Hoofdsponsor

1/24 Battlestar Galactica 2003 : Advanced Raider [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey jongens, hier zijn we weer.... de Raider zit een stap verder. Na de electronicawinkel te hebben bezocht met de nodige electronika naar huis gekomen om het 'oog' te verlichten.

Eigenlijk heel weinig problemen, gewoon het juiste Velleman kitje aankopen voor nog geen 10€ en wat solderen :

electronika.jpg


Via een medelid uit de modelclub een aantal afgeronde langewerpige LED's bekomen en deze verlijmd :

oog.jpg


Binnenkant van de kop zwart geverfd om geen bleeders te krijgen :

verduistering1.jpg


en de leds kunnen ingebouwd worden. Kabels netjes wegwerken, waard e draden ind e koperen buis verdwijnen inpakken in tape en een goeie kledder houtlijm om de boel stevig op zijn plaats te houden

ingewanden.jpg


en dan krijg je dit (lichteffect op heeeel traag gezet zodat het te fotograferen was :): )

red_eye.jpg


Daarna werd het tijd om de boel samen te steken. De 'buik' wordt uitgeboord om de kabels erdoor te laten lopen en verlijmd met epoxy vor de stevigheid. De vleugels wegen nogal veel dus een extra stevige lijm was geen verloren moeite :

leidingen.jpg


Nadat dit gedaan was de vleugels zachtjes uitgesneden om de draden te kunnen inwerken, epoxylijm eraan en een goei vijf minuten aangedrukt (en dan nog een half uurtje vastgezet) geeft dit als resultaat :

gelijmd.jpg


andere.jpg


Om alvast de voet ook aan te maken, nuja, zoveel werk was daar nu ook niet aan :)
voet.jpg


Volgende stap.... scheruen vullen en de laatste details aanbrengen en dan kan hij naar de paintshop :)
 
Hij heeft drie ogen :O.....grapje maar dat ziet er goed uit hoor met die LED verlichting.

Ron
 
Hoer??? :D

Knap weer hoor jade, geeft toch dat ietske meer aan een model en zeker in sci-fi :)
 
We hebben rustig verder gedaan aan deze dame. Nadat alle naden waren gedicht, de boel zachtjes opgeschuurd om vast te stellen dat er een 20 tal paneellijnen ontbreken :( Maar geen nood, even uitzetten met potlood :

Potlood.jpg


Dymolabels bovenhalen

dymo_in_place.jpg


en inkrassen en op diepte brengen

klaar.jpg


Ondertussen is de volledige dame opnieuw ingekrast en staat ze klaar voor een grondlaag die nagenoeg perfect zal moeten zijn. Ik heb geopteerd om de volledige kit in de Alclad te spuiten, 3 verschillende soorten aluminium en gunmetal.

Dit zou het uiteindelijk moeten worden : http://www.shipschematics.net/bsg/images/cylon/raider_cylon_mk2_advanced.jpg

Ik heb dezelfde ZOIC tekening trouwens gebruikt om de paneellijnen te bepalen.

Tot de volgende
 
Ne keer gespiekt op je linkje.
Dit wordt een adembenemende aggressief uitziende dame...

Heligroeten en veel succes met het betere spuitwerk,

Nick
 
Goed bezig met die panel lines en dat is geen makkelijk werkje in resin weet ik uit ervaring.
Ik ben benieuwd hoe alles gaat uitpakken als hij in de Aclad staat.

Ron
 
Thx guys :)

De grondverf is aangebracht en een aantal foutjes rechtgetrokken. Momenteel staat ze er zo bij

front4.jpg


overzicht.jpg


Paneellijnen zelf zijn vrij goed geslaagd :

panellines.jpg


Volgende stap is deze dame te voorzien van een schuurbeurt zodat de grondverf klaar staat om de Alclad II te ontvangen.Ben zelf razendbenieuwd naar het resultaat.
 
Mooi, goede start voor de Alclad.
Maar moet je dan eigenlijk geen zwarte ondergrond gebruiken?
Of komt dat nog?

Erik.
 
Geert, laat je huidige laag grondverf ruim een week drogen, schuur hem zoveel mogelijk weg en gebruik dan opnieuw als grondverf de zwarte primer van Alclad zelf hé, anders gaat het gegarandeerd fout !!!
Verf krimpt tijdens het drogen. De krimpfactor tussen Alclad en je huidige grondverf is zeker en vast niet gelijk. Alclad kan hier niet mee om en zal na enkele dagen, weken, maanden gaan krakleren.
Luc heeft hier tijdens zijn Alclad-demo bij IPMS-Gent fraaie staaltjes van laten zien.
't Zou zonde zijn om je model te verprutsen.

Heligroeten,

Nick
 
Verf krimpt tijdens het drogen. De krimpfactor tussen Alclad en je huidige grondverf is zeker en vast niet gelijk. Alclad kan hier niet mee om en zal na enkele dagen, weken, maanden gaan krakleren.
Luc heeft hier tijdens zijn Alclad-demo bij IPMS-Gent fraaie staaltjes van laten zien.

Dit is ZEER nuttige informatie, die menig modelbouwer in zijn kopje zou moeten prenten.
 
Als het gaat om krakleren, wat mij eens is over komen ,,, is het niet goed gespoten ,,, te dik in een keer .... het moet in zeer maar dan ook zeer dunne laagjes worden opgespoten ...
 
bubblegum zei:
Als het gaat om krakleren, wat mij eens is over komen ,,, is het niet goed gespoten ,,, te dik in een keer .... het moet in zeer maar dan ook zeer dunne laagjes worden opgespoten ...

Dit is eveneens correct! 6-7 dunne laagjes tot je een hoogglans hebt en dan stoppen! Ga je erover, dan verdwijnt de hoogglans! De kunst is op tijd te stoppen.
Ook nooit vernis leggen over Alclad, anders heb je ook miserie.
En tot slot druk ik er nog ne keer op. Gebruik enkel de zwarte Alclad grondverf en laat ze een week of langer uitharden!!! Dan pas de Alclad metaalkleurtjes er subtiel over nevelen.

Alclad te dik spuiten, Alclad spuiten over niet-Alclad grondverf of niet voldoende uitgeharde Alclad grondverf en de Alclad vernissen heeft gegarandeerd meer of minder (afhankelijk van de grote van de zonde) geklakeer!!!

En ten slotte. Voor je de zwarte Alclad grondverf spuit moet de ondergrond meer dan perfect zijn! Het minste krasje of de minste vettigheid op je model wordt door Alclad mega geaccentueerd! (Eigenlijk zou Alclad mega geschikt zijn om vingerafdrukken bloot te leggen).

Ja, ook dit nog... heb je je model toch perfect kunnen "metaliseren" met Alclad, dan moet je nadien je model met alle mogelijke zorg en voorzichtigheid behandelen, want bij de minste tik tegen je model krijg je gratis chipping!

Heligroeten,

Nick
 
Hey jongens, beddankt voor de reacties...schijnbaar ga ik hier een heeeeel gevaarlijk precedent scheppen :):

Nick, bedankt voor de tips, maar om jullie wat meer info te geven :

de grondverf die er nu op ligt is die van Alclad zelf.
Je hebt twee soorten grondverf, de grijze voor de "gewone" alclad verf en de zwarte voor 'high gloss' Alclad. De gewone Alclad verf laat zelfs toe om te werken met Tamiya primer of Mr Surfacer. als je je de Timberwolf herrinnert die ik vorige zomer heb afgewerkt heb ik zelfs gewone Tamiya Primer gebruikt in combinatie met de Primer van Alclad. De mech daarna volledig ingespoten met verschillende soorten Alclad en vernist met P+. Zonder enig probleem.

Deze foto laat trouwens het effect goed zien van de P+ bovenop niet Alclad primer :

met_vingers.jpg


Alclad II zelf
Ik heb allemaal de gewone Alclad's genomen :
ALC-101 ALUMINIUM
ALC-102 DURALUMINIUM
ALC-103 DARK ALUMINIUM
Die moeten er inderdaad in dunne laagjes worden opgespoten, maar eenmaal uitgehard zijn ze sterk te vergelijken met Tamiya wat betreft hardheid. Hoewel ik persoonlijk ook liever geen Alclad afdek met masking tape is het in principe geen probleem (als ik afdek leg ik eerst de tape even op een stukje glas om de trekkracht te verminderen). Zoals Nick opmerkt, de ondergrond moet nagenoeg perfect zijn, want ieder bubbeltje zie je ongelooflijk goed ! Tip van de dag, eerst de grondlaag opschuren met zeer fijn schuurpapier (1500/2000 korrel).

Zoals Bubble opmerkt, geen dikke lagen, zachtjes aan de kleur opbouwen en het komt goed.

ik zal anders tijdens het verfproces wat foto's nemen :)

Anderzijds zijn er nog de prismatische lakken en de High Gloss lakken van Alclad en die zijn inderdaad een PITA (Pain In T A%%) om mee te werken heb ik me laten vrtellen. Ik heb ze zelf nog nooit gebruikt dus onthou ik me van commentaar hieromtrent.

groeten

G.
 
Laatst bewerkt:
Hm... weinig feedback. Heb vandaag even rondgevraagd op de club waar ik in zit, en er zijn nog maar weinig mensen die hands on ervaring hebben met Alclad (eigenlijk geen om eerlijk te zijn). Wordt dus lekker experimenteren :):

Bon, vandaag dus met korrel 2000 de grondlaag opgeschuurd. Wat valt dadelijk op, de grondlaag verkleurt (Duh !). Anderzijds is de dikte van de grondlaag zeer dun, waardoor je heel snel terug resine hebt. Maar anderzijds krijg je heel snel door waar de imperfecties zich bevinden. Getuige volgende foto's :

vleugel_rechts.jpg


vleugel_links.jpg


Eenmaal je begint op te schuren komen krasjes ed vanzelf heel duidelijk tevoorschijn zoals je op deze vleugeltip kan zien :

vleugedetail.jpg


Momenteel staat deze dame er zo bij, ze is zo glad als een babypoepje dus ik heb er nog alle vertrouwen in. Had alleen gehoopt dit weekeinde te kunnen Alcladden maar ik vrees er een beetje voor.

G.
 
Zo ver ik heb gehoord(zelf nog nooit met alclad gewerkt)
Het beste is deze te primen met de grondverf van alclad zelf.Deze is inderdaad een du laagje
Je gaat direckt al je fouten zien dus zul je nog moeten schure en polijsten tot alle krasjes weg zijn.
Eens alles mooi weggewerkt terug grond laag en vervolgens je alclad gebruiken.
Zover ik heb gehoord van andere mensen alclad niet vernissen anders zou het effect verloren gaan.
Natuurlijk heb je dan een probleem als je je model gaat vast nemen.

Mark
 
Hm... weinig feedback.

Je weet niet wat weinig feedback is G. ;)

Maar om even op het Aclad verhaal terug te komen en wat dingen recht te zetten,

De enigste Aclad die zeer lastig is te verwerken en ook echt de Aclad zwarte ondergrond nodig heeft is Chrome.
Chrome moet je inderdaad niet aanraken althans niet teveel.

De rest van de Aclad lakken kan je overal overheen zetten als het moet, alleen moet je wel een goed merk verf/primer voor de ondergrond gebruiken en bij voorkeur in de kleur zwart.

Vernissen kan inderdaad niet en zoals G. al aangeef kan het wel met P+ zelfs over chrome heb ik me wijs laten maken.
Alleen vind ik zelf totaal onnodig om P+ over een Aclad lak te zetten omdat dit teveel glimt, maar dat is mijn mening en de gewone Aclad metal verfen zijn wel vrij stevig en kunnen tegen een stootje.

Ron
 
@ Ron :): Get your drift

Anyway, wat Alcald betreft, straks ga ik de retouchs uitvoeren en de eerste laag leggen. Ondertussen wat verder gedaan en het voordeel van het zwart is dat je er meer glans/diepte mee bekomt met minder verf. Klassiek grijs/wit kan je ook gebruiken en resulteert in een andere diepgang van kleur. Dus eigenlijk ideaal om verschillende vlakken te simulteren. Reden is vrij eenvoudig, Alclad blijft een beetje doorzichtig (niet alle kleuren, maar Chroom is er sowieso zeker een van).
 
De retouches zijn uitgevoerd, primer herspoten en de eerste laag Aluminium is een feit :)

Het goede nieuws : Alclad spuit werkelijk als een dromm. Zo uit het potteke in de AB en spuiten maar :

top2.jpg


12_oclock_low.jpg


Alle foto's zijn genomen daarnet ZONDER flash, maar met een daglichtlamp, blinkt lekker zonder "te" te zijn.

vleugeltip.jpg



De hertrokken paneellijnen zijn "retestrak" uit de test gekomen :

paneellijn.jpg


Wat betreft 'duurzaamheid' van de Alclad worden mijn eerdere ervaringen terug bevestigd, "gewone" Alclad is even sterk als klassieke verf. Een uurtje nadat de verf was opgedroogd reeds opgeboend met een stukje doek :

headshot.jpg


Maar, ik ben eventjes te snel geweest, blijkt dat ik een klein stukje toch niet zo goed had opgekuist als ikd acht, wordt dus even retoucheren :

foutje.jpg


Volgende stap zijn de foutjes her en der bewerken, diegene die je hierboven ziet is de meest opvallende. Daarnaast nog een aantal panelen in Dural kleur en een aantal in Dark Alu om een gepatched uiterlijk te krijgen en dan een aantal panelen in Steel. Zal dus nog even bezig zijn :)

Groeten,

G.
 
Mooi spul he dat Aclad verf ;) ik heb nog nooit een goede vervanger ervoor gevonden, alleen jammer dat Aclad je gelijk afstraft als je ondergrond niet strak is :(

Maar je model ziet er nu al goed uit en dan is hij niet eens af 8)

Ron
 
Die krasjes kunnen gerust doorgaan voor battledamage... misschien een subliem washke uitproberen...

Heligroeten,

Nick
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan