Hoofdsponsor

1/72 Revell Harbour Tug [DONE]

  • Onderwerp starter Klein Loewietje
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
K

Klein Loewietje

Guest
De havensleper 'Lucky IX' van Revell hoef ik hier niet meer voor te stellen, dat heeft Dominiek, aka ExSerCo al schitterend gedaan.
Mijn project is echter net iets anders, aangezien ik het scheepje ten eerste R/C maak, en ten tweede de opbouw totaal anders zal zijn. Door een genetische afwijking kan ik alleen maar 1/72 bouwen :p en aangezien de Lucky schaal 1/108 heeft...
Daarom ga ik me losjes baseren op de talloze slepertjes en tenders die er te vinden waren in de Duitse en Franse havens aan de Atlantische oceaan, en die hielpen bij het binnen- en buitenvaren en aan- en afmeren van de U-boten.

Helaas heb ik geen foto's van tijdens de inbouw van het R/C-gedeelte, maar als het nodig is, wil ik het wel uittekenen.
De aandrijving bestaat uit een gestripte Robbe/Futaba S3003 servo, waarvan ik er een paar op overschot heb. Dit is a.h.w. een moter met aangebouwde speedcontroller, ideaal dus voor kleine toepassingen als deze!
De servo is een FS30 van Robbe, licht en klein, past perfect.
De ontvanger komt van een Futaba Attack, waarvan ik de plastic behuizing heb weggenomen (deze kan eenvoudigweg weer teruggeplaatst worden, het is precies een soort pillendoosje, makkelijk om open en dicht te doen).
De batterijen zijn 4 AAA's, maar mss zal ik deze in de toekomst vervangen door een 9volt batterijtje om nog meer gewicht te besparen. (Merci voor de tip Modelengineer!)
Genoeg gezever, hier de foto's:
Hier zie je de inbouw van servo, moter en ontvanger. De batterijen zitten er nog niet in.

1_Lucky_1.jpghttp://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=1831

De batterijen zitten in een doorgezaagde houder voor 4 AAA's, zodanig dat ik ze 2x2 kan plaatsen, één paar aan elke kant.

1_Lucky_2.jpg

Lucky te water, met alle R/C componenten erin. Ze zit net op haar waterlijn, dus met de nog te bouwen onderdelen zal ze nog wat dieper komen te liggen. De 9volt-batterij zal dus hoogstwaarschijnlijk in de toekomst de AAA's vervangen.

1_Lucky_3.jpg

En hier kan je de toekomstige sleper met gesleepte zien.
De U 564 is een eveneens tot R/C omgebouwd Revell-kit, in de enige juiste schaal ;). De U 564 probeert af en toe Droopy's vloot het vuur aan de schenen te leggen, helaas tot op heden zonder veel succes...:D

1_Lucky_4.jpg

Van zodra er verdere vorderingen zijn, komen die hier terecht!
Vragen en suggesties? SHOOT!

Groetjes, Johan

PS: mochten er mensen links, tekeningen, foto's of schetsen hebben van kleine slepers of tenders van rond WOII, altijd welkom! Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geweldig mini RC. Daar ben ik toch ook wel een beetje fan van. Dat met die 9 v battarij gaat heel goed. Wel even de juiste weerstand erbij zoeken. Een condensator ertussen van 35 volt wil ook wel helpen. Mocht er iets mis gaan dan zal de condsator dit opvangen. Dit is eenvoudig met een tripotje ertussen te maken. :D

Eventueel kun je ook nog met cel battarijen gaan werken. Die heb je ook al voor weinig. En de stroomafgifte is voldoende voor een twee tot 3 uur varen.

Gaat zo door. Ik blijf je volgen. :D
 
Rik, bedankt voor je interesse!
Wat bedoel je met Cel-batterijen? Zijn dat baby-accu's zoals je wel eens vindt in fototoestellen met flash, of bedoel je knoopcelaccu's, die je in alle maten en gewichten kan vinden?

Johan
 
Hahaha, het kleine grut heeft z'n weg naar het forum gevonden. cute

Mensen, ik heb dit kleine ding in het echt zien varen en het is streling voor het oog om te zien hoe ze zich over de golfjes laat gaan. :)

De elektronica vind ik zeer goed gevonden en meer met name de gestripte servo die nu als aandrijfmotor dienst doet.




Droop (die wel steeds Johan's verd%£*% U564 in de gaten moet houden omdat de kapitein van die onderzeesigaar overal een doelwit in ziet.) zoeken2.gif
 
Vandaag even de romp en het dek in de grondverf gezet, morgen wordt het schuren en de gevonden foutjes repareren. Toch wel speciaal wat zo een laagje mat wit kan doen, alles is veel duidelijker te zien dan met dat plastiek-rood!
Mijn idee voor de opbouw begint langzaam aan vorm te krijgen, het zal een eenvoudig stuurpostje worden op dekniveau, met erachter een kleine schouw en een overkapping van de machinekamer.
Qua bewapening (het blijft een Kriegsmarine-scheepje) ga ik me beperken tot een eenvoudig machinegeweer op een draaisokkel. Het is een slepertje, geen destroyer! ;)
Ik zal zo snel mogelijk foto's trachten te nemen!

Greetz, Johan
 
Klinkt goed allemaal. Maar idd. Foto's :D Daar zijn we gek op. Dat zecht toch meer dan 1000 woorden he.
 
droop ik denk dat je bootjes eraan gaan. :confused:
Langs onder aangevallen door torpedo's en langs boven met machinegeweren.
Binnekort moet je kogelinslagen gaan verven /bijwerken op uw kunststukjes.:D:D

misschien eventjes langs rik gaan en zijn KDM (vliegdekschip) RC-gestuurd maken,heb je een beetje militaire ondersteuning als je gaat varen.
 
Laatst bewerkt:
Toch even de mod uithangen. En graag weer even on topic
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan