Hoofdsponsor

1/35 Panzer I Ausf. A, sdkfz. 101, late type. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het is inderdaad de White Spirit die je tracks hebben aangetast :( GUnit, die MK tracks zijn zo fragiel dat ze niet best kunnen tegen een wash waar iets van terpetine (althans de basi)s hiervan inzit.

Dat je baalt kan ik heel goed begrijpen :wacko:

Ron
 
Hallo mannen, we gaan er niet te veel over inzitten hoor, ik heb zonet op dit nachtelijke uur nog een online store in Duitsland gevonden die de Friuls in voorraad heeft. Ik heb ze gelijk besteld en zal me blauw betalen aan de verzendingskosten, maar ik HEB straks wel eindelijk de tracks die ik nodig heb! Binnenkort dus het vervolg van mijn lijdensweg, lol!
 
Hey G, straf dat je Friuls hebt kunnen vinden voor een Panzer 1.
Op de website van Friul zelf kan ik ze niet vinden, dus ik ging er al van uit dat ze gewoon niet bestaan...Mis dus.
Kan je mij de juiste nummer doorgeven? Ik heb hier nog een Panzerke in de maak, en ik zou ze er ook graag opleggen.
 
Koekie, ik had glad niet gezien dat jij hier nog een reply hebt geplaatst, mijn verontschuldiging bij deze voor het laattijdig reageren !

Je kan Panzer I/Opel Maultier tracks opzoeken onder de code van het doosje ATL-20 van Friul. Voor mijn Sdkfz 265 heb ik er ook al in huis gehaald, dit zijn namelijk ook deze.

Ik ben sedert gisteren met de onlangs afgebouwde Friuls bezig.
Eerst heb ik ze een ganse nacht in de ontvetter (Twido Universele ontvetter) gelegd.
Vanmorgen twee kleuren geprepareerd met m'n Revell Aqua's, eerst de donkere aangebracht (mengsel van een mat bruin met glanzend zwart), dan een lichtere bruine voor op de hoger gelegen delen die iets meer licht vangen, en afgesloten met een random mistje roestkleur.

Nu laat ik de boel een nachtje drogen en vooral uitharden, en dan komt er morgen een zanderig stofeffect overheen ter afwerking.

Als dat dan droog is nog wat grafiet langs de binnenkanten waar de loopwielen de boel gepolijst houden.

En ja (!) een heel bescheiden grondwerkje ! Het zal echt miniem zijn but why not ?

55.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zal je revell aqua rechtstreeks hechten op je tinnen tracks , Guy ? Nu misschien wel maar als je ze gaat hanteren zal je wel zeer voorzichtig moeten zijn. want ik heb eens die fout gemaakt en mocht herbeginnen, sindsdien zet ik altijd een grondverf. Maar misschien doe je dat en toch en dan moet je maar geen acht nemen op mijn gezwets. :nowink::laugh:
 
Ik heb dit uit Art Of Modelling, waarin een reportage besteed werd aan het bewerken van Friul tracks door Adam Wilder. Ik sta ook wat huiverachtig tegenover de rechtstreekse hechting van acryls over metaal, maar ik wou dit zeker zelf eens aan de degelijkheid testen. Het verschil met die reportage is dat ik de tracks verder ga afwerken met olieverven ipv. met pigmentbehandelingen.
Ik hou je wel op de hoogte Famo, zelf ben ik even curieus naar de handelbaarheid.
 
GUnit hoe ons op de hoogte van deze test ben er wel echt curieus naar en wat me ook al is opgevallen is dat de meeste grote bouwers geen primer gebruiken...
 
Danny, ik heb zonet de behandeling verdergezet met olieverf en ik moet zeggen, hoewel ik voorzichtig ben geweest, het zit er goed aan vastgehecht zo op't eerste zicht. Zeer goed ontvetten is wel belangrijk.
Maar ze liggen er nog niet op dus ik mag nog geen victorie kraaien.
 
Een foto van de behandelingen met olieverf, na een wash die ik met de haardroger versneld liet drogen, heb ik er een iets minder verdunde op gezet met verschillende nuances van opgedroogde drets. Ik wil de verschillende segmenten goed zichtbaar houden, dus geen papperige boel...

56.jpg

Nu laat ik dit eerst goed drogen en uitharden. Later dan met olieverf nog één behandeling en als laatste de metallizing.
 
Hey Guy dat ziet er op het eerste gezicht toch niet verkeerd uit. Ja en goed ontvetten is natuurlijk een must. :wub:
Hopelijk gaat het niet verkeerd bij de montage.
Hoe lang heb je de acrylverf laten uitharden voor je bent begonnen met je olieverf?
 
DJs, de acrylverflaag heb ik de vorige avond en nacht laten drogen op een stukje karton met gaatjes in, overdekt met een zilverfolie op de radiator van de centrale verwarming. Deze morgen kon ik verder met de olieverfwash. Ik dien er wel bij te zeggen dat ik meerdere laagjes acryl heb gespoten, met tussentijdse droging, tot het metaal helemaal bedekt was. Ik denk namelijk dat als je een massieve laag spuit, je in de problemen komt. Nu blijf ik eraf tot volgende week, dan komen de laatste behandelingen eraan.
 
Hey G.
Ik had ondertussen de juiste Friul nummer ook gevonden (ik had er gewoon over gekeken)
Geen probleem dat je niet direct antwoordde, vergeet ik ook wel eens.

Je kan idd acrylverf rechtstreeks op witmetaal spuiten/schilderen.
Ik deed dit vroeger wel meer met m'n figuren.
Ik vond dat de toen gebruikte primers uit spuitbussen te veel detail bedekten, tot ik Motip ontdekte...Goed spul en niet duur.

Ik ben curieus naar je verdere behandelingen.
Jou kennende zal het alweer een echt kunststuk worden!
 
Die zien er uitstekend uit GUnit en dit zonder de primer,het hoort gewoon bij onze hobby zoeken en blijven zoeken naar nieuwe technieken...

Knap wat je hier weeral laat zien..
 
Dank voor de interesse en de ervaringen die jullie hier delen jongens ! Zelf ben ik niet zo'n voorstander van primen omdat het om echt goed te zijn, extra verdund dient te worden om geen details te verliezen, da's de belangrijkste reden. Spuiten uit een bus daar ben ik huiverachtig voor, omdat ik zelf ervoer dat er af en toe grotere druppels loslieten en op m'n model terechtkwamen, ook al had ik voordien de bus netjes in een badje met warm water gezet voor meer druk op de can.

Morgen ga ik de jerrycan proberen aan te pakken, die komt losjes achterop de rechterfender. Nog een schoon wit kruis eroverheen en dan past dat bij m'n Panzer he, alles assorti zoals bij Heytens decor !
 
Vandaag rustig kunnen werken aan de jerrycan voor water.

Simpele werkwijze :

- goed ontvetten,

- met het penseeltje wit schilderen (heb deels witte primer, deels witte acrylverf gemengd, in een 5-tal dunne laagjes aangebracht),

- met een beetje maskeertape een kruis geplakt en goed in de gootjes aangedrukt om te vermijden dat er grijs in de witte zone glipt,

- met de airbrush eerst een donkere Panzergrau aangebracht,

- na droging een lichtere variant gespoten,

- een glansvernislaagje ter bescherming eroverheen,

- na goede droging op de verwarming (!) een vuile stoffige olieverfwash gebruikt,

- ineens een olieverffilter ingewerkt van wat helderder grijs.

- volgende keer de afwerking (verfschade + nog wat meer diepte proberen te verkrijgen).

Het voorlopige uitvergrote resultaat :

57.jpg

Binnenkort een afgewerkte wassercan...

Groeten mannen !

GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik ook nog steeds primer van motip en ben er toch redelijk tevreden over
Want heb eens geschilderd zonder primer en het is wat verkeerd gelopen, mijne verf kwam los.
Kan natuurlijk ook zijn dat hij niet goed ontvet was :nowink:
Want zo te zien geeft het bij jou geen problemen, zal het nog eens moeten uitproberen.

Je jerrycan kan ziet er goed uit ,heeft een mooie kleur modulatie.
 
@ DJs : Motip ? nog nooit van gehoord man . Nu we zie elkaar toch in Lier é ge moet er dan maar eens iets meer over vertellen, misschien vind ik het daar wel ,want ik zoek eigenlijk nog steeds een goeie ,zeer fijne primer zodaning dat de fijnste detail niet opgevult of weggestoken worden door de primer die je spuit. Euh.....tis toch niet uit een spuitbus é ?
 
Famo, Motip is één van de bekendste merken in (auto)lakken.
En dat zit allemaal in een spuitbus.

Erik.
 
oei oei, dan is dat zeer jammer, want met een spuitbus ga ik nooit meer op 1 van mijn modellen, ooit eens geprobeerd en het was bijna een model voor de verbrandingsoven.
 
Werkt nochthans even makkelijk als met de airbrush.
En je vindt er soms leuke en andere kleuren in het gama dan bij modelbouwverven.

Erik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan