@ ExCerSo : tandenstoker met maskol aan, reinig je als volgt : mond open, tandenstoker naar binnen, mond dicht zodat de tandenstoker tussen bovenste en onderste snijtanden zit, tandenstoker vantussen je tanden trekken ! ;)

Een tip i.v.m. Maskol : Ge spuit metaalkleur op je model .
Zet punten , vlakjes of fijne lijntjes Maskol daarop.
Spuit dan een kleur Humbrolverf over het geheel en het geheel zeer goed laten uitdrogen en uitharden.(24 u )
Haal dan de Maskol er weer voorzichtig af met een fijn pincet en die humbrolverf , die geen maskol bedekte zal gekarteld en soms ook afgebladerd achterblijven op je model.
Kortom : prachtige chipping
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook chips maken door op je drager eerst bare metal foil te kleven, die te bespuiten en dan plaatselijk open te peuteren.
 
Je kan ook chips maken door op je drager eerst bare metal foil te kleven, die te bespuiten en dan plaatselijk open te peuteren.

Dit is de iets duurdere manier, hangt ervanaf hoe duur je BMF is.
Deze manier wordt ook gebruikt om loshangende verfschilfers te imiteren.

Erik.
 
Yoooo , een klein up date-tje.

Eerst even melden dat het hier met serieuze mieren schreden vooruit gaat, time is not on my side !

Enfin, het onderstel geraakt stilaan een beetje in elkaar en ziehier het resultaat



Tot nu toe nog geen PE maar wel al enkele verbeteringen aangebracht, de moeren op het wielendraagstel heb ik vervangen. Op de originele liep er een gietnaad dwars over ,en na enig fijn schuurwerk was het resultaat niet naar mijn goesting, dus dan maar verwijderd en vervangen door zelf geslagen bouten gemaakt uit een dekseltje van een boterpotje. De dikte van die pvc kwam juist overeen met de originele dikte. Heb geen plasticcard die fijn genoeg is



Na het plaatsen van de "boite" (versnellingsbak nvdr) zaten er enkele naden die er in werkelijkheid niet zijn. Zoals je ziet zijn ze inliggend maar in werkelijkheid zijn ze opliggend omdat de 2 beugels waar de boite mee vastzit op de as gelast is. Dus opnieuw een beetje gescratched, maar nu wel met plasticcard.



Ge vraagt je nu misschien wel af ,waarom ik zo een belang hecht aan die details die je toch niet ziet in normale omstandigheden. Awel er is veel kans dat ze wel zullen te zien zijn door de opstelling van het model op zijn latere sokkel.
Het is de bedoeling dat het chassis en de bovenbouw apart opgesteld staan. even een woordje uitleg. Er zit veel PE op het chassis en de motor dat het onnozel zou zijn om dat allemaal weg te steken. Vandaar dat het gescheiden zal zijn. Alles wordt echter wel geverft en gewheaterd .
Ik heb hier een scan van het plan om nog een beetje duidelijker te zijn.



De bovenbouw krijgt wel nog de Flak op zijn rug.
Ik zie het al voor me ,op een mooi zwart gelakte sokkel, eerst het onderstel en daarachter op 2 of 3 plexiglazen ronde fijne sokkeltjes de bovenbouw !!! Aaaaaaaach, i love it
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan