Hoofdsponsor

1/35 Centurion 5/2 RAAC (Vietnam Version) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
@Famo&Ron: als ik jullie lovende berichten lees over de punch&die sets zal de aanschaf er toch een keer van moeten gaan komen vrees ik!
@Djs: thanks.

Nu als kleine update "operation barrel".

AFV club heeft een schitterende barrel bij de kit bijgeleverd, echter over het 'contragewicht' wat nog toegevoegd diende te worden hadden ze niet nagedacht. Dit hebben ze waarschijnlijk met de ontwikkeling van de kit over het hoofd gezien. Ik kom tot deze conclusie omdat er een klein stukje papier los in de doos lag waarmee ze een oplossing geven voor het probleem.

Centurion74.jpg
Zoals je ziet is het idee van AFV om het 'contragewicht' uit te boren en zo ruimte te maken om het onderdeel over de verdikte monding van de barrel te kunnen schuiven. Maar hoe krijg je naderhand het 'contragewicht' weer netjes uitgelijnd op zijn plaats? Maar vooral dat je zonder teveel reparatiewerk weer strak aangesloten geheel op de barrel krijgt?

Centurion75.jpg
Na aanleiding van een kitrecensie op het net heb ik een van de daar voorgestelde werkwijzes gevolgd, ik heb er gewoon de zaag ingezet. Dusdanig dat de zaagsnede precies op de helft van het 'contragewicht' zit. Hierdoor zie je niets en je hebt nog genoeg body om de barrel uit te lijnen.

centurion76.jpg
Vergeet naderhand niet een schijfje van plasticcard of iets dergelijks te maken ter breedte van de zaagsnede omdat anders je barrel wat te kort wordt. Het is misschien nog geen mm, maar toch hé.

centurion77.jpg
Het resultaat na verlijming en de volgende 2 pics waar de barrel netjes uitgelijnd op zijn plek zit.

centurion78.jpg

centurion79.jpg

De Cent staat inmiddels weer op zijn tracks en er moeten nog wat kleinere zaken verder afgewerkt worden. Ook zal ik zachtjes een begin gaan maken ten opzichte van de stowage welke op de Cent zal komen, want ook in Vietnam hadden ze het een en het ander bij.

Tot de volgende.
 
Soms is de kordate weg de beste , knap gedaan
 
Goed opgelost Swa en gelukkig hadden ze wel de onderdelen van het contra gewicht erbij gedaan.

Ron
 
Inderdaad een goeie oplossing en ge kunt er niets van zien.
Barrel is mooi gemonteerd zo.
 
Hierbij een update van de Cent, het heeft even geduurd maar je hebt zo wel eens dat andere dingen voorrang moeten krijgen. Hij is in ieder geval zover dat hij zijn Olive Drab kleurtje kan gaan krijgen (eerst wel nog even in bad).

Gereedschap heb ik nog niet aangebracht dus de sleepkabels komen nog wat zweverig over maar als het goed is dit opgelost wanneer deze wel zijn aangebracht. Ook zijn de nodige overige zaken nog niet gelijmd of met wat Pritt buddie tijdelijk vastgezet, dit om het AB werk wat eenvoudiger te houden.

Ik heb verder de nodige stowage aangebracht omdat het blijkt dat ze het nodige mee sleepten in Vietnam, dus dat verschilt dus niet zoveel van WW 2. Enkel was het allemaal wat "losser", een radiotje een paar flesjes coke enz.

Nu de pics:

Centurion1-2.jpg

Centurion2-2.jpg

Centurion3-1.jpg

Centurion4-1.jpg

Centurion5-1.jpg

Centurion6-1.jpg

Centurion7-1.jpg


Ben benieuwd wat jullie er van vinden, dus op en/of aanmerkingen welkom.

O ja, ik heb de foto's gemaakt in mijn nieuwe fotostudiootje wat ik van de kinderen had gekregen voor vaderdag, wel een deftig resultaat vind ik. Thanks kids.
 
Mwahhhh vind er niet zoveel aan hoor :8:laugh:

Nee hoor hij is strak gebouwd Swa.
Maar van wie zijn die accesoires want ik kan ook wel zo`n setje gebruiken voor mijn Cent. als ik er aan ga beginnen na de Conqueror.

Ik zal ook eens kijken voor de juiste kleur voor deze rakker want ik moet ergens dacht ik een link hebben met een verwijzing naar de kleur.

Ron
 
Swa het ziet er mooi uit en al de bepakking komt mooi tot zijn recht.

Het enige dat ik nog zou doen is riempjes aan brengen rond het rack waar je bepakking hangt
anders als je ze nadien er aan lijmt zullen ze precies hangen te zweven.
Op de foto waar de pijltjes staan zou ik de riempjes aan brengen.

Centurion5-1.jpg

Trouwens je foto's komen goed tot hun recht met je nieuwe fotostudio
Leve de kids ;)
 
Mannen bedankt voor de comments.

@Ron: eigenlijk is het een samenraapsel van alles en wat! Een donatie van mijn broer met wat Tamiya spul, Plusmodel rollen uit de sparebox en speciaal aangeschaft voor de verdere Vietnam look een setje "M151 accessory set (Vietnam)" van Legend productions (LF1051). Hiervan kun je niet alles gebruiken daar het voor een ander model is, maar mijn inziens voldoende.

Als je trouwens die link hebt naar de correcte kleur hou ik me aanbevolen, volgens de info van AFV zou het Olive drab moeten zijn. Aangezien ik met Tamiya acrylic spuit was mijn idee XF-62 te gebruiken, alleen ben ik er nog niet uit of ik deze eerst donkerder maak of naderhand lichter. In de 1ste instantie vind ik het nogal heel olijfgroenig overkomen, 2de instantie denk ik dan weer dat de Cent natuurlijk het nodige zonlicht te verduren heeft gehad zowel in Australië als in Vietnam.

@Djs: daar heb je helemaal gelijk in en dat zal ik ook gaan maken met wat folie oid. Alleen heb ik er nu nog niet mee bezig geweest omdat het allemaal nog met wat Pritt buddie vast zit. Ik hang het er meestal zo los op, zodat ik een beeld krijg hoe ik het af wil gaan werken en de expositie me aanspreekt. Voor ik met het schilderwerk van de stowage begin werk ik dan de riempjes en dergelijke af. Trouwens bedankt voor het compliment van de studio, de kids vonden het leuk om te lezen.
 
Hoe Swa, goed gedacht, ik zou hem persoonlijk een beetje een zonverschenen uiterlijk geven want die bakken kregen het serieus te verduren van dat weer ginder.

Het ziet er verder allemaal piekfijn uit. Ik mag graag lezen dat je de nodige aandacht zal besteden aan de riemen van de bepakkingen. Dit is een detail waarbij een model geloofwaardig overkomt of blundert.

Heb er dus alle vertrouwen in.

Gas geveuh !
 
Awel Swa, tis chique !
 
't Is inderdaad een zeer mooie tank aan het worden.
Goe bezig Swa, echt waar.
 
Mannen bedankt voor de complimenten, hier de pics van het spuitwerk. Achteraf denk ik dat ik beter niet had kunnen flitsen omdat je de shading niet zo goed kunt waarnemen, maar goed het is nog een beetje proberen hoe ik het beste resultaat krijg in m'n studiotje.

Centurion8-2.jpg

Centurion9-2.jpg

Centurion10-2.jpg


Centurion11-2.jpg

Centurion12-2.jpg
De mantletcover leek mij te licht over te komen, maar dat heb ik met het oog op verdere verwering eigenlijk toch maar zo gelaten. De cover heb ik op de plaatsen van de bouten en strips afgeplakt, echter was dit zo fijn dat ik een beetje overspray niet heb kunnen voorkomen. Dud dit moet nog wat bijgewerkt worden.

Centurion14-2.jpg
De tracks ook gelijk mee gespoten zodat ze klaar zijn voor verdere bewerking.

Centurion13-2.jpg
Alle stowage en dergelijke gespoten, enne netjes opgeborgen in een................spuugbakje. En nee het was niet aanwezig voor het eventuele k#tsen mocht je dat denken, enkel is het weer een voorbeeld van als ik wel eens ergens kom ik altijd dingen zie die wel eens makkelijk zouden kunnen zijn voor de hobby.

De uitlaten heb ik volgens de haarlakmethode gespoten omdat de beplating die hier opzat in werkelijkheid nogal geroest was. Voor mij de eerste keer dus ik ben danig nieuwschierig naar het resultaat ervan.

Wordt vervolgd...
 
Laatst bewerkt:
Met of zonder flits... het doet er niet toe , tis in orde
 
Het ziet er goed uit zeer strak gespoten.
 
Gelukkig heb je die mantletcover gewoon zo gelaten. Dit geeft hem zeker een extra charme. En nu kan je hem via verder bewerken netjes op punt zetten. Ik vind trouwens die cover heel realistisch overkomen.
 
Mannen bedankt voor de complimenten en opmerkingen. Want met die cover, zoals al aangegeven dacht ik dat ik hem te licht gehouden had. Goed om te horen dat jullie het toch wat vinden en ik verwacht dat het bij verdere verwering nog meer sm#@l krijgt.

Wat vinden jullie trouwens van de kleur van de Cent zelf? Zowiezo heb ik niet zo'n ervaring met geallieerd en de tijdsperiode is me eigenlijk helemaal vreemd.

Ik heb geprobeerd een tamelijk zonverkleurd oppervlak te krijgen, volgens de volgende werkwijze. Ik heb eerst het model zwart gespoten (semi gloss black) vervolgens ben ik met groen (olive drab) gaan invullen zodat het zwart nog steeds wat zichtbaar is. Daarna heb ik steeds wat zandkleur (dessert yellow) toegevoegd en ben ik steeds kleiner de panelen gaan spuiten. Zodat het midden van de panelen het lichtst zijn en naar de randen het donkerst. Het toevoegen van de zandkleur heb ik zeker een 3 keer herhaald met een 1 a 2 druppels per keer.

Ben nu ook bezig de uitlaten die ik met de haarlakmethode gespoten had weer de verf te verwijderen en ik moet zeggen dat dit niet verkeerd gaat. Daarbij komt het zeer realistisch over doordat het net lijkt of de verf is afgebladderd.
 
De kleur ziet er alhoewel nog in de basisverf, reeds goed zongebleekt uit, bovendien licht genoeg om hierbinnen nog meer trukendozen voor dit effect open te trekken ! Zoals bijvoorbeeld met olieverf de beruchte puntjes verf over een met white spirit bevochtigd oppervlak, uitgewreven met een vochtig penseel.

Ik ben bij het zien van zo'n topic weer helemaal gebeten voor het rijdende spul en ik vrees dat ik mijn SFH 18 nog even op stal laat staan na de afwerking van de Panzer I.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan