Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Diorama's (civiel en militair) Rotsklimmen diorama
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 18

Discussie: Rotsklimmen diorama

Standaard Rotsklimmen diorama

Hier een paar foto's van een diorama dat ik onlangs gemaakt heb.

Standaard

Ja gedimme , ook nie mis ,ik vind het zelfs een leuke dio .
    Goed gevonden , zelfs nog nooit een dio gezien over dit onderwerp.
    Doe jij aan bergbeklimmen misschien ?

If you want to save a few horses, drive a Famo

Bijna Goddelijke forum Lid GUnit's schermafbeelding

Standaard

Hallo Christophe, welkom op het dioramaforum !

Kan je een woordje meer uitleg geven ? Zo vind ik het interessant hoe je aan dit minder voor de hand liggende onderwerp bent gekomen, in welke schaal is het ? Is het een bestaande plek bij ons in de Ardennen ? En zo kan ik nog wel vragen voor de geest halen...maar ook, welke materialen heb je gebruikt om je rotspartijen te maken ? De meer technische aspecten dus, begrijp je ? Hier zitten fanatieke bouwers die al deze zaken willen weten en ze ook zelf delen met anderen.

In elk geval, een zeer geslaagd diorama, heel sfeervol, voor de verandering een keertje niet oorlog-gerelateerd, prachtig !

Vriendelijke groeten van GUnit.

swa I
    Gast

Standaard

Christophe.........dit lijkt me heel mooi....mooie foto's van een mooi dioramma...en zo te zien denk ik dat we nog mooie dingen gaan zien van u........

Standaard

Dat is echt eens iets anders.
    Alles is in miniatuur te maken.
    Prachtige bergsfeerbeelden en alpenisme.
    groetjes
    Ward
    Wat je ook maak of doe,
    voeg er steeds je ziel aan toe

Standaard

ja knap hoor ik vind het zeer geslaagt

Standaard

Meer dan geslaagd !!!
    Toen de eerste foto verscheen dacht ik in eerste instantie zelfs dat het een foto van de locatie was waarop je je zou baseren.
    Dany
    Op de werkbank : Cn2t "Las"
    In de koelkast : Revell 1/400 Aïda

Standaard

Leuk gedaan. Ziet er goed uit. Wel een kleine tip, die grassen en mossen enz die je gebruikt heb kun je vaak ook nog van verschillende kleuren voorzien met verdunde verf. Dan krijg je net iets meer nuance in de groenvelden en struiken enz.....

Maar wel mijn complimenten hiervoor.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

Standaard

Hi iedereen. Weer bedankt voor al de tips en complimentjes.

@Famo: Ik heb vroeger aan rotsklimmen gedaan vandaar. Maar het leek mij een mooi project om te maken, vooral omdat ik hier een beetje met vanalles kon experimenteren. (rotsen, riviertje, struiken, watervalletje, brugje)
    Ik heb een volledig verslag met foto's van hoe ik dit diorama gemaakt heb.Ik zal dat deze avond eens op het forum zetten als ik tijd kan vinden.

@GUnit: De mannetjes op het diorama hebben schaal 1/100. Dus ik heb alles zo een beetje naar die schaal gemaakt. En het is volledig verzonnen. Ik heb wel fotomateriaal van vooral rotsen bestudeerd voor de kleuren. Maak in principe is dit een dankbaar onderwerp omdat rotsen allerlei soorten vormen en kleuren hebben. Dus veel kan je niet fout doen eigenlijk.

Groeten aan iedereen
    Christophe

Bijna Goddelijke forum Lid GUnit's schermafbeelding

Standaard

Bedankt voor je toelichting Christophe.

Standaard

Hier de uitleg over hoe dit diorama is gemaakt.

Op een basis van MDF (25x25 cm) teken je waar ongeveer alles moet komen. Rots, riviertje, groene zones...
    Met reepjes karton (in dit geval van een doos cornflakes) en bruine tape vorm je het terrein. Alles opvullen met krantenpapier voor de stevigheid.

Voor de rots kan je best het krantenpapier vastzetten met bruine tape.
    Niet te los maken want anders is de structuur niet stevig voor de volgende stap.

Vervolgens neem je strookjes keukenpapier (ca.2 cm) en die dompel je één voor één in een gipsmengsel en vervolgens bedek je de papieren structuur met die strookjes. Wel even snel werken want het gips wordt snel droog. Je kan dit in verschillende stappen doen.

Je moet een beetje gebruik maken van het kreukelen van het keukenpapier om een mooie structuur te krijgen. Hier zie je de rivierbedding.

En de rots zelf.

Dan alles een basiskleur geven. (als de gips goed droog is, best een dagje wachten) Ik heb airbrushverf gebruikt vermengd met water. De truck is om een beetje kleur op de gips aan te brengen en dan vervolgens met een borsteltje met water terug over de verf gaan. Hierdoor wordt dekleur verdunt en krijg je kleurschakeringen. Ikdenk dat dit een zoiets is als washen?

Eenmaal als de basiskleur goed droog is kan je het gras en de grond op het diorama aanbrengen. Gewoon wat verdunde witte lijn met een borsteltje aanbrengen en dan het strooigras erover strooien. Laten drogen. Boompjes maken en al de andere detail erop zetten. Voor de mannetjes heb ik de gewone standaard witte PS mannetjes gebruikt die ze ik gebruik voor mijn architectuurmaquettes. de armen erafsnijden en ze terug in de juiste positie lijmen en dan verven.
    En hier het eindresultaat.

Als er nog iets niet duidelijk is laat het dan maar weten dan probeer ik het beter uit te leggen. Soms is het moeilijk om een gebruikte techniek in woorden uit te leggen.

Christophe

Standaard

Knap gedaan en voortreffelijk uitgelegd man

Die techniek die je daar doet met je verf is eigenlijk een wash maken op je model zelf, Er zijn er die dat faden (lees :feiden)noemen maar ik noem dat, en waarschijnlijk nog anderen, "blenden" maar dan op serieus grote schaal. Maar tis zeer goed gedaan , echt ! Een dikke duim voor onze Christophe !

Als je bij ons hier in de contreien van brugge spreekt in het dialect over blenden zullen de meesten denken aan blinde mensen

If you want to save a few horses, drive a Famo

Standaard

Graag gedaan Famo.
    Nog vergeten te zeggen dat het water gemaakt is met "Magic water" een speciale giethars om water te simuleren.

Maar nog even over die verftechnieken. Blenden, faden, washen.... Voor een beginner allemaal chinees. Is er op dit forum geen plaatsje waar al die technieken specifiek worden uitgelegd? Zou handig zijn voor beginnersv

Standaard

Christophe, netjes gedaan... meer uitleg kun je terugvinden in het vademecum onder support en technieken.

Even een rare vraag, maar kom je niet uit op een zwaar gewicht met al dat gips ? Ik zou precies eerder opteren voor papier machée voor zoiets ?

Voor de rest, netjes gedaan
    Mijn blog :http://jadefalconguard.wordpress.com/

My Wallet is curled up in a corner, scared, lonely and wondering when the hurting will stop....
    the Wallets feels dirty, unkept fingers fondle it at all of his secret places...
    The screaming starts.......

Standaard

Heel knap dio moet ik zeggen.
    Persoonlijk vind ik de opzij liggende boomstammen overgroeid met mos heel knap en realistisch gedaan.
    Bravo. Kan zo in een wedstrijd onder het thema "allerlei".
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten