Hoofdsponsor

1/35 Sd.Kfz. 7/1 2 cm Flakvierling 38 auf Selbstfahrlafette [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja Famo een hele mooie update. Hij ziet er in het echt zeker zo goed uit als op je foto's.

>w Ge gaat voor je birthday een nieuwe horloge moeten vragen aangezien je er stukken hebt uitgehaald :D:D
 
@ Ron : Ik kan die fotoos helaas niet veel groter maken of ik zit boven de 100 kB, of bestaat er een trucje voor om ze toch groter te maken ?

@ Danny Jeurissen : we doen ons best man, maar eer ik dat resultaat bekwam is er wel veel opzoek- en constuctiewerk in gekropen.

@ mad ice : die lasnaden zijn gemaakt uit een sprue die ik opwarmde en uitrekte tot ik een fijn pvc-draadje bekwam. Dat fijn draadje kleefde ik dan rond de druktank . Eenmaal vastgekleefd (lijm is opgedroogd) maak ik een gedeelte van het vastgekleefde draadje weer zacht (smelten als het ware) door er lijm (Tamiya) op te smeren. Dan neem ik een slecht scalpelmesje waar de top van af gebroken is en druk met de afgebroken punt zachtjes op dat week ( gesmolten) draadje. die bewegingetjes doe je met weing tussenruimten en zo ga je het ganse randje af. Ge zult merken dat je gesmolten draadje natuurlijk weer hard word doordat de lijm uithard, daarom smelt ik het draadje stukje bij stukje want anders kan ik het niet rap genoeg bewerken.
Het was wel de eerste keer dat ik dat deed en had het eerst geprobeerd op een proefstuk. Deze manier van lasnaden leggen heb ik ook hier gevonden op het forum en heb het zo uitgeprobeerd. Ere wie er toekomt.

@ Dancooper : Eigenlijk , als je het model bouwt zoals de fabrikant wil ,zie je praktisch niets van die versnellingsbak. Maar de opstelling die ik wil geven aan mijn model , chassis en bovenbouw apart , zal je wel die bak zien, vandaar dat ik de details dan maar zelf gescratched heb. De motor daarentegen heeft wel zijn PE ,omdat veel bouwers de motorkap of zijkanten open zetten om hun model attractiever te maken. Daar spelen die PE fabrikanten natuurlijk handig op in.

@ iedereen : bedankt voor die bloem-in
 
Aha DJs, ik had je daarjuist niet gezien. Maar ja , ge komt er ook altijd tussen als een mens bezig is é.

Off topic, ge weet nu wat ge moogt kopen voor mijn verjaardag en ge moet je niet inhouden hoor.
 
Famo ik gebruik Fotoshop om de foto op de juiste maat te krijgen en eventueel wat scherper te maken en om aan de 99KB te komen gebryuik ik weer Image optimizer omdat deze beter verkleind dan Phote shop.
 
Famo, wat je hier laat zien is van het allerhoogste niveau, simple as that! Dit vergt niet alleen het onderste uit de kan der modelbouwskills, maar tevens ben je zeer goed op de hoogte van de techniek van je voertuig, chapeau! Je foto's van de werken zijn een modelbouwmagazine als AOM waardig, deze bak gaat stof doen opwaaien op de wedsstrijdtafels (verdoeme, over mijne Comet misschien?).

Groeten en verwen ons snel opnieuw met zo'n update!

Ps : ik heb soms ook moeite met mijn steigerende paard, genaamd Computer...soms zou ik het kreng zo uit de kast rukken!
 
Famo, thx voor de info. Ben deze techniek ook al een paar keer tegengekomen op het net; maar nog nooit zelf geprobeerd. Nu zal ik deze toch maar toepassen op mijn KV-1 (Trumpeter). De lasnaden op deze patser zijn niet om over naar huis te schrijven bijgevolg dat ik ze zal vervangen door nieuwe volgens de streched sprue-tamiya lijm techniek (om het kind een naam te geven).
 
@ Guy : bedankt voor het compliment man

@ mad ice : de SST-techniek ^^
 
Yooooo gastjes,

Aangezien ik door onvoorziene omstandigheden en een overvolle agenda (ik krijg mijn agenda zelfs niet meer toe, zo vol zit ie) niet naar de ledendag kan gaan zal ik dan maar eens een update plaatsen . Zo tussen de soep en de patatten door.

Bon, eerst even de vergeten fotoo van laatste keer . Het gaat hier om het opspansysteem van het achterste wiel . Dat bestaat OOTB uit 1 vol stuk maar in werkelijkheid is het een open U-vormig stuk. Dus effe scratchen.

OOTB



Aangepast of gescratched zo als ge wilt



Volgende , de tracks.
Deze zijn hoe kan het anders : "Friuls". Enne er was wel een beetje meer werk aan dan verwacht. Iedere link bestaat uit 3 stukken (in werkelijkheid maar uit 23 stukken) .

De link met een ijzerdraadje . Dit ijzerdraadje heb ik er reeds ingestoken en vastgelijmt.



Het derde stuk is het gedeelte met het rubberen schoentje



En even op de verkeerde toets geduwd zodanig dat mijn verslag er maar voor de helft opstaat, maar wij gaan verder.
Eerst alle nodige schakels aan elkaar klikken en er dan het schoentje opkleven en men krijgt een zeer mooie track (vind ik toch ). De ruimte tussen de 2 gele plakbandjes op mijn snijplankje is de lengte van het ijzerdraadje dat ik nodig had om in de schakels te steken om zo niet telkens te moeten zitten meten.





De trekwielen van Dragon heb ik ook moeten vervangen door de trekwielen van Friul want die pasten beter. De PE die reeds op het trekwiel van Dragon zat heb ik ook verplaatst naar de nieuwe exemplaren. Dit detail zat er toch niet op ( op friuls).
De tracks gemonteerd op het tot nu toe afgewerkt chassis geeft dit beeld. Ik had het geheel gemonteerd (dry fit ) op een voorlopige sokkel om hem zo mee te nemen naar de ledendag maar het mocht niet zijn. Maar hier zijn de pics....













Voila, dat ist voorlopig en hopelijk vind ik weer een beetje tijd om verder te doen , want het modelbouwvirus begint hier serieus te kriebelen......^^
 
Laatst bewerkt:
Uwe agenda vol, de mijne staat vol met zaterdag- en zondagdiensten ! Ik mag zometeen opdraven. Maar dit is weer een mooie update vol knappe detailleringen. Het gaat er allemaal razend echt uitzien zo.

Keep up the good work !
 
Weer een geweldige mooie update Famo laat je hier weeral zien het is echt een lust voor het oog...
 
Weeral een fantastische bouw Famo.
Wat mij echter opvalt is dat jij bouwt zoals in de boekjes (waarmee ik niets slechts bedoel) namelijk dat je alles monteert in 1 maal alvorens te schilderen.
Deze vorm van bouwen lijkt mij ietwat onlogisch om reden dat je dan toch niet meer in staat bent om bepaalde onderdelen te schilderen en te detailleren door beschildering.
Ik heb in ieder geval nog nooit zo een model afgewerkt; bij mij zouden er reeds vele onderdelen geschilderd zijn.
Heb ik het mis ?
 
Weeral een fantastische bouw Famo.
Wat mij echter opvalt is dat jij bouwt zoals in de boekjes (waarmee ik niets slechts bedoel) namelijk dat je alles monteert in 1 maal alvorens te schilderen.
Deze vorm van bouwen lijkt mij ietwat onlogisch om reden dat je dan toch niet meer in staat bent om bepaalde onderdelen te schilderen en te detailleren door beschildering.
Ik heb in ieder geval nog nooit zo een model afgewerkt; bij mij zouden er reeds vele onderdelen geschilderd zijn.
Heb ik het mis ?

Natuurlijk is het aan onze Famo om hierop te antwoorden, maar ik denk persoonlijk dat het maar gewoon is hoe je het gewend bent, en hoezeer je skills ontwikkeld zijn. Geduld is nog een andere vereiste, het gepriegel tussen allerlei onderdelen heen is tijdrovend. Ik probeer zelf ook altijd zoveel mogelijk te bouwen, of het mocht echt niet anders kunnen...

En nu is het aan Famo !
 
@ Erwin : hier een foto zoals mijn model er nu op dit moment bij ligt :tongue:



Nee Erwin, ik had gewoon alles samen gedry-fit om mee te nemen naar de ledendag maar heb er zo fotoos van genomen. Om te schilderen of te AB-en wordt alles zoveel mogelijk uit elkaar genomen. Want waar je soms niet bijkan met je verf kan je wel zien !
Ja boekskes zijn mooi om in te kijken é, maar ik heb het er een tijd geleden eens over gehad met GUnit en hij zei me hetzelfde van die boekskes.
Meestal zit er geen lijn in mijn bouwwerkjes ,het kan gebeuren dat ik vooraan, halverwege of soms met de laatste stukken eerst begin. bv eerst de koepel ,dan het onderstel enz.....
Dry-fittten doe ik ook om zo eens de vorderingen van het geheel te zien, want als je daar een tijd onderdelen zit samen te steken met PE en scratch (wat zeer tijdrovend is ) heeft een mens wel eens behoefte aan een totaalbeeld .

Voila Erwin ^^
 
Ik kan je volledig volgen Famo. Je werk kennende dacht ik wel dat het zoiets moest zijn want zoals GUnit zegt is het een heel gefriemel om achteraf nog ergens aan te kunnen eens alles in elkaar zit.
Die boekskes hé.....denk soms dat die bouwers meer dan één kit van dat model ter beschikking hebben in tegenstelling tot wij bij wie de eerste slag reeds juist moet zijn.

Toch weer een prachtig werkstuk dat ik zeker blijf volgen.
 
@ Erwin en Danny Jeurissen : ;)
 
Ja Famo een knappe update dat ik hier zie na een kleine afwezigheid. De friuls zien er chique uit
Het loonde zeker de moeite om er wat tijd in te steken.
Een tipje ivm het draadje dat je op maat moet knippen: ge boort een gaatje in een houtblokje op de diepte dat je moet hebben.
Je kunt dan het draadje er telkens in steken en afknippen en ge hebt telkens de juiste lengte.
 
Allez , we zijn weer een beetje verder geraakt aan onzen duits , ze zijn toch veel schoner dan de Tommy's en de Yanks é....:laugh::laugh::laugh:

Bon, de achterkant van het chassis eens onder handen genomen. Aan de binnenkant krioelde het van de sinkholes en dat heb ik opgelost door een stukje plasticcard in te kleven en de verwijderde bouten te p&d-en (Punch & die-en). het geleidings systeem van de winchkabel ziet er nogal simpel uit en verre van realistisch



Dus zullen we dat eens een beetje aanpassen

[url=http://www.modelbouwen.be/gallery/showphoto.php?photo=2675&title=s83&cat=500][/url]

[url=http://www.modelbouwen.be/gallery/showphoto.php?photo=2677&title=s85&cat=500][/url]

De kabel wordt geleid tussen de 2 rollers (greenline rods ) .Eigenlijk zit er nog een derde roller in maar helaas kan je die niet meer zien, jammer van het werk zeggen we dan. Wanneer de kabel aan gespannen wordt , word de bovenste roller opgelicht maar als de kabel ontspannen word , word deze terug naar beneden getrokken door de veren aan weerszijden van het geheel en zet zo de kabel terug klem op de onderste rollers. Dat wat de binnenkant betreft.

De buitenkant dan ,



De bovenste roller werd eveneens vervangen , de onderste mag gezien worden.
Een beetje PE werd ook aangebracht, zoals de pin in de trekbeugel alsook de bedieningsstang van de trekbeugel.



Rechts onder het loopwieltje van de winchkabel heb ik de ophangbeugel voor de haak van de kabel ook vervangen door een exemplaar in ijzerdraad. Nu moet ik eerlijkheidshalve wel toegeven dat ik een fout gemaakt heb . Het aankoppelstuk voor de luchtleiding van de eventuele aanhanger heb ik te laag gezet. Een mens ken zich eens vergissen maar dat is reeds veranderd maar niet te zien op foto. De koppeling is gezet op het gaatje erboven. Het groot gat ernaast is voor de uitlaat. Er is wel nog een stang tekort op het geheel en deze dient om de winch te bedienen , maar kan maar later gezet worden bij volledige assemblage. Ook ontbreekt er nog een kettingetje aan de pin die in de trekbeugel zit.
Op de naad van het achterstuk en het zijstuk van het chassis heb ik al een lasnaad gelegd de andere kant moet ook nog gebeuren.

De bovenkant van de lasnaad.



Het openingetje tussen het schuine stuk van de achterkant en de zijkant moet nog gedicht worden.

Nog eentje om af te leren.



En eentje om de grote aan te tonen



Enkele dagen geleden hadden we het in een topic over de werkduur van al dat gescratch, PE-werk, etc....... Aan het achterstuk (zonder het monteren aan het chassis) heb 26 uur gewerkt. De stukken die ik maakte lukten niet van de eerste keer en er moest ook nog één en ander opgezocht worden. Dat zit allemaal in dat aantal uren.
 
Mooi werk ben je aan het verrichten aan deze Kraut-zuurkool-kar lol.

Tommy.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan