Hoofdsponsor

1/72 Mark IV [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
C

Christophe

Guest
Hier een paar foto's van mijn eerste tank.
Emhar schaal 1/72.
Ik heb nog te weinig ervaring met het gebruik van verftechnieken en MIG pigmenten enz...dus graag jullie opmerkingen over hoe ik het model kan verbeteren.
Het is nog niet helemaal klaar. Ik ga deze tank gebruiken op een diorama van 50 op 50 cm en ze zal gedeeltelijk in de modder zitten.

Betere foto's vindt je een beetje verder in deze discussie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even moeten uitzoeken hoe ik de foto's kon plaatsen.







 
Allereerst welkom hier op het forum.
Ik denk dat je goed onderweg bent met pigmenten enz. Maar ik heb er niet zo veel verstand van. Let er wel op dat je geen blanke lak overheen moet spuiten, dan is het effect weg.
 
Bedankt Rik,

Bestaat er dan een manier om de pigmenten te fixeren? Of vind ik dit wel ergens op het forum?

Christophe
 
Christophe, euh .......is dat je eerste model ?Bijlange niet mis man! Ik denk dat je het in de vingers hebt ;)
Ge kunt die pigmenten fixeren met een prdukt van Mig als je wil, maar ik gebruik altijd geurarme whitespirit, dat lukt toch goed bij mij.
Pigment op de gewenste plaats aanbrengen , penseeltje in white spirit steken, lichtjes afdeppen op een wc-papiertje of keukenpapier en dan op je pigment aanbrengen. Dan blaas ik er lichtjes op en dat geeft 2 voordelen de white spirit vervliegt veel vlugger en je hebt geen droogringen in je pigment op je model. Met droogringen bedoel ik zulke ringen die je ziet bij opgedroogde koffievlekken.

Enkele tips :
De decals zou je moeten proberen uit te snijden langs het cijfer zodanig dat je die blinkende rechthoek niet meer ziet na het monteren en dan verder afwerken met set and sol, maar dat laat ik over aan de gasten die goed overweg meekunnen met die produkten, want bij lukt dat niet zo goed dus moet ik niet beunhazen. Bij de kleinste mogelijkheid aibrusch ik mijn kentekens.
De bewapening zou je een beetje kunnen verfijnen door ervoor te zorgen dat de voorkanten van de lopen recht zijn en als je de kans ziet met een heel fijn boortje of gewoon met een vers mesje op je scalpel (zeer scherpe punt) een gaatje te boren. Let wel ,eerlijk gezegd dit is hier wel 1/72 en niet gemakkelijk om dat te doen op die schaal, ge moogt de avond voordien niet in de drank gezeten hebben.
Wat je nu nog kan doen op je model is de roest in de achterste granaatinslagen op foto 2 en 4 een beetje bij passen. De kern van zo'n inslag of beschadiging is na verloop van tijd altijd donkerder geroest dan de randen. De inslagen vooraan op dezelfde fotoos zijn dan veel realistischer. De roest beschadiging op de inslagen op foto 3 is er dan wel bovenop.
1 ding goed indachtig zijn met roest : de buitenkanten van een roestvlek zijn altijd lichtergetint dan de kern. Allez ,in de meeste gevallen toch.

Trouwens die tips met uitzondering van die decals kan je nu nog toepassen.

Let wel Christophe ,het is niet negatief bedoeld hetgeen ik zeg over je model, ik probeer gewoon je een beetje te helpen. Ik leer ook nog alle dagen bij :$

Je model mag er zeker zijn , geloof me !;)

Oeps vergeten : stelen met je ogen is goed voor je modellen
 
Laatst bewerkt:
Hallo Christophe, goed dat je ook hier tussen de voertuigen je werk laat zien. Je vraagt om advies en je hebt van onze Famo al serieuze uitleg gekregen, wat hij schrijft is een feit, andere modellen goed bekijken en proberen toe te passen op je eigen werk. Na verloop van tijd zal je een eigen verfijnde techniek ontwikkelen.

Ik heb ook een helpende hand klaar, en ik zou willen beginnen over de foto's.

Deze geven een gelige indruk, dus waarschijnlijk heb je met gewoon kunstlicht gefotografeerd. Dit licht maakt dat alles logischerwijze vergeelt en naar mekaar toe getrokken wordt, waardoor fijne kleurstellingen verloren gaan...ik denk dat je tank veel mooier is dan ze hier in je verslag nu overkomt.

Eén oplossing (er zijn er meer) : daglichtfoto's ! Dit licht is meestal koeler en het verkracht je kleuren niet. Hierbij moet je wel harde schaduwen vermijden, ook daar gaat dan veel detail van je model verloren. Een foto die een fel belichte tank toont, met een aardedonkere kant is evenmin aantrekkelijk om te bekijken.

Ik zou zeggen, zoek een plek met mooi zacht daglicht in huis, waarbij het bij voorkeur van verschillende kanten komt (symmetrische belichting eigenlijk), zet je model op een neutrale ondergrond, een mooi vel grijs of blauwig papier uit de papierhandel is perfect. Dit om een rustige omgeving te creëren voor je model, het krijgt dan al de aandacht die het verdient. Probeer ook ten alle tijde je flash te gebruiken, dit geeft harde afgetekende schaduwen voor gevolg, niet aan te raden dus.

Als je deze werkwijze hanteert, krijgen we een beter zicht op je gebruik van washes, filters, chipping, dusting etc. We kunnen dan rustig verder gaan met het fijn afstellen van je technieken.

Over de pigmenten vastzetten, ik heb de pigment fixer van Mig, maar die verdonkert je pigment, geen wondermiddel dus, maar het is een goed product dat je pigmenten goed verankert aan je model. Een andere oplossing zoals hier reeds aangehaald, is white spirit, indien je voordien met acryls gewerkt hebt, of wanneer je de enamel lagen van je basiskleur beschermd hebt met een acrylvernis.

Groeten van GUnit.
 
Ja Christophe voor je eerste model ziet hij er al zeker niet slecht uit.
Famo en GUnit hebben je al veel nuttige tips gegeven.
Wat de decals betreft kan je het best set en sol gebruiken en voor je de decal aanbrengt
altijd een laagje glans vernis aanbrengen. Na drogen van de vernis eerst set aanbrengen dan de decal erop
en terug een laagje set er over. als het een decal is die op een oneffen opervlak komt moet er sol over doen
en dan laten rusten voor een dag.
De decal zal in het begin wel beginnen rimpelen maar geen paniek dta is normaal na een dag is dat weg en heeft
de decal de vorm van het oppervlak aan genomen.
Alvast veel succes met je projecten.
 
Kijk eens wat een uitleg zo ineens. Mooi hoe dit forum ineens weer zo zijn werk doet.

Ben benieuwd naar de rest.
 
Kijk eens wat een uitleg zo ineens. Mooi hoe dit forum ineens weer zo zijn werk doet.

Dat is de reden waarom ik hier blijf zitten op dit forum , er wordt uitleg gegeven en men durft de cruciale punten zeggen die belangrijk zijn voor het welslagen van je handelingen. DAT wordt soms (en veel soms) in de boekskes verzwegen om zo de technieken voor zichzelf te houden. Das mijn opinie ! ( en ik kan er mij nog dik in maken ook en ik ben al niet van de magerste :nowink:)
 
Dat is de reden waarom ik hier blijf zitten op dit forum , er wordt uitleg gegeven en men durft de cruciale punten zeggen die belangrijk zijn voor het welslagen van je handelingen. DAT wordt soms (en veel soms) in de boekskes verzwegen om zo de technieken voor zichzelf te houden. Das mijn opinie ! ( en ik kan er mij nog dik in maken ook en ik ben al niet van de magerste :nowink:)

Klopt helemaal ! Onbegrijpelijk want wat hebben we in 's hemelsnaam toch aan mekaar te bewijzen ? Het gaat om het plezier dacht ik ?
 
Hallo iedereen, bedank voor al de complimenten, opmerkingen en reacties. Had ik niet verwacht. Echt tof.:D

@Famo: Het is mijn eerste model sinds heeeel lang, maar ik moet we lzeggen dat ik al 5 jaar professioneel maquettes maak (vooral gebouwen) dus die ervaring heb ik wel een beetje. ik zou hier de link naar mijn website kunnen zetten zodat jullie een idee hebben van wat ik maak maar ik weet niet of dit mag (wegens reclame). Ik zal de reactie van Admin afwachten.
Bedankt voor je tips over de decals en roest. Zulke opmerkingen kan ik zeker gebruiken en ervaar ik niet als negatief hoor, integendeel. Op gebied van modelbouw kan je altijd verbeteren denk ik. Ik heb ook al een paar keer het tijdschrift "Art of modelling" gekocht. Hier staan ook veel mooie voorbeelden in. Alleen vind ik dat er voor een beginner die nog niet veel van de technieken kent, weinig uitleg bij staat. Maar ja, dit forum zit vol van enthousiaste modelbouwers die zeker raad weten.

@GUnit: Bedankt voor de tips over de foto's. Ik heb ze zoals je zei in kunstlicht getrokken vandaar de geel bruine kleur. Ik post hieronder een reeks nieuwe foto's van de tank op een diorama ondergrond die ik buiten getrokken heb. Die verftechnieken wordt nog een uitdaging. Ik zal bij de foto's een korte uitleg geven van hoe ik de tank geschilderd heb. En ja, modelbouwen is vooral plezier en relaxing, en je tips delen met de rest geeft ook voldoening.

@DJs: Ook bedankt voor de tips. Vraagje? Als je de glansvernis aanbrengt voordat je de decals eropzet gaat dan de matte kleur niet verdwijnen, of zet je er dan achteraf een matte vernis op? En wat doe je als een model volledig klaar is, zet je er dan een fixeermiddel op ef een matte vernis zodat alles mooi blijft?

Groeten aan iedereen.
 
Hallo, hier de nieuwe reeks foto's met betere belichting.











 
Ik heb geprobeerd om hier ook een how to van te maken, maar ik weet niet meer welke stappen ik allemaal heb doorlopen. k heb geen airbrush gebruikt (allemaa lmet borsteltje) aangezien het model uiteindelijk toch in de moder van een diorame terecht komt. Maar voor mijn volgend model zal ik foto's en info op het forum zetten.Ik heb namelijk nog een doosje van een Duitse A7V tank liggen. Maar bij elke stap zal ik wel de nodige vragen hebben.
 
Maar bij elke stap zal ik wel de nodige vragen hebben.

Maar allez zeg , ge zult nu toch geen vragen beginnen stellen zeker ?!? :O....................:laugh::laugh::laugh::laugh:
Natuurlijk man laat maar komen, als we kunnen helpen zullen we dat zeker niet doen ! ;)
Allez ik toch, van die anderen moet ge opletten tzijn raare mannen !!!! :8:laugh::laugh::laugh:
 
Hallo Christophe en welkom op dit o zo gekke forum.

Er is reeds heel veel uitleg gegeven en ik kan deze slechts beamen.
Grote opmerking: lopen vlak zetten en uitboren, dropje zwart in de loop. Dat is het eerste wat opvalt aan je foto's.
Punt 2: roest is mooi maar het moet realistisch aangebracht worden. De gegeven opmerkingen door de andere forumleden zijn heel terecht maar als je roest wil laten aflopen dan moet dit ook "af" lopen d.w.z. van boven naar beneden. Hetzelfde is van toepassing op de zogenaamde "rain marks": sporen van regen en aflopend vuil.
Hiervoor gebruik je bij voorkeur een penseel dat in een verdunner gedoopt werd en strijk je zo de roest van boven naar beneden uit. NIET overdrijven hiermee, kijk eens rond naar machines op bouwwerven, stalen balken en dergelijke.

Wat je dio betreft: als je van plan bent je tank in een dio te plaatsen moet je rekening houden met het gewicht van de tank d.w.z. dat je tank tijdens zijn leven sporen achterlaat en wegzakt in de modder. Ik weet dat je dio verre van af is maar zoals hij er nu bij staat "zweeft" hij en dat is zeker niet de bedoeling. Zorg er ook voor dat er sporen zijn achter de tank van het traject dat hij afgelegd heeft. Jouw tank werd er niet gedropt met een helikopter (iets wat veeeel vergeten wordt, ook door ervaren bouwers)
 
Hallo Erwin,

Het uitboren van de loop is iets waar ik nog niet aan gedacht had maar zal dit zeker in gedachte houden voor het volgende model. (misschien dat ik het nog kan aanpassen bij dit model)
Ook voor de roest moet ik nog het een en ander uitproberen. Het is de eerste keer dat ik werk met de pigmenten van MIG. Jullie tips zijn meer dan welkom.

Wat de dio betreft: de dio op de foto is niet de dio die ik ga gebruiken voor de tank. Deze heb ik een tijdje geleden eens gemaakt en als achtergrond gebruikt voor de foto. De nieuwe dio die ik aan het maken ben, daar zal de tank voor een gedeeldte in de modder zitten, dus in de shell van het dio. Anngezien dat het hier om een dio zal gaan van WO1 rond augustus 1917 in de buurt van Passendaele (de derde slag van Ieper) moet je weten dat rond die periode het slagveld een en al modder was. (Ik ben vorige week in het "In Flanders Field" museum in Ieper geweest en daar staat een prachtig diorama van hetgeen ik wil maken)Eventuele tanksporen waren er toen niet aangezien de regen en mortierinslagen alles tot één groot modderlandschap hadden herschapen. Ik moet nog even zien hoe ik dit het beste op de dio aanbreng.
Maar nietemin dank voor je tips. Hoe meer opmerkingen hoe liever.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom op het forum ;)

Schoon resultaat hoor, prachtig tankje!!

Wat ik wel eens durf gebruiken om pigmenten te fixeren is gewone haarlak...
Gebruik de sterke, die heeft iets meer kleefkracht ;)
Probeer het wel eerst eens op een proefstukje, ik zou niet willen dat je een ander effect bereikt dan hetgeen in je gedachten zit...

Maar je bent op de goede weg ;)
 
Mooie foto's Ratticus, die ga ik zeker nog kunnen gebruiken. Staat deze tank ergens in een museum hier in België? Dan ga ik daar zeker eens naartoe.
 
@DJs: Ook bedankt voor de tips. Vraagje? Als je de glansvernis aanbrengt voordat je de decals eropzet gaat dan de matte kleur niet verdwijnen, of zet je er dan achteraf een matte vernis op? En wat doe je als een model volledig klaar is, zet je er dan een fixeermiddel op ef een matte vernis zodat alles mooi blijft?

Nee de matte kleur zal niet echt verloren gaan. Heb vergeten te vermelden dat als de decal droog is om er dan een laagje satijnvernis op te zetten. Als je dan de verdere stappen doet (wash, filters, ...) zal de glans terug afgezwakt worden.
Als het model volledig klaar is zet ik er geen vernis meer op want dat zou niet echt goed reageren met de pigmenten.
Zal een overzicht geven van hoe ik meestal te werk ga:
-basiskleur
-satijnvernis
-glansvernis op de plaatsen van decals
-decals zetten en afschermen met satijnvernis
-vuile wash
-pinwash
-filters
-drybrush
-paintchips
-roest
-onderste van tank matvernis (betere hechting voor pigmenten)
-bovenste van tank satijnvernis/matvernis
-pigmenten
-smeer en brandstofvlekken
-roet
-metaliseren waar het nodig is

Zo dat is een beetje mijn manier van werken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan