Hoofdsponsor

1/35 Sd.Kfz. 7/1 2 cm Flakvierling 38 auf Selbstfahrlafette [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
@ DJ's : yep die PE voor de winch zat in de set, uitgenomen dat wit blokje (selfmade)

@ Ron : Er bestaan geen domme mensen man, ge kunt niet alles weten é. Mazoutbak is een dieseltank en een "naftebak of naftetank" is een benzinetank. Tja die belgen met al hun dialecten en verbastert taalgebruik... wij gebruiken veel franse woorden in onze taal wat de onderdelen van auto's betreft bv. chappement= uitlaat, fliche = richtingsaanwijzer, potiére = deur, enz....
Nu ben ik eigenlijk wel een beetje mis want het moet eigenlijk naftebak zijn, want deze voertuigen reden op "benzine" !!!!
Voor meer details moet je maar eens googelen: Maybach HL62TUK en dan moet je normaal uitkomen bij whermacht history 1935 to 1945. (Ik krijg de link hier niet op , een domme belg :8) en scrollen naar maybach HL62TUK en daar zal je mijn model terugvinden
 
yep, i'm back.

De motorblok heb ik eens onder handen genomen. Er moest hier en daar PE (gele messing) opgezet worden maarrrrrr..... hier en daar heb ik toch een beetje aangevuld met scratchwerk . Het scratchwerk bestaat uit plasticcard, rode koper-draad en -plaat en friultrackdraad.
Sommige PE stukken heb ik ook een beetje verbeterd of vervangen door scratchwerk.
Hier gaan we dan.

Eerst eens tonen hoe groot die motorblok wel is.




De rood koperen rivetjes die op de uiteinden van allerhande leidingen zitten zijn geslegen met ronde p&d (punch & die). De witte moertjes op de stangetjes zijn dan weer geslegen met een 6-kantte p&d en voorzien van de nodige gaatjes.



Het vertikale stangetje links op de foto was normaal PE en bestond uit een fijn recht stukje PE met bovenaan een gekartelde verbreding dat moest doorgaan voor een veer ! Euh...sorry , maar niet op mijn motor .........Dus heb ik dat dan maar vervangen door scrath.
Aan het "S" vormig PE stuk moeten er later nog 2 stangen voorzien worden



De koppeling van hetzelfde stangetje met het horizontale stukje PE. Dat stukje PE bestaat uit één plaatje maar in werkelijkheid zit dat stangetje eigenlijk tussen 2 horizontale stukken dus zat er niets anders op dan ééntje bijmaken en ervoor zorgen dat het wel goed is. Als je goed kijkt zie je het rood koperen stukje achter de PE zitten met het stangetje ertussen.
Het witte gebogen buisje is gewoon een green line sprue, gebogen en uitgeboord. Daar moeten later nog toevoerleidingetjes in toekomen als ook de 2 andere plasticcard rivet en dubbele moer op het geheel moeten nog voorzien worden van leidingen. Deze kunnen maar aangebracht worden als het geheel definitief gemonteerd word na geschilderd te zijn.






Het blank messing stangetje (bijna vooraan) met het plasticcard moertje erop vormt een geheel met het spanbandje om de dynamo vast te zetten. Dat stangetje is ook een stukje PE dat ik vervangen heb. Twas ook dat niet.....
Het driehoekig uitsteeksel in PE onderaan het geheel ,daar moet later nog een buis op aangesloten worden en staat in verbinding met de radiator.
De naden dat je ziet in de PE ,zoals op het driehoekig uitsteeksel zijn dicht gemaakt met secondelijm (zapacap)



De ventilator is dryfit gemonteerd met bleutack.

En dat is het voor deze keer
 
Laatst bewerkt:
Dit is zo onwijs knap dat het maf is ! Hopelijk komt dit motorblok apart gepresenteerd op de sokkel te liggen!
 
Helaas Guy, hij wordt gemonteerd op het chassis maar zal volledig te zien zijn met alle nog aan te sluiten olie-, brandstof- en elektrische leidingen.
Wat die maffigheid betreft.......ik vind dat ook ;)^^
 
Maar voor de rest gaat het wel goed met je Famo? :laugh:

Maar ik mag het graag zien als iemand het uiterste uit zijn werk probeer te krijgen, dus een mooi :motorblokje wat je nu heb.

Ron
 
@ Ron : Yep met mij alles goed hoor, bedankt voor je bezorgdheid ;)
 
Yoooo gastjes ,

Een klein update-tje tussendoor : de compressievaten.
Op dit type voertuig zitten er 2 compressievaten gebouwd en zitten juist achter de versnellingsbak in het chassis verwerkt. meer kan ik er ook niet over vertellen.
Bon de plaatjes en een beetje uitleg dan maar é.

Dit is zoals hij uit de doos komt , weliswaar aan elkaar gelijmd en nog niet opgekuist.



Lijkt nogal simpel niet ? Dus zullen we daar maar eens iets aan doen ! Alles opkuisen en verwijderen.



Nu is er wel geen PE voorzien in het pakket dat ik heb . Geen probleem, we scratchen er dan maar zelf.
Zo'n vat bestaat uit 3 delen , 1 cylinder en 2 schaalvormige uiteinden. In werkelijkheid is dat aan elkaar gelast en heb ik de lassen ook op de vaten gelegd. Tis de eerste keer dat ik dat doe en ben zelf matig positief over het resultaat. (die lassen é)




Aan de ene kant zit een moer die dient als stop en moet er dus moet er aan de andere kant een ingang zijn voor de luchttoevoer.



Even een T-koppelstuk maken voor de aansluiting van de leiding die van de compressor komt en die ook dient als doorverbinding met het 2de vat. Op het 2de vat zit ook zo'n T-stuk.
Dat T-stuk is een stukje green-line sprue op een ijzer draadje (die dient om een stevige verbinding te hebben met het vat) met op de uiteinden een geslagen plasticcard moertje.



En alles samen geeft het dat



Zoals jullie weten of niet weten ben ik schrijnwerker van beroep en heb wel een klein beetje kennis van motoren. Dus heb ik eerst een mini-spoed-cursus gevolgd hier bij een kameraad metaalconstrukteur annex motorenbouwer. Op de keper beschouwd heb ik dus literaire (mijn boek) en reality referenties !!!

Hahaaaaaaaa ,I love it !!!!!

Salukes gastjes , zal vlug een beetje verder gaan prutsen want het bouwverlof zit er bijna op
 
Laatst bewerkt:
Ja Famo ewel voor een schrijnwerker heb je dat heel mooi voor elkaar gekregen. Zeer mooi scratchwerk van een hoog niveau.
Ge bent echt goed op dreef met dit soort werk he LOL
Het enige dat ik wil opmerken is dat een luchtketel nog onderaan een aflaattap heeft om het water die zich ophoopt in een luchtketel af te laten.
 
Mannekes dit is knap, het kietelt echt om ook zo iets te maken met al die PE en dergelijke, goed bezig en leerzaam om volgen ;)
 
@ DJs : komaan ,ga morgen maar onder uwen truck gaan liggen om een fotootje te trekken ^^
 
@ DJs : komaan ,ga morgen maar onder uwen truck gaan liggen om een fotootje te trekken ^^

Zal nie gaan Famo ben nog anderhalve week in verlof :D :D :D

Maar heb je toch een mailtje gestuurd met een foto ;)
 
Yooooo gastjes . amai .....die was ver weggezakt zeg ! Maar enfin we zullen er nog eens een update-tje tegenaan gooien.

De versnellingsbak.
Zit gemonteerd onder de benzinetank en is van niets voorzien. Daarmee bedoel ik dat dat stuk gewoon "basic" in de doos zit en maar van enkele detailtjes voorzien is . Ook is er geen PE voorzien. Aangezien hij toch ook min of meer duidelijk zal te zien zijn kon ik dat zo niet laten, dus : "scratching-time"
Koperplaatjes versnijden, plooien ,solderen en lijmen. Plastic-card onderdeeltjes gemaakt. Rivetjes en moertjes uit koper en plasticard. Elektrische koperdraadjes en friultrack-draad werd ook gebruikt.

Een walk-around.

Het getand stukje op de versnellingsbak waar de blokkeringshaak van de handrem in haakt is een stukje tandwiel uit een horloge.
De handgreep van de handrem is afgeknipt van het originele.
De versnellings-poken (weet de juiste benaming niet, sorry nederlandse collega's )zijn eveneens scratch en werden in lengte aangepast. De originele staan gemonteerd op de vloerplaat van de stuurcabine en aangezien ze hier rechtstreeks op de versnellingsbak staan moesten ze verlend worden.
Foto 3 en 4 .Tussen het chassis en de versnellingsbak zie je 2 ronde pvc-tjes verbonden met een koperdraadje. Dat is een sprue die verwarmd en uitgerokken werd. In beide werd een gaatje geboord om zo het koperdraadje in te monteren. Aan weerszijden van de bak zijn er zulke kabeltjes voorzien en dienen om de rem aan te spannen.





Het vertikale stuk op de zijkant zijn 2 op elkaar gemonteerde stukken.Het onderste stuk (gemonteerd op het onderste gedeelte van de bak) heeft een pinnetje die geleid word in de gefreesde sleuf van het bovenste stuk (gemonteerd op het bovenste gedeelte). Het ganse gedeelte beweegd doordat het korte horizontale stukje (ijzerdraadje) in -en uitschuift, en zo het ganse geheel(tje) laat bewegen met een schaarbeweging. En neen, hier staat alles vastgemonteerd.
Op de linkse foto zie je dat geheel gefotografeerd van aan de onderkant.



De achterkant.



En het geheel gedryfit van links



En het geheel gedryfit van rechts



Voila, dat ist tot hiertoe, er zijn nog de opspanbeugels van de achterste wielen die ik vervangen heb door gescratchte stukken, maar deze ben ik vergeten te fotograferen. Dat is dan maar voor de volgende keer .

Gasten, tot in den draai é. ;)
 
Even off-topic . @ moderator : Als ik een fout wil verbeteren zoals bv " linkse foto" moet "rechtse foto" zijn. Dus klik ik op bericht bewerken, ik verbeter mijn fout, klik dan op opslaan. Die puntjes beginnen te draaien en blijven maar draaien tot in het oneindige en er gebeurd buiten dat ......niks. Dus annuleer ik dan maar en laat mijn fout staan. Kan je eens nakijken hoe dat komt aub ? Dankt U mr. de moderator !
 
Famo, stuur even een pb met wat je exact wilt, dan regelen wij dit voor je.
 
Ik kan dat probleem dat het bericht niet word aangepast omdat het op een of anderen manier niet wil inladen.
Volgens mij is het gewoon een software probleem dat zich af en toe voor doe, irritant maar het lost zich zelf op.

On topic, het word steeds mooier met het model en ik moet nu mijn toetsenbord droog gaan maken :-)

Alleen erg jammer dat de foto`s zo klein zijn want die doen je werk geen eer aan.

Ron
 
Even off-topic . @ moderator : Als ik een fout wil verbeteren zoals bv " linkse foto" moet "rechtse foto" zijn. Dus klik ik op bericht bewerken, ik verbeter mijn fout, klik dan op opslaan. Die puntjes beginnen te draaien en blijven maar draaien tot in het oneindige en er gebeurd buiten dat ......niks. Dus annuleer ik dan maar en laat mijn fout staan. Kan je eens nakijken hoe dat komt aub ? Dankt U mr. de moderator !


Famo heeft hier gelijk in was me ook al opgevallen,om nu toch het bericht te kunnen verbeteren neem ik altijd (meer opties) en dan lukt het wel om het berichtje op te slaan.....;)

En voor de rest wat een klasse update zet je hier weeral neer het is zo leerzaam en geeft je zelf de moed om aan zoiets mooie's te beginnen....;)
 
Prachtig hoe je die motor en versnellingsbak detailleert! De foto's die plaatst zijn nu al stuk voor stuk juweeltjes om te bewonderen. top modelbouw!! hoedje af!
Met welke techniek heb je de lasnaden op die druktank geplaatst? Ik vind ze persoonlijk wel goed gelukt.
 
Famo heeft hier gelijk in was me ook al opgevallen,om nu toch het bericht te kunnen verbeteren neem ik altijd (meer opties) en dan lukt het wel om het berichtje op te slaan.....;)

En voor de rest wat een klasse update zet je hier weeral neer het is zo leerzaam en geeft je zelf de moed om aan zoiets mooie's te beginnen....;)

Had ik dus ook, de handigste truuk is om je "skin" op "default" te zetten, dan werkt het beter, Pantani heeft er vorige week nog ergens een woordje uitleg over geschreven na een paar "klachten".

Famo, het lijkt me wel heel erg raar dat zowel de kit-fabrikant als de aftermarket-fabrikant geen details leveren voor iets dat wel zichtbaar zal zijn, maar met jouw skills mag dat uiteraard geen enkel probleem opleveren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan