Hoofdsponsor

1/48 1/48 Nasa cutaway Skylab , Renovatie voor museum [!]

Status
Niet open voor verdere reacties.

bubblegum

Well-known member
Registered
Lid geworden
26 mrt 2009
Berichten
2.434
Hallo Luitjes ,,,

Nu de twee andere projeckten klaar zijn en wacht op spullen voor een oorlogs diorama ,, start ik met dit projeckt ..
een museum vroeg me een oud studiomodel van nasa ( vrij kostbaar ongeveer $ 5000 dollar in deze staat en opgeknapt + _ $ 12000 dollar ) te renoveren ....

skylab_nasa.jpg
iod_skylab_0311_04.jpg

Ik kreeg um vorige week binnen ,, en en was er wel behoorlijk aan toe , veel lak beschadigen breuken en ijzer delen die opnieuw gesoldeert moet worden en nieuwe plexyglas delen die moet worden aangebracht ....
Ik moet de verf erafhalen ... en opnieuw spuiten .... meschien heeft iemad een tip om deze zeer oude verflaag laag het beste eraf te kunnen halen zonder dat het plexyglas meer te beschadigen ....

Sommige zullen niet weten wat skylab is ,,, maar dat is een amerikaans ruimtestation dat na het apollo tijdperk in gebruik is genomen voor langdurige ruimtevluchten ... men had nog veel restanten aan onderdelen van de saturn v raket over .
In een van de trap segmenten heeft men gewoon een ruimtstation gebouwd waar normaal eigenlijk brandstof moest zitten voor de voorstuwing van de derde trap ....
Er zijn 4 missie,s naar skylab geweest .... als men er meer van wilt lezen kan men hier doen op wiki

http://nl.wikipedia.org/wiki/Skylab

9-skylab-1-later.jpg
70094-004-F656745E.jpg


Als hij klaar is moet ie er zo komen uit te zien ....

118711main_Skylab_3008x1960.jpg


Tot zover ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Pascal..........dit is weer een uitdaging om U tegen te zeggen.......maar dit komt zeker goed in uw handen.............:D:D:D
 
ik zou zeggen de juiste man voor het juiste werk.

dit is zeker verdient want wat je allemaal hebt laten zien lopen er maar wijnig of geen rond op deze aardbol.

veel plezier met het opknap werk ;-)
 
dankje luitjes ,,,

dat heb ik met deze wel nodig ....


Nu ik met de anderen modellen lekker opschiet ,,,ben ik nu verder gegaan met het skylab model .... ik ben begonnen met de sectie docking module en de opstaande construktie voor de vier uitklapbare zonnepanels .....
Ik ben toch een paar uurtjes bezig geweeste om het voorzichting te demonteren .... jammer genoeg kwam er ook flink rotte plekken te voorschijn :? qua roest , zelfs diepe roest ....
Ik probeer nu alles eerst eens goed schoon en verfvrij /blank te maken .... in de construktie van stangentjes die gesoldeert zijn zitten flink wat breuken ,,, die opnieuw gesoldeert moet worden ....

we gaan het gewoon eens proberen ....

rn.jpg
qq.jpg

Afbeelding_012%7E12.jpg


Afbeelding_013%7E11.jpg


Afbeelding_014%7E10.jpg


Afbeelding_015%7E11.jpg


Afbeelding_016%7E13.jpg


tt.jpg

tu.jpg


Afbeelding_020_%283%29%7E0.jpg


Tot zover ...............
 
Hey,

Weerom mooi werk dat je hier hebt.
Maar staan hier ergens de afmetingen bij, of heb ik erover gekeken?
 
Pfff. Dat is heel wat werk wat hier nog in gaat zitten.

Een vraagje, hoe ga je de decals nu namaken? Want die zullen verloren gaan in de opknapbeurt. Dan die roest, ben benieuwd hoe je dat gaan aan pakken. :)
 
Ja dankje luitjes ,, nou ExSerCo de afmetingen totaal zijn ongeveer totaal met de CM capsule extra toegevoegt zoals op de foto waar hij klaar is ...

3732103455_3462315b2a.jpg



hoogte 110 cm bij uiterste breedte 70 cm en modelengeneer de stikkers gaan verloren ... en het museum heeft bij voorkeur liefs geen stikkers/decals erop ... dat is een mazzeltje .... verder zal ik ook nog dingen aan toe voegen veranderen zoals het hoort ....
 
Gisteren flink druk geweest ,,,, vele delen gedemonteerd ,,,, het onderdeel op de eerste drie foto, s ( de construktie voor de grote zonnepanelen ... kan niet geheel uit elkaar ,,, dit wordt een moeilijke cleaning ,,, alles goed schuuren tot op de bone .
Daarna heb ik de docking module geheel gestript ,,, alle stangetjes ,,, details , trapjes eraf gehaalt ... .
toen even een testje ,of ik over de oude verf heen kon spuiten ,,, maar niet dus :? het ging gelijk bruisen ,,, dus alle verf moet eraf ... zotezien is ie al eens gerepareerd ,, er lagen 6 verflagen op .. in volgorde primer wit , zwart en opnieuw deze volgorde .. ik heb een mix gemaakt in een emmer voor het los weken van de oude verf ... na 3 uurtjes waren de grote delen zo goed als schoon , daarna moesten de kiertjes ,,,
Toen de gaatjes op nieuw uitboren opnieuw vullen met filler en dat laten drogen en later schuuren ... en dan kan de eerste primer erop .... de onderdelen verschuif ik later een aantal millimeters .
de draadconstruktie om de docking module heen zoals op de laatste foto,s moet ook helemaal schoon gemaakt worden ...

Afbeelding_035_%283%29.jpg
Afbeelding_037_%283%29.jpg


Afbeelding_038_%283%29.jpg



Afbeelding_026_%283%29%7E0.jpg
Afbeelding_027_%283%29.jpg
Afbeelding_029_%283%29.jpg
Afbeelding_030_%283%29%7E0.jpg
Afbeelding_031_%283%29%7E0.jpg



Afbeelding_023_%283%29.jpg


Tot zover ....
 
ziet er goed uit buble en direct een grondige aanpak.

dit gaat helemaal goed komen jou kenende . veel plezier met de restoratie werken
 
renovatie van een groot model, das eens iets anders :-)

volgeeuh :-)
 
He, he, he, zal idd niet meevallen om overal achter en voor te kunnen komen. :) Maar ik denk dat je wel iets los zou kunnen halen en daarna weer vast solderen, of laat het meteriaal dit niet toe.
 
jazeker modelengeneer , flink wat soldeer werk aan messing profielen ,

Het renoveren gaat zijn gangetje elke week doe ik wel wat maar nu de rest bijna klaar is er meer tijd ervoor ... de docking module die ik eerst had ontdaan van zijn verfjasje ,,, en daarna schuuren tot je een ons woog kon de primer laag erop , het is mooi glad geworden voor de eerst witte laag verf ... verder ben ik met de het graamte construcktie verder gegaan die om de docking module heen zit en waar op het het deelte van de contruktie zonnepanelen aan bevestigd moet worden ...
Er zaten wat breuken in en die heb ik een gerepareerd met een overbuisje en die gesoldeert en de ander breuk gewoon gesoldeert ..
Het huishuls ( leefunit) is helemaal voorzichtig gestript , en toen veel schuuren en toen de breuken van het dunne balsa hout gelijmt en naden gevuld ,, ik wou um vervangen dmv een pcv / acryl buis , maar jammer genoeg is deze maat niet te krijgen en zal ik het moeten repareren ... als deze delen klaar en schoon zijn zal hier ook een primer laag erover heen gaan en later de hoofdkleur ...

Afbeelding_647.jpg
Afbeelding_650.jpg


Afbeelding_638.jpg
Afbeelding_639.jpg
Afbeelding_640.jpg


Afbeelding_641.jpg
Afbeelding_642.jpg
Afbeelding_644.jpg
Afbeelding_646%7E0.jpg
Afbeelding_637.jpg


Tot zover ...........
 
vandaag aardig wat dingen gedaan ,,, de constructie waar de solar contructie op komt is geheel blank gemaakt en toen ontvet en in de eerste primer laag gezet ... dit laat ik 2 dagen goed drogen ...

Afbeelding_669.jpg
Afbeelding_670.jpg


De construktie van de solar panel houder wordt nu geheel verf vrijgemaakt , een friemelwerkje bij de stangetjes ,,, je kunt niet de veel druk zetten anders buig of breekt het ,,, , hier ben ik wel een paar dagen zoet mee ...

Afbeelding_680.jpg
Afbeelding_681.jpg
Afbeelding_686.jpg


Het leefgedeelte ( de houten buis ) is geheel flink geschuurt en toen nog eens met waterproof schuurpapier ,, ik heb er eerst een dun laagje primer op de banen die nodig zijn later waar alleen lak op komt ,, je kunt goed zijn hoe fink de barsten waren ,, en het eerst eerste dunne primer laagje heeft het voordeel om de oneffenheden nog maal eens goed extra na te schuuren .. zoals aan de binnenkant te zien .. , de kale delen bruin wordt niet gespoten daarop komen dunnen styreen stripjes ,, om de ribbelstructuur aan de brengen , daar waren twee ringen voor maar die waren te beschadigt zoals op de laatste foto,s , zeer breekbaar zeer dun plastick ( vacuum vorm )

Afbeelding_672.jpg
Afbeelding_673.jpg
Afbeelding_674.jpg


Afbeelding_685.jpg
Afbeelding_683.jpg


De module die helemaal onderin zit ,, moest ook flink gerepareerd worden . daar waren twee hapjes uit , dit heb ik ingeboord en daarna eerst geinjeckteerd , laten uitharden en voor de minder liggende delen een laagje filler aangebracht ...

Afbeelding_682.jpg


De dockingsmodule heeft nu zijn eerste witte verf laag , een aantal dunne lagen aangbracht en zier er goed uit , deze laat ik ook eerst goed drogen voor het zwarte block patroon erop komt .

Afbeelding_678.jpg
Afbeelding_677.jpg


Tot zover ....
 
we gaan gewoon door Jadefalconguard , als ik me zorgen moet gaan maken kan ik beter stoppen ... ik hoop zelfs iets moeilijks tegen te komen ,, dat maak het leuk ...

Maar vandaag grote deels alleen met de solar panel constructie bezig geweest ,, nadat het soldeer werk en vele schuurwerk kon de eerste primer laag erop

Afbeelding_692.jpg
Afbeelding_693.jpg
Afbeelding_694.jpg


en toen kon de witte hoofdkleur erop na een aantal dunne lagen ... dit moet nu goed drogen ...

Afbeelding_695.jpg
Afbeelding_696.jpg
Afbeelding_697.jpg


De kooi constructie voor om de dockingmodule zit nu ook in een zwart jasje ...

Afbeelding_698.jpg
Afbeelding_699.jpg


Dus de eerste drie zware delen zitten in hun hoofdkleur ,,, details en aflak komen later .

Afbeelding_700.jpg


Nu ga ik verder met het snijden van styreen stukken voor het bekleden van de leefmodule ( de houten cillinder ) er waren daar ook veel gebroken delen zoals dit onderdeel de : Main tunnel , die heb ik nieuw uit styreen gesneden en nu wordt dat weer schuuren ... verder een boel strips voor de dikte lagen , alleen de zeer dunnen 1 bij 1 mm styreen strips heb ik besteld , dus als alles beplakt is op de houten buis kan de primer erop ... voor de tweede keer ... maar van het bekleden komen nog wat foto,s

Afbeelding_701.jpg
Afbeelding_702.jpg


Tot zover .....
 
Nou de styreen stripjes waren binnen , ik heb al de lange delen in 742 stripjes afgekort , vooraf eerst afgetekent haaks en nu plakken maar ,,, en de anderen delen zoals de main tunnel erop plakken ..... hier ben ik wel even zoet mee .... :?

kk%7E0.jpg
 
742 haha ik denk het wel dat je nog ff voort kunt. maar het ziet er weer heel goed uit.

heb je ijgelijk nog iets van het model terug gebruikt of ben je gewoon een helemaal niewe aan het bouwen ?
 
Och heden ik maak een vergissing luitjes ,,, dat is teveel van het goede ,,, het zijn 342 ,,, ik moet niet overdrijven dmv verkeerd typen , nee amazone , ik gebruik delen die nog te herstellen zijn enkelen delen maak ik opnieuw ,, die zijn te beschadigd...
 
Het plakken van de stripjes gaat gestaag ,, na een rijtje moet het wel steeds goed drogen anders verschuiven ze ... verder moeten er nog andere strips op en anderen hardware uitstulpingen ...

Afbeelding_733.jpg


Afbeelding_734.jpg
Afbeelding_736.jpg


70094-004-F656745E.gif



in de tussen tijd ben ik met twee halve koepels bezig geweest , de onderdelen van de ( waste tank / vuilwatertank ) zoals op de tekening foto ...

deze waren verschrikelijk toegetakeld , breuken diepen krassen ... eerst alles van lijm en tape vrij maken , toen licht op schuuren , toen lichte primer laag voor het laten opvallen oneffeheden , weer schuuren eerste laag filler erop en weer diep schuuren ...

toen lipjes aan de binnen kant gemaakt voor beter hechting qua lijmen en pasvorm op de de twee halve bollen tot een bol vorm te monteren ... aan de onderkant moet nog een radiator onderdeel komen ,,, maar zoals de rest was dit white metal onderdeel ook gebroken ,,, en die maak ik morgen na van styreen ... dan komen ernog stripjes op zoals het hoort en dan weer een laag primer , weer schuuren ( zeer glad ) en dan kan de eerste totaal witte kleur erop komt en zwarte delen ...

Afbeelding_682.jpg
Afbeelding_735.jpg
Afbeelding_739.jpg


Tot zover ...
 
Vandaag flink bezig geweest met de freezer radiator ,,, het orgineel uit white metal was gebroken en ik heb um uit styreen nagemaakt , alleen nog in de primer en lak ...

skylab-cutaway-view.jpg


Afbeelding_760.jpg


Afbeelding_761.jpg


Afbeelding_765.jpg


Afbeelding_766.jpg


Afbeelding_767.jpg


Verder de waste tank verder geschuurt en toen strips details erop weer schuuren en laatste dun laagje primer erop ... , nu kunnen de kleuren erop , als eerste wit, dan zwart en zilver en goud ...

Afbeelding_757.jpg


Afbeelding_758.jpg


Afbeelding_770.jpg


Morgen begin ik ook met de draag/ draai mechanismevan de solar panel ( verf vrij maken ) , die langs de living module zit .. aan eentje komt nog een solarpanel de andere kant niet < alleen het mechanisme ... in het echt was ie beschadigt door de lancering en is ie er later afgehaalt in een missie dmv ruimtewandeling ...

Afbeelding_768.jpg


maar eerst mijn slijpplaatje vervangen op een maand na een jaartje mee gedaan ... :wink:

Afbeelding_769.jpg


Tot zover .........
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan