Hoofdsponsor

1/35 Panzer I Ausf. A, sdkfz. 101, late type. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

GUnit

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 aug 2008
Berichten
6.550
Om wat afwisseling te hebben op de werktafel heb ik tijdens mijn vakantie in Duitsland een kit van Tristar geopend. Het is de Panzer I met 'volledig interieur' en geldt als de degelijkste uit de Tristar Panzer I reeks.

Het wordt ditmaal dus geen bouwverslag maar er is dan ook weinig over te melden. Er zijn zeer kleine, nietige onderdelen te vinden in de kit maar dat heeft de pret vooralsnog niet gedrukt.

Je kan kiezen uit de early of late versie, waarbij ik voor de laatste koos.

De kit :

TRR35028.jpg

Momenteel heb ik weinig tijd dus de updates zullen wat minder zijn in aantal.

Als de binnenkant in z'n kleuren staat, zal ik hiervan alvast een update doen.

Daarna volgen het overige van de bouw langs de buitenzijde en natuurlijk de verf.

GUnit.

Ps : de SFH 18 zit niet in de vergeethoek.:nowink:
 
Laatst bewerkt:
Ik zie niets verkeerds in titel Gunit ;)

Leuk kitje in ieder geval met dat interieur erin, ben benieuwd wat je er van gaat maken.

Ron
 
Mooi kitje G en doe rustig aan. Wanneer je aan een update toe bent zien we het wel, voor mij prefereert de build ook altijd.
 
Ron : dank u. Je zal van het interieur niet erg veel zien, behalve wat cremekleurige wandjes en panelen, een klein stukje van het motorcompartiment...ook komen niet alle luiken open te staan. Zelf ben ik ook benieuwd hoe het gaat uitpakken met het interieur want het is een tijdje geleden dat ik nog een tank onder handen heb genomen.

Swa : de build moet inderdaad prefereren en het forum is in wezen onmisbaar maar het wordt hier in mijn gezin (3 opgroeiende kids en een dame) drukker en drukker, waardoor qualitytime voor iedereen thuis minder wordt.
 
Voila, mijn vroeg gestarte en goedgevulde zaterdag zit er vroeger op dan voorzien en wat zie ik :O : " een gepantserde okkernoot" ;)

Al altijd een koddig tankstje gevonden en het zal wel weer een prachtdingetje worden , onze Guy kennende.
 
Hey,

Inderdaad, eentje om te volgen..:)
 
Hallo daar,

Alle luiken werden uiteindelijk toch gesloten.

Het interieur is er wel maar dit werd gans in het zwart gespoten.

Ik vond de typische lijn van de tank door de geopende luiken te veel geweld aangedaan, dus...alles losgemaakt, gepoetst, dichtgesmeten en scharnieren bijgewerkt. Na wat arbeid kan ik er weer mee onder de mensen komen...

Voorlopig even geen foto's, weinig tijd momenteel.

Groeten van GUnit.
 
Momenteel probeer ik de buitenkant wat te verfijnen, zonder een aftermarket set evenwel. Maar ik zal foto's proberen te maken vandaag.

Groeten van GUnit.
 
Ik ben benieuwd GUnit, en een aftermarket setje is niet altijd nodig om een mooi model neer te zetten het gaat tenslotte om de afwerking of je moet een naked model willen bouwen ;)

Ron
 
rofl Ron, dies goed :)

Idd. je kan zo mooie fotos maken GUnit :)
 
Hallo collega's, eindelijk de tijd en de energie gevonden om een paar foto's te maken van de toestand, al is er eigenlijk niets bijzonders te tonen momenteel.

Maar aangezien een topic zonder foto's geen topic is....

Aan de hand van foto's van de periode probeer ik dus één en ander wat extra aandacht te geven zonder hierbij echter elke rivet te gaan tellen.

Zo zijn er de uitlaten links en rechts naast het achterdek, op de fenders. Het gaat hier om uitlaatpotten die dmv. banden en L-ijzers op hun plek gehouden werden. In de kit zag het er niet zo slecht uit, maar ik wou gewoon wat prullen voor het oog. Dit alles moet nog afgewerkt worden met bouten.

2-17.jpg

Dan de haken voorop de upper hull, deze waren te abstract om ze van de kit goed te keuren. De driehoekige opstaande deeltjes werden afgeschuurd en vervangen door koperdraad-haken in voorgeboorde gaatjes. Niks speciaals, maar net iets leuker denk ik.

1-15.jpg

Morgen wil ik eindelijk weer 'ns doorbouwen, en hopelijk kan ik dan een andere update doen.

Ps : de naden die langs de uitlaten lijken te lopen, zijn zo glad als een babypoep, en opgevuld met putty (maar dat heeft verder geen betrekking op babypoepen).

Groeten, GUnit.
 
Ik heb besloten om de achterste spatborden eraf te laten.

Deze walkaround (het gaat hier wel om een vroeg type A)

http://images.google.be/imgres?imgurl=http://www.toadmanstankpictures.com/pz1_101.jpg&imgrefurl=http://www.toadmanstankpictures.com/pzi.htm&usg=__GHSctDZWVU9VUL4b1iH6Oa20ZAU=&h=640&w=480&sz=95&hl=nl&start=1&um=1&itbs=1&tbnid=osdECAU5NS7X2M:&tbnh=137&tbnw=103&prev=/images%3Fq%3DPanzer%2BI%2Bpzkfw%2B101%26um%3D1%26hl%3Dnl%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DX%26rls%3Dorg.mozilla:nl:eek:fficial%26channel%3Ds%26tbs%3Disch:1

toont zo'n Panzer I waarvan deze niet aanwezig zijn, en het geeft hem wel een speciaal uitzicht. Bovendien heb je zo een mooier zicht op de tracks en lijkt hij een hoger dek te hebben tov. de grond.

Zoals gezegd eerder werden de uitlaten wat veranderd met beugels en l-ijzertjes, de pe roostertjes werden tevens geplooid. Achterzijde werd wat aangekleed met een houtblok, sleepoog met borgpen...
 
Laatst bewerkt:
Hey G, ziet er tot op heden goed uit dus laat de volgende pics maar snel komen.
 
Dit ziet er een kwalitatief mooi tankje uit, en in jouw handen...

Bedankt voor de link, ook alweer iets interessant, die ik tussen de favorieten heb geplaatst ;)
 
mooi werk g!

je weet dat ik een fan ben van die vroege kleine panzertjes!!

Veel plezier met de verdere bouw!


Koen
 
Yep, van detailfotoos gesproken !!! en tis zoals je zegt hij ziet er helemaal anders uit zonder die fenders
 
Swa, dank u.

Beyond, ik had dit als een soort van tijdverdrijfje op reis gepland maar eenmaal thuis en tussen de bedrijven door probeer ik er een klein beetje meer uit te halen dan de blote kit op zich. Nu maar hopen dat mijn handen de klus tot een goed einde kunnen brengen. Als je dit model zelf wil bouwen, is de link inderdaad waardevol als begeleidende info.

Koenele, jup, ik wist dat je een enorme fan van dit klein tankje bent, en dat je er zelf al minstens eentje gemaakt hebt. Hopelijk wordt deze even goed als die van jou. De bouw verschaft me veel plezier, maar er zit toch een onduidelijkheid voor me in het verhaal. Ik heb gekozen om een late versie te bouwen van deze A-uitvoering, en dit houdt ondermeer een ander achterdek in (volgens het instructieplan). Dit achterdek heeft vier ronde luikjes voor de brandstoftanks. De vroege versie heeft slechts twee van deze ronde brandstofluikjes. Hoewel ik braafjes de instructies gevolgd heb, vind ik nergens een wartime referentiefoto van een late A met dit soort achterdek. Au contraire, ik stuit bijna continu op late A-exemplaren met het gewone early achterdek . Ook modelbouwers die een late gebouwd hebben, kozen voor een onveranderde toestand achterop. Anyway, ik denk wel dat Tristar de nodige research heeft gedaan om tot deze instructies te komen, want anders heb ik een wel héél speciaal ontwerp...trouwens, ook hun andere Panzer I kits laten keuze tussen vroege of late uitvoeringen, en zelfs hun boxart toont een late met vier van die verdomde luikjes.

Hier zie je zo'n boxart van een laat achterdek :

8-11.jpg

Famo, ik vond dit te interessant voor mijn maatjes om voor mezelf te houden !

Af en toe kan ik aan het kleine kitje werken. Nog werk genoeg trouwens, straks is de turret aan de beurt. Ook de spatborden vooraan dien ik nog te maken, deze worden wel geplaatst maar worden tot na de schilderwerken als subonderdelen behandeld. Ik heb de tracks nog in het vooruitzicht...dus schilderen is voor binnen afzienbare tijd.

Hier en daar heb ik bepaalde Tristar-onderdelen vervangen of bijgewerkt met scratch. Het belangrijkste was hier de luchtinlaatkap op het achterdek. Vier steunen verwijderd, vervangen door vijf nieuwe die ik maakte uit de resten van een pe-raampje. De referenties van mijn link indachtig heb ik ook platte verbindingen gemaakt tussen de steunen. Om dit geheel overtuigend te brengen heb ik veel moeite gedaan. Het uitlijnen ervan was geen sinecure maar het ziet er achteraf wel haalbaar uit.

3-14.jpg

Op de beurs van Modelforce '2010 heb ik twee Aber mittrailleurlopen (MG 13) in een setje aangeschaft. Niet echt goedkoop, wel een must want de lopen uit de kit kunnen deze kwaliteit nooit benaderen.

4-14.jpg

Alles zit nog los, de turret mn. is er maar voor de lol opgezet, net als de brandblusser, de krik...die ik apart wil gaan schilderen.

Tot later !
 
Guy, ik heb eens een vraagje. Rond dat luikje onder de koplamp en rond de kijksleuven in de boven bouw is dat donker verkleurd . Is dat van je glasvezelpen misschien ? Of heb ik iets over het hoofd gezien ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan