Hoofdsponsor

1/35 Centurion 5/2 RAAC (Vietnam Version) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Swa

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 mei 2008
Berichten
1.067
Om even over mijn PE moeheid heen te komen en om tijdens de droogtijden van de Famo wat om handen te hebben (hoewel mijn kopke nog niet naar de Famo staat naar het bericht deze week). Daarom heb ik dan maar een nieuw kitje van de grote hoop getrokken waar ik me eens lekker op uit kan leven zonder dat er PE aan te pas komt, euhhhh……maar 9 stukjes.

Verder wordt het een bouw recht uit de doos, met enkel een paar aanvullingen die door AFV Club voor de kit zijn uitgebracht:
• De cover voor de mantel van de loop (is niet in de kit inbegrepen hoewel essentieel voor de Australische uitvoering).
• Het gaas voor het rek wat aan de koepel zit (mijn inziens steviger als je nog wat stowage in het rek wilt plaatsen).

O ja, ik kon het ook niet over mijn hart verkrijgen om de spaghetti rupsbanden te gebruiken (hoewel ze netjes van detail zijn), dus heb ik gekozen voor een mooi setje van Fruil.

De kit is van AFV Club (35100) en mijn eerste indruk is goed, veel mooie details en weinig flash. Wel op de nodige plekken wat sinkmarks maar niets wat good old putty niet kan wegwerken.

Het betreft de Centurion 5/2 van het Royal Australian Armoured Corps welke ingezet zijn in Vietnam. Voor mij ook weer eens wat anders omdat ik eens in een geheel andere tijd ga bouwen wat mijn inziens weer een andere benadering zal vereisen met het verouderen van het model. Nu eerst kitinfo en bij de volgende update wat geschiedenis.

de kit bestaat uit de volgende onderdelen:
1 bouwplan
410 onderdelen in de bekende AFV olijfgroenige kleur
18 transparante onderdelen
1 metalen 20 pond loop
1 metalen co-ax MG loop
6 metalen veren
26 rubber wielen
2 vinyl tracks
1 stalen kabel
26 vinyl poly caps
1 stuk zwart gaas
1 klein fretje PE
1 resin figuurtje
1 velletje decals waaruit de volgende versies zijn te maken:
• 1. 169083 A Squadron, 1 Armd Regt, Vietnam 1970
• 2. 169066 C Squadron, 1 Armd Regt, Vietnam 1968
• 3. 169108 “The Very Diabolical” C Squadron, 1 Armd Regt, Vietnam 1971
• 4. 169030 “Clitoris Pubis” C Squadron, 1 Armd Regt, Vietnam 1971
• 5. 169039 “Pussy Eater” C Squadron, 1 Armd Regt, Vietnam 1971

Voor de uitvoeringen 4 en 5 zullen we maar denken dat ze wat tekort kwamen in de jungle, weinig "Boom Boom" zullen we maar zeggen.

Pics van de kit:

Centurion1.jpg

Centurion15.jpg

Centurion16.jpg

Centurion14.jpg

Centurion8.jpg

Centurion2.jpg

Centurion4.jpg

Centurion3.jpg

Centurion5.jpg

Centurion6.jpg

Centurion7.jpg

Centurion9.jpg

Centurion13.jpg

Centurion10.jpg

De te gebruiken updatesetjes:

Centurion11.jpg

Centurion12.jpg

Ik hoop dat jullie het wat vinden en weer de moeite waard om te volgen.
 
Laatst bewerkt:
Allez Swa, t'ziet er een tof model uit EN eens een model dat niet iedere dag gebouwd wordt, kortom geen klassieker maar zeker het volgen waard.
Go Swa Go !
 
Wow Swa.
Wat een mooie kit.
En zoals Famo al aanhaalt, geen alledaagse kit.
Laat je hier eens helemaal mee gaan man.

Erik.
 
Mooie kit Swa en weer eens wat anders tussen al dat Duitse geweld :laugh:

Ik heb ook zoiets op de stapel liggen maar dan de centurion ARV :8 full resin kit.

Ron
 
Mannen dat was ook mijn gedacht toen ik het winkel zag liggen, dus vandaar mede de aanschaf. Verder omdat het zo'n lange staat van dienst heeft gehad bij de diverse landen.

hierbij een beknopte geschiedenis van de Centurion:

In 1943 starte het britse leger met de ontwikkeling van een 40 ton cruiser tank met de mogelijkheid een voltreffer te weerstaan van het gevreesde duitse 88mm kanon. Deze tank met de benaming A41 kreeg een rolls royce motor met een Christie vering (later Horstmann vering). Echter bleek snel dat de 40 ton overschreden ging worden, dus deze wens werd snel gelaten voor wat het was. 2 verschillende 17 pond kanonnen werden geplaatst voor deze te uit testen, een die zijn dienst al bewezen had in de Firefly tank en een kortere versie die ontwikkeld was om op de Comet tank geplaatst te worden. Uiteindelijk werd gekozen voor de eerste optie. Na geëvalueerd te zijn werd nog wat kleine aanpassingen verricht en werd een gewicht bereikt van 43 ton. Voor het eind van de oorlog werden nog 6 prototypes gebouwd maar de oorlog was snel over voor zij het vaste land bereikte.

De eerste Centurion Mk.1 werden geproduceerd conform de plannen en over gedragen aan het britse leger in 1949. Vanaf de Mk.3 werd de Centurion uitgevoerd met een 20 pond kanon, deze tank werd ook gebruikt in Korea. In totaal zijn een 13 varianten van de Centurion gebouwd.

Als lid van verenigde naties bestelde het Australische leger een hoeveelheid Centurions in 1949, echter door het uitbreken van de Koreaanse oorlog zou het tot 1952 duren eer zij deze ontvingen. Dit waren Mk.3 met daarop nog later geplaatste orders van aanpassingen en verbeteringen. In 1961 waren alle Centurions van het Australische leger de Mk.5 versie, waarna zij in 1967 nog een upgrade plaatste wat resulteerde in de Mk.5/1. Deze kreeg als aanvulling nog een infrarood nachtzicht systeem voor de comandant, bestuurder en richter. Van 1968 tot 1971, stuurde het Australische leger een 3-tal compagnies Centurions naast andere gepantserde eenheden naar Vietnam.

De Centurion vertegenwoordigd de filosofie van een naoorlogse tank met voldoende vuurkracht en verdedigingsmogelijkheden met echter een minder bereikbaarheid. Ze dankt haar populariteit in die tijd aan het feit dat na de oorlog de wapenwedloop in het begin nog steeds doorging ten aanzien van bewapening en bepantsering, de Cent bleek uitstekend hierop aangepast te kunnen worden. Aan de andere kant was bijvoorbeeld de Mk.1 een van de traagste tanks van na de oorlog, hij reed namelijk maar 34km p/u. Met een bereik van 96km op 545 liter diesel wat weer uit de 1ste wereldoorlog lijkt te komen. De Australische versie werd op den duur uitgevoerd met een externe tank welke gemonteerd werd op de achterzijde van de Cent.

De Cent heeft een zeer lange service gekend van bijna 60 jaar bij de diverse landen wat hem een legende maakt in moderne tank historie. Bijvoorbeeld Engeland, Australië, Nederland, Israël, Denemarken, Nieuw-Zeeland, Canada, Libië, Irak, Somalië enz…..

Wat pics van "the real thing" in Vietnam:

Centurion19.jpg

Centurion18.jpg

Centurion21.jpg

Centurion20.jpg

Centurion17.jpg

Bronnen:
www.vietnam-war.commemoration.gov.au/armour/
www.nl.wikipedia.org/wiki/Centurion_(tank)
www.lancers.org.au/site/Centurion_Tank.asp
www.wapedia.mobi/en/Centurion_tanks
www.awm.gov.au
www.5rar.asn.au/gallery/centank.htm
www.dva.gov.au

De volgende update zal over de lower hull gaan daar ik hier al het een en ander aan gedaan heb, op naar de volgende.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Swa, ik snap uw gebrek aan motivatie om door te gaan met de Famo, heb net hetzelfde gevoelen rond mijn SFH 18 momenteel...en ik zit ook met een recht uit de doos projectje te prullen maar dat verder terzijde.

De Centurion heb ik altijd een erg tot de verbeelding sprekende tank gevonden, een beetje een schakel tussen de tanks van de Tweede Wereldoorlog en de hedendaagse moderne gevechtsvoertuigen. Een indrukwekkende staat van dienst bij vele naties, in vele conflicten...een beetje zoals de Comet A34 eigenlijk.

Met AFV haal je een goed gedetailleerde en verzorgde kit in huis, ik ben een enorme fan van dit merk, dus laat die update maar komen, hull hull hoera !
 
Dat is een zeer uitgebreid model, zul je lang bouw plezier van gaan hebben.
Ben niet zo van het militair maar dit met al die extra´s vind ik toch wel erg mooi om te volgen.

Veel plezier met de bouw hiervan. Ik zal je zeker volgen.
 
@Gunit: jouw enthousiasme over AFV heeft mede mee gedragen aan de aanschaf van deze kit.
@Modelengeneer: Ik hoop deze kit op een niet afzienbare tijd te realiseren, maar met mij weet je het natuurlijk nooit hé. Vandaar hier de eerste pics:

Centurion22.jpg
De verschillende stappen van assemblage van de Horstmann vering.

Centurion23.jpg
Als je netjes met de lijm omgaat dan werken ze nog ook.

Centurion24.jpg
Daar kwam wel ons eerste probleempje om de hoek kijken, de pinnen van stangen pasten te goed in de voorbestemde gaten. Dus ze sprongen er gemakkelijk uit bij het veren. Hiervoor heb ik wat putty in de gaten aangebracht zodat een en ander stroefer gaat, deze werkwijze volg ik wel meer als er bijvoorbeeld teveel speling op onderdelen zit. Om de veerarmen te fixeren diende je "ouderwets" nog eens de pinnen te verwarmen.

Centurion25.jpg
Het verschil van de orginele sprockets ten opzichte van de bijgeleverde van Fruil, als je goed kijkt zie je gelijk probleem no.2. Hierdoor kon ik de sprockets van Fruil niet gebruiken omdat ik anders deze niet uitgelijnd kon krijgen met de rest van de wielen.

Centurion26.jpg
Enkel waren de sprockets van AFV te smal voor de tracks dus heb ik van plasticcard ringen gemaakt die ik tussen de 2 onderdelen kon plaatsen te verbreding.

Centurion27.jpg
Dit was verder geen probleem daar de Fruil tracks zich netjes om de sprockets vormde.

Centurion28.jpg
Een aantal van de rest van de wielen, idlers en loopwielen. De loopwielen gedeeltelijk in plastic en rubber. Echter is een gedeelte van het rubberen wiel in het echt een gedeelte van het staal?!? Dus snap ik van AFV deze werkwijze niet zo. Hmm, op de idlers een paar over het hoofd geziene sinkmarks. Lang leve de macro.

Centurion29.jpg
Mooi detail en realistische textuur aanwezig op de kit.

Tot zover de update, zou zeggen shoot.
 
Ziet er allemaal netjes verzorgd uit, en een goede oplossing voor de drive sprocket, wat een stukje plastic niet allemaal kan doen :)

Ron
 
@Ron; dank je en creatief met ku......euhh plastic noemen ze dat hehe.

Nu even snel een update van de lower hull, hierbij eigenlijk weinig problemen tegen gekomen. De Horstmann vering zit op zijn plek en ook de wielen (dryfit) zijn zover. Ook heb ik gelijk maar de tracks in elkaar gezet, enkel moet ik ze nog verder afwerken.

Centurion30.jpg

Centurion31.jpg
De achterzijde van de hull.

Centurion36.jpg
In detail.

Centurion32.jpg
Tracks en wielen in al hun glorie, de volgende 2 pics in detail.

Centurion33.jpg

Centurion35.jpg

Centurion37.jpg
Hier een missertje van AFV omdat op de bouwtekening het onderdeel met de 6 bouten niet werd aangegeven, had toch een gemis aan detail geweest voor de voorkant van de hull. Onder de ophanging zit nog zo'n onderdeel wat niet was aangegeven.

Ben er verder wel achter dat er meer foutjes in de bouwtekening zitten, niets onoverkomelijk maar het maakt het geen kit voor beginners. Ook de wijze hoe sommige zaken gelijmd moeten worden draagt hier aan bij mijn inziens.

We zijn nu gestart met de upperhull en de turret, waarvan binnenkort een update. Man man, wat een job om dat netjes in elkaar te steken.
 
Soms is het weleens mis met die bouwtekeningen maar met een beetje creatief denken kom je heel eind :D

Maar zitten er nu rubber banden in de kit Swa?

Nog een vraagje ga jij dat figuurtje toevallig nog gebruiken?

Ron
 
Mooie kit, heb er één liggen van Tamiya met de bedoeling er ooit een Zuid-Afrikaanse "Olifant" tank van te maken.
Eentje om te volgen !
 
@Ron, wat ook wel eens kan helpen is om een build of review van een ander te lezen zo kom je soms ook het nodige te weten over "missers" van de kit. Als ik weer eens m'n zinnen heb gezet op een model dan begint het daarmee en gevolgd door het shoppen waar ik het zo goedkoop mogelijk kan kopen (uit Nederland zeker:laugh:), op zich is dat ook al een sport.

En ja, er zitten rubber banden bij. Echter is de pasvorm niet alles omdat ze makkelijk los komen, dus daar zal ik met wat lijm aan de gang moeten. Op zich geen probleem daar ik een gedeelte van het rubber toch moet spuiten.

Of ik het figuurtje gebruik, weet ik nog niet maar ik denk het wel omdat het RAAC figuurtje is. Dus ik hou je op de hoogte daarvan.

@Ratticus, thanks youre welcome.

@Erwin, je hebt nu al mijn aandacht laat de build maar komen zou ik zeggen:8.
 
Ziet er "tres bien" uit, alleen jammer dat er toch altijd van die vergetenheden insluipen.
 
De tracks zitten er op zoals het hoort, knap dat je een ring hebt weten te snijden om de wielbasis te verbreden.
 
:ohmy: Al die tracks....... moet je die ook nog allemaal van de bramen afhelpen voordat je deze in elkaar zet. :wacko:

Zeer veel detail zie ik al wel. Maar maak je die veren zelf of heb je die in de kit mee gekregen.
 
@Famo; zeker jammer om wat van die zaken tegen te komen en hoe verder ik met de build ga. Er komt nog steeds het een en ander bij, we zullen maar denken dat dit de charme van het modelbouw is zeker.
@Gunit; ik ben blij dat het zo netjes uit kwam met de tracks. Want bij een Cent heb je weinig tot geen doorhanging op de tracks.
@Modelengeneer; helaas zitten er wel braampjes aan die je moet verwijderen. Maar een kleine 220 stuks tracks, dus dat valt mee. En de veren waren in de kit meegeleverd.

Nu wederom een update van de voortgang van de build. Alleen heb ik een gast op de koffie gehad, welbekend op het forum en de schrik van menige modelbouwer Mr. M.Urphy is de naam.
Allereerst ben ik een 2-tal onderdeeltjes kwijtgespeeld. Het minutieus doorzoeken van de werkplek, vloer en stofzuigerzak (euche) heeft niets opgeleverd. Dus hebben we maar een mail naar AFV gestuurd, kijken hoe hun aftersales is?! Niet dat het niet onoverkommelijk is maar je bent iets kwijt en daar heb je dik het balen van (denk dat de nodige weten wat ik bedoel) Het tweede lag een beetje aan mij zelf maar ook zeker aan de pasvorm van de kit.

Vooruit hier de pics, zeggen meer dan woorden:

Centurion43.jpg
De pasvorm van de externe tank liet veel te wensen over en na het nodige snij en schuurwerk had ik hem toch zover dat het er respectabel uitzag. Ik had wel de nodige atributen nodig om het voor elkaar te krijgen en daar ging het mis. Je snapt het al........vervorming van het bovendek was het gevolg. Hmm hoe dit opgelost? Aan de onderzijde een 2-tal gaten geboord en een paar stukjes spreu onder spanning er in gelijmd, missie voltooid en hersteld.

Centurion44.jpg
Weer een strak bovendek van de externe dieseltank.

Centurion45.jpg
Ter verduidelijking de ingelijmde spreu nog niet weggewerkt met putty.

Centurion46.jpg
Gelijk maar van wat stretched spreu zelf lasnaden gemaakt. Na bestudering van een walkaround van een Cent, zijn dit nog niet de laatste die ik moet maken.

Centurion38.jpg
Het rubber ringetje is 4mm waar het in moet 3mm, ga nie passen nie.

Centurion39.jpg
Aangepast zodat de mantel gemonteerd kan worden.

Centurion40.jpg
Zo ziet het er dan uit aan een zijde

Centurion47.jpg
De turret was verder ook een lastige om netjes uitgelijnd te krijgen, was het aan de ene zijde goed klopte er van de andere zijde geen @#$%&*. Ik heb toen er voor gekozen eerst de ene zijde te lijmen en te laten drogen alvorens de andere zijde te verlijmen.

Centurion48.jpg
De turret als dryfit in elkaar gezet en toen de lijm langs binnen aangebracht. Voordeel geen kans op lijmresten op de textuur van de turret.

Centurion49.jpg
Andere zijde op dat moment nog niet verlijmd!

Centurion50.jpg
Voor dit karweitje heb ik voorzichtig de lijmnaald van een reserve potje lijm gebogen zodat ik overal makkelijk bij kon.

Centurion41.jpg
Vervolgens heb ik de zaag in de fenders gezet omdat ik op bijna alle foto's ingekorte fenders heb gezien. Side skirts werden door de Australiërs zowiezo niet gebruikt in Vietnam omdat deze door modder, planten en takken van de tank vielen. Nu viel mij op dat de ruimte tussen de fender en track aan de voorzijde ook minimaal was, dus neem ik aan dat de fenders hiervoor werden ingekort.

Centurion42.jpg
Na het inkorten van de fender, deze goed geschuurd zodat de fender dunner en realistischer lijken. Je kan dan ook beter de nodige battledamage bekomen, later hiervan de foto.

Hoop dat jullie het wat vinden en je misschien iets aan de tips hebt.

Volgende update zal de upperhull zijn met de nodige zelfgemaakte lasnaden, tot de volgende.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd naar het vervolg, ziet er heel mooi uit.
 
Welke onderdeeltjes mis je Swa, misschien kan ik je wel verder helpen als ze niet zelf te maken zijn met enig gemak.

Ron
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan