Hoofdsponsor

1/72 A-10 Thunderbolt II (Academy) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tomas

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 mrt 2009
Berichten
885
Tja, daar zit je dan te hoesten en te niezen, te snotteren dat het een lieve lust is. Pillen en poeierkes slikken om toch maar een beetje als mens door het leven te kunnen gaan. En dan komt de dag dat het beter gaat, de mist trekt weg uit je hoofd, je kan terug een ganse nacht doorslapen en het eten smaakt weer naar eten. Het leven is goed; vooral omdat je de rest van de week nog in ziekteverlof bent :)

Dus, vers doosje opengetrokken en direkt iets gekozen wat al een tijdje op mijn verlanglijstje staat. Dit heb ik altijd al een machtig vliegding gevonden, niet alleen omwille van het speciale uiterlijk, ook niet vanwege het monsterachtige allesvernietigend schietdingske wat aan zijn neus hangt, gewoon zo lelijk dat het mooi wordt.

Piccies dan maar, eerst het doosje
A-10thunderbolt001.jpg

rekjes MET tubeke lijm
A-10thunderbolt003.jpg

het zéér uitgebreide plan van wel een gans blad
A-10thunderbolt002.jpg

En de vooruitgang van vandaag, hier en daar moet er nog wat geschuurd worden maar al bij al een plezant kitje. Past prima voor een kitje van 23 jaar.
A-10thunderbolt004.jpg
 
Nice, dit wil ik wel volgen heb ook 2 dozen liggen van 1/72 en op 1/48 :-) hij is idd machtig, de tegenhanger van de sukhoi 25 ;-)
 
Idd een machtige machine die enorm lelijk is, maar een enorme aantrekkingskracht heeft.
Ik heb er nog eentje liggen van Hasegawa,... helaas met opliggende paneellijnen. Die zal bijgevolg nooit worden gebouwd.
Succes met de bouw en volgen doen we het zeker.

Heligroeten,

Nick
 
Het is inderdaad zijn lelijkheid die hem zo interessant maakt.
Veel succes met de bouw.
Blijf volgen.

Erik.
 
Ik vind die alles behalve lelijk eigenlijk oO een hokkum of een Beluga, das lelijk
 
en we gaan lekker verder met dit zwijntje :)

Nadat de cockpit een paar riempjes, kleurtjes en een velleke decals te slikken kreeg kon de romp dicht. Beetje plamuur erover en schuren maar :D

A-10thunderbolt005.jpg

Nu zou ik elk stapje kunnen uitleggen maar om eerlijk te zijn was ik zo gefocust op dit ding dat ik vergeten was om foto's te nemen.
Dus...... plakkie,plakkie, schuur,schuur, en viola, één machtige tankkiller klaar om gespoten te worden.
A-10thunderbolt008.jpg

A-10thunderbolt010.jpg

Nog ééntje met het bijgeleverde wapentuig
A-10thunderbolt011.jpg

Zo had ik het gisteravond achtergelaten.

Vandaag, na de zondagse verplichtingen de spuit ter hand genomen en gevuld met kleurtjes.

Na een laagje primer voor de eerste maal preshading toegepast
A-10thunderbolt013.jpg

Waarvan je na de laklaag praktisch niets terugziet :D
A-10thunderbolt014.jpg

Dat luchtborstelen begint me beter en beter af te gaan, nog even en ik weet waar ik mee bezig ben :D
 
Hee, da's toevallig onze Jamie (7j) is net ook aan dit toestelletje begonnen, met de hulp van papa natuurlijk. Echter bij hem is er uiteraard nog lang geen sprake van preshaden en airbrush hé :)
Btw, ik zie wel de gelijkenissen tussen de bouwbeschrijving, echter, denk ik dat onze jongste een heel erg oude versie van de kit te pakken had, want er stond slechts één woordje op de doos in begrijpelijk latijnse letters en dat was "academy", al de rest is japans gebrabbel, pas op, niet dat ik iets tegen japans heb hé, vooral als ze vrou..... oops, zwijgen...
Was er bij jou ook een iets moeilijker passing tussen cockpitbodem en romp ?
 
Idd een machtige machine die enorm lelijk is
Nick

Lelijk ???? Als 16-jarige werd mijn aandacht getrokken door een diep gerommel, ik had er geen idee van wat er aan de hand was... tot ik twee van die prachtige machines over m'n hoofd zag vliegen, wat een zicht was dat. Dat was, en is nog steeds stukken spectaculairder dan een ordinaire f 16 die eens van stal gehaald wordt.
De meesten zien dit als een vliegtuig, dat is echter een vergissing, dit is helemaal geen vliegtuig, het is namelijk een vliegende tank. Ik betwijfel of de meesten weten dat dit toestel nogsteeds in dienst is ? Wel normaal gezien had het meer dan tien jaar geleden al uit dienst genomen moeten zijn, echter toen kwam er een kleinigheid in de weg, namelijk de eerste golfoorlog, daar bewees dit toestel nogmaals z'n waarde, en kreeg het een nieuw leven.

Geloof het of niet, maar uit die eerste golfoorlog is er een geval bekend van zo'n toestel dat z'n basis terug bereikte op één motor en de helft van z'n staart weg geschoten... twee dagen later nam het opnieuw deel aan een gevechtsmissie, deze toestellen werden ontworpen op duurzaamheid en eenvoud, er is geen enkel onderdeel van dit toestel die een "l" of "r" indicatie heeft, alles is totaal vervangbaar.

Het enige echte minpunt van dit toestel is dat het radioactieve munitie gebruikt, ook nu nog, jaren na de eerste golfoorlog zijn er hele gebieden besmet door z'n kogels.
 
Laatst bewerkt:
Voor mij zijn dat de bangelijkste en coolste gevechtsvliegtuigen / bombers die er zijn.

Ja die gebruiken ze nog.

Klein minpuntje wel die radioactieve munitie oO
 
Om nog meer lofzang te zingen van de A10, niet alleen zijn alle rudimentaire stukken (vleugels, staart, motor, enzoverder) onderling uitwisselbaar, ook de besturing van het volledige ding is meervoudig uitgerust. Naast een digitale sturing is er ook nog een goeie oude kabel (zoals in WWII) die de besturing kan overnemen indien nodig.

Main gear blijft deels uitsteken om bij een noodlanding weinig of geen issues te hebben en de piloot te beste kansen te geven op 'survival'. De piloot zelf zit ingepakt in een kogelwerende badkuip. Nog een leuk weetje, de Vulcan staat 'uit de haak' om de terugslag te compenseren bij het afvuren van het kanon :):

De enige reden waarom hij nu nog in dienst is is omdat er eenvoudig weg geen ander dedicated Close Air Support toestel bestaat buiten de A10 en dat zijn rol ondertussen is aangepast, waaronder Forward Observer en tankkiller.

Mare, ik wijk af, leuk ktije T. ben benieuwd naar de afwerking
 
Hm.... Su-25 of A10... de Frogfoot is een vergelijkbare oplossing, maar wel afgekeken van de A-10 (pun intended :):)
 
Dat proppenschietertje in de neus doet het hem bij mij :$

Dan; die cockpitbodem was inderdaad een uitdaging. Vooral de bodemplaat passend krijgen heeft wat schuurwerk gekost.
 
Schitterend prentje van de Jade. Maar waarvoor wordt er reklame gemaakt?
 
Nick, gewoon godsdienst :)

Tomas, speciaal voor jouw opgezocht :):

633518415374417637-Peace---Through-superior-firepower---Motivational-Air-Force-Poster.jpg
 
lol die eerste foto van jade doet me denken aan mickey mouse met haaietanden :D

anyway je gaat snel vooruit (niet zo enorm traag als ik) :-)

veel tijd wss :-)
 
Geil fotoke Geert :D

Davy, tijd maken hé ;) Wanneer de oudste in zijn bed ligt duik ik mijn kot in. TV boeit me tegenwoordig niet meer dus lekker veel bouwtijd. Het slaapgebrek neem ik er graag bij :D
 
Heb net even de foto's geladen van de laatste dagen.

Fotootje van het kleurtje bij daglicht, veul beter hé :D
A-10thunderbolt017.jpg

Na een sessie met sols plus de decals geplakt, wat trouwens ook een uitdaging was. Deze zijn flinterdun en scheuren bij het minste.
A-10thunderbolt021.jpg

En de lading aangebracht, lekker vol :D
A-10thunderbolt022.jpg

De wielbakken worden trouwens niet dichtgemaakt, hier komen de steunen in waardoor deze in volle vlucht kan gepresenteerd worden. Dat verdient deze rakker wel :D
 
ziet er mooi uit, persoonlijk zou ik de groene versie kiezen, die vind ik stoerder :-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan